”Fastighetskarta” för Garmin GPS

Med hjälp av Friluftskartan Pro och Transparent karta med fastighetsgränser

Eftersom jag gärna skulle vilja ha en ”Fastighetskarta” i min Garmin GPSMap 60CSx har jag testat att rita in fastighetsgränserna över ett område (ca 5000 ha) i en transparent karta (IMG format), som sedan kompletterats med Översiktskarta, TDB fil och register-editering så att den transparenta kartan kan visas i Mapsource. Efter nedladdning till GPSen av den transparenta gränskartan tillsammans med Fritidskartan Pro så presentas gränserna överlagrade på Fritidskartan Pro, vilket ger en mycket fin ”Fastighetskarta” i GPSen. Eftersom gränserna ligger i en separat transparent karta kan denna ha en täckning som är oberoende av de olika delkartorna i Fritidskartan Pro

För att få en gränskarta där olika gräns-typer kan särskiljas på samma sätt som i Fastighetskartan, kan man använda sig av en TYP fil.
TYP filen definierar hur gränserna skall presenteras i Mapsource och i GPSen. Lämpligen utformar man TYP-filen så att man får liknande presentation av gränstyperna som i Fastighetskartan.

För en kortfattad beskrivning av använt tillvägagångssätt, se bifogat PDF dokument.
/Bernt
 

Bilagor

  • Egna kartor till Garmin_PA6.pdf
    41.8 KB · Visningar: 7,588
För två minuter sedan släkte jag mer fastighetskartan och bestämde mig för att jag får klura på det senare... så kollade jag Utsidan och här fanns lösningen.

Tack

/Ulf
 
Användning av Mapwel för ”Fastighetskarta”

Som ett alternativ till Mapedit har jag testat att i stället utnyttja kartprogrammet ”Mapwel 2007 Advanced”.

Metodiken är delvis densamma som för Mapedit/Mapsource, men ger totalt sett något mindre arbete. I Mapwel öppnar man de tre olika spårfilerna (GPX-format) var för sig och definierar deras respektive egenskaper (gränsfilerna i gpx-format var desamma som användes för kartan genererad med Mapedit). Därefter sparas kartan i Mapwelformat och skickas över till GPSen, med ”Add to existing Map” ikryssat. Friluftskartan Pro förutsätts redan vara nedladdad till GPSen med hjälp av Mapsource.

Resultatet blir likvärdigt med att använda Mapedit, TYP fil och Mapsource för nedladdning

Jämförelse mellam Mapwel pch Mapedit:

Fördelar med att Mapwel:
Mapwel ger mindre arbete med framtagning av gränskartan i första hand därför att man inte behöver göra jobbet med att få in kartan i Mapsource.
Mapwel hanterar även användardefinierade gränslinjer. Man slipper följaktligen att ta fram separata TYP filer för detta.

Nackdelar med attMapwel:
Nedladdningstiden av den transparenta kartan till GPSen var mycket lång med Mapwel jämfört med Mapsource nedladdning.
Det gick heller inte att zooma ut tillräckligt, så man kunde se det totala gränskart-området på skärmen utan att ”rulla” kartan.

För en kortfattad beskrivning av använt tillvägagångssätt och exempel på hur GPSkartan kan se ut, se bifogade PDF dokument!

Den tillämpning som beskrivs i denna tråd är i första hand för en Fastighetskarta. Men det går precis lika bra att på ett liknade sätt komplettera Friluftskartan Pro med stigar, vägar, etc. som inte finns med i Friluftskartan Pro. De tracks man utgår ifrån kan ju precis lika väl vara nerladdade från GPSen. Man bör förstås undvika att lägga in kartelement i den transparenta kartan som redan finns med i Friluftskartan Pro.

En uppdaterad variant av tidigare dokument är även inkluderad.
 

Bilagor

  • Mapwel_Egna kartor till Garmin_A.pdf
    50.9 KB · Visningar: 4,290
  • Mapedit_Egna kartor till Garmin_revA.pdf
    50.2 KB · Visningar: 3,013
kan man köpa fastighetskartan av lantmäteriet i rik format? när jag är där och knappar så kan man ju bara beställa i papper?
 
kan man köpa fastighetskartan av lantmäteriet i rik format? när jag är där och knappar så kan man ju bara beställa i papper?
En länk ovan tar dig till en tjänst där du kan beställa.

Förslag: Beställ din karta i ett mer öppet format (förslag: TIF) ifall du vill kunna använda kartan i något annat sammanhang. Du kan själv konvertera till RIK senare med MakeRik:

http://www.djuvfeldt.se/fusion/downloads.php?cat_id=3

Glöm dock inte att ladda hem också georeferensfilen på samma gång som du laddar hem rasterfilen.
 
Tack för en klockren guide. Undrar bara över en sak och det är var du fann Version 1.0.36 av Mapedit. Hänvisar till vad du skriver i Mapedit_Egna kartor till Garmin_revA.pdf :

"Öppna en bra befintlig karta, t.ex. en delkarta i Friluftskartan Pro mha Mapedit. Jag var
tvungen att gå tillbaka till version 1.0.36 och ställa om klockan ett år bakåt för att IMG filen
skulle kunna öppnas.
"

Återigen tack.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Durras Lantmäteriets fastighetskarta i en Garmin Vista CX? Navigering 4
jasåpådetviset iPhone, Galileo, Fastighetskarta? Navigering 9
_Qwerty_ Fastighetskarta i en gps, går det? Navigering 1
pehnl GPS - Bärbart - Fastighetskarta Navigering 11
hsp Garmin 64 externa kartor Navigering 1
Welena Garmin 67i Navigering 11
thureb Få ut waypoints på kartbakgrund med Garmin Connect Navigering 12
niking Garmin GPSMAP 67 och 67i Navigering 0
tango Hur enkklast flytta gpx från Garmin gen 6 till skridskonätet? Navigering 3
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
GrodanW Garmin Explore app - ny karta? Navigering 1
Elvah Väderinformationen i Garmin Inreach Explorer+ Navigering 11
omni96 Garmin inReach mini 2 i Stockholm Navigering 2
e_palm Garmin inReach - smart, men se upp för snärjigt abonnemang Navigering 18
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
hsp Garmin 64 st som ej fungerar på uppladdningsbara batteri Navigering 18
rikard500 Garmin inReach utan abonnemang = ”tegelsten”? Navigering 6
tango Kanpplås Garmin 6-serien/Tactix delta? Navigering 4
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
rofri Garmin etrex 20 - ofrivilliga tryck! Navigering 7
errbe "Gömda" minnet i tex Garmin Nuvi Navigering 2
Malx Garmin Fēnix 5 Plus Sapphire Titanium Navigering 7
Gpsmap Kartproblem Garmin Navigering 1
DDeninger Problem med pulsmätning Garmin Fenix 5S Plus Navigering 6
stefanus Garmin Montana 700 Navigering 0
Ttebag Hej, har en Garmin Navigering 4
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
graylingman Den rosa linjen Garmin 64st? Navigering 4
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
tholedo Garmin GPSMAP 66i - Frågor - Köpa? Navigering 10
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
SEHLBERG Garmin Basecamp uppdatering 4.7.1.0 Navigering 0
graylingman Karta till Garmin 64 st? Navigering 5
Johan123 Erfarenheter av Garmin Inreach Explorer+ Navigering 10
museo12 Bättre kartor till Garmin Fenix 5 plus? Navigering 6
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
PONutti Garmin Monterra Navigering 4
alien Garmin Inreach Explorer+ Navigering 12
Nordiska Motorcyklister Garmin Fenix 5 Plus - Köp eller titta åt ett annat håll..? Navigering 8
Sanie Garmin Alpha 100 + Basecamp Navigering 1
thureb Går det att sända spår med Blue Tooth från Garmin Oregon 700 Navigering 0
errbe Garmin DEZL 770 gillar inte topo-karta Navigering 7
SBergman Garmin etrex 35 max avstånd att logga? Navigering 21
123nils Screenshot av Garmin kart Navigering 18
Uffevbg Terrängkartan till Garmin nuvi 500 Navigering 5
salvion Tillbehör till Garmin eTrex Touch 25/35? Navigering 6
Joakim.e Garmin Basecamp kraschar Navigering 2
simonrudberg Synpunkter Garmin eTrex 35 Navigering 4
ExInferis Garmin Inreach Mini Navigering 61

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.