Verktyg och första förband vid fjällvandning

Vid fjällvandring brukar jag utan närmare eftertanke slänga ner dessa egenhändigt ihopsatta verktygskit och första förbands-kit i packningen. Efter ett antal år tänkte jag att man kanske skulle ta och se över dem. Sammanlagt väger de två paketen 600 gram. Men då ligger första förbandet för vattentäthetens och slittålighetens skull i en liten skinnväska och verktygen i en lätt plastburk, vilket man kanske skulle kunna finna lättare lösningar för.

Det enda som alltid kommer till användning är kirurgtejpen. Desinfekteringsservetter har jag använt någon enstaka gång, och resten har jag nog aldrig använt.

Vad kan jag vara utan? Och vad saknar jag?

Verktyg/säkerhet:

Säkerhetsnålar
Nål och tråd
Ett par varianter av snören, rep, tvättlina
Ståltråd, tjock och tunn
Mycket liten tång
Tändstickor i filmburk
Karbinhake
Isoleringstejp
Silvertejp
Ett värmeljus


Första förband:

Räddningsfilt
Förband stora sår-mindre sår
Sårtvätt saltlösning
Desinfekteringsservetter
Kirurgtejp
Plåster
Elastisk binda
 
Om det under ”första förband” är hela ditt apotek, skulle jag ta bort räddningsfilten och lägga till något smärtlindrande och febernedsättande som Voltaren och Treo.

Under ”Verktyg och säkerhet” skulle jag ta bort tvättlinan om du redan har snören och rep. En liten nagelsax/nagelklippare/mycket litet multiverktyg med sax (och mycket liten tång så behövs inte den lilla tången separat) skulle jag också lägga till.

Raskesven
 
Om det under ”första förband” är hela ditt apotek, skulle jag ta bort räddningsfilten och lägga till något smärtlindrande och febernedsättande som Voltaren och Treo.

Under ”Verktyg och säkerhet” skulle jag ta bort tvättlinan om du redan har snören och rep. En liten nagelsax/nagelklippare/mycket litet multiverktyg med sax (och mycket liten tång så behövs inte den lilla tången separat) skulle jag också lägga till.

Raskesven

Du har rätt i att smärtlindrande saknas. Första förbandet är samma år efter år men "färskvaror" som medicin har jag separat bland toagrejerna: ibuprofen, paracetamol, tigerbalsam, ett par näsdroppar och kortisonkräm.

Har såklart en kniv, så jag ser inte riktigt nyttan med nagelklippare. Multiverktyg likaså, väger en faslig massa. Den lilla tången är däremot väldigt lätt.

Räddningsfilt har du kanske rätt i att är överflödig. Har aldrig riktigt förstått vad man ska ha den till, i synnerhet inte på tältturer när man har med sig sovsäck?
 
Du har rätt i att smärtlindrande saknas. Första förbandet är samma år efter år men "färskvaror" som medicin har jag separat bland toagrejerna: ibuprofen, paracetamol, tigerbalsam, ett par näsdroppar och kortisonkräm.

Har såklart en kniv, så jag ser inte riktigt nyttan med nagelklippare. Multiverktyg likaså, väger en faslig massa. Den lilla tången är däremot väldigt lätt.

Räddningsfilt har du kanske rätt i att är överflödig. Har aldrig riktigt förstått vad man ska ha den till, i synnerhet inte på tältturer när man har med sig sovsäck?
Leatherman Squirt väger fasliga 59 gram, och innnehåller sax och tång. Jag har alltid känt det som lite vanskligt att skära tånaglarna med kniv;-) Beror på hur länge man är ute.

Raskesven
 
@Raskesven: vilken Squirt har både tång och sax? Jag hittar inte på Leathermans hemsida, de har bara antingen eller?

Sjävedit efter självmål... jag råkade kolla på utgångna modeller, nu hittade jag den, Squirt PS4! Tack för tipset!
 
Leatherman Squirt väger fasliga 59 gram, och innnehåller sax och tång. Jag har alltid känt det som lite vanskligt att skära tånaglarna med kniv;-) Beror på hur länge man är ute.

Raskesven

Har aldrig varit med om att behöva klippa naglarna under veckolånga turer. Och kniven funkar utmärkt, om det skulle bli nödvändigt. Det gäller att finslipa lite försiktigt med stöd mot tummen - inte SKÄRA. :)

Multiverktyget verkar praktiskt för den som är så lagd, men personligen har jag aldrig förstått poängen, hälften av prylarna på den där skulle jag aldrig använda. Är det nödvändigt att ha en sax om man har en kniv? När kommer nagelfilen till användning? Korkskruven? Flasköppnaren?

Jag kan tycka att det inte är nödvändigt att släpa med sig saker bara för att de väger lite. Hellre då en rejäl men lätt kniv och tång. Smakfråga. ;-)
 
Ståltråd tjock och tunn, låter som du ska vara ute och stängsla :) Eller har du haft användning för det ?



Mvh // Johannes
 
Tejp
Jag saknar skavsårstejp i din lista, men den kanske är med i förbrukningskittet. Den skulle å andra sidan kunna ersätta både den bulkiga elastiska bindan, isolertejpen och silvertejpen. Jag tar med en (gärna till hälften förbrukad) rulle vanlig vit idrottstejp, som både funkar till skavsår, tejpning av stukningar och stödförband typ krånglande knä (jag tycker tejpning gör mer nytta än binda i sådana fall), reparationer och plåster till större förband (går ju att riva längsmed, om man behöver smalare).
Vad den tejpen inte riktigt ersätter är "snygga" lagningar i vattentäta tyger, men jag har inte saknat det "i fält" - man kan göra om lagninen snyggare när man väl kommit hem. Nu när jag har en "fin" regnjacka och ett ultralätt tält tar jag ändå med en liten rulle "osynlig" vattentät lagningstejp (34 g), men har faktiskt aldrig använt den...
Tråd
En annan sådan riktig multi-purpose-grej är tandtråd - urstark i förhållande till vikten, går till allt från tvättlina till att snabbtråckla grova reparationer med.
Smörja
Som multi-purpose-smörjmedel brukar jag ta med den pyttelilla burken med arméns salva och inget annat - salvan funkar till allt från rumpskav till självsprickor och finns även med solskyddsfaktor, om årstiden/platsen på jorden påkallar detta. Jag som är riktigt svartmuskig och i princip aldrig bränner mig brukar ändå ta en klick på nästippen och läpparna, när jag skall vara ute länge i solsken och höga berg.
Desinfektion
Tror som du själv är inne på, att du skulle kunna rationalisera desinfektionsavdelningen. Saltlösning känns väl ambitiöst, om man har med spritservetter och dessutom (antar jag) både en tvålstump och salt till maten?
Vet inte vad du har för spritservetter, men är de större än 3x3 cm så kan jag tipsa om injektionstork - billiga, lagom storlek och steril styckförpackning.
Medicin
För den som har lite känslig mage kan det vara idé att ta med ett par doser alvedon-suppositorier. Det är jobbigt att inte få i sig någon lindring, när man kräks upp allt, är febrig och fått huvudvärk av vätskebristen (lärt detta den hårda vägen när mina barn var små, själv har jag plåtmage så supparna får stanna hemma nuförtiden).
Annat
Jag vill också gärna ha med en liten pincett, ingår i en del fickknivar och multiverktyg, samt en liten spegelskärva för utplockning av skräp från ögon etc, när jag är ensam.
Har du ändå en separat kniv, kan vu välja Leatherman Style PS (44,7 g) och få med både pincett och karbinhake :).
Jag har hittills klarat mig utan ståltråd. Tången på mitt lilla multiverktyg har bara kommit till pass när utrustning typ skridskor, skidor eller klätterprylar är med, så numera följer bara minsta sortens Victorinox-kniv (22 g med sax, skruvmejsel och pincett) med på renodlade sommarvandringar.
Antar att du har med myggstift e.d., stånghylsa etc till tält och annat självklart.
 
Ett 1:a hjälpkit tycker jag man skall plocka ihop själv och innehållet beror på vilken kunskapsnivå man har. Det viktigaste är nog att fundera vad som kan hända där ute och anpassa sina kunskaper och 1:a hjälpväska efter det.

Någon typ av värkmedicin, antihistamin och pincett skulle jag nog ändå rekommendera att du sätter till i din väska.
En sak man ofta glömmer är att förvara lättillgängliga personuppgifter sig själv och kontaktuppgifter till de närmast anhöriga, det kan vara avgörande om det skulle hända dej något. Namnge några nära med ICE (in case of emergency) i din telefonbok men förvara även dina uppgifter i ditt personliga 1:a hjälpkit.

Vill du fördjupa dina 1:a hjälpkunskaper så rekommenderar jag www.wildmed.com. De håller kurser i Norden varje år.
 
Vad det gäller just verktyg så tycker jag att det är väldigt svårt att ge några konkreta råd då det är så utrustningsberoende. En skruvmejsel hjälper inte spiken så att säga.
Däremot är det en god idé att försöka titta igenom sin utrustning och fundera över vad det är som kan gå sönder och vad man behöver för att laga det i fält i form av verktyg och reservdelar. Om man överhuvudtaget kan laga det i fält.
 
Ståltråd tjock och tunn, låter som du ska vara ute och stängsla :) Eller har du haft användning för det ?

Jag tänker att det kan komma till användning t.ex. om spännen går sönder på ryggsäck. Eller till någon form av mikrolagning såsom tången till trangiaköket... glasögonbågar... skärp... "plutten" på tältdragkedja...

Tejp
Jag saknar skavsårstejp i din lista, men den kanske är med i förbrukningskittet. Den skulle å andra sidan kunna ersätta både den bulkiga elastiska bindan, isolertejpen och silvertejpen. Jag tar med en (gärna till hälften förbrukad) rulle vanlig vit idrottstejp,

Min leukoplast kirurgtejp är samma sak som idrottstejp. Ersätter allt vad plåster och annat heter. Tror jag ska plocka bort de vanliga plåstren från första hjälpen-kitet. Vid behov kan man lägga en des.servett över såret under kirurgtejpen.

Vad den tejpen inte riktigt ersätter är "snygga" lagningar i vattentäta tyger, men jag har inte saknat det "i fält" - man kan göra om lagninen snyggare när man väl kommit hem. Nu när jag har en "fin" regnjacka och ett ultralätt tält tar jag ändå med en liten rulle "osynlig" vattentät lagningstejp (34 g), men har faktiskt aldrig använt den...

Det är där jag tänker att silvertejpen kommer in i bilden. Väldigt allround och funkar för att laga såväl luftmadrass som tält och skulle hålla även för lagningar av ryggsäckar.

Tråd
En annan sådan riktig multi-purpose-grej är tandtråd - urstark i förhållande till vikten, går till allt från tvättlina till att snabbtråckla grova reparationer med.

Väldigt smart lösning!

Desinfektion
Tror som du själv är inne på, att du skulle kunna rationalisera desinfektionsavdelningen. Saltlösning känns väl ambitiöst, om man har med spritservetter och dessutom (antar jag) både en tvålstump och salt till maten?
Vet inte vad du har för spritservetter, men är de större än 3x3 cm så kan jag tipsa om injektionstork - billiga, lagom storlek och steril styckförpackning.

Ja, de där kan nog ersätta saltlösningen. Jag tänker väl mer att om man skulle få ett större, öppet sår så räcker det inte riktigt att dutta med en liten servett.

Antar att du har med myggstift e.d., stånghylsa etc till tält och annat självklart.

Vad är en stånghylsa? Det har jag aldrig hört talas om. :)
 
Jag tänker att det /ståltråd/ kan komma till användning t.ex. om spännen går sönder på ryggsäck. Eller till någon form av mikrolagning såsom tången till trangiaköket... glasögonbågar... skärp... "plutten" på tältdragkedja...
Jag har fått laga allt ovan, fortfarande utan att sakna ståltråden :)
Min leukoplast kirurgtejp är samma sak som idrottstejp. Ersätter allt vad plåster och annat heter. Tror jag ska plocka bort de vanliga plåstren från första hjälpen-kitet. Vid behov kan man lägga en des.servett över såret under kirurgtejpen...
Aha, trodde du menade typ "strips". I så fall bör jag räkna upp dylika bland det jag har med, för till hopdragning av sårkanter duger inte idrottstejp så bra :). Men jag letar lite själv efter ev. bättre alternativ till idrottstejpen. Hur bred är din kirurgtejp? Räcker den till att t ex tejpa en stukad vrist med, laga kläder? Någon som testat s.k. "silktejp"?
Det är där jag tänker att silvertejpen kommer in i bilden. Väldigt allround och funkar för att laga såväl luftmadrass (...)
Aaa, det förklarar skllnaden. Jag har inget uppblåsbart som kräver lufttät lagning :)
Jag tänker väl mer att om man skulle få ett större, öppet sår så räcker det inte riktigt att dutta med en liten servett.
Jag tvättar sådana sår flödigt med tvål och vatten, först därefter med sprit. Salt har man ju också med sig automatiskt, ifall det skulle funka bättre.
Vad är en stånghylsa? Det har jag aldrig hört talas om. :)
Jag menade nödreparationshylsan till bruten tältstång. Har med både den för snabb nödlagning och ett extra stångsegment för utbyte i lugn och ro dagen efter. Trodde "alla" hade med dylikt, men det kanske bara är jag som räknar med stångbrott i mitt relativt klena UL-tält? Även om risken är liten, så kan det ju sabba rätt mycket av vandringen.
 

Liknande trådar