Några småövningar och vad de heter

1) Vad heter Renegade Row på svenska? (f ö närmast omöjlig för mig))

2) En övning som jag kanske däremot klarar är att växla mellan hög och låg planka. Vad heter den, svenska och/eller engelska?

3) Jag gick några gånger för en fysio för att komma tillrätta med min artros. En av de övningar han föreslog (namn?) är att hålla en vikt i ena handen, kliva upp på ex.vis en stepbräda med foten på samma sida, och samtidigt sträcka armen upp i luften. Jag har klarat den åtskilliga gånger på vänster fot, men aldrig på höger (artrosen sitter i höger knä), trots mindre vikt

Har undrat varför artrosen påverkar både rörlighet och balans så kraftigt. Rörlighet: jag kan t ex inte med höger hand dra upp foten mot rumpan. Styrka: en av mina favoriter är Stjärnan, sidoplanka med arm- och benlyft. Med stöd på höger fot (alltså inte hela underbenet) går det betydligt sämre än på vänster, benet sviktar en del (även om jag lyckats bli starkare. I början satt vänster fot som klistrad vid höger när jag försökte lyfta vänsterbenet). Skillnaden märks också i enbensböj och uppresning. Från en bänk, 45 cm, reser jag mig -- ledigt, som att flyta upp ur en vattenbassäng -- med mycket luft emelllan, på vänster fot, på höger är det tveksamt. (Ack, flydda ungdom, för <15 år sedan reste jag mig utan problem från en psoaskudde ställd på 30 cm; en gång fixade jag nedre steget, 17,5 cm, på en köksstege från IKEA).
 
Ingen vet något? Det här var för 8 månader sen och det känns som jag nått en platå när det gäller uppresning. För att komma vidare skulle jag rimligen behöva lite alternativövningar för ben och rumpa.

För maximus gör jag regelbundet hip thrusts, med stång, 20 kg. Problem, kanske: att gå tillräckligt långt ut från bänken, och därmed tillräckligt djupt, kanske mest en fråga om vad jag vågar. Har väl skulderbladen precis i bänkens ände. För medius är det Musslan, med gummiband (2 meter omkrets), rött i Star-serien, mellan knäna. För båda övningarna behövs förmodligen alternativ eller smarta vässningar.

För benen växlar jag mellan olika övningar. En är split squats, med 2*3 kg i händerna. Jag dämpar rörelseomfånget med en mjuk kudde, 5-6 cm tjock, och blir anfådd av blotta koncenrationen (balans!) Känns i dåliga knän, också aningen ostadig. 2*10 åt vardera hållet. Ännu en är benböj. Ett tag klarade jag att få upp 20 kg med viss möda (vänster arm har ingen styrka att tala om) , nu får jag upp 17,5 kg, och måste noga ge akt på både blans och djup. En tredje är en hemgjord benspark med ett kraftigt gummiband lagt i två varv runt foten av en bänk. Här kan jag få ont i ena knäet; kommer jag förbi detta går det hyfsat, men jag ser ingen utveckling de senaste månaderna. Här behövs nog något nytt (som inte gör ont).
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.