Enkel veggo-gryta?

Hej, undrar om någon har tips på någon riktigt enkel gryta gjord på produkter som håller sig många dagar. Jag tänker mig en vegetarisk gryta med kanske ris, linser, lök...buljong, kryddor mm mm..
Inte någon gourmetgryta men något som man klarar sig på och vars ingredienser håller sig i ryggan minst en vecka vid vandring i varma länder. Alla tips uppskattas.

/Gustav
 
Håller du lök och övriga rötter i sin orginalförpackning är det relativt enkelt. Vilken slags linssoppa du vill göra beror på vilket recept du följer och hur du kryddar. Men riktigt lättvikt blir det inte. Har tidigare hittat frystorkade soppor hos en handlare i Libanon men han påstod då att det var snegående projekt, marknaden fanns inte för produkten.
Problemen varierar ju och alla har inte våra ilands. YMMV
 
Precis som du skriver låter väl bra.

Snabbris, 456 kcal per 128 gram (1,5 dl)
Röda linser, 150 kcal per 42 gram (0,5 dl)
Rostad lök, 203 kcal per 25 gram (1/4s burk)
Grönssaksbuljong, 24 kcal per 10 gram (1 tärning)
= 833 kcal på 205 gram.
 
Tänkte bara om någon hade tips på lite spännande kryddning och kanske några fler ingredienser, så att det hela blir lite mer spännande. Ris o linser är ju redan torkade o klara så det är väl bara löken då som inte är torkad och den får nog vara som den är, några lökar orkar jag bära utan att torka dom först.
Har precis varit nere o handlat så nu skall jag börja prova lite olika linsgrytor. köpte vanligt jasminris istället för snabbris men koktiden är inte så stort problem för mig, jag kör med levande eld, plockar pinnar och ris på marken. Då gör det inget om koktiden är några minuter längre.

/Gustav
 
Gjorde vid några tillfällen förra sommaren under två vandringar.

Torkat: champinjoner, gul och röd paprika, chili, lök, tomat och vitlök

Blötla detta ca 10 min, sen koka upp tills de var lagom mjuka! Behöll ca 1 dl av vattnet och tillsatte kokosmjölkspulver, limeblad och lite curry. Ris, pasta eller röda linser till detta! Smakade super o värmde upp en ordentligt!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.