Fjällvandring På tur i bergen

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2019-01-02, 16:56
Norris Norris är inte uppkopplad

Hur går Nordkalottleden mellan Hukejaure och Gautelis?

I somras vandrade vi på Nordkalottleden. Mellan Hukejaurestugan och Gautelishytta ville vi besöka Ivarstenen så vi gick väster om Huvkijávri på en stig som inte är markerad på kartorna men som är markerad hyfsat i naturen. Det är nog den ursprungliga leden som gick där på den tiden när Ivarstenskåtan fanns. Jag har markerat den ungefärliga sträckningen på bifogad karta.

På de flesta kartor är Nordkalottleden markerad så att den går ganska nära Ivarstenen men på Lantmäteriets web-karta går den precis förbi riksröse 259A och på Outdoorkartan några hundra meter söder om röset.

Är det möjligtvis någon här som vandrat där nyligen och kanske tom. har ett GPS-spår?

Hälsningar, Fredrik

Svara med citat
Gammal 2019-01-02, 17:31
zebulah zebulah är inte uppkopplad

Vi gick den mellersta bara för att upptäcka när vi närmade oss sjön 939 att rösena gick enligt det nordligaste alternativet.
Svara med citat
Gammal 2019-01-02, 21:37
Ing-Marie Ing-Marie är inte uppkopplad

Leden drogs om för ett antal år sedan, bro som rasade? Enligt stugvärden i Hukejaure gick det dock att genomföra ett vad innan Ivarstenen.

Kommer ihåg att det inte var helt lätt att följa den norska T-merkningen. På kartan jag använde 2012 var leden via Ivarstenen borta men leden på kartan gjorde fortfarade en sväng ner mot Ivarstenen. Så det måste ha dragit om leden och gjort den genare!
Svara med citat
Gammal 2019-01-03, 05:05
Vonsan Vonsan är inte uppkopplad

Heukejaure-Gautelis

Den prickade leden är den som gäller numer.
Vet att många vadar över vid Ivarstenen och oftast fungerar det
nog bra.
Leden med den heldragna linjen ( den mittersta) underhålls inte längre
vad jag vet.
Jag har gått ett par gånger och använt mig av den prickade linjen.
Blev dock vilseledd första gången då stugvärd i Heukejaure målat den nedlagda linjen, den mot Ivarstenen. Säkert i all välmening. Jag fick istället en dagsutflykt dit, jag valde att inte vada där.
Jag ensamvandrar och är noga med att följa min färdplan som jag lämnar hemma.
GPS spår är jag helt okunnig om.
F.ö. en mycket fin sträcka.
Vonsan
Svara med citat
Gammal 2019-01-03, 12:09
nkghansson nkghansson är inte uppkopplad

Vandrade Katterat till Sitasjaure via Hukejaure för ca tio år sedan. Gick via Ivarstenen. Redan då var det ganska svårt att följa ledmarkeringen, men med kartan gick det mycket bra att orientera sig. Vadet var lite komplicerat, fick leta länge för att hitta en bra plats med grundare och långsamt strömmande vatten. Fint håll att vandra.
Svara med citat
Gammal 2019-01-03, 20:02
Henning K Henning K är inte uppkopplad

Kollade mina sammlade BD6 Fjällkartor:
1996: Led ner till Ivarsten och vidare på norra sidan, bro finns inte på kartan och ingen led på södra sidan.
-- På BD8 från samma år finns en led på södra sidan (Ivarsten 4 km) och den led på norra sidan verkar följa den "nya" leden
2003: Jag vandrade längs leden enligt kartan. Där fanns en vägvisre till den "nya" leden, men jag gick ner nära Ivarsten. Jag skrev i min dagsbok att där fanns nästans ingen markering från "Ivarsten" och att jag upptäckte den nya sträckning på en annan karta (BD8 eller en nyare BD6 (2000?)? Jag vet inte)
2006: Ingen förändring på kartan
2012: Nu finns den nya ledsträckning på kartan
2013: Jag vandrade längs den nya ledsträckning och tappade leden efter Rr 259A (Leden går ganska nära där) i dimman och följade märkningen - det stämmar ju bra med en sjö på höger sida - helt ner till Ivarsten där jag upptäckte min misstag och solen sken i samma minut...

Henning
Svara med citat
Gammal 2019-01-04, 13:27
Norris Norris är inte uppkopplad

Tack för svaren. Jag kan rekommendera vägen förbi Ivarstenen om man kan tänka sig att vada. Vi hittade ett bra vadställe men det kan säkert vara svårt i början av sommaren. Synd att bron inte finns kvar (vi såg fundamenten).

Fredrik
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:35.

Logga in