Vindskydd Optimus Crux

Ville bara visa hur jag löst det med vindskydd och reflektor till mitt Optimus Crux gaskök.
Utgångspunkt är MSR reflektor och vindskydd.
Jag har klippt upp ett hål i reflektorn som passar över kragningen på gasflaskan, trycker reflektorn på plats (måste gå över kragningen) innan jag skruvar på brännaren.
Vindskyddet ställer jag sedan ovanpå reflektorn, vindskyddet hålls på plats i och med att den omsluter grytan till viss del, dock inte på bilden.
Lite av prototyp men funkade jättebra idag, blåser som tusan över Skåne idag......igen.
Har inte gjort någon jämförelse utan vindskydd, men idag tror jag lågan hade haft det jobbigt.
Kan väl göra lite justeringar på det, för som det är just nu är vindskyddet dubbelvikt (kan spara gram) och reflektorn kanske onödigt stor, fast kan i och för sig vara bra om man ska ha lite större kastrull :)
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    125.2 KB · Visningar: 2,747
Jag har länge använt reflektor under brännaren, tycker den ger en märkbar vinst i både koktid och bränsleåtgång. Enklaste materialet är ju engångspajformar - håller inte i evigheter, men man behöver ju inte vara så rädd om dem. Med en markstående brännare (som jag föredrar av främst säkerhetsskäl) är det ju enkelt att förankra alltihop direkt i marken.

Men förförra året betvang jag min nojja och gjorde ett försök med toppmonterad. Bilden nedan är forfarande en prototyp, men med lite detaljförfining har detta vindskydd nu funkat enkelt och säkert på fyra fjäll- och bergsturer. De tre utskjutbara grillpinnarna är numera tunna titanpinnar, som får löpa genom var sitt hål i bottenreflektorn - tillsammans en stabil, kantförstyvad och helt "bortblåsningssäker" konstruktion (på bilden är vindskyddets sidor utvikta och pinnana hamnar då utanför kanten). Jag använder aluminiumtejp till hopfogningar och förstärkningar.

Utgångspunkten är min favoritgryta från Trangia 27 (1 l, 80 g + 18 g tamoj från Minitrangia). Diametern på reflektorn är lika grytlockets, även det av pajform. Höjden på vindskyddet är något mindre än grytans öppningsdiameter, och de tre pinnarna skjuts in helt i var sin "kanal" vid hoppackning (de skjuts ut olika högt, beroende på gaspatronens storlek). Allt går därmed att lagra i/platt ovanpå grytan, som i sin tur lagras i en "skräddarsydd" grytmysare.
 

Bilagor

  • 12 088a.jpg
    12 088a.jpg
    98.8 KB · Visningar: 2,356
Verkar vara stormsäkert, ser riktigt bra ut.
Har du gjort reflektor och vindskydd av aluminiumfolie som är dubbelvikt och därefter tejpad eller det räcker att dubbelvika och tejpa kanterna?
Det material jag har använt mig av är ganska kraftigt och därmed svårt att vika/ packa ihop ordentligt, blir kanske bättre efter några gånger, var ju första gången nu.
Vill att det ska ta så lite plats som möjligt.
 
Bara vikt/valsat kanter med dubbelt omslag, "knutit" (diagonalvikt) hörn och skarvändar, och tejpat där jag skulle stansa hål. Huvudsakligen för att motverka "riv-anvisningar" från ev. kantskador och bli av med vassa hörn i packningen. Den runda formen som låses mot bottenskivan ger tillräcklig styvhet i horisontalled. "Kanalerna" för titanpinnarna är numera utförda närmast som dubbla hakfalser (med mån för pinnarna) och ger tillräcklig styvhet i vertikalled. Men höjden på mitt vindskydd är nog betydligt mindre än ditt - Trangiagrytan är bara 68 mm hög och brännaren 69 mm. Diametern är 150 mm, så vindskyddet går in precis i hopvikt skikt.

Jag experimenterade först med en helt frihängande form, som alltså bara skulle klämmas mellan brännaren och gaspatronens ventil, men då hade det nog behövts både ett styvare råmaterial och någon annan sorts markstöd till hela alltet, för att det skulle kännas betryggande stabilt. Vindskyddet utgör trots grytans låga höjd ett så pass stort vindfång, att det kändes som det, i byig vind och med lite mat i kastrullen, skulle kunna få omkull hela köket.

Men jag är som sagt ovanligt nojjig med brinnande saker som kan välta, så redan ett toppmonterat kök i sig kräver självövervinnelse ;)
 
Ni som får till det med ett stabilt och ändå lätt och packbart "frihängande" vindskydd till toppmonterad brännare får gärna dela med er av tips och erfarenheter. Jag är själv inte nöjd med de egna försöken än så länge. Har skissat på en självförstyvande form i ett enda stycke, som man viker/knäpper ihop över gaspatronens ventil, men har ännu inte hittat den där lagom spänstiga och ändå tunna plåt, som skulle krävas. Ett sådant vindskydd måste kompletteras med stödben till gaspatronen, men sådana finns ju som standard.
 
Experiment

Ville bara visa hur jag löst det med vindskydd och reflektor till mitt Optimus Crux gaskök.
Utgångspunkt är MSR reflektor och vindskydd.
Jag har klippt upp ett hål i reflektorn som passar över kragningen på gasflaskan, trycker reflektorn på plats (måste gå över kragningen) innan jag skruvar på brännaren.
Vindskyddet ställer jag sedan ovanpå reflektorn, vindskyddet hålls på plats i och med att den omsluter grytan till viss del, dock inte på bilden.
Lite av prototyp men funkade jättebra idag, blåser som tusan över Skåne idag......igen.
Har inte gjort någon jämförelse utan vindskydd, men idag tror jag lågan hade haft det jobbigt.
Kan väl göra lite justeringar på det, för som det är just nu är vindskyddet dubbelvikt (kan spara gram) och reflektorn kanske onödigt stor, fast kan i och för sig vara bra om man ska ha lite större kastrull :)

Du isolerar bort värmen som skulle varma gasflaskan. Är det bra? Själv har jag bara väggar runt om.
 
Du isolerar bort värmen som skulle varma gasflaskan. Är det bra? Själv har jag bara väggar runt om.
Det är bl a därför jag gillar slanganslutna brännare mer - det blir mer flexibelt med hur nära värmen gasflaskan kan placeras, och man kan vätskemata när det är riktigt kallt (eller nästan tomt i patronen).
Utan den valfriheten kan det ju faktiskt också bli för varmt kring gasflaskan för att jag skall känna mig lugn :).

Men jag hade det toppmonterade kittet på ett par snöiga höstturer i Tatra, med temperaturer ner till -10 grader, och det var inga problem med lite planering. Jag höll min lilla 100-gramspatron i sovsäcken resp. nånstans på kroppen före matlagning och ställde den sen i min grytmysare, med reflektorskivan lagd i dess botten i stället för på ventilen. Grymysaren är gjord av reflekterande material (Thermoreflekt) och dess väggar är också ca 70 mm höga, så tillsammans med vindskyddsväggen bildas ett i stort sett slutet, reflekterande cylindriskt rum ända upp till grytkanten.
 
Att jag valde göra som jag gjort med reflektorn beror dels på att det höjts ett och annat varningens finger för överhettad gasflaska och även att jag inte har något vindskydd som är så högt att det når upp runt kastrullen.
Har väl även tagit intryck av de vindskydd som finns till en del toppmonterade brännare :)
Det är kanske överdrivet det där med risken för överhettning av gasflaskan?
 
tja, känner man med fingrarna på flaskans översida då och då under eldandet/tillagningen och så länge flaskan översida inte är mycket mer än pinkjummen i värme så är det inget fara, och flaskan behöver också värme för att förgasa innehållet och detta behov är större när det är kallt ute.

Det här gäller främst vid längre eldande och långkok och eldar man bara under enstaka minuter för snabbast möjliga varmvatten så lär inte tuben hinna hettas speciellt mycket
 
Okej, ska ge det ett försök med vindskydd hela vägen från mark och upp en bit på grytan.
Får försöka hitta något färdigt eller "halvfabrikat".
 
Och jag tog en aluminiumplåt från golvvärmespår och klippte till. Går att skjuta upp och ned efter behov. Ryms inne i kastrullen med gasflaska m.m

7DTQjG93MW0efqrIzRymFHmpkrgy3rAUBNUgNHbsfBE
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
aksello Kastrul med vindskydd som passar till optimus nova Kök och brännare 5
Big Joe Vindskydd till Optimus Nova Kök och brännare 4
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
ElinasPappa 3D-printad lättviktsstöd för vindskydd/gastub Kök och brännare 10
utsidannor Vindskydd toppmonterat kök 2021 Kök och brännare 4
sachsaren Gaskök, vindskydd och överhettning av gasbehållare. Kök och brännare 9
Tundraman Vindskydd toppmonterat kök Kök och brännare 34
G.Kraft Trangia och lägerkittel - effektivare ställ/vindskydd? Kök och brännare 9
vandrafjäll Vilket vindskydd till ETA Pot 3.0 Kök och brännare 6
vandrafjäll Varför är vindskydd till kök i värmeledande material? Kök och brännare 23
Salmiak Vindskydd på ETA power vs Trangia? Kök och brännare 4
utesälen Toppmonterat vindskydd Kök och brännare 9
aksello vindskydd till köket, vad använder ni? Kök och brännare 1
Lasse Be Reflektor under spindeln, och vindskydd Kök och brännare 2
Lasse Be Vindskydd till köket Kök och brännare 4
joanna Thermoreflekt som vindskydd Kök och brännare 0
strang3 Trangia mini DIY vindskydd Kök och brännare 26
spajk Vindskydd till omnifuel Kök och brännare 22
Leffe357 Primus nya vindskydd Kök och brännare 12
hannulan Vindskydd Kök och brännare 6
Davva2 Vindskydd av alu economy Kök och brännare 0
mountainfox Vindskydd till gaskök: Prova INTE det här!! Kök och brännare 30
PetNor Vindskydd till Pocket Rocket? Kök och brännare 57
OBD Vindskydd m.m. Kök och brännare 3
majjen Vindskydd till Crux? Kök och brännare 3
apoe Hembygt vindskydd, vad tycks? Kök och brännare 13
Jörgen Fjaderlatt.se Vindskydd till Primus Micron? Kök och brännare 10
-Patric- Vindskydd/ FickRaket! Kök och brännare 63
rikard_wiberg_hotmail.com Primus Vindskydd Kök och brännare 5
Spaceman Spiff MSR-XGKII monterat i Trangia-vindskydd? Kök och brännare 2
niben Vindskydd till gaskök! Kök och brännare 3
bushmaster84 Vindskydd??? Kök och brännare 18
lusth Vindskydd? Kök och brännare 4
wesslan Vindskydd Kök och brännare 3
dojjan77 Tyst gasolbrännare och vindskydd Kök och brännare 7
Strykarräven Bygga vindskydd till gasbrännare Kök och brännare 5
dr_ljungberg Alu-vindskydd och gaskök utan slang Kök och brännare 0
Mårten Wallén MSR XGK + Trangia vindskydd Kök och brännare 1
JAXE Köra Optimus polaris på gas Kök och brännare 13
Heikkinen Optimus Polaris bottenmutter sitter som berget. Kök och brännare 3
Jeppe88 Optimus 81 Trapper - reservdelar? Kök och brännare 2
Obbmundson Optimus polaris problem med underburn Kök och brännare 8
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Alucardi Optimus Polaris kan man ha pumpen i hela tiden? Kök och brännare 8
Alucardi Ny Optimus Polaris märke på flaskan Kök och brännare 9
Alucardi Optimus Polaris silent cap Kök och brännare 18
klerpa Skillnad på gamla och nya optimus nova? Kök och brännare 3
LessIsMore Bästa grytset till Optimus polaris Kök och brännare 4
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
trangia25 Förvärmningsfilt till Optimus/ Primus multifuelbrännare Kök och brännare 1

Liknande trådar