Enkel vandringsmat som fungerar

Eftersom jag inte vet vad du menar, då jag inte läser allt, så har jag ingen kommentar på det.

Jag menar med mitt inlägg att matlagning, eller att äta gott, hör till en vandring. Pulver är inget för mig, då jag också gillar att tugga och känna konsistens och smak.
Ja, då blir det lätt lite tokigt, för den som läser kan ju inte veta vad du inte läser ;).
Jag håller ju med dig i sak.
 
Jag har haft samma leverantör av vandringsmat sedan år 2004, tysk Simpert Reiter. Vi äter frystorkat på morgon och kväll, chokladbars och beef jerky på dagen, på varje dag av vandringen. Pulverkaffe och kex som efterrätt på morgonen. Enkelt, snabbt, inte mycket disk.


,
 
Brukar ha torrfoder, men tröttnat rätt rejält på det, så kör nog på mos och nåt köttigt i år om jag kommer upp. Jag vill inte ha 1 gryta med allting i, trevligare med olika delar även om de är enkla, som pulvermos med tonfisk eller liknande. Men att gröta ihop allting som barnmat är inte trevligt. All torrmat man köper ser ju ut på det viset. Man har noll koll på vad man egentligen stoppar i sig. Kan va vad som helst (kattmat, roadkill, grisknorrar osv.)
:)...hoppas inte det och tror inte det heller, men man kan aldrig vara helt säker. Det är lite för lätt för tillverkarna att "gömma skitprodukter" i en frystorkatpåse.
 
Jag gillar att ha några köpepåsar med frystorkat med mig på längre turer, eftersom det är så mycket smidigare när det är skitväder.
En tråkig sak med fabriksmaten är dock att de genererat rätt mycket skräp. Dessutom icke brännbart skräp.
 
(...) En tråkig sak med fabriksmaten är dock att de genererat rätt mycket skräp. Dessutom icke brännbart skräp.
Dessutom är dessa påsar tunga och skrymmande, så många förpackar om frystorkat i zip-påsar. Men vill man ha något brännbart så kan man vika strutar eller "kuvert" av smörgåspapper och sen packa ihop alla portionerna i en vattentät påse.
(själv varken portionsförpackar jag mat eller använder frystorkat, men lärde mig detta knep i ett plastpåsebefriat samhälle :))
 
GÅr utmärkt att packa frystorkat i vanliga fryspåsar med vanlig knut och ta med också. Blir det några över så håller de åratal i kylskåpet iaf. Har provat själv.

Reals är väl godast, men också det enda märket med laxermedel i ..(.iaf så verkar det så)...inget annat märke får fart på magen som REAL
 
Brukar ha torrfoder, men tröttnat rätt rejält på det, så kör nog på mos och nåt köttigt i år om jag kommer upp. Jag vill inte ha 1 gryta med allting i, trevligare med olika delar även om de är enkla, som pulvermos med tonfisk eller liknande. Men att gröta ihop allting som barnmat är inte trevligt. All torrmat man köper ser ju ut på det viset. Man har noll koll på vad man egentligen stoppar i sig. Kan va vad som helst (kattmat, roadkill, grisknorrar osv.)
:)...hoppas inte det och tror inte det heller, men man kan aldrig vara helt säker. Det är lite för lätt för tillverkarna att "gömma skitprodukter" i en frystorkatpåse.
Godare, billigare och mindre skräp med egentorkat. Använder vanliga fryspåsar=minimalt med skräp.
 
Jag gillar att ha några köpepåsar med frystorkat med mig på längre turer, eftersom det är så mycket smidigare när det är skitväder.
En tråkig sak med fabriksmaten är dock att de genererat rätt mycket skräp. Dessutom icke brännbart skräp.
Intressant...hur gör du i vanliga fall? Tänkte på det du skrev om skitväder.
Jag lagar till mat oavsett väder...jag behöver ju äta.
 
C60BB4EC-0267-4D08-A7BD-4E2450B1C2EA.jpeg

Detta hade vi som middag på helgens tur som gick till en väglös stuga. Allt har högt energiinnehåll åtminstone över 400kcal (kanske inte guacemolen). Ostarna till vänster hette ”spansk ostbricka” och var hårda ostar, typ som permesan, de tål nog värme bättre än de till höger.

Den blåaktiga påsen till vänster är snacksoliver.

Egentligen inte optimal vandringsmat men supergott och kök behövs ej. Extra plus för att man kan äta samma till frukost. Men det bästa är att allt är köpt i butik på väg ut på turen, inga förberedelser hemma. Hade jag varit hemma hade jag förstås lämnat delar av förpackningarna hemma.

Vi var bara två personer så allt gick inte åt men det var gott :)
 
Ja, det behöver inte vara krångligt ens för längre turer, när man ändå behöver lite mer hållbar och vattenfri mat.

Förra våren kom jag iväg till Tatra med en dags varsel, när mitt gamla replag plötsligt fick ihop en gemensam tidslucka. Det var inte tal om några matförberedelser, än mindre torkning.

Jag kom iväg i princip utan någon mat alls, men väl i Zakopane svepte jag förbi en vanlig supermarket och bunkrade upp med bulgur, potatismos, färdigtorkade grönsakspåsar (där är polackerna mycket bättre än vi), nötter, frön, musli, smör, äkta polskt gräddpulver, mjölkpulver, torra polska korvar, vitlök och lite kryddor. Det enda jag inte hittade av mitt vanliga kit var koksmjölkpulver och rostade kikärter (men de fanns, visade det sig, i en annan affär).

Ute på gatan köpte jag en stor "limpa" av de där underbara rökta fårostar, som ännu tillverkas för hand i byarna. De är nästan vattenfria och håller i veckor. Levde sen på detta i nästan två veckor, utom någon enstaka mellanlandning i en fjällstation - och då åt vi såklart bigos
🙂


Någon annan gång hann jag bara riva med mig en påse bulgur, en påse soltorkade tomater, en burk jordnötssmör, torrmjölk, musli och min vanliga nötblandning, för det var helg och det var vad jag råkade ha hemma. Var ute i tio dagar och det gick hur bra som helst det också.
 
Visa bilaga 43921
Detta hade vi som middag på helgens tur som gick till en väglös stuga. Allt har högt energiinnehåll åtminstone över 400kcal (kanske inte guacemolen). Ostarna till vänster hette ”spansk ostbricka” och var hårda ostar, typ som permesan, de tål nog värme bättre än de till höger.

Den blåaktiga påsen till vänster är snacksoliver.

Egentligen inte optimal vandringsmat men supergott och kök behövs ej. Extra plus för att man kan äta samma till frukost. Men det bästa är att allt är köpt i butik på väg ut på turen, inga förberedelser hemma. Hade jag varit hemma hade jag förstås lämnat delar av förpackningarna hemma.

Vi var bara två personer så allt gick inte åt men det var gott :)
Visa bilaga 43921
Detta hade vi som middag på helgens tur som gick till en väglös stuga. Allt har högt energiinnehåll åtminstone över 400kcal (kanske inte guacemolen). Ostarna till vänster hette ”spansk ostbricka” och var hårda ostar, typ som permesan, de tål nog värme bättre än de till höger.

Den blåaktiga påsen till vänster är snacksoliver.

Egentligen inte optimal vandringsmat men supergott och kök behövs ej. Extra plus för att man kan äta samma till frukost. Men det bästa är att allt är köpt i butik på väg ut på turen, inga förberedelser hemma. Hade jag varit hemma hade jag förstås lämnat delar av förpackningarna hemma.

Vi var bara två personer så allt gick inte åt men det var gott :)
För en helgtur behöver man inte krångla. Det var optimal mat tycker jag :)
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.