Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan. Om du inte vill slå av annons­blockering kan du istället stödja oss genom att teckna ett Plusmedlemskap - då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!

Garmin Basecamp kraschar

Har en Garmin Oregon 650t och har använt Basecamp för att ladda över waypoints och spår till datorn. Jag loggar när jag är ute på vandring för att i Basecamp spara spårfilen som en gpx-fil där jag sedan i Lightroom från tidstämpeln i gpx-filen och på fotot får GPS-loordinater inlagda i bildens Exif-data.
Basecamp har alltid varit extremt långsamt och ofta kraschat när den ska läsa över data från min Oregon till datorn. Ominstallation av Basecamp har ej bättrat läget. Men det har funkat var femte gång i snitt. Nu kraschar Basecamp omedelbart då jag ansluter min GPS till datorn. Utan GPS går programmet att köra. Jag kan alltså inte längre föra över någon data till datorn från Oregon. Basecamp suger verkligen!
Vad göra?
Operativsystem Mac OS X High Sierra senaste uppdatering, 16Gb RAM, senaste version Basecamp.

Garmins Mapsource dvs ett gammalt program har varit mkt enklare för mig att använda än Basecamp.

Men det har varit med Windows.

Att hantera gpxfiler för ditt ändamål borde vara enkelt att göra med diverse gratisprogram.

Troligen finns det såna program för Appledatorer men där har jag ingen koll. Googla runt lite. Kan finnas trådar om det här på Utsidan eller på Fotosidan.

Thure

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips