Skillnader på känslighet i spårregistrering mellan olika aktiviteter på GPS-klocka Garmin Fenix 3?

Har noterat att det inte fungerar lika bra att registrera färdspår I skog när jag ställer in min GPS-klocka Fenix 3 på cykel jämfört med vandring.

Har ni liknande erfarenheter,?

Kanske har med uppdaterandefrekvensen att göra.

Thure

Skulle också gissa på att den tar sampel olika ofta för olika idrotter, ju högre fart för en idrott desto oftare krävs en ny mätpunkt för attge god precission. Kan gissa att vandring kan ha många sekunder mellan sampel medan cykling bara enstaka eller till och med oftare.
Om du öppnar gpxfilerna som skapas kan du ju själv läsa hur ofta de sparats - bara att älsa tidsstämpeln på två närliggande registreringar.

Vet inte om klockorna är så smarta att de sedan rensar bort mellanliggande punkter om de visar sig hamnai rak linje och fångade i jämn fart -det vore ju ett sätt att minska filstorleken utan att tappa någon "upplevd" precission.

/Patrik

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag loggar alltid varje sekund på min klocka. Har inte märkt någon skillnad men har inte heller testat.

Använder du smartloggning eller varje sekund?

Kan helt klart vara en algoritm som försöker optimalisera mätningarna beroende på aktivitet också när man loggar varje sekund.

Hm, din Fenix 3 börjar ju bli rätt gammal vid det här laget. Kanske dags att uppgradera till en ny klocka med både multiband och flera satellitsystem för bättre noggrannhet? På köpet borde du också få klart bättre batteritid, hälsoövervakning, detaljerade kartor m.m.

Förslag: Fenix 7 (Pro), Epix gen 2 (Pro), Taxtix 7, ev. Quatix 7.
/Niklas

Tack för feedback.

Jag har gått in i respektive aktivitets undermeny och jämfört. Cykling var inställd med automatisk avstängning vid stopp, vilket inte var aktiverat på vandring. Nu har jag slagit av den funktionen på cykling får se om det gör någon skillnad.

Generella loggningsinställningen står kvar som smart där alternativet är varje sekund. Den har jag tills vidare inte ändrat. Glonass är fortsatt avstängd.

Jag har varit väldigt nöjd med min Fenix 3 som jag köpte begagnat för 1000 kr för ett par år sedan.

Thure

Ska vi bli lite mer vetenskapliga i jämförelsen så vill jag även fråga - har du jämfört "samma sträcka" ("cet par") med de olika lägena? Och jämfört vid flera olika tillfällen?

Tyvärr är det inte helt tillräckligt för vetnenskaplig jämförelsen då ju sateliterna står olika vid olika tidpunkter och att pricka in exakt lika satelit-konfig är hart när omöjligt. Men med kontakt med tillräckligt många sateliter kanske detta fel kan bortses från.

Att köpa ny klocka, om du är nöjd tycker jag är onödigt, om du istälelt som nu lär dig hur den fungerar och hur man hanterar och kommer runt eventuella tillkortkommanden så behåll den så länge batteritiden och precisionen räcker för dig.

/Patrik, som hoppade från garmin fenix "gen 1" till "gen 6" (tactix delta) för några år sedan, då batteriet i "ettan" inte längre orkade hela mina turer

Jag har gått in i respektive aktivitets undermeny och jämfört. Cykling var inställd med automatisk avstängning vid stopp, vilket inte var aktiverat på vandring. Nu har jag slagit av den funktionen på cykling får se om det gör någon skillnad.

Generella loggningsinställningen står kvar som smart där alternativet är varje sekund. Den har jag tills vidare inte ändrat. Glonass är fortsatt avstängd.
Nu har jag loggat med cykelvalet både när jag cyklat på smala grusstigaf i skogen och när jag gått i skogen och letat naturpasskontroller och det har funkat bra med registreringen vid 4-5 tillfällen.

Nöjd och glad och frågeställningen besvarad för nu.

Thure

Kan lägga till att även min Fenix 3 visade en hel del hopp i registreringen vid vandring i övre Verzascadalen (norr om Locarno) nu i juni. Sannolikt så studsar radiosignalerna en del mot de branta och höga dalsidorna.

Thure
Screenshot_20240709_094738_Strava.jpg

Senast ändrad:
Det är just i sådana miljöer som fler satellitsystem och fler signaler kommer till sin rätt!
/Niklas

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips