Sarek utan vad

Vi funderar på att gå i Sarek men är inte så förtjusta i vad. Vad upp till knäna i är ok, dock inte i de allra stridaste vattnen, men inte värre än så. Vi har en gång gått Kisurisstugan - Goupervagge - Alkavagge - (roddbåt vid Alkavare kapell) - Tarraloupalstugorna, men finns det några andra alternativ där man inte riskerar allt för stygga vad. Tidsmässigt gäller det senare hälften av augusti.
 
MIkastugan norrut och ut via Kisuris. Enda vadet där är väl Smailajåkka, och där den vadas är den snäll (eller var det ialafall den gången jag passerade där)
 
Ovan Rapadalen

Vid fel väderlek kan det säkert bli knepiga vad lite varstans i Sarek men...

Aktse - Bakom Skierffe - på kanten ovan Rapadalen - ner i dalen mittför renvaktarstugan - nedanför Skoarkki-massivet - upp i Snávvávágge - Bielavarasj hade bara snälla vad när jag gick där för några år sedan (början på augusti). Svåraste passagen var ner från Snávvávágges norra ände där det var ganska otäckt brant (Passagen av Gierdogiesjtjåhkkå var också knepig men det hade kunnat undvikas om vi hade gått högre upp, Fowwe ska ha beskrivit den här passagen bra någonstans (sin blogg?)).

För att undvika Tjågnårisjågåsj (hur får man till de där krokiga n:en...?) är det kanske bättre att därefter sikta på bron över Guhkesvákkjåhkå och gå mot Suorva eller Saltoluokta. Har dock inte gått denna sträcka så jag hoppas att någon annan kan fylla i ang. vaden där.

Tillägg: Om du vill ta dig över Tjågnårisjågåsj kan det vara värt besväret att gå ända ner nära utloppet i Ráhpajåhkkå. Sedan kan du följa Christians förslag ovan.

Kom på ett alternativ efter Guhkesvákkjåhkkå-bron som innebär att man går norrut i Guhkesvágge förbi Skanábákte och sedan viker upp åt höger någonstans vid höjden 1274 och därefter via sjön 1074, runt Átjek-sjöarna, till Sliehkkojávrre och ner till Suorva (ska finnas beskriven i detalj här på utsidan). Har inte gått där heller ännu men sträckan finns inritad i framtida ruttplaner.
 
Senast ändrad:
MIkastugan norrut och ut via Kisuris. Enda vadet där är väl Smailajåkka, och där den vadas är den snäll (eller var det ialafall den gången jag passerade där)

Är man tidigt ute kan man utnyttja snöbryggor högre upp för att helt slippa denna jokk. Samtigt har jag varit med om starkt stridande lårdjupt i denna vid vadstället. Vattnet är alltid mycket kallt då det rinner direkt från glaciären. Bäst är att vänta till morgonen för vad.

Tobbe C sa:
För att undvika Tjågnårisjågåsj (hur får man till de där krokiga n:en...?) är det kanske bättre att därefter sikta på bron över Guhkesvákkjåhkå och gå mot Suorva eller Saltoluokta. Har dock inte gått denna sträcka så jag hoppas att någon annan kan fylla i ang. vaden där.

Denna sträcka är inga problem med vad, är som sagt Tjågnåris som kan vara bökig. Jag har oftast tagit den nedanför vattenfallet. Tidigt på året brukar det vara snöbryggor även vid "normal vadet". Bara en gång har jag varit tvungen att gå ned till utloppet.
 
Vi funderar på att gå i Sarek men är inte så förtjusta i vad. Vad upp till knäna i är ok, dock inte i de allra stridaste vattnen, men inte värre än så. Vi har en gång gått Kisurisstugan - Goupervagge - Alkavagge - (roddbåt vid Alkavare kapell) - Tarraloupalstugorna, men finns det några andra alternativ där man inte riskerar allt för stygga vad. Tidsmässigt gäller det senare hälften av augusti.

Gick en tur i somras som var fin och inte innehöll några vad att tala om;Tarraloupalstugorna till övre njoatosvagge, sen upp i jiegnavagge till luottolahkto, ner i noajdosvagge eller vad det heter och upp i lullivagge, sen över gådotjockobron, förbi stuor jiertta och pårek ner till kvikkjokk.
 
Min syn på vad stämmer bra med eran. Helst inte över stövlarna och absolut inte över knäna. Men även jag går gärna i Sarek och håller mig då högt uppe i vattensystemen, där jokkarna inte hunnit bli så stora. Jag går helst tidigt på året, direkt efter midsommar, och då finns det ju en del snöbryggor över jokkarna och även snöfält över blockmarkerna. Å andra sidan är det mycket smältvatten. Det är viktigt att ha reservtid så att man kan vänta, gå runt eller vända om så behövs.

En variant på tidigare lämnade förslag är att utgå från Kvikkjokk och gå direkt upp på Prinskullen, vada Låptåvákkjávrre 300 meter nedströms utloppet och på så sätt nå Njoatsosvágge. Där vadar jag den nedersta sjön vid utloppet. Fortsättningen går runt Tsähkkok via Jiegnavágge eller enklare, runt Tjågnåristjåkkå ner i Sarvesvágge. Via Niejdariehpvágge till Álgavágge. Guopherjokken vadar man 300 meter uppströms sammanflödet med Ahkajåhkkå. Där är den bred och jag tror knappt där kan bli för mycket vatten. Sen är det bara att gå Ruothesvágge ut ur parken och hoppas att Smailajokken sköter sig.

Hälsn Pelle
 
MIkastugan norrut och ut via Kisuris. Enda vadet där är väl Smailajåkka, och där den vadas är den snäll (eller var det ialafall den gången jag passerade där)

Av de två gånger jag har vadat den så har ena varit relativt enkel kängvadning (stav behövdes dock för att se hur djupt det var, omjöligt att se botten vid större djup än 5 cm), den andra gången var vi flera grupper som sökte vad uppåt och neråt innan vi till slut gick över där det var strid ström och strax över knäna som djupast - det var svårt att få ner foten i någon annan riktning än nedströms.

En nästan helt vadfri tur kan ju annars vara en fram-och-tillbaka Surova-Bierikjavvre-Suorva, tar man Sliekok-vägen ena hållet och Nienndo-vägen åt andra hållet så får man lite vägvalsvariation också.
 
Hur är det med vaden över Tjuoldajåhkå vid utloppet av Laptakvakkjavrre och Njoatsosjåhka vid utloppet av Lulep Njoatsosvagge, kan de inte ställa till besvär? Om de är möjliga tänker jag mig följande rutt: Akkastugorna - Kisurisstugorna - Ruohtesvagge ( här är smaijlajohkå kanske ett hinder) - Alggavagge - Niejdariehpvagge - Sarvesvagge - runt Tjgnåristjåhkkå - Njoatsosvagge -Låptåvagge - Tjuoldagårsså - Ruonasgårsså - Vallevagge- Prinskullen - Kvikkjokk. Om de ovannämnda vattendragen är omöjliga kan ett alternativ vara att istället mellan Sarvesvagge och Vallevagge gå Jiegnavagge - längs Luohttojåhkå - Njoatsosvagge - längs Vassjajåhka - längs Buojdes.
 
Det är klokt att även planera för alternativ B och C, precis som du gör här ovan. Och ha tid så det räcker. Som vanligt gäller ju att alla vattendrag kan bli svåra/omöjliga när det regnar ihållande eller vid stark värme som smälter snö och is.

Vadet 300 meter nedströms utloppet ur Låptåvákkjávrre är lätt att hitta där jokken är som bredast. Om du kommer från norr letar du på ett litet (eller flera) stenröse som markerar bästa platsen. Här finns ett antal (utlagda?) stenar (under vattnet) som bildar en liten forströskel. På dessa går man någorlunda enkelt tvärs över till en långsmal ö. Fortsätt ön nedströms och vada resten. Där syns också ett eller flera rösen på landsidan.

Vadet vid utloppet av Lulep Njoatsosjávrre har jag inte haft några bekymmer med. Man går enklast på sjöbotten innan strömmen tar vid. Ungefär stöveldjupt. Vid hård vind från nordväst kan möjligen vågorna vara ett problem. Men jokken går också att vada någon km längre ner, nedanför en sträcka med forsar och fall.

Ett bra reträttalternativ är att gå ur Sarvesvágge eller Njoatsosvágge västerut, passera Tarraluoppalstugorna, de båda Buojdes-sjöarna och vidare mot Vallevagge och Kvikkjokk (Linnés väg). Buojdesjåhkå är normalt inget problem, kan vadas vid utloppet eller längre ner.

Du nämner även Luohttojåhkå, utan att jag riktigt förstår sammanhanget. Denna jokk måste vadas av dem som går upp eller ned genom Njotsosvágge. Detta är emellertid ett stort vattendrag, och jag själv skulle inte våga mig på ett vad här utom möjligen vid lågvatten. Och då nere i videt på svämkäglan där jokken delar upp sig lite. Förr fanns det en bro längre upp, säkert inte utan anledning.....

Lycka till önskar Pelle
 
Nu har jag läst din text igen och förstår bättre. Du har tydligen inte haft några planer på att gå över Luohttojåhkå, vilket lugnar mig!
 
Nu när resan närmar sig funderar jag på ett annat alternativ: att komma till Vallevagge via Låptavagge. Går det att gå norr om Låptavakkjavrre? Jag tänker att man kan komma dit efter att från Njoatosvagge ha rundat Vassjabakte.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
Sondergaard Mysig liten promenad i Sarek utan för säsong Fjällvandring 5
moa_k40 Vandra Sarek utan stora vad? Fjällvandring 7
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Piotr13 The smell of the swamps in Sarek Fjällvandring 9
kmsellin Fotografering Sarek - Höst Fjällvandring 14
kmsellin Sarek höst 2021 Fjällvandring 16
fowwe Hur förändras Sarek när det blir besöksexplosion? Fjällvandring 29
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2
kmsellin När lyfts broarna bort i Sarek i år - 2020? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
bo.liss Från Sarvesvagge till Alggavagge via Tielma och runt Jågåsjgaskajiegna Fjällvandring 11
Henning K Hund i Sarek (föreskrifter genom tiden) Fjällvandring 1
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mumfi Saltoluokta - Rapadalen - Pielastugan - Saltoluokta Fjällvandring 1
Claes_H Input på grovskiss - ensamvandring i Sarek inklusive södra Rapadalen Fjällvandring 32
Suncry Status snösmältning Sarek 2021 Fjällvandring 4
afajl Dubbelkolla ensamvandring i Sarek Fjällvandring 49
Dempan Lämplig premiärtur i Sarek Fjällvandring 18
adropofnature Summit Trips in Sarek Fjällvandring 3
GåMotKrysset Sarek tips Fjällvandring 6
Mpetts Restips Sarek Fjällvandring 8
Norrdjup Resa till Sarek med bil Fjällvandring 14
Merckx "Motorvägen" i Sarek Fjällvandring 28
Efterlysaren Efterlysning - Stina i Sarek? Fjällvandring 0
Anders53 Färdväg mellan Kvikkjokk och Saltoloukta? Fjällvandring 5

Liknande trådar