Enkel vandringsmat som fungerar

Jag har sett att det finns ganska många inlägg om mat och jag tänkte redogöra för hur min kosthållning ser ut för en vecka eller två i fjällen.
Jag brukar bära med mig allt jag behöver, vilket innebär att jag inte behöver köpa någonting under min fjällvandring.
Jag brukar portionsförpacka i vanliga plastpåsar, ev fryspåsar som är lite tåligare. För en dag blir det alltså tre påsar.
När jag vandrar är det viktigt att inte ha bråttom. Jag stannar och lagar till lunch.

Frukost:
Havregrynsgröt. Jag brukar ha en mix av havregryn/musli där jag har blandat i torrmjölkspulver och exempelvis pumpafrö eller annat extra gott. Man kan ha russin, nötter eller vad man nu gillar. Salt har jag i separat från saltburken jag har med mig
Smörgås med pålägg. Jag brukar ha två skivor färdigskivat bröd med tubpålägg
Kaffe. Vanligt bryggkaffe, som jag har i ett flergångsfilter i plast, som ev.vis ICA säljer. Det får stå och dra i kåsan/muggen någon minut eller två.

Lunch:
Jag brukar ha samma typ av mat till lunch som till middag, dvs egentorkad mat.
Jag brukar torka min egen mat och basen är oftast en köttfärssås som jag torkat i ugn och sedan delat upp i portionsförpackningar. Jag blötlägger maten tillsammans med de röda linserna eller snabbmakaronerna. Sedan kokar jag upp allt, stänger av gasen och låter allting bli tillagat under 5-10 minuter i en grytmysare.
Jag brukar komplettera med salt och en skvätt raps/olivolja.

Middag:
Repris på lunchen. Ev har jag bara snabbmakaroner på lunchen och linser till middagen.

Jag har provat att i ugn (och sedemera en riktig tork) olika saker såsom potatis och många olika grönsaker, och sedan komponerat en egen måltid. Det har också fungerat bra. Då kan man krydda de olika rätterna på olika sätt.

Sedan har jag också provat med färdiga rätter som Blå Band har där jag kompletterat med snabbmakaroner och röda linser. Någonting med broccoli har jag kompletterat med torkad broccoli, även kompletterat potatis/purjolökssoppa med torkad potatis(purjolök förutom snabbmakaroner eller linser.

Snacks:
Under dagen smaskar jag på nötter, torkad frukt och annat jag gillar.

Jag är aldrig hungrig efter en måltid, och jag går alltid ned i vikt något kilo på en 10-dagarstur. Min ryggsäck väger ofta 20 kg vid start där 10 kg är mat.

Jag har ofta 1-2 portioner havregryn som nödmat. Enkelt.

Jag brukar packa all mat i två kakburkar där jag packar så att maten tar upp allt utrymme i burkarna. De brukar bli proppfulla. Sedan har jag pasta och linser separat i påsar. Bröd får man vara försiktig med så det inte mosas.

Viktigt att ha med salt...och jag har med 2,5 dl olja också.

Jag har bara en sked med mig, en kraftig en från 80-talets camping. Gaffel har jag inte saktat alls. Jag har en kniv med mig också, för allt från att bre mackan till att fixa till en ev brasa.

Jag hoppas detta kan inspirera.

/Thomas
 
Mitt upplägg är att jag lagar all mat på Trangia, iallafall på långtur. Frukost består av havregrynsgröt.

Lunchen består ofta av frystorkad mat typ Carbonara.

Middagen är lite mer mat som pasta med köttfärssås eller mos och köttbullar.

Sen finns det även kaffe och lite Annat smått och gott. Jag har det mesta i plastpåsar i ryggsäcken. Om jag behöver något recept så skriver jag av det på en lapp och klistrar fast den på plastpåsen. Jag undviker all form av förpackningar av papp för de tar onödig plats.
 
Tipsar om stekpannebröd till frukost. Portionspåsar med mjöl & bakpulver & lite salt / kardemumma. Häll i lite vatten och olja och fixa en deg. Stek platta bitar i stekpannan, käka med korv & smör. Mums !
 
Senast ändrad:
En enkel lunch jag brukar köra på är att jag blandar cous cous, kryddor och en Varma koppen (oftast tomatsoppa) som är enkelt att förbereda ihop i portionspåsar, sen bara hälla på varmt vatten i kåsan och skiva ner grova bitar av en ölkorv och låta stå en stund.

Till frukost blir det oftast frallor som är lätta/tar lite plats när de är tillplattade med enportionsförpackningar av jordnötssmör/sylt, och snabbkaffe.
Alternativt havregrynsgröt med kokos och frystorkad frukt/bär.

Brukar undvika all mat som gör att stormköket behöver rengöras, så försöker hålla mig till mat där det räcker att jag blandar med uppkokat vatten. :)
 
I England gjorde man försök om hur länge maten mättade, Rekryter fick exakt samma mat, lika stora portioner, en grupp upplagd på tallrik normalt och en grupp mixad till soppa. Den senare gruppen upplevde hunger först efter 5 timmar den förra normalt efter 4 timmar.
Vid en mätning på nr 2 visade det sig att grupp ett hade outnyttjade delar i nr 2.
Efter att har prövat under flera veckor i följd kan jag säga att textur upplevelsen saknades.
 
Senast ändrad:
Tänkte konkretisera med ett par exempel.
Allt i "recepten" går att köpa färdigt, även de torkade ingredienser som markeras med * - oftast i invandraraffärer, men allt oftare i vanliga mataffärer.

1.
Medelhavs
Blanda hemma:

- bulgur eller couscous (bulgur ger mer textur men kräver lite längre eftersvällning)
- en MYCKET rejäl klick smör
- valfri torkad grönsaksblandning* och/eller hackade soltorkade tomater
- lufttorkad parmaskinka, bitar av riktigt torr kryddig korv, grovsmulad jameed* (torkad färskost) eller annan valfri proteinkälla
- salt, peppar etc efter tycke och smak, gärna en knivsudd socker

valfritt för finsmakare:
- torkade örtkryddor, gärna någon färdigköpt sabzi-blandning*
- jag gillar också lite torkad citron*


Häll i kokande vatten, stäng grytmysaren, vänta ca 10 min medan du gör annat. Smula sedan över rejält med valnötter och gärna mer jameed, som då inte blir lika "lös" som den iblandade. Klicka i mer smör, om du är extra hungrig.

2.
Östasiatiskt
Blanda hemma:

- bönpasta av tunnare sort: krossa den först i småbitar i dess originalpåse
- rikligt med kokosmjölkpulver och stora kokoschips
- valfri torkad grönsaksblandning*
- torkade räkor* och/eller torkad asiatisk småfisk* (liten mängd, de tar gärna över och bönpasta innehåller redan mycket protein)
- grön curry eller annan favvokrydda, gärna citrongräs

valfritt för finsmakare:
- lite krossade torkade bananskivor, pumpafrön, sesamfrön


Häll i kokande vatten, stäng grytmysaren, vänta ca 10 min medan du gör annat. Strö sedan över rikligt med rostade jordnötter, rostad torkad lök och gärna än mer stora kokoschips, som då håller sig knapriga. Klicka i smör, om du är extra hungrig.

3a.
Kokfritt
Blanda hemma:

- hummuspulver*/hummuskoncentrat

valfritt för finsmakare:
- ett par skårade färska vitlöksklyftor, jag gillar också lite torkade citronskal eller citrongräspulver
- hackade torkade tomater och/eller andra torkade grönsaker som återvattnar kallt (de flesta, men testa hemma först)


Häll i vatten från fjällbäcken. Vänta i 10-15 min medan du gör annat. Ringla ev. lite olivolja över. Njut.

3b.
Kokfritt on the go
Blanda valfria nötsorter, rostad mandel etc, med ca 1/3 rostade kikärter*. Ladda en rejäl snaskpåse av blandningen varje morgon. Småtugga medan du går (jag lägger upp en "prilla" under överläppen), eller ät den till lunch.

4.
Kokfri frukost
- någon favvo-sort av kraftig musli/granola (jag smörrostar vanlig billig osötad)
- rostade solrosfrön (jag har i nästan halva mängden)
- fullfett mjölkpulver, typ Nido eller Peak

Rör i extra mycket mjölkpulver i vattnet. Njut.

***
Den matlagningsglade har kanske gjort eget hummuspulver, rostat sina bulgurkorn och power-musli i smör, torkat egna favvo-grönsaker (auberginetärningar, purjoringar och mixade svarta oliver för min del), torkat egen tomatsås (enkelt på puré från tuben), torkat fetaost etc...
...och visst, det blir ännu lite godare, men det är alltså absolut inte nödvändigt.
 
(...)
Efter att har prövat under flera veckor i följd kan jag säga att textur upplevelsen saknades.
Ja jösses. Haft perioder med näringslösning och vet hur mycket man saknar texturen. Släta mixar må ge teoretiskt större utbyte, men i mitt fall skulle det ofelbart sluta med att jag orkade äta mindre. Dvs kontraproduktivt på vandring. Därav lite omsorg om att min mat visserligen ska vara enkel, men också smak- och texturrik.
 
Jag försöker att äta ganska lika det jag äter hemma. Och jag har försökt med frystorkat men det ingen favorit hos mig. Ja, det går att komma ner i vikt, men för mig är det viktigare att ha en god måltid som smakar gott och som jag njuter av att äta.
 
Hoppas det framgick att mina perioder av liv med närigslösning inte var frivilliga :p
Eftersom jag inte vet vad du menar, då jag inte läser allt, så har jag ingen kommentar på det.

Jag menar med mitt inlägg att matlagning, eller att äta gott, hör till en vandring. Pulver är inget för mig, då jag också gillar att tugga och känna konsistens och smak.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.