Allmänt om friluftsliv Övergripande diskussioner om det här med friluftsliv och äventyr, när inget annat forum passar

Svara
 
Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2016-04-28, 18:24
Lajjan Lajjan är inte uppkopplad
 
Inlägg: 59
Recept på UL frukost

Hej

Jag undrar om någon sitter inne med ett schysst frukost recept som är så lätt som möjligt. Jag tycker det är dyrt att köpa frystorkad frukost och de brukar väga mellan 140 - 150 g och innehålla ca 600 kalorier.

Jag håller på att prova några grötrecept med mixade havregryn och olika ingredienser och det fungerar bra. Men tänkte om någon redan hade ett bra recept.

Mina krav är att det BARA ska tillsättas kokande vatten till en färdig mix, antingen i tallrik eller i en beg frystorkad påse. Alltså INGEN tillagning av maten. Det ska vara runt 600 kalorier gärna mer och väga så lite som möjligt. Men mindre än 140 g i alla fall, och ta så liten plats som möjligt. Och givetvis smaka gott och vara en fullgod frukost.

Bröd och sådant är inget jag vill ha och pemikan vet jag knappt vad det är.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2016-04-28, 19:02
moon rider moon rider är inte uppkopplad
 
Inlägg: 49
Koka vatten blanda med vuxenvällibg och tillsätt en musliblandning du gillar. Lägg upp tex 130g eller vad du tycker är rimliga volymer räkna ut energiinnehåll och komplettera med olja i tillräcklig mängd.

Vi äter ca 3 dl välling o 100g musli som fältfrukodt o det är gott och något man står sig på. Men har inte koll på enegiinnehållet och tillsätter inte olja. Men med tanke på hur gott det är med olja i sonens frukostgröt här hemma borde der bli lika gott i vällingmuslifrukosten.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2016-04-28, 20:34
Avslutat Medlemskap 201709 Avslutat Medlemskap 201709 är inte uppkopplad
 
Inlägg: 791
Citat:
Ursprungligen postat av moon rider Visa inlägg
Koka vatten blanda med vuxenvällibg och tillsätt en musliblandning du gillar. Lägg upp tex 130g eller vad du tycker är rimliga volymer räkna ut energiinnehåll och komplettera med olja i tillräcklig mängd.

Vi äter ca 3 dl välling o 100g musli som fältfrukodt o det är gott och något man står sig på. Men har inte koll på enegiinnehållet och tillsätter inte olja. Men med tanke på hur gott det är med olja i sonens frukostgröt här hemma borde der bli lika gott i vällingmuslifrukosten.
Bra förslag.
Ska det vara energirikt så ta inte för mycket vatten utan snarare mer grötlikt. Ta sedan en rejäl klick med smör i den varma vällinggröten och sockra tillsammans med torrmjölken så har du bränsle till lunch med mer fett, kolhydrater, protein. Till kvällen skär du av det torkade renköttet och kokar kaffe och sköljer ned med 42% rökiga kolhydrater. 😉
Svara med citat
  #4  
Gammal 2016-04-28, 21:17
joanna joanna är inte uppkopplad
 
Inlägg: 3 050
Du kan få mycket inspiration i forumavdelningen "Friluftsmat". Där finns bl a en egen "frukosttråd".

Jag är själv ännu latare än du, för jag vill inte ens behöva ta fram köket för vattenvärmning på morgonen. Svaret är någon sorts musliblandning, men de sorter man kan köpa färdiga blir alldeles för kalorifattiga och bygger på alltför snabba kolhydrater. Man behöver alltså "berika" en färdiköpt blandning med stora tillsatser av frön, nötter, försiktig rostning i smör eller någon god nötolja, "impregnering" med sesamfröpasta (tahina) etc. Men det bästa/enklaste är att helt enkelt blanda sin egen variant efter tycke och smak. Min senaste egna favvo-variant finns här, ger ca 520-560 kcal/100 g. Mer ju högre andel nötter/frön/fett i förhållande till havrekärnor (som sänker snittet med sin högre andel kolhydrater).
I sin mest extrema LCHF-version innehåller blandningen endast nötter och frön och kommer en bra bit över 600 kcal/100 g.
Äts ihop med fullfett mjölkpulver (som Nido), löst i högre koncentration än normalt. Alternativet för den som inte gillar mjölk eller tål mjölksocker kan vara kokosmjölkpulver.
Bägge sorters pulver går att hälla i resp. portionspåse med musliblandningen, så det är, precis som du önskar, bara vatten som behöver tillsättas.

Ett annat sätt att få energirik frukost med lågt GI-index och utan kokbestyr är att blötlägga en sats smörrostade bovetekorn alt. korngryn på kvällen. På morgonen är de ätklara, men för att trissa energivärdet bör man blanda i rejält med t ex jordnötssmör. Jag har ibland med lite torkade tranbär för att bryta av smaken med något syrligt och få en lagom liten sockerkick, men det är absolut inte nödvändigt.

Vill man ha något som mer liknar macka, kan man lätt baka fröknäcke (massor av fina recept på nätet), eller köpa norska Sigdals "Helsprött" med pumpafrön. Underbart goda och håller dig mätt länge, men rätt dyra. Ger dock "bara" 456 kcal/100 g, så det gäller att boosta dem med smör, nötsmör etc.
Nackdelen med fröknäcke är såklart att det blir mer skrymmande att bära på, men de är trevliga som tillfällig omväxling om man har plats. Det som smulats sönder använder man bara som frukostflingor, se ovan
Svara med citat
  #5  
Gammal 2016-04-28, 21:28
Pellepelikan Pellepelikan är inte uppkopplad
 
Inlägg: 170
Nu är det ju faktiskt så att alkohol innehåller mer energi per 100 g än kolhydrater, så om.du får tag på 80-90% etanol i drickbart tillstånd så har du ganska bra energi per vikt. Kanske inte bästa starten på dagen med en dl ren sprit

Själv kör jag med fiberhavregryn, en matsked linfrön, och sevans kokoschips, högst energiinnehåll och billigaste alternativet. Kung markattas ligger bra till i energi men är mycket dyrare, på köpet får man ekologiska...

Balansera med så lite havregryn och mycket kokoschips du tycker är gott. Blåbärssoppepulver antingen i blandningen eller blandat bredvid går fint ihop med kokossmaken.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2016-04-29, 04:29
camoscio camoscio är inte uppkopplad
 
Inlägg: 2 519
Risenta har en müslisort utan spannmål, "kokos och hasselnöt". Den har 610 kcal per 100 gram. Till denna lämpligen Nido, som är en fet pulvermjölk.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2016-04-29, 05:10
Kavring Kavring är inte uppkopplad
 
Inlägg: 143
Ta en king size Snickers och en kopp starkt kaffe med kokosolja så står man sig till 11-kaffet
Svara med citat
  #8  
Gammal 2016-04-29, 07:19
camoscio camoscio är inte uppkopplad
 
Inlägg: 2 519
Citat:
Ursprungligen postat av Kavring Visa inlägg
Ta en king size Snickers och en kopp starkt kaffe med kokosolja så står man sig till 11-kaffet
Snickers består till 50% av socker. Det är inte den proteinbomb en del tror, halten är c:a hälften av de müsli jag nämnde, och ännu mindre i förhållande till många nötter och fröer. Energiinnehållet är inte ens 500 kcal per 100 gram och fetterna är nog inte optimala heller.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2016-04-29, 07:20
seobserver seobserver är inte uppkopplad
 
Inlägg: 14 054
När du vägt upp dina portionspåsar kör dem genom mixern och påsa dem. När du sen häller kokhett vatten över dammet och rör runt är det ätfärdigt på en gång.
På långtur behåll några påsar hela som behöver 5 minuters kokning. Du kommer att lära dig uppskatta koncestensen. Munnen är mycket mera taktil än du tror.

go tur
Svara med citat
  #10  
Gammal 2016-04-29, 08:20
Kavring Kavring är inte uppkopplad
 
Inlägg: 143
Citat:
Ursprungligen postat av camoscio Visa inlägg
Snickers består till 50% av socker. Det är inte den proteinbomb en del tror, halten är c:a hälften av de müsli jag nämnde, och ännu mindre i förhållande till många nötter och fröer. Energiinnehållet är inte ens 500 kcal per 100 gram och fetterna är nog inte optimala heller.
Nä, jag vet men det var lite halvt på skoj jag skrev det. Jag klarar mig på gröt och kaffe och snaskar jägarsnus vid behov fram till lunch. Snickers är gott att hacka ner i snuset för lite socker/kola-kick. Ibland behövs ingen lunch om jag snaskat för mycket.

Snickers eller liknande är nog mer en psykologisk motivationshöjare om det är tungt, än en verklig näringsbärare.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2016-05-01, 09:46
z_bumbi z_bumbi är inte uppkopplad
 
Inlägg: 295
Citat:
Ursprungligen postat av camoscio Visa inlägg
Snickers består till 50% av socker. Det är inte den proteinbomb en del tror, halten är c:a hälften av de müsli jag nämnde, och ännu mindre i förhållande till många nötter och fröer. Energiinnehållet är inte ens 500 kcal per 100 gram och fetterna är nog inte optimala heller.
Socker är iofs efter protein det som är viktigt att få med sig under ansträngning så det är ingen nackdel.
Proteinkällorna i snickers är mjölk och jordnötter dvs en bra källa och en riktigt dålig men mycket riktigt är det ingen större mängd, precis som de flesta andra nötterna och fröerna så har inte jordnötter en så bra proteinsammansättning även om jordnötter faktiskt är riktigt dåliga även i förhållande till riktiga nötter. Iofs har jag inte stött på någon som äter snickers för proteininnehållet.
480 kcal/100 g (ur minnet) är inte så dåligt för något som är gott och som går att äta kallt men jag skulle kanske inte satsa på det som den enda frukosten.

Som mer konkret svar på huvudfrågan så havregrynsgröt med torrmjölk eller proteinpulver, lite torkad frukt och en skvätt rapsolja. Det går utmärkt att bara hälla på kokande vatten på "vanliga" havregryn och låta det stå 10 minuter. Med snabbgryn blir det ännu lättare.
Känner man inte för varm mat den dagen så är det bara att att blanda med lite mindre kallt vatten och låta stå en stund.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2016-05-01, 13:21
joel123 joel123 är inte uppkopplad
 
Inlägg: 79
jordnötssmör.
näringsinnehåll/100g (varierar lite beroende av sort, nedanstående är green choise som är 99,3% jordnötter och lite havssalt. finns sorter med ca 90-95% jordnötter och resten matolja, då är energi och fett halten lite högre och protein och kolhydrathalten lite lägre, finns även sorter där man tagit bort lite jordnötsolja, då är energi och fetthalt lägre och kolhydrat och protein högre)
Energi 623KCal
Kolhydrater 16g
Protein 25,6g
Fett 48,9g
hållbarhet ca 2 år i rumstemperatur

tillsätt valfritt tillbehör tex torkad frukt, gryn eller annat om man vill ha mer kolhydrater. Eller ät om den är.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:11.


 

Logga in