Magnetisk missvisning och praktisk påverkan på orientering i skog och mark

Hej

Ursäkta en möjligen korkad fråga, men efter att enligt konstens alla regler (min konst) räknat på effekten av den magnetiska missvisningens påverkan på den praktiska orienteringen med karta och kompass har jag kommit fram till, vilket verkar helt orimligt, att i skåne där den magnetiska missvisning i runda slängar är 5 grader skulle det verkliga orienteringsfelet bli 10%, dvs 10 m/100m och i Sarek där magnetiska missvisningen är kring 9 grader skulle det verkliga orienteringsfelet bli 15% dvs 15 m/100m....

När jag räknat har jag använt vinkeln 5 grader (dvs den magnetiska missvisningen) i skåne, men misstänker att jag missat något som har att göra med att SWEDREF TM linjerna INTE har denna 5 gradiga missvisning utan jag borde tagit hänsyn till något mer.....detta då det verkar helt orimligt att om man tar ut en kompasskurs från kartan i skåne och sedan följer denna slaviskt under orienteringen, skulle man på 1000m missa målet med 100m

I bilden nedan är vinkeln (alpha) den magnetiska missvisningen, A är din utgångspunkt, B målet där du vill hamna, sträckan a längden på din orientering, men C där du hamnar pga inte tagit hänsyn till magnetiska missvisningen (alpha) på kompassen, och X blir då ditt fel, dvs om alpha är 5 grader, som i skåne, skulle x bli ungefär 10 m/100m, 50m/500m osv.......vad har jag missat?

Och låt oss strunta i kompasser där man redan från början ställer in den magnetiska missvisningen.....

IMG_3480.jpg


vänligen
Carl
 
Missvisningen står väl på kartan, så att man kan kompensera en del. Inte ofta man behöver gå kompasskurs, och det är väl ändå bara på ett ungefär. Man kan inte följa en kurs exakt över längre avstånd, kan inte räkna med att komma rakt på. Så man måste sikta mot något stort, typ en sjö eller älv eller väg, så att man kan fatta var man är.
 
[...] detta då det verkar helt orimligt att om man tar ut en kompasskurs från kartan i skåne och sedan följer denna slaviskt under orienteringen, skulle man på 1000m missa målet med 100m
Varför är det orimligt? Du verkar ha ställt upp problemet geometriskt och matematiskt korrekt. Jag är själv för lat för att göra om din uträkning, men gör jag en första gradens approximation (dvs sin(x) ≈ x) och vet att 5 grader ≈ 0,09 radianer så får även jag att man hamnar ungefär 10% fel. 5 grader är mycket, och ska man precisionsorientera bör man absolut korrigera för missvisningen :)
 
Ingen går 1000 meter genom terräng på absolut kompasskurs.
På sjön gör man det så gott det går, man kompenserar för installationsfel, missvisning och avdrift.
I terrängen siktar man på någon ledstång och väl där siktar man på nästa.
100% rakt på från start till mål och även om 1000m inte är jättelångt så får man ju väja för hinder på vägen.
 
Tack för era svar......särskilt från packåsna :)

Jag är med på allt det där om att man inte (oftast) går 1000 meter på enbart kompasskurs osv, men min fråga är fortfarande, stämmer beräkningen, blir det ett så stort fel?!

Min fråga bygger på att jag fått min grundläggande utbildning på karta och kompass i USA och där är man extremt noga med att man ALLTID måste ta hänsyn till och kompensera för den magnetiska missvisningen, medan jag uppfattar att de flesta i Sverige inte gör så.
 
Om jag i Sverige lär ut grunderna i karta och kompass, som t ex för scouter eller vpl och det blir lite tokigt vid någon övning p g a missvisning så garvar alla eller skriker på mig för att jag är en klåpare.
I USA blir jag stämd på en miljon dollar för att någon blev rädd när denne missade målet med 50 meter.
Därför är det petigare på vissa ställen än på andra.
 
Den magnetiska missvisningen varierar över tid och är nu betydligt större i t ex Stockholmstrakten än den var för 50 år sedan när jag lärde mig orientera så nu är den en faktor att ta hänsyn till. Enligt https://www.sgu.se/om-sgu/verksamhet/kartlaggning/geofysik_att_se_ner_i_berget/dokumentation/ är den aktuella mellan 6 och 7 grader.

Inom orienteringssporten med färskt utskrivna kartor, så ligger norrlinjerna mot den magnetiska nordpolen så därmed försvinner hela problematiken.

Jag räknade lite själv och kom fram till att felet inte är riktigt så stort som du angav ovan för Skåne utan 8,7 meter i sidled per 100 meters kompassgång. Men storleksordningen är förstås helt rimlig.

Thure
 
Den magnetiska nordpolen är just nu på en snabb vandring (grovt beskrivet österut, med ca 54 km/år). För bara några år sedan tyckte jag att jag kunde strunta i missvisningen i sydvästligaste delar av den skandinaviska fjällkedjan (konkret Jotunheimen), men det skulle jag inte göra idag.

PS: din formel är helt korrekt, för att nu hålla oss till ämnet :). Men med tanke på ovanstående är det ju lika bra att förinställa den aktuella missvisningen (alt. manuellt engångsberäkna den vid behov). Inför längre ledlösa turer brukar jag uppdatera mig på denna sida för fjällen, och World Magnetic Model för övriga världen.
 
Senast ändrad:
... Min fråga bygger på att jag fått min grundläggande utbildning på karta och kompass i USA och där är man
extremt noga med att man ALLTID måste ta hänsyn till och kompensera för den magnetiska missvisningen,
medan jag uppfattar att de flesta i Sverige inte gör så -- dvs även i de områden i USA som inte har större
magnetisk missvisning än tex skåne...
Förutom de juridiska skillnaderna som gundj så träffande beskrev så bör man även tänka på skillnaden
att på nedre delen av den Skandinaviska halvön så tar oceanen vid långt tidigare än den gör från de
flesta startpunkter i Nordamerika - så det gäller i högre grad att verkligen träffa målet - och inte bara
fortsätta rakt fram... :D
/Odd:rolleyes:
 
Hej

Ursäkta en möjligen korkad fråga, men efter att enligt konstens alla regler (min konst) räknat på effekten av den magnetiska missvisningens påverkan på den praktiska orienteringen med karta och kompass har jag kommit fram till, vilket verkar helt orimligt, att i skåne där den magnetiska missvisning i runda slängar är 5 grader skulle det verkliga orienteringsfelet bli 10%, dvs 10 m/100m och i Sarek där magnetiska missvisningen är kring 9 grader skulle det verkliga orienteringsfelet bli 15% dvs 15 m/100m....

När jag räknat har jag använt vinkeln 5 grader (dvs den magnetiska missvisningen) i skåne, men misstänker att jag missat något som har att göra med att SWEDREF TM linjerna INTE har denna 5 gradiga missvisning utan jag borde tagit hänsyn till något mer.....detta då det verkar helt orimligt att om man tar ut en kompasskurs från kartan i skåne och sedan följer denna slaviskt under orienteringen, skulle man på 1000m missa målet med 100m

I bilden nedan är vinkeln (alpha) den magnetiska missvisningen, A är din utgångspunkt, B målet där du vill hamna, sträckan a längden på din orientering, men C där du hamnar pga inte tagit hänsyn till magnetiska missvisningen (alpha) på kompassen, och X blir då ditt fel, dvs om alpha är 5 grader, som i skåne, skulle x bli ungefär 10 m/100m, 50m/500m osv.......vad har jag missat?

Och låt oss strunta i kompasser där man redan från början ställer in den magnetiska missvisningen.....

Visa bilaga 38417

vänligen
Carl
Kolla om din jacka har magnetiska knappar. Gick helt vilse en gång pga detta.
 
Som jag fattar det har du gjort rätt och resultatet är rimligt. På fjällkartan Z5 Åkersjön-Kall finns en krumelur så man kan justera kompassen för vad som gäller på det bladet. Ungefär samma krumelur funkar för skåne.
z5.jpg
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
turep Missvisning och meridiankonvergens Navigering 6
Stromgren Missvisning av höjd? Navigering 12
pertan Praktisk väska för GPS Navigering 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.