vandra i örebrotrakten? Tips om ställen...

Skulle vilja ha lite tips om fina vandringsleder i örebrotrakten. Endagsturer eller längre...

Vandrade runt dovra sjöar här i veckan vilket var mkt trevligt. Någon som har något mer bra ställe att tipsa om??

//marie

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Mi; sa:
Skulle vilja ha lite tips om fina vandringsleder i örebrotrakten. Endagsturer eller längre...

Vandrade runt dovra sjöar här i veckan vilket var mkt trevligt. Någon som har något mer bra ställe att tipsa om??

//marie

Bergslagsleden går förbi Kindla naturreservat. Det är ett riktigt fint område med stigar, utsiktspunkter och vindskydd.

Mvh
Peter P.

Mer förslag

Det finns en fin sida på fritid t län där kan du hitta hur många förslag på vandringar som helst min egen favorit är järleåns naturreservat ligger 3 mil n. örebro

Östra Trolldalen

Hej
Jag har en absolut favorit när det gäller dagsturer i Kilsbergen. Den ligger i närheten av etapp 9 på Bergslagsleden.
Åk från Örebro till Frösvidal. I själva byn tar du till höger mot Blackstahyttan. Parkera bilen i slutet av byn Blackstahyttan, ca 300 m efter 90-graderssväng.
Strax innan bäcken går det en stig in till höger. Den leder fram till vattenfallet Vargkitteln (vackrast på våren). Därifrån kan du klättra upp till Skansberget -en gammal fornborg - med en maffig utsikt över Närkeslätten. Sedan kan du följa Bergslagsleden till Tomasboda, ett mysigt ställe med en del läckra träskulpturer. Gå tillbaka men ta norra sidan av Stora Dammsjön och sedan vägen upp till Lilla dammsjön. Från dess södra spets går en stig västerut, ner i den vackra Östra Trolldalen med Trollgrytan som har en liten grotta längst in. Följ sedan vägar och stigar tillbaka till Blackstahyttan.

HåkanF

PS Vill du ha en någorlunda detaljerad karta så hör av dig så skickar jag ett mejl.

Jatack! =)
karta önskas... (har slängt iväg ett mail oxå)

Tänkte ta mig ut lite på små korta vandringar i sommar. Några etapper på bergslagsleden ska klaras av i sommar å lite så.. alltid bra med kul tips!

Mi; sa:
Jatack! =)
karta önskas... (har slängt iväg ett mail oxå)

Tänkte ta mig ut lite på små korta vandringar i sommar. Några etapper på bergslagsleden ska klaras av i sommar å lite så.. alltid bra med kul tips!

Säg till om du vill ha sällskap. Ska snart ut häromkring och testa min utrustning igen.

Jag å pojken tänkte försöka oss på att beta av några etapper på bergslagsleden några helger i sommar. Pengarna är dock lite få och jag behöver fräscha upp min utrustning med nytt liggunderlag och en lättare sovsäck...
Men häng med på ut om du vill inget är planerat än men det löser sig tids nog =)

//Marie

Hej Mi
Det finns en riktigt fin etapp av bergslagsleden.
Som går genom järleån.
En helt underbar natur där.
Fina forsar mm.
Ett ypperligt ställe att fotografera på.
Järleån ligger ca:3mil från Örebro
Du åker mot Lindesberg.
Återkommer med en ordentlig vägbeskrivning Karta & länk.

Mvh/David

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips