Kolhydrater, vad ska bort, vilka kan tolereras?

På mitt förslag omfattar detta forum numera även hälsa, vartill givetvis hör kosten.

För tre år sen började jag lägga om min diet efter en timme med en kostrådgivare. Syftet var egentligen att få ned mitt väl höga blodtryck men den påtagligaste effekten blev förbättrad viktskontroll året om. En viktig början var att utmönstra alla sockerkällor/fällor, t ex sötad müsli och fruktyoughurt, och bota min rädsla för fett. Antagligen är det det senare som hjälpt till mest, genom att reglera aptiten. Ett tag kändes det som jag kunde äta hur mycket som helst, bara jag var noga med vad. (Jag är 175 cm lång, väger 67-68 på morgonen och har midjemått c:a 77 cm, bl a).

Jag har t ex gärna nötter och fröer på min morgonfil och till hallon, ett relativt sockerfattigt bär som jag är tokig i. Jag äter mycket litet bröd, ett fett och proteinrikt torrt bröd som heter Batanun, en 20-grams-skiva om dan, efter träningen, med Bregott och ost eller jordnötssmör (Green Choice, utan tillsatt socker).

I övrigt har jag väl också försök avlägsna en del kolhydrater. Rätt mycken P-mat, som pizzor, pajer, piroger,
pulversåser och potatis, har aldrig lockat mig. Däremot pasta, kanske ett hekto till en måltid! - stort framsteg att det försvann.

Men här lurar fortfarande en del fällor. Det senaste året har jag av olika anledningar undvikit nöt- och griskött; den bästa alternativa proteinkällan är bönor och linser, men där finns oftast inget fett alls men rätt mycket kolhydrater, kanske inte av det värsta slaget. Jag äter dock laxfilé kanske två gånger i veckan, den enda fisk jag klarar av att tillaga. Så frågan är om jag ska återgå till kött ett par dar i veckan eller om kanske bönorna faktiskt ger mig de kolhydrater jag behöver för min rätt omfattande fysiska aktivitet, speciellt löpning.

Grönsaker frossar jag i, nästan vad som helst utom gurka och isbergssallat som vad jag förstår är helt renons på näringsämnen. Men rotsaker har ju en del kolhydrater och till min stora förvåning upptäckte jag nyss att palsternackor har lika mycket som potatis (äsch, det borde jag ha fattat, palsternackor börjar ju på p!). Så frågan är om jag ska behålla åtminstone nåt av morötter och rotselleri.

Av frukt äter jag regelbundet hallon och grapefrukt. Hittills har jag också tagit en banan varje dag, men alltid i samband med aktivitet. Bananer är ungefär lika söta som Coca-Cola. På en cykeltur (idag 58 km) har jag inga kval mot detta energitillskott. Troligen avvecklar jag dem för övrigt.

Synpunkter, t ex bästa köttsubstitut?
 
På mitt förslag omfattar detta forum numera även hälsa, vartill givetvis hör kosten.

För tre år sen började jag lägga om min diet efter en timme med en kostrådgivare. Syftet var egentligen att få ned mitt väl höga blodtryck men den påtagligaste effekten blev förbättrad viktskontroll året om. En viktig början var att utmönstra alla sockerkällor/fällor, t ex sötad müsli och fruktyoughurt, och bota min rädsla för fett. Antagligen är det det senare som hjälpt till mest, genom att reglera aptiten. Ett tag kändes det som jag kunde äta hur mycket som helst, bara jag var noga med vad. (Jag är 175 cm lång, väger 67-68 på morgonen och har midjemått c:a 77 cm, bl a).

Jag har t ex gärna nötter och fröer på min morgonfil och till hallon, ett relativt sockerfattigt bär som jag är tokig i. Jag äter mycket litet bröd, ett fett och proteinrikt torrt bröd som heter Batanun, en 20-grams-skiva om dan, efter träningen, med Bregott och ost eller jordnötssmör (Green Choice, utan tillsatt socker).

I övrigt har jag väl också försök avlägsna en del kolhydrater. Rätt mycken P-mat, som pizzor, pajer, piroger,
pulversåser och potatis, har aldrig lockat mig. Däremot pasta, kanske ett hekto till en måltid! - stort framsteg att det försvann.

Men här lurar fortfarande en del fällor. Det senaste året har jag av olika anledningar undvikit nöt- och griskött; den bästa alternativa proteinkällan är bönor och linser, men där finns oftast inget fett alls men rätt mycket kolhydrater, kanske inte av det värsta slaget. Jag äter dock laxfilé kanske två gånger i veckan, den enda fisk jag klarar av att tillaga. Så frågan är om jag ska återgå till kött ett par dar i veckan eller om kanske bönorna faktiskt ger mig de kolhydrater jag behöver för min rätt omfattande fysiska aktivitet, speciellt löpning.

Grönsaker frossar jag i, nästan vad som helst utom gurka och isbergssallat som vad jag förstår är helt renons på näringsämnen. Men rotsaker har ju en del kolhydrater och till min stora förvåning upptäckte jag nyss att palsternackor har lika mycket som potatis (äsch, det borde jag ha fattat, palsternackor börjar ju på p!). Så frågan är om jag ska behålla åtminstone nåt av morötter och rotselleri.

Av frukt äter jag regelbundet hallon och grapefrukt. Hittills har jag också tagit en banan varje dag, men alltid i samband med aktivitet. Bananer är ungefär lika söta som Coca-Cola. På en cykeltur (idag 58 km) har jag inga kval mot detta energitillskott. Troligen avvecklar jag dem för övrigt.

Synpunkter, t ex bästa köttsubstitut?

Bönor, linser, ägg, fisk mejeriprodukter är näringsrika köttsubstitut. Enligt livsmedelsverket är både baljväxter, frukt och rotfrukter väldigt bra mat. Jag tror inte jag har sett något endaste studie som visat negativa hälsoeffekter av någon av de livsmedelsgrupperna, tvärtom. Men visst om man har som målsättning att minimera kolhydratskällor så bör man se över de livsmedelsgrupperna.

Prova andra typer av fisk med recept från nån grundkokbok, exempelvis vår kokbok, om du gillar fisk, de flesta fiskar är enkla att tillaga men det kan upplevas som en tröskel att komma igång.
 
Torskblock blir gott med medelhavsgratäng till och lättlagat är det.

Medelhavsgratäng.
4 pers.

400g torskfile
1tsk salt
2 krm peppar
1 squash (200g)
1 röd paprika
2 tomater
1 vitlöksklyfta
200g fårost
några droppar rosmarinolja eller 1msk olivolja blandad med 1 tsk torkad stött rosmarin

1. Sätt ugnen på 225grader.
2. Lägg det djupfrysta fiskblocket i botten på en oljad ugnsäker form.
Strö över salt och peppar.
3. Skär squash och paprika i fyrkantiga små ca 7-9 mm bitar. Skär tomaterna i klyftor och ta bort kärnorna. Skär tomatköttet i bitar. Blanda grönsakerna och pressa över vitlök.
4. Skär osten i små bitar och blanda dem med grönsakerna.
5. Lägg blandningen över fisken, häll över rosmarinblandningen och ställ in formen mitt i ugnen i
ca 30 minuter. 200°, lägg öven en lös folie efter ca 15 minuter

Ökar du mängden och sortena rotsaker i gratängen så ökar även tillagningstiden.
 
Porötter och potselleri tycker jag definitivt att du skall undvika, och eftersom du också undviker mat utan näringsinnehåll, så bör du också undvika allt vatten
 
Nu är, precis som du skriver, kolhydraterna i baljväxter av den "goda" långsamma sorten, både i sig och p g a att man samtidigt får i sig mycket fibrer. Men visst finns högvärdiga proteinkällor utöver kött &fisk, som inte är "färdigpaketerade" ihop med mer än försumbara mängder kolhydrater:
  • Ägg.
  • Alla sortes färskostmassor: kesella, keso, kvarg, den isländska skyr, m fl. En "dressing" av en fetare sådan massa (alt. fet turkisk/grekisk yoghurt) med rå pressad vitlök, salt och smulad mynta är gott till det mesta.
  • Frutti di mare. Jag har alltid någon påse räkor, kräftstjärtar, musslor etc i frysen för "lat" matlagning - kräver bara upptining/försiktig värmning i micron. Hög proteinhalt, dock i stort sett fettfria. Har jag noll tid och ork att laga mat, strör jag en näve överst i samma tallrik som t ex en massa frysta wokgönsaker. Toppar sen med "vitlökssås" enligt ovan, som jag brukar ha stående färdigblandad i kylen, samt ett par skivor citron, hackade med skal och allt.
  • Naturligtvis, som du själv är inne på, nötter och frön, sesamfröpasta (tahina), jordnötssmör etc. Hög fetthalt, mycket hög proteinhalt (sesamfrö 26,5%), kolhydrathalten varierar mellan noll (linfrö), 4% (sesam) och upp till 13% (valnötter, solosfrön), men precis som med baljväxter är de av det "goda", långsamma slaget.
Att lägga en bit fryst laxfilé i micron kräver inte heller någon avancerad kockskolning ;). Fisk blir IMHO godare och säkrare tillagad i micro än konventionellt, eftersom risken att den blir övekokt/träig minskar. Passa fiskbiten första gången, öppna luckan och kolla några gånger - den är klar så snart allt fiskköttet är ogenomskinligt - så får du in känslan för hur lång tid det tar till nästa gång. Jag brukar hacka upp rikligt med purjolök och tomat att strö runt fiskbiten och micra direkt på samma tallrik. Mycket svartpeppar, en aning olivolja och salt på grönsakerna. Hackad citron efteråt, någon sorts "sås" med fet yogurt/färskostmassa som bas tycker jag är gott även här.

Vill man inte ens "laga mat" så mycket, kan man ju köpa en bit rökt lax eller makrill i stället.
 
(...) Syftet var egentligen att få ned mitt väl höga blodtryck men den påtagligaste effekten blev förbättrad viktskontroll året om. En viktig början var att utmönstra alla sockerkällor/fällor, t ex sötad müsli och fruktyoughurt, och bota min rädsla för fett. Antagligen är det det senare som hjälpt till mest, genom att reglera aptiten. Ett tag kändes det som jag kunde äta hur mycket som helst, bara jag var noga med vad. (...)
Jag har en närliggande erfarenhet av en kostomläggning - i detta fall en dramatisk vändning, till i stort sett full symptomfrihet, i en historia av autoimmun inflammatorisk sjukdom, som innan dess bara såg ut som en flerårig hälsomässig utförsbacke med olustigt slutperspektiv. I detta fall var "undermedlet" att skippa inte bara socker (ingen uppoffring för min del), utan fr a all mjölmat (dvs bl a dina "p"-saker, bröd etc) och i andra hand övriga snabba kolhydrater.
"Biprodukten" var även här en spontan, naturlig viktstabilitet, med en fungerande mättnadsmekanism i stället för kaloriräknande. Detta efter flera års rätt störda förhållande till mat p g a sjukdomen, som periodvis slog ut allt normalt ätande.

Min erfarenhet är, att man inte ska dra alla kolhydrater över en kam. Fiberrika rotgrönsaker funkar hur bra som helst, till skillnad från pasta. Bulgur (hela vetekorn) funkar avgjort bättre än couscous (som görs av finmalet mjöl). Glykemiskt index brukar vara ett hyfsat adekvat rättesnöre.

Frukt kan ju vara en mäktig sockerkälla, men nackdelarna med att skippa frukt är nog större än ev. vinster. Jag gör som du och äter mest bär - ju mer färgglada desto "nyttigare", sägs det - men även sådant som kiwi, syrliga äpplen och annat pektinrikt, som magen mår bra av. ICA har enkilospåsar med frysta blandade bär till mycket överkomligt pris - man kan bara låta dem halvtina en stund i rumstemperatur och äta som glass eller godis :).
 
P-mat???

Rätt mycken P-mat, som pizzor, pajer, piroger,
pulversåser och potatis, har aldrig lockat mig. Däremot pasta, kanske ett hekto till en måltid! - stort framsteg att det försvann.

P-mat var en lustig benämning som jag aldrig hört! Är dessa också bannlysta...?:

Purlolök
Papaya
Persika
Paranötter
Pistagenötter
Paella
Piggvar
Persilja
 
Skillnaden mellan Romar bröd och pasta samt dagens är ju övergången till vetemjöl. Återgå till äldre sädeslag och det blir långsammare sockersorter, betydligt lugnare i magen samt med blodsockret.
 
Jag tänker bara så här: TS är 175 cm och väger 67-68 kg, med ett midjemått på 77 cm. Vad är egentligen problemet? Om ditt blodtryck fortfarande är högt så kanske det finns andra faktorer såsom stress och annat att se över. Stress över mat, kanske...?

Jag känner lite oro över ett ganska stort intresse över kolhydratjakt i ditt inlägg, utan att du har presenterat något skäl för det hela. Visst skulle Sveriges befolkning över lag må väldigt mycket bättre med mindre lösgodis och rött kött, det är jag helt övertygad om. Därtill vet jag flera exempel på kostomläggningar i olika riktningar som förbättrat tillvaron på liknande sätt som Joanna skriver.

Men när du skriver att du ska avveckla bananer för att du anser dem vara sockerbomber, så känns det i mina ögon som om matintresset balanserar på gränsen till vad som är sunt.

Ta inte illa upp, men mitt förslag är att du släpper lite på bromsen. Inte för att du nödvändigtvis måste "unna" dig något, men för att du ska slippa fundera så mycket. De siffor du presenterar är utmärkta. Slappna av och använd din tid och hjärna till det som gör dig glad!
 
OT
(...) Vad är egentligen problemet? (...)
Detta tycker jag är ett lite knepigt forum-etiskt problem. Även om jag spontant känt samma som du, inte bara här utan inför rätt många andra foruminlägg, så handlar det om samtal mellan myndiga vuxna. Jag vill därför - åtminstone om det inte är helt uppenbart tokigt eller rentav farligt - försöka respektera de förutsättningar, som frågorna ställs utifrån, och svara inom ramen för dessa. TS är ju inte skyldig att redogöra för all bakgrunden till att hen velat ställa/dryfta frågorna.
 
Ännu mer OT

Instämmer Joanna. Jag funderade mycket länge på detta. Och kom fram till att: TS har nog koll. Men det kan finnas andra som läser och som kanske skulle behöva ha en nyanserad bild. Det finns många unga som kan trilla dit i sin jakt framför spegeln. Det var nog angivandet av måtten som gjorde mig orolig å 3:e parts vägnar.
 
Kikärtor, röda bönor, lite rödlök, lite vitlök, en avokado, lite havssalt och kanske lite olivolja! Ner med allt i en bunke och kör en stund med mixerstaven. Ingen skojig färg men förbaskat gott till det mesta! Den som vill kan ju köra i lite färsk ingefära eller eller lite limefrukt. Tahinipasta kanske kan va något att blanda i, jag har inte prövat.
Till frukost är allt socker borta, sånär som på frusna blåbär i ett fat med lättfil alternativt youghurt naturell!
Till TS: köp en färsk Röding i delikatessdisken, lägg den i stekpannan ett tag, strö över lite dill. Stek en stund på var sida. Du märker när det är klart! Lite citron till och du har en kanonrätt! Ganska billigt också!
Efter en fysisk ansträngning när kroppen skriker efter proteiner brukar jag peta i mig en burk makrill i tomatsås innan jag går i dushen.
Lite ovetenskapligt kanske, men det funkar för mig och jag är nästan lika gammal som TS, lite tyngre och längre, dock!
 

Liknande trådar