Garmin dakota 20, göra rutter på datorn och lägga in på gps. Hjälp!

Jag hat köptt en dakota 20 och vill kunna göra rutter i datorn och föra över till gps:en.
Jag kan ingenting, vill gärna ha tips på program till datorn att staka ut rutten i och sen gärna en förklaring på hur jag får in den i gpsen..

Hoppas någon hjälte hör kan räta ut mina frågetecken :)

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Går det att ha en extrern strömförsörjning från tex bilens 12v och endå använda den? När jag stoppar i sladden till datorns usb så går den in i nån form av lagringsläge.

Vad är det för rutt? Dvs på väg eller vatten eller terräng? Med rätt kontakter kan du mata spänning till USB på de Garmin jag använt i bil. Har dock inte använt dakota.

Thure

Med en ruttbar vägkarta i GPSen är det bara att klicka på målet för att enheten skall ge köranvisningar till målet. Alternativt sök på adresser eller företag som hotell eller campingplatser i databasen som ingår i Garmins vägka fr ta för Europa.

Ingen vits att då använda dator IMHO.

Du måste specificera bättre vad du vill göra för att få bra svar. Grundkartan i Dakotan hur detaljerad är den? Finns bostadsadresser?

Thure

Jag va nog lite otydlig, det är terräng som gäller..om jag ska mata in två kartor från frikart.no , ska dem då bara ligga på minneskortet som två st .img filer ?

Ja det blir img-filer på kortet eller i internminnet. Ruttbarheten på topografkartor kan vara lite si och så. På vägkartor är det bättre.

Att följa ett spår som man laddat ned från internet som t ex gpx-fil kan vara betydligt enklare än att försöka få till en rutt som följer stigar.

Thure

Använder själv friluftskartan, brukar inte vara svår att hitta den. Sen är det basecamp. Fungerar bra för det jag använder den till. Skapar intressepunkter och gör rutter att följa när jag vandrar/kajak.

Till cykeln så brukar ajg försöka hitta något GPX spår online att ladda ner och följa.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips