Torka kläder på vintern

774294fbcb801da7146aeacaf055fb3b.jpg


Jag och min son kom precis hem från en fin tälttur i reinheimenområdet. Allt gick bra men undrar om någon har tips på hur man kan torka kläder i tältet när det är minus och torksträcket inte hjälper så mycket. Jag svettas ganska lätt och trots aclima woolnet innerst var min fleece som jag har som lager två också den dyngsur. På dagen gör det inget men tråkigt att sätta på sig blöta kläder på morgonen. Min lösning är att ha de blöta plaggen i sovsäcken men det blir en våt fläck i dunsöcken då som inte är så kul när den ska komprimeras. En natt testade jag mellan dunsäcken och syntetsäcken (mitt vintersovsäckssystem är två säckar) men det blev inte riktigt varmt nog för att torka nämnvärt. Det slutade med att jag tog på blöta kläder varje morgon och "torkade dem på kroppen medan jag fixade morgonbestyr men jag blev lite nedkyld av det faktiskt. Har någon nåt annat sätt?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Torka på kroppen

Kroppen är den enda permanenta värmekällan du har när du sover i tält på vintern, så det är i första hand kroppen man använder för att torka saker. Förvara de blöta plaggen i en plastpåse i sovsäcken, då är de fortfarande blöta men inte kalla på morgonen.

Exempelvis strumpor och liknande, ha ett par som du har på dig och ett par som du torkar mot kroppen när du rör dig. Ibland torkar jag strumpor och vantar på locket till trangiat vid långkok. Det funkar sådär, hinner aldrig bli helt torrt.

Vissa material går att frystorka ganska bra, låt svetten frysa och skaka/borsta bort isen, plagget blir inte helt torrt men hel del vätska försvinner.
 
Jag tycker du ska pröva dig fram till lämpligare klädsel. Så länge aktiviteten håller sig på turnivå ska man inte behöva svettas på vintern. Det finns ju ingen brist på kyla direkt.
Minimalt med kläder under förflyttning och undvik GoreTex och andra membran. Sedan på med dunjacka vid varje rast.
 
Steg ett är att inte svettas så mycket. Ta av kläder innan du börjar röra dig, ta på kläder när du stannar. För egen del har jag väldigt sällan mer än underställströja + skaljacka på överkroppen när jag rör mig. Det finns ett gammalt vackert ordspråk - "svettas man så dör man" - som förvisso inte är helt sant, men ändå värt att leva efter. Undvik för död och pina att börja svettas.

Steg två är att anpassa avsvalningen efter att man rört på sig, så att om man nu inte kunde undvika att svettas, så torkar kläderna av kroppsvärme innan man blir kall. Det betyder att man direkt när man stannar tar på en väl avvägd mängd förstärkning, och håller ventilationsvägarna så öppna som möjligt. Hellre stanna, behålla skaljackan uppknäppt och hänga tjocka dunjackan utanpå (även den uppknäppt), än att stanna och dra upp skaljackans dragkedja. Lite överskottsvärme och mycket luftgenomströmning gör underverk för torkningstakten.
 
Som andra varit inne på är största hjälpen att svettas mindre. Hela min vinterupplevelse förändrades totalt när jag började tillämpa principen att vara klädd så jag fryser i början (något jag lärde mig från löpning).

Många saker blir väldigt mycket trevligare när kläderna inte blir riktigt lika blöta.
 
Det mesta har redan sagts, men det är verkligen rätt väg att gå. Ha på dig mindre kläder/öka ventilationen under rörelse. Så fort du tar ett kortare stopp fram med dunjackan, eventuellt den stora dunparkan om du stannar längre än kanske 10 min.

Bra tips där från Guhj, att tänka på stunden precis efter aktivitet. Du vill inte klä på dig allt för mycket eftersom kroppen måste kylas ner från ansträngningen. Funkar ofta bra att inte stänga igen plaggen.
 
Håll ett lämpligt tempo som håller dig varm men inte svettig, stressa inte. Ta en rast om det blir för varmt. Låt den värsta fukten dunsta bort innan förstärkningsplagg tas på. Om det inte är allt för kallt på kvällen i tältet kan man torka kläder genom att ha de på sig.
 
Lätt-torkade kläder också (tror ingen nämnt det).

Bomullsplagg är i princip värdelösa vintertid. Jag minns nån som menade att en bomulls-T-shirt är ett funktionsplagg: funktionen är att den kyler enormt på grund av att den suger upp en massa svett.

Även ylle suger åt sig en massa fukt, men värmer bra ändå till en viss gräns (tack vare krulligheten på fibrerna, som gör att fukten kommer bort från huden).

Sen är det ju inte bara svett som man bli blöt av, även snö blöter ner. Att borsta av sig snö är viktigt.

Annars finns det bara en riktigt bra lösning: Eld.
 
Tusen tack för engagerade svar! Hade kanske drömt om ett genialt sätt att torka på som jag aldrig hört om... kanske nån kan uppfinna trangiatorken!
Att anstränga sig mer att torka kläderna vid raster på kroppen med hjälp av öppna förstärkningsplagg istället för att bara bli kall och sen på med stor dunjacka låter som något jag kan bli bättre på! Jag gillar att ta ut mig som nu när vi skulle upp på fjelltoppar men kan förstås vara nyttigt att lägga band på sig ibland. Att jag kommer sluta vara svettig känns lite utopiskt men tror att jag ska se efter någon annnan jacka än goretex. Kanske bommullsanorak eller windstopper för löpning. Just dessa dagar hade jag aclima woolnet som undertröja och en tunn power houdini som lager 2 men ibland tänker jag att en renodlad träningströja i syntet skulle vara bättre för fukttransport.

e9845d53f5f00b5c2f6cfcd56664cc24.jpg



Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Det mesta är sagt, så bara ett tillägg: testa att byta ut fleece som lager II direkt ovanpå nätunderstället mot något motsvarande varmt, men i ull. Ull buffrar fukt, värmer även i vått tillstånd och blir inte lika obehagligt att dra på sig fuktigt, om du trots alla råd ovan ändå får det nersvettat och inte hinner få det torrt på kroppen vid rast.
Ibland använder jag två tunna ull-lager ovanpå varandra. Om det inre blivit så svettigt att det inte torkar över natten, så vänder jag på ordningen nästa morgon.
Sockor och vantar torkar jag vid behov genom att trä dem ovanpå ett par 0,5 litersflaskor fyllda med hett vatten. De läcker värmen långsamt och blir till små trevliga "kaminer" i tältet.

***
Jag har också alltid förundrats över folk som stretar på i uppförsbackar med helt hopknäppta membranjackor - det skulle jag aldrig klara av, oavsett yttertemperatur. Det gäller som sagt att löpande värmereglera klädseln, men det är inte så jobbigt som det låter - man uppnår rätt dramatiska effekter bara genom att öppna kring halsen, låta det blåsa mellan ärm och handske, öppna frontblixtlåset, ta av (ytter)vantar, ta av mössa (jag brukar ersätta den med den från halsen avtagna buffen som öron/pannband, om det är för kallt för barhuvat), med mera sådant, som man inte ens behöver stanna för att fixa med.
 
Jag blev dygnsur i Grövelsjön en vinter när det var många minus och blåst ute. Jag frystorkade dom och gjort många ggr sedan dess. Satte mina byxor på stavarna och de blev först stela som pinnar men under tiden blir betr mindre och mindre is för att till sist vara helt torra om än kalla. Funkar lika bra med sovsäckar om du får små isklumpar i den. Sätt den på pulkan en bra dag då det blåser lite och dom kommer försvinna. Gjorde detta i Sarek under min senaste vintertur.

Bivackskor är med grymt att ha i tältet samt tipsen med nalgene 400ml i både sovsäck och skor. Istället för att ha kalla frostiga skor på kvällen så är de varma och goa och du slipper starta på minus.
 
När det gäller det här med att anpassa klädseln.

Jag minns att jag läste en artikel om några som skidade till nordpolen. När de färdades så var det underställ och skalplagg som gällde, trots att det var typ -30. Så fort de stannade så var det i princip panik att få upp tältet och krypa ner i sovsäckarna för att hålla värmen.

Svettas gör man ju normalt bara om kroppen är för varm, och då har man helt enkelt för mycket kläder på sig i relation till den fysiska aktiviteten. Jag är själv väldigt duktig på att råka klä mig för varmt, i mitt fall handlar det mycket om att jag tycker det är obehagligt med kyla. Då klär jag på mig mycket för att det inte ska kännas kallt, och då blir jag för varm och svettas. Men jag vet ju alltså vad det beror på och försöker "diciplinera" mig att ta av kläder innan jag börjar gå.

Bra vindtäta tunna skalplagg har jag kommit fram till att det är viktigt för mig, då kan jag som sagt var ha bara underställt och skalplagg på mig och tack vare att skalplaggen är vindtäta så känns det inte så obehagligt.

Andra knep jag använder är att ha en väst istället för en tröja. Västen värmer bålen, så det inte känns obehagligt kallt om ryggen, men armarna blir sämre isolerade och hjälper då till att "kyla av" så jag inte svettas lika lätt.

Att ta av sig handskarna (och låta fingrarna agera "kylflänsar") tycker jag också fungerar bra, är det väldigt kallt har jag ett par tunna montagehandskar som vindskydd för händerna. Knäppa upp i halsen tycker jag inte är lika bra, för det blir obehagligt. Dock är det ett effektivt sätt att få bort överskottsvärme.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
på tunn is torka tält inomhus Allmänt om friluftsliv 16
KattKerstin Torka tält Allmänt om friluftsliv 8
Jojosurf Torka mat i gasugn Allmänt om friluftsliv 4
Skogstoker Hur torka ved i skogen bäst? Allmänt om friluftsliv 7
hsp SvettLukt av otvättade kläder drar till sig myggor Allmänt om friluftsliv 0
janneeden75 Hammock - förvaring av kläder Allmänt om friluftsliv 1
cc22 Kläder när det är kallt Allmänt om friluftsliv 29
MarkusF Miljöbovar i kläder Allmänt om friluftsliv 27
Västerdalarna Anti-bakteriella kemikalier i kläder?? Allmänt om friluftsliv 13
Äventyrspappa Miljövänliga kläder? Allmänt om friluftsliv 23
Sture E. Helly Hansen kläder Allmänt om friluftsliv 8
Picea Är det tillåtet att ta ut avgifter på ställen där allemansrätten gäller? Allmänt om friluftsliv 314
danfri Bästa sättet att fästa Gränsfors yxa på ryggsäck med MOLLE? Allmänt om friluftsliv 16
Still Alive Hur motverka imma på glasögonen? Allmänt om friluftsliv 61
dmitrij Tältplatser på Gotland Allmänt om friluftsliv 39
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Få längsta batteritid på mobilen Allmänt om friluftsliv 26
RolandF Dagens tips på tält Allmänt om friluftsliv 0
Robertos Hängmatta på hösten Allmänt om friluftsliv 15
hsp Anpassa ändhylsa på tältstänger Allmänt om friluftsliv 5
senmathal Boka fjällstuga på STF hemsida Allmänt om friluftsliv 6
vandrafjäll Stormsäkra tältet på vinterfjället. Allmänt om friluftsliv 19
Cohf88 Angående felaktiga länsgränser på Google Maps/Earth (+10 år) Allmänt om friluftsliv 4
brigas Storstadsperspektivet på friluftsliv. Allmänt om friluftsliv 22
Troll 3 Dyrt å korsa gränsen på fel ställe i Norge Allmänt om friluftsliv 28
Granitbitarn Vilken sida ska man gå på? Allmänt om friluftsliv 147
kennet_arvidsson Varför tätförbud på kommunala skogsbadplaser? Allmänt om friluftsliv 53
Johan123 Rulla kanot på kanotvagn - Käringsjövallen till Öster-Vingarna? Allmänt om friluftsliv 18
Cyrus Tälta på Galterö Allmänt om friluftsliv 11
pirx tips på skräddare i malmö/lund? Allmänt om friluftsliv 2
Noatun. Media på långtur? Allmänt om friluftsliv 31
stormdans Tips på aktiviteter utomhus 4 timmar om dagen Allmänt om friluftsliv 28
Stordrulen Altarringen på Fulufjäll Allmänt om friluftsliv 17
Skogsstjärnan Försvunna vägar på kartan? Allmänt om friluftsliv 7
turep Skyltar på L-balk i skogen Allmänt om friluftsliv 7
Kimkim Avslöja guldkorn på internet? Allmänt om friluftsliv 19
cloud76 Grava lax på fjället Allmänt om friluftsliv 5
Kimkim Var titta på vågor i Göteborg? Allmänt om friluftsliv 2
fotografiskt På vilken sida bär du kniven? Allmänt om friluftsliv 59
ODK123 Förslag på spännande visstidsjobb? Allmänt om friluftsliv 4
majjen Fjället 2019 : 3 Bröllop på Kenekaise Allmänt om friluftsliv 2
Askel Tälta på Ivö (Ej campingplats)? Allmänt om friluftsliv 1
Sarektomten Sydtoppens höjd oklar på kebnekaise Allmänt om friluftsliv 50
4623 Vad kan vi hitta på? Hjälp! Allmänt om friluftsliv 9
salvion Fråga: Förslag på hur jag gör c.a 50 waypoints i stan att gå efter? Allmänt om friluftsliv 4
bergonatur Bila i Norge, framkomlighet på våren Allmänt om friluftsliv 2
Mediana Tips på tältplatser man kan tas sig med bil Allmänt om friluftsliv 6
pack Hygien på tåg Allmänt om friluftsliv 21
KjeSjo 10% rabatt på resan med SJ via STF, men resan blev dyrare..? Allmänt om friluftsliv 11
Moga Bära saker på huvudet? Allmänt om friluftsliv 17
Linneaa Höga kusten-leden i slutet på maj? Allmänt om friluftsliv 4

Liknande trådar