Bombardera mig med era vinterturtips!

Jag är en ganska oerfaren vinterturare med ett växande intresse och jag har märkt när jag pratat med folk som varit på många vinterturer att alla har sina egna tips och knep för att göra saker enklare, smidigare eller bekvämare på tur. Saker de kommer på själva eftersom eller hört från andra.

Så, vad är era bästa tips och knep? Som rubriken lyder, bombardera mig med era vinterturtips! :)
 
Några små tips :)

  • anpassa klädseln så du inte svettas i onödan, ha förstärkningsplagg tillgängligt för rast
  • tunnare handskar - typ längdåkningshandskar när man åker skidor - tumskalhandskar med rejäl bomullsinnervante som förstärkning - ger flera kombinationer
  • en liten plywoodplatta - skärbräda, underlag för kök
  • alpina googles
  • ha koll på lavinbenägen terräng och förhållanden som ökar risken (lutningar mer än 27-30 grader, vindladdade sluttningar, dagarna efter snöfall/blåsigt väder, stora temperaturskillnader osv). Gäller även när man passerar under branta sluttningar.
  • fuktspärr för att hålla sockar torra
  • uppdatera dig om islägen, isar kan vara väldigt farliga långt in på säsongen och följ i möjligaste mån ruskade leder
  • en bra spade - plastspadar är värdelösa
  • tratt - jag brukar ha med en liten plasttratt - underlättar för att fylla flaskor/thermos med vatten man smält
  • häll varmt vatten i flaskor och stoppa ner i de kalla och fuktiga kängorna på morgonen medan man äter frukost och klär på sig
 
Det kanske är underförstått att du tältar på dina vinterturer? Jag gissar att många tips därmed är knutna till själva övernattningen. Själv åker jag bara mellan stugor och har därmed inte så mycket att komma med, men jag ska fundera ändå.............
 
Några små tips :)

  • anpassa klädseln så du inte svettas i onödan, ha förstärkningsplagg tillgängligt för rast
  • tunnare handskar - typ längdåkningshandskar när man åker skidor - tumskalhandskar med rejäl bomullsinnervante som förstärkning - ger flera kombinationer
  • en liten plywoodplatta - skärbräda, underlag för kök
  • alpina googles
  • ha koll på lavinbenägen terräng och förhållanden som ökar risken (lutningar mer än 27-30 grader, vindladdade sluttningar, dagarna efter snöfall/blåsigt väder, stora temperaturskillnader osv). Gäller även när man passerar under branta sluttningar.
  • fuktspärr för att hålla sockar torra
  • uppdatera dig om islägen, isar kan vara väldigt farliga långt in på säsongen och följ i möjligaste mån ruskade leder
  • en bra spade - plastspadar är värdelösa
  • tratt - jag brukar ha med en liten plasttratt - underlättar för att fylla flaskor/thermos med vatten man smält
  • häll varmt vatten i flaskor och stoppa ner i de kalla och fuktiga kängorna på morgonen medan man äter frukost och klär på sig

Bra tips, tack! :)

Kissflaska i tältet gjorde mina vinterturer 10 ggr bättre!

Kan vara liiiiite svårare med kissflaska för tjejer, men jag har aldrig provat..

Det kanske är underförstått att du tältar på dina vinterturer? Jag gissar att många tips därmed är knutna till själva övernattningen. Själv åker jag bara mellan stugor och har därmed inte så mycket att komma med, men jag ska fundera ändå.............

Ja jag tänkte främst på övernattningsturer med tält. Men andra tips är också varmt välkomna!! Stugturer, bivackturer etc, jag är intresserad av alla tips :)
 
Bra tips, tack! :)







Kan vara liiiiite svårare med kissflaska för tjejer, men jag har aldrig provat..







Ja jag tänkte främst på övernattningsturer med tält. Men andra tips är också varmt välkomna!! Stugturer, bivackturer etc, jag är intresserad av alla tips :)



Förstås är det lite svårare men om det är snöstorm ute så tror jag det är värt att undersöka lösningar som gör att man slipper klä på alla lager och ut o frysa. Tex:
http://www.pipinette.com/Pages/se/kopstallen.html


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Det finns adapter för tjejer
https://www.addnature.com/gogirl-kisstratt-rosa-414131.html
Rekommenderas att öva hemma i duschen/badkaret först

Förstås är det lite svårare men om det är snöstorm ute så tror jag det är värt att undersöka lösningar som gör att man slipper klä på alla lager och ut o frysa. Tex:
http://www.pipinette.com/Pages/se/kopstallen.html

Ja det är klart att det är en fördel att slippa gå ut i snöstorm, låter väldigt smidigt. Har hört om såna, men inte testat.
Haha adapter, bra ordval :)
 
Några små tips :)

  • häll varmt vatten i flaskor och stoppa ner i de kalla och fuktiga kängorna på morgonen medan man äter frukost och klär på sig

Får jag välja ett tips så blir det detta. Men jag stoppar i dem på kvällen vid läggning. Överlägset skönt med torra pjäxor. Plastpåse till fuktspärr runt innersockarna gör andra halvan av jobbet.

Tält med absid är schysst. God ventilation i detta är också bra.

Utnyttja snön. Kör med pulka. När du pausar försvinner tyngden. Möjligen kan du ha en liten rygga på beroende på underlag och temperatur.

Dunjacka med fast huva har man lättilgänglig vid raster.
 
Mitt absolut bästa tips är om du färdas med pulka och har plats så är det suveränt att ha kök och bränsleflaska ihopkopplat och fastskruvat på plattan. Det är väldigt skönt att slippa skruva med köket mellan varje gång man använder det. Speciellt om det skulle vara -30. Risken att dra gängpaj eller ha sönder något vid montering försvinner helt, och utan kök är det ganska kört.
 
Rekommenderar pStyle om det ska kissas stående. Funkar bättre än den slutna trattvarianten.

Skickat från min G8231 via Tapatalk
 

Liknande trådar