Vad över Riggoajvejåhkå

Jag planerar att ta mig ut från Sarek genom att gå förbi sjöarna i övre Njoatsosvágge och därefter ner till Tarraluopalstugorna och sen vidare till Sulitjelma. Om jag går via Tarraluopalstugorna finns det något ställe att vada Riggoajvejåhkå vid stugorna eller strax väster därom. Jag ser att det går en stig till Staloluokta som efter ett tag korsar jokken men jag skulle fördra att vada närmare stugorna då det annars blir en omständligare och besvärligare väg att ta. Planen därfter är att gå söder om Kierkevare ut till Nordkalottleden.
 
Jag planerar att ta mig ut från Sarek genom att gå förbi sjöarna i övre Njoatsosvágge och därefter ner till Tarraluopalstugorna och sen vidare till Sulitjelma. Om jag går via Tarraluopalstugorna finns det något ställe att vada Riggoajvejåhkå vid stugorna eller strax väster därom? Jag ser att det går en stig till Staloluokta som efter ett tag korsar jokken men jag skulle fördra att vada närmare stugorna då det annars blir en omständligare och besvärligare väg att ta. Planen därfter är att gå söder om Kierkevare ut till Nordkalottleden.

Finns det någon på forumet som har kunskap om Riggoajvejåhkå kan vara möjlig att vada vid eller i närheten av Tarraluopalstugorna?
 
Jag kom från Råvejavre och längs Riggoaivejågåsj. Efter mynningen jokken kan vadas lätt, men jag måste ta av mina stövlar. Några hundra meter är jokken som än träsk. Ganska djup, men man går på grus/sandmatta.
 
Jag kom från Råvejavre och längs Riggoaivejågåsj. Efter mynningen jokken kan vadas lätt, men jag måste ta av mina stövlar. Några hundra meter är jokken som än träsk. Ganska djup, men man går på grus/sandmatta.

Kan du mer precist utifrån beteckningar i kartan ange lämpligt vadställe.
 

Bilagor

  • 20170802_135440.jpg
    20170802_135440.jpg
    80.9 KB · Visningar: 589
Öster om Riggåaivejågåsj. Om ja kan minnas, strax efter den sydligaste punkt efter det, när jokken börjar ta sig mer till norrut. Eller efter en liten bit efter den svagt sluttande kurvan. Men du kan ta dig över när som helst där.

Jag gick efter en liten bäck, när jokken var mycket brett. Nur ett par meter var det djuper än över knä.
 
Senast ändrad:
Öster om Riggåaivejågåsj. Om ja kan minnas, strax efter den sydligaste punkt efter det, när jokken börjar ta sig mer till norrut. Eller efter en liten bit efter den svagt sluttande kurvan. Men du kan ta dig över när som helst där.

Jag gick efter en liten bäck, när jokken var mycket brett. Nur ett par meter var det djuper än över knä.

ok, tack för info.