Katterat-Unna Allakas-Alesjaure-Vistas-Sielmatjåkka-Nallo-Unna Räitavagge-Nikkaluokta

Hej,

Är i sluttampen med finliret gällande planeringen av årets fjällvandring. 7 personer och tält, de flesta erfarna, någon nybörjare. 7 hela dagar ytterligare 2 halva. Sista veckan av augusti.

Tanken är att vandra Katterat - Unna Allakas - Alesjaure - Vistas - Sielmatjåkka - Nallo - Unna Räitavagge - Nikkaluokta. Väl i Stuorreiddavaggi är tanken är att gå norr om Nallo och tälta vid sjöarna för att vi bra väder försöka sig på ett toppbestigning av det nu uppgraderade Sielmatjåkka. Så som beskrivet av CreamWolf.

Har försökt rita in rutten nedan, grönt och rosa är den planerade rutten, orange och gul är alternativ rutt.

Har läst Grundstens beskrivningar av de sträckor som han avhandlar. Resten är via diverse turbeskrivningar här på Utsidan och på bloggar/andra sidor.

Mina frågor nu är:
  1. Om det är någon som gått sträckan eller delsträckor på sistone och kan upplysa om purfärsk information om saker som inte längre stämmer med kartor så som broar som saknas eller dylikt?
  2. Hur är vadet i Sördalen på norska sidan, precis när man lämnat anläggningsvägen från Katterat?
  3. Har hittat diverse olika uppgifter hur väl ledmarkeringen stämmer från Oallavaggi fram till Unna Allakas -- något speciellt att tänka på?
  4. Hur är det med vad i Unna Räitavagge? Har läst att glaciärjokken från Räitatjåkka kan vara tuff -- hur tuff är tuff vid normalförhållande (dvs slutet av augusti om det ej varit kraftiga skyfall)?
  5. Något som vågar ge ett estimat för hur lång tid det tar att ta sig från Nallostugan genom Unna Räitavagge ut till Vistasdalen?

All info är av intresse!
 

Bilagor

  • Del1.jpg
    Del1.jpg
    242.6 KB · Visningar: 2,118
  • Del2.jpg
    Del2.jpg
    285.3 KB · Visningar: 2,246
Beträffande Unna Räitavagge så tror jag att man lika gärna går på södra sidan av vattnet och slipper då oroa sig för glaciärjokken. Samtidigt slipper man ju vada huvudjokken nere på svämkäglan. Att den glesprickade rekommenderade vägen går norr om jokken tror jag är en kvarleva från tiden innan bron över Vistasälven fanns. Om jag minns rätt så har den tillkommit i "modern tid". Tidigare var man tvungen att vada både jokken i Stour Räitavagge och den i Unna Räitavagge för att komma från Vistasstugorna i riktning mot Kaskasavagge.
 
  1. Hur är vadet i Sördalen på norska sidan, precis när man lämnat anläggningsvägen från Katterat?

    Normalt sett inga problem alls, åtminstone inte när snösmältningen är över. Allt vatten uppifrån Hunddalshyttan försvinner ner i en kraftverkstunnel vid dammen, så om de inte stängt av kraftverket så är jokken torr nedanför. Om Statkraft låter vattnet rinna sin normala väg samtidigt som det regnat mycket så breddar det ut ordenligt strax nedströms Hunddalshytta så där går det säkert att komma över ändå. Att gå på dammen låter väldigt konstigt eftersom det är en smal överfallsdamm som kräver att man mer eller mindre går balansgång något tjugotal meter, och om det rinner vatten över så blir det snudd på omöjligt.
  2. Har hittat diverse olika uppgifter hur väl ledmarkeringen stämmer från Oallavaggi fram till Unna Allakas -- något speciellt att tänka på?

    Gick från Cunojavrrehyttan till Unna Allakas där för väldigt många år sedan och minns bara att jag (som alla andra?) tappade bort leden helt, men det var inga större problem ändå - lite myrmark och vide, men inte värre än vanligt.
  3. Hur är det med vad i Unna Räitavagge? Har läst att glaciärjokken från Räitatjåkka kan vara tuff -- hur tuff är tuff vid normalförhållande (dvs slutet av augusti om det ej varit kraftiga skyfall)?

    Så sent på säsongen är den inte heller något problem under normala förhållanden. Det går bra att gå på båda sidorna av dalen, men sydsidan är betydligt brantare och man får skråa rätt långt. Är det låga flöden så känns norrsidan enklare inklusive vaden.
  4. Något som vågar ge ett estimat för hur lång tid det tar att ta sig från Nallostugan genom Unna Räitavagge ut till Vistasdalen?

    För mig tog det en dag att gå från Sälkastugorna till bron i Vistasdalen via Unna Räita i höstas. Vad det betyder för er är ju svårt att säga...
 
Kanske det, men jag vet vi valde det för 16 år sedan, men kommer inte ihåg exakt hur den såg ut eller varför vi valde det. Sen får du tycka det är konstigt om du vill, jag skrev hur vi valde att göra.

Jag gick också över vid kraftverket, jag övernattade i Hunddalshyttan och leden var markerad precis förbi kraftverket. Det var inte svårt eller på något sätt riskabelt att gå där.

Jag hade Calazos karta och där är leden inte riktigt rätt ritad på den norska sidan. Bland annat korsar man jokken i Oligavaggi på ett annat ställe än där det är markerat på kartan. Jag vek av innan Cunnojavri-stugan och gick mot Unna Allakas, där var det ganska sumpigt och svårt att hitta vägen. Jag har läst någonstans om en ny väg mellan Cunnojavri och Unna Allakas.

Här finns mitt färdspår https://www.google.com/maps/d/u/0/viewer?mid=1zJafSurM-9J7acAz0_N6EM0FvOc för den här sträckan.

På din plan ser det ut som om ni tänker korsa Vistasjokka, jag har aldrig testat det själv så jag vet inte om det är möjligt, jag har bara hört att det är lite knöligt. Ett alternativ för er skulle ju kunna vara att gå Unna Vistasvaggi.
 
Vi passerade med tåg i förrgår och det stannade i Norddalen inte långt ifrån Katterat, tillfällig station. Snart ska de återgå till ordinarie station tror jag.
Ha det!
Lotta
 
Vad gäller den sista biten av färdvägen in i Sverige så är den senaste versionen av Fjällkartan som visas på Kartsök och ortnamn mer korrekt än förut. Om inget underhållsarbete gjorts de senaste åren (mycket tveksamt) är dock den övre leden från bron norr om Cunojávrihytta att betrakta som obefintlig -- det luriga är att när man kommer norrifrån så ser den väldigt tydlig ut i början och har om jag inte missminner mig även en skylt vid bron, men efter bara några hundra meter försvinner den helt i blötmarken (bild).

Den nedre vägen utgår från de norska stugorna och inleds med ett vad över Sealggajohkas utflöde i Čunojávri, som vid normal vattenföring är enkelt (bild). Vill man undvika detta kan man istället följa nära intill jokken nedströms från bron tills det att man stöter på leden. Detta är okomplicerat (bild) och medför den enklaste vägen, då den nedre (riktiga) leden är mycket lättgången därifrån.

Modifierad kartbild:
ua.jpg
 
Senast ändrad:
Vad gäller den sista biten av färdvägen in i Sverige så är den senaste versionen av Fjällkartan som visas på Kartsök och ortnamn mer korrekt än förut. Om inget underhållsarbete gjorts de senaste åren (mycket tveksamt) är dock den övre leden från bron norr om Cunojávrihytta att betrakta som obefintlig -- det luriga är att när man kommer norrifrån så ser den väldigt tydlig ut i början och har om jag inte missminner mig även en skylt vid bron, men efter bara några hundra meter försvinner den helt i blötmarken (bild).

Den nedre vägen utgår från de norska stugorna och inleds med ett vad över Sealggajohkas utflöde i Čunojávri, som vid normal vattenföring är enkelt (bild). Vill man undvika detta kan man istället följa nära intill jokken nedströms från bron tills det att man stöter på leden. Detta är okomplicerat (bild) och medför den enklaste vägen, då den nedre (riktiga) leden är mycket lättgången därifrån.

Modifierad kartbild:
Visa bilaga 22973

Precis så var det! Jag kom fram till bron, där är en tydlig skylt och en tydlig stig men som ganska snart försvinner. På min papperskarta (daterad 2012) finns bara den övre leden utmärkt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
TrineA Katterat - Unna Allakas? Fjällvandring 3
ulfbn Katterat-Unna Allakas-Abiskojaure-Abisko Fjällvandring 2
miaber Vandring Katterat - Unna Allakas Fjällvandring 7
givin Katterat – Hunddalen – Cunojavri - Unna Allakas – Abiskojaure – Abisko Fjällvandring 18
ViktoriaR Katterat-Unna Allakas-Katterjåkk Fjällvandring 4
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3
flindvl Katterat - Hellmotn --> fraga gällande sträckan Hunddalshytta till Lossistua Fjällvandring 2
uldall Katterat till Hellmobtn Fjällvandring 12
Evajar Katterat till Cáihnavággihytta sommaren 2020 Fjällvandring 10
Gunnar81 Nordkalottleden, sträckningen Katterat - Ritsem (via Sitashyttene, Pauro, Röysvatn) Fjällvandring 1
tsarpjotyr Fjällvandring Nikkaluokta - Katterat Fjällvandring 3
Osynlig Katterjåkk - Gatterjavri - Katterat Fjällvandring 3
Pelletz Ensamvandring Prinsleden (Katterat - Nikka) - Tips? Fjällvandring 5
Zephyria Katterjauri till Katterat? Fjällvandring 0
Slagathoria F d anläggarvägen mellan Katterat och Hunddalen Fjällvandring 8
Zephyria Abisko - Katterat - synpunkter & turhjälp? Fjällvandring 17
TuomasSakari Abisko-området: Från Gátterjavri till Katterat/ Sördalen med skidor. Fjällvandring 0
Almgren Sommarens tur start i Katterat Fjällvandring 22
2boots Info or guide for Katterat to Rombak walk (Navvy Trail) please Fjällvandring 9
brst Finns boende i Katterat? Fjällvandring 3
kgh Från Katterat till Haukejaurestugan Fjällvandring 7
oskarlin Katterat-Ritsem, val av skor Fjällvandring 0
Spinspider Tåg Katterat - Narvik Fjällvandring 4
oskarlin Riksgränsen vs. Katterat Fjällvandring 7
petratetra Katterat, Riksgränsen eller Katterjåkk? Fjällvandring 4
anderzand Aktult om sne & vand!? Gennemføre Katterat-Kebnekaise? Fjällvandring 1
ulfnor Kårsavagge och Katterat Fjällvandring 8
hamlin katterat - kebne Fjällvandring 3
Fleischer Katterat-Hunddalen-Lossi Fjällvandring 3
Katterat-Hukejaure Fjällvandring 2
Katterat-Hukejaure Fjällvandring 0
KohiNoor Östra till Västra Unna Reaiddavaggi? Fjällvandring 7
Nallo_Gus Abisko - Nikka utanför Kungsleden Fjällvandring 5
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Gunnar81 Fast i fyra dygn i storm i Unna Räitavagge Fjällvandring 21
CB från GBG Katterjåkk - Unna Allakas? Hoiganvaggi, och området däromkring? Fjällvandring 13
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
cloud76 Söder om Unna allakas Fjällvandring 6
pal2 Ny prismastuga i Unna Räita Fjällvandring 19
Phil_Warsaw Visttasvaggi or Unna Visttasvaggi Fjällvandring 9
sofiasahlen Katterjåkk–Nikkaluokta Fjällvandring 13
robinbobbin Katterjåkk -> Unna Allakas från cirka 21 juni Fjällvandring 11
Boxern Vandra fågelvägen mellan Unna Allakas och Tjäktja ? Fjällvandring 6
Gidenstam Alternativ väg Unna Allakassstugorna - Alesjaure Fjällvandring 1
björsi Abisko -> Vistas -> Unna Räita -> Nikkaluokta Fjällvandring 15
nicko_ Myggläget i Unna Allakas, Alesjaure och Vistasdalen Fjällvandring 3
starkmjoelk Fisk vid Unna Räitastugan Fjällvandring 3
Jojosurf Hilleberg Soulo vs Unna Fjällvandring 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.