Turskidåkning Skidor på längden

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2017-12-23, 13:53
vandrafjäll vandrafjäll är inte uppkopplad

Valla pulkan enkelt

Jag har slipat och sikicklat pulkans medar då det fanns djupa spår i dem efter sten mm.
Finns det något enkelt sätt att lägga på Valla nu ?
Jag ska vara ute i Sarek två veckor i februari, så det kan ju bli ordentligt kallt. Jag har aldrig vallat förut, men det kanske finns någon enkel på stift eller spray ?
Svara med citat
Gammal 2017-12-23, 18:58
mickedata mickedata är inte uppkopplad

Kontrollera att det går att valla, dvs att pulkan har ett belag som kan ta valla och tål värmen på 150-160 grader.

Om det är ett par skidor så skulle jag valla dom med Red Creek LF Base för att få en bra slitstyrka och sedan något "blått" paraffin. Men min känsla efter en vintertur i Sarek är att det är så besvärligt före att ingen valla i världen skulle hjälpa.
Svara med citat
Gammal 2017-12-23, 19:33
henkebmtb henkebmtb är inte uppkopplad

hej

vad för pulka?
Svara med citat
Gammal 2017-12-23, 22:03
seobserver seobserver är inte uppkopplad

Utförsparrafin om det är en plastpulka, bra glid varar länge.
Är det en tråpulka och trätjära eller kallgrund samt en ytvalla för glidet.

go tur
Svara med citat
Gammal 2017-12-23, 23:04

Det är en Fjellpulken X-Plorer 168 Expeditionspulka. Jag vet att medarna är utbytbara och de verkar vara gjorda av någon slags plast. Så jag har ingen aning om de tål värme.
Svara med citat
Gammal 2017-12-24, 07:17
undvall undvall är inte uppkopplad

Tveksamt....

Hej.

Har inte lyckats hitta vilket material de har i medarna, men själva pulkan är tillverkad av glasfiberarmerad polyeten, dvs i grund och botten samma plast som i en vanlig plastpåsen.

Om man antar att medarna är tillverkade av samma material kommer det inte att förbättra glidet att valla.

/ Stefan
Svara med citat
Gammal 2017-12-24, 08:34
lu51371 lu51371 är inte uppkopplad

då det är så lös snö i sarek i februari så glider nog pulkan mest på magen och inte på medarna ,så prova vanligt bilvax på( magytorna) det glider bra
Svara med citat
Gammal 2017-12-24, 09:07

Citat:
Ursprungligen postat av lu51371 Visa inlägg
då det är så lös snö i sarek i februari så glider nog pulkan mest på magen och inte på medarna ,så prova vanligt bilvax på( magytorna) det glider bra
Tackar för tipset, det ska provas
Svara med citat
Gammal 2017-12-24, 18:35
Henning K Henning K är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av undvall Visa inlägg
Hej.

Har inte lyckats hitta vilket material de har i medarna, men själva pulkan är tillverkad av glasfiberarmerad polyeten, dvs i grund och botten samma plast som i en vanlig plastpåsen.

Om man antar att medarna är tillverkade av samma material kommer det inte att förbättra glidet att valla.

/ Stefan
Pulkan är av glasfiberarmerad polyester, medarna är av polyethen. Enligt en äldre Fjellpulken katalog.
Valla förbattrar väll inte glidet, men om det skulle bygga på blöttnö är det kannske bra att ha nagon valla typ denna https://www.addnature.com/holm ... -699512.html med.
Jag har den i säcken för mina vallningsfria skidor.

Henning
Svara med citat
Gammal 2017-12-24, 19:56

Citat:
Ursprungligen postat av Henning K Visa inlägg
Pulkan är av glasfiberarmerad polyester, medarna är av polyethen. Enligt en äldre Fjellpulken katalog.
Valla förbattrar väll inte glidet, men om det skulle bygga på blöttnö är det kannske bra att ha nagon valla typ denna https://www.addnature.com/holm ... -699512.html med.
Jag har den i säcken för mina vallningsfria skidor.

Henning
Den vallan verkar ju verkligen vara det jag söker.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:42.

Logga in

Tips!