Abisko-Ballinvagge-Aliseatnu-Mårma-Vistas-Tarfala-Cevrraláhku-Nikkaluokta

Hej,


Det bär till fjälls om en vecka. Börjar vandra lördag eftermiddag. 4 personer, 2 tält. 8 1/2 vandringsdagar.

I just detta område har jag tidigare vandrat: Katterat-Unna Allakas-Alesjaure-Vistas-Sielmatjåkka-Nallo-Unna Räitavagge-Nikkaluokta.



Läser Grundsten och vad jag hittar här på Utsidan men hade jättegärna tagit del av allas ers samlade vishet och erfarenhet.


Saker jag noterat så här långt:
  • Att hålla österut när man passerat Mårmapasset för att gå på landtungor istället för ett stort blockhav.
  • Vid nedgång från Siellavagge (heter den så? Dalgången mellan Ballinvagge och dalgången där Aliesatnu rinner.) kan det vara vist att hålla västerut och inte följa den inritade markerade färdvägen för att undvika videsnår. (Bild 2)
  • Kan vara lätt att missa stigen ner till Vistasstugan då man kommer uppifrån Mårma.

Någon som har fler tips liknande dessa?


Några konkreta frågor jag har:
  • Någon som har gått genom Unna räitavagge ut till Vistas och passerat pasströskeln och som också har gått Mårmapasset och kan jämföra dessa i svårighetsgrad?
  • Flera tips för att undvika potentiella videsnår på den uppritade rutten?
  • Hur brant/svårt är det att gå upp/ner till Tarfala vid den uppritade rutten?
  • Några generella tips för vägval uppe på platån med Cevrraláhku?



Tack på förhand!
 

Bilagor

  • Screen Shot 2019-08-26 at 09.03.32.jpg
    Screen Shot 2019-08-26 at 09.03.32.jpg
    133.2 KB · Visningar: 1,445
  • Screen Shot 2019-08-26 at 09.06.12.jpg
    Screen Shot 2019-08-26 at 09.06.12.jpg
    80.2 KB · Visningar: 1,251
Kanske kan du hitta några tips i min blogg. Jag gick från Abisko till Mårma och Vistas förra året: https://exposedpaths.exposure.co/abisko-alps-days-12 (på engelska)

Om nedstigning till Aliseatnu: Jag tyckte det var svårt att hitta en bra väg. Det finns många buskar och steniga droppar. Ett alternativ är kanske att gå österut på ~ 1080 meters höjd och stiga ned vid Lulip Hongganjira. (Jag har inte gått dit men det är den väg du visar.)

I Mårma måste du gå på blockterräng under lång tid. Uppstigning till Mårma är brant men inte särskilt svårt om du inte går för mycket västerut (kan vara farligt i dåligt väder). Nedstigningen mot Vassajavri är också tekniskt lätt men det går mycket långsamt att gå. (Google översättning)
 
Senast ändrad:
På sluttampen är det troligen lättare att följa stigen ned från renvaktarstugan på Cevrraláhku än att gå ned vada jokken och fortsätta upp ur ravinen och gå rakt mot Nikkaluokta som du ritat med grön färg.

Thure
 
Jag har följande råd.

1) Vid utgången från Siellavágge bör man hålla höjd kring 1100 m ända bort till jokken som leder ner till renvaktarstugan och bron. Det är frestande att börja nedfarten för tidigt, men man hamnar lätt i både block och vide.

2) Vid uppfarten mot Mårmastugan bör man stanna och tälta 1-2 km före stugan. Vid själva stugan saknas vettiga tältplatser, enligt min mening.

3) Om man inte har ärende till Vistasstugorna kan man från sjön Vassaloamijávri följa utloppet ner till leden mellan Nikka och Vistas och bron där. Lite blött längst ner, men inga problem. Men ni har gott om tid och Vistasstugorna är en trevlig plats.

4) Överfarten mot Tarfala minns jag som tämligen problemfri. Dock minns jag flata, lösa stenar som man halkade på under nervägen.

5) Som thureb påpekar är det enklast att följa Cievrralahku hela vägen ner. Från renvaktarstugan fortsätter man kring 1000 m höjd, där höjdkurvorna är som glesast på kartan. Sista natten kan man tälta vid de små sjöarna där stigen ner mot bron börjar på kartan. Den här stigen gör nerfarten enkel och behaglig. Från bron är det sedan i praktiken bilväg till Nikka.

Trevlig tur önskar Pelle
 
Tack för alla svaren så här långt!

Fortsätter med några följdfrågor nedan.

Kanske kan du hitta några tips i min blogg. Jag gick från Abisko till Mårma och Vistas förra året: https://exposedpaths.exposure.co/abisko-alps-days-12 (på engelska)

Om nedstigning till Aliseatnu: Jag tyckte det var svårt att hitta en bra väg. Det finns många buskar och steniga droppar. Ett alternativ är kanske att gå österut på ~ 1080 meters höjd och stiga ned vid Lulip Hongganjira. (Jag har inte gått dit men det är den väg du visar.)
Tack! Hittade din blogg via google tidigare, tack för den!


Jag har följande råd.

1) Vid utgången från Siellavágge bör man hålla höjd kring 1100 m ända bort till jokken som leder ner till renvaktarstugan och bron. Det är frestande att börja nedfarten för tidigt, men man hamnar lätt i både block och vide.

3) Om man inte har ärende till Vistasstugorna kan man från sjön Vassaloamijávri följa utloppet ner till leden mellan Nikka och Vistas och bron där. Lite blött längst ner, men inga problem. Men ni har gott om tid och Vistasstugorna är en trevlig plats.


Gällande 1) finns det någon stig man ser eller följer man helt enkelt bara vattendraget?

Gällande 3) så lockar bastun i Vistasstugorna :)



Sen gällande Mårmapasset -- hittar inte vd jag läste det nu, men någonstans så tipsade någon om att nedfarten blev enklare om man inte tog ginaste vägen ner utan istället passerar toppen -- är det någon som gått där och kan kommentera? (se bild)
 

Bilagor

  • Screen Shot 2019-08-27 at 16.37.24.jpg
    Screen Shot 2019-08-27 at 16.37.24.jpg
    62.4 KB · Visningar: 917
1) Här finns ingen stig, men det behövs inte heller eftersom det är lätt att gå här. Jag brukar korsa vattendraget högt uppe och således gå ner på östra sidan. Lite trixigt de sista metrarna ner till den förfallna kåtan, så där får man göra en liten extra sväng österut. Innan man gör denna sista brant finns fina hällar vid jokken, lämplig lunch- och tvättplats!

2) Instämmer beträffande bastun!

Vad gäller Mårmapasset är det en vanlig uppfattning är att man på sydsidan ska hålla åt öster för att undvika den värsta blockterrängen. Om man följer kartans rekommenderade schablonsträckning hamnar man i block av personbilars storlek enligt min minnesbild.
 
Vad gäller Mårmapasset är det en vanlig uppfattning är att man på sydsidan ska hålla åt öster för att undvika den värsta blockterrängen. Om man följer kartans rekommenderade schablonsträckning hamnar man i block av personbilars storlek enligt min minnesbild.

Det här låter rätt, se fotot från toppen av Mårmapasset. Den markerade rutten på kartan går ner i mitten av fotot, och jag gick dit. Inte supersvårt, men stressande. Men på vänster (östra) sidan kan du se lite grönt som antagligen är lättare att gå. Jag har ingen aning om varför den markerade rutten går över svårare terräng.
 

Bilagor

  • DSCF6399_edited-1.jpg
    DSCF6399_edited-1.jpg
    38.3 KB · Visningar: 893
Gick delar av dessa leder för några år sedan. Vi gick närmaste vägen från Siellavagge ner mot Alesaetno och det var inget bra val, hamnade i ett videhelvete. Så den rekommenderade östra nedfarten är nog bäst.

Vill även slå ett slag för Unna Räitavagge. Vi gick från Vistas uppför den dalen och tältade vid Unna Räitastugan. Det är stenigt där men fanns en uppröjd tältplats.
I dalen passerar man bl a ett sevärt vattenfall i en av sidojokkarna. Att ta sig upp för pasströskeln var inget större problem, litet moränlera att se upp för i den fd glaciärfåran bara.
Sedan tar man Jojo-leden till Tarfala.
 
Tack för era fortsatta svar!


Imorgon bär det av! Packlista för den som finner sådant intressant: https://lighterpack.com/r/fixr60


En fråga till jag kom på: Vattnet vid mårmastugan ska vara grumligt glaciärvatten -- är det någon som har några argument till att det ej skulle vara drickbart?


Vill även slå ett slag för Unna Räitavagge. Vi gick från Vistas uppför den dalen och tältade vid Unna Räitastugan. Det är stenigt där men fanns en uppröjd tältplats.
I dalen passerar man bl a ett sevärt vattenfall i en av sidojokkarna. Att ta sig upp för pasströskeln var inget större problem, litet moränlera att se upp för i den fd glaciärfåran bara.
Sedan tar man Jojo-leden till Tarfala.

Gick Unna Räittavagge 2016 från Nallo-hållet och kan bara instämma, mycket vacker dalgång!
 
Ni kan lugnt dricka vattnet vid Mårma. Några små sandkorn i botten av kåsan/kastrullen är allt som märks av glaciärvattnet.
 
Jag hittade små strömmar dolda mellan stenar som hade tydligare vatten nära Mårmapasset, om du inte vill dricka grått glaciärvatten. Också lite norrut från Mårmastugan har du sidoströmmar som inte kommer direkt från glaciärer.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Maalla Abisko 8-10 september Abisko-Kårsavagge-Abiskojaure-Siellavagge-Ballinvagge-Abisko Fjällvandring 4
Smarrigchokladboll STF faciliteter off-season? Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 6
Fjorr Fullbokat tåg Kiruna-Abisko Fjällvandring 6
såg Låkkatjåkka till Abisko Fjällvandring 2
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
Jonasjarmen Dagsturer i Abisko, oktober. Fjällvandring 2
I95tomjo Abisko-måndalen-harpasset-låkktatjåkka Fjällvandring 1
Jockan Transport kiruna till abisko Fjällvandring 4
HellenS Treriksröset till Abisko via Geppohyttan & Rostahytta Fjällvandring 3
Nallo_Gus Abisko - Nikka utanför Kungsleden Fjällvandring 5
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
HellenS Treriksröset till Abisko Fjällvandring 8
Paulo_zavala Abisko-Vakkotavare tidigt april Fjällvandring 12
Andreas123456 ryggsäck abisko-nikkaloukta Fjällvandring 5
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Ambientograph Abisko-Njakajaure Fjällvandring 0
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
DanielK Kårsavagge-Låktatjåkka-Trollsjön-Måndalen-Abisko Fjällvandring 5
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Fjorr Bra rutt för Abisko-Ritsem-Kvikkjokk? Fjällvandring 9
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
Mediumviktsvandraren Kungsleden, Abisko-Kvikkjokk augusti-september 2022 Fjällvandring 36
andersnoren Fyra-fem dagars vandring i Abisko med fjällnybörjare Fjällvandring 17
Valde Abisko-nikkaluokta Fjällvandring 12
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
Ooscar Abisko till Nikkaloukta via Siellavaggi, Mårma, Kaskasavagge och Tarfala Fjällvandring 14
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Folkhem Kungsleden på 3 veckor, Hemavan-Abisko Fjällvandring 16
Lappen69 Tvådagars tur från Abisko(?) efter midsommar Fjällvandring 2
Robtrek Till Lapporten från Abisko Östra eller från Turiststation? Fjällvandring 1
Toblin Tältplatser lapporten nära abisko ? Fjällvandring 6
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
Johannes_ Sovsäck och liggunderlag Abisko v26. Fjällvandring 4
Ulan65 Var parkera? Abisko, Kiruna eller Nikkaloukta? Fjällvandring 25
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
Jojosurf Komma ut till Abisko Fjällvandring 3
Wotan88 Abisko - Kebnekaise - nikkaluokta Fjällvandring 19
Braxe Tre tältnätter kring Abisko Fjällvandring 20
mojson Tips! Kvikkjokk eller Abisko Fjällvandring 2
wendelalovgren ABISKO - ABISKOJAURE - ABISKOJAURE - KÅRSAVAGGE - KÄRKEVAGGE - LÅKTAJÅKKA vandring 3 hela dagar Fjällvandring 3
Joonaka Abisko-Nikkaluokta via trepassleden(?) Fjällvandring 5
Jollenisse Abisko-Nikkaluokta budget vandring Fjällvandring 15
JenJen91 Katterjokkstriangeln? Fjällvandring 3
tinab66 Tips på "Stugvadnring" norr &/eller väster om Abisko/Riksgränsen Fjällvandring 6

Liknande trådar