Få ut waypoints på kartbakgrund med Garmin Connect

Jag har varit ute en vecka och bara sparat waypoints från tältställen och ställen där vi rastade i min Fenix 3. Kan jag få ut platser på kartbagrund via t ex Strava eller Garmin Connect?

Thure
 
Jag kan inget automatiskt sätt men jag kan gissa på ett manuellt/programatiskt sätt: om du ansluter klocka med kabel till dator och går in och läser filerna så brukar ju waypoints lagras som filer som är halv läsbara för människor. Hittar du filen med waypoints så brukar varje rad vara en punkt med long/lat/höjd/tid då den skapades osv. När du hittat position kan du väl manuellt lägga in den i dina andra program.
Men jag håller med om att det är ett onödigt manuellt sätt.
Vore enklare om det fanns någon exportera respektive importera puntker-funktion i de olika programen.

Känner igen mig delvis i min liknande fråga (där även du thureb var med och svarade), som tyvärr inte fått något perfekt svar ännu:
Jag flyttar färdspår manuellt via filer fortfarande, principiellt som jag beskriver ovan.

/Patrik
 
Som jag förstått det så kan man använda Garmin Basecamp för detta (har ej testat själv ännu men tittade på det för ett tag sedan)

 
Som jag förstått det så kan man använda Garmin Basecamp för detta (har ej testat själv ännu men tittade på det för ett tag sedan)

Fenix kommunicerar med blåtand. Jag har bara använt androidprylar för detta. Basecamp är väl ett pcprogram. Kan man ansluta Fenixklockan till pc-dator via blåtand och/eller usb-sladd? Jag har Fenix 3.

Thure
 
Senast ändrad:
Fenix kommunicerar med blåtand. Jag har bara använt androidprylar för detta. Basecamp är väl ett pcprogram. Kan man ansluta Fenixklockan till pc-dator via blåtand och/eller usb-sladd?

Thure

Min fenix (gen 1) anslöt jag med sladd fr att göra spårbackup/transfer till windows dator och även min gen 6 (tactix delta solar) har kabelkopplas till dator.
Har koppalt klocka med mobil via blåtand med nya klockan men inte provat fenix1 till dator via blåtand, men klockan har BT så kanske det går. Men gamla prylar brukar gilla kabel bättre.

/Patrik
 
Fenix-serien har väl ändrat sladdmodell några gånger genom åren, så dubbelkolla att du får rätt sladd till din Fenix.

Se också till att hålla kontakter fria från smuts och dyligt. Annars krånglar dataöverföringen.
/Niklas
 
Har du t.ex. Kartex, så går det nog att importera brytpunkterna den vägen, även om du får gå in i utforskaren och kopiera över brytpunktsfilen (gpx-format) och sedan importera brytpunktsfilen till Kartex.

Ovanstående borde även kunna fungera med Fugawi och Ozie Explorer.

Å skulle du ha en Fenix 5 eller senare, så skulle Garmin Explore-appen kunna fungera. Men nu var det visst Fenix 3 som gäller, å då lär tyvärr inte Garmin Explore fungera med denna enhet.
 
Fenix kommunicerar med blåtand. Jag har bara använt androidprylar för detta. Basecamp är väl ett pcprogram. Kan man ansluta Fenixklockan till pc-dator via blåtand och/eller usb-sladd? Jag har Fenix 3.

Thure
Mig veterligen går alla Garmin-klockor att ansluta via sladd, kräver dock rätt sladd.
 
Nu har jag fått över positionerna via Basecamp och USB-sladd till datorn. Men Basecamps karta är riktigt trist med hoptryckt kartbild där en kvadratisk ruta i terrängen blir till en rektangel med kortare nordsydlinje.

Finns det nåt sätt att mata in positionerna direkt i t ex Locus eller min karta för att få ut brytpunkterna på en just kartbakgrund?

Se Basecamps karta nedan.

Koordinaterna

N68° 19.143' E18° 47.675'
N68° 18.180' E18° 49.501'
N68° 15.734' E18° 51.919'
N68° 12.099' E19° 00.537'
N68° 10.758' E18° 41.183'
N68° 09.729' E18° 51.603'
N68° 15.009' E18° 32.772'
N68° 17.171' E18° 35.481'
N68° 19.637' E18° 45.237'
N68° 21.501' E18° 47.009'

Thure


abisko waypoints.JPG
 
I Base Camp ska du väl kunna ändra brytpunkternas symboler till något mer passande, som t.ex. ett tält.

Har du någon annan Base Camp-kompatibel friluftsmottagare med (relevanta) topo-kartor, så borde det gå att importera den enhetens kartor till Base Camp och sedan lägga dina tältpunkters koordinater ovanpå.

Angående min karta (Lantmäteriet) så går det nog inte att importera några brytpunkter dit. Du kan förvisso klicka på kartan och den vägen kunna spara positioner, men dessa positioner verkar inte gå att ändra, utan du kan bara radera sparade brytpunkter och hoppas att du träffar bättre nästa gång.

Locus kan jag ej.
/Niklas
 
Med risk för att det inte funkar med Fenix 3 så får jag ut mina waypoints från en Fenix 5 via Garmin Explore. Lite omständligt eftersom det behövs en app till, men klockan synkar med Explore-appen och sedan går det att kika på datan antingen i appen eller via Explore-hemsidan. Hemsidan är lite buggig på klassiskt Garmin-manér, den centrerar på waypointen men visar ingen symbol på kartan (det funkar dock i appen).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
Brune Hur få Garmin USB drivrutin till 64 bitars Windows Navigering 2
mipert > Någon som jobbar med ArcGIS och kan ge mig lite stöd?, Jag behöver få lite koll på Navigering 6
jonasolof hur få Garmin USB till com port? Navigering 10
kr-val Få tag i orienteringskartor? Navigering 5
jonasolof Hur få in img filer till Mapsource Navigering 6
jonasolof Två punkter kända, hur få fram mellanliggande? Navigering 21
Higgis Få in gränser på kartor i Garmin Navigering 16
jonasolof Hur få Fugawi med fullskärm i Palm Tungsten 3? Navigering 1
Lundman Var få reda på höjdangivelser för kalibrering av gps Navigering 8
labrosus Få fram koordinater från en karta Navigering 2
jocker Problem att få kontakt mellan Ipaq och Tomtom blutooth Navigering 0
jochnick Ännu en fråga om waypoints Navigering 4
Asessorsson Astro 320 Waypoints Navigering 0
Jorden runt Mapsource hittar inte waypoints Navigering 9
majkelsson Waypoints till paddling Sthlm skärgård Navigering 4
hannulan Waypoints o kartor Navigering 10
T24x4 Överföra waypoints från Oregon 550 till PC Navigering 5
Fredde77 Skapa rutt av ett antal waypoints Navigering 1
graylingman Hur rensa bland waypoints i eTrex Legend/Vista? Navigering 11
Joakim.e Ladda in waypoints och spår i Google Maps/Earth Navigering 8
majkelsson Waypoints till Nokiamobil Navigering 1
Tony-Avesta POI Waypoints för München? Navigering 2
forslund Lägga in många waypoints Navigering 23
bogart Ta bort waypoints? Navigering 5
Martensen Waypoints til STF 2008 Navigering 1
graylingman Waypoints från Excel till MapSource och vidare till eTrex Vista HCx Navigering 2
Dalmasen Colorado, waypoints Navigering 4
Vandrare Göra kartpunkter av Waypoints? Navigering 6
BerntI Presentation av Waypoints i Kartex Navigering 4
Hur importera waypoints i en textfil till mapsource? Navigering 1
Kalle E Gratis karta och waypoints till garmin Navigering 2
Jozze72 Waypoints i Garmin 60CSx Navigering 2
zeromaker Waypoints till fjäll kring Storulvån Navigering 6
Vandrare Inget klockslag på waypoints garmin Navigering 5
Kraxen IQue 3600 och waypoints. Navigering 17
Staffan Andersson Waypoints Picos de Europa OziEx Navigering 0
kr-val Inmatning av åäö för waypoints i Vista Cx Navigering 2
hugbe Waypoints, Sörmlandsleden etapp 27-31 Navigering 0
Garmin Vista Waypoints iQue 3600 Navigering 8
Haddock Nikkaluokta-Abisko Waypoints? Navigering 3
jonasolof TRips and waypoints Navigering 5
Staffan Andersson Waypoints kommer inte med Navigering 7
vistas GarminGPS 60, Waypoints, Kartex5 Navigering 4
Haddock Hur dela med sig av Waypoints Navigering 1
Matte14 Konvertera waypoints, vilket program? Navigering 6
Ont waypoints Navigering 3
olsson826 Fugawi stal mina waypoints ? Navigering 2
Dent Waypoints och C-pen Navigering 0
tranuhässla Gps Garmin Venture, lägga in och ut waypoints Navigering 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.