Njåtosvagge -> Vassjapakte?

Har någon några erfarenheter av toppturen från Njåtosvagge upp på Vassjapakte att berätta om?

Lite nyfiken, eftersom vi gjorde den turen i somras, men stötte på rejäla problem på vägen ner. Lockade av de väldigt uppmuntrande orden i Grundsten var vi sugna på en tur upp på Vassjapakte, och gick upp 'bakifrån', via Låptåvagge. Turen beskrivs väl som lätt, utan några särskilda klurigheter. Vi lämnade ryggsäckarena i passet mellan Vassjapakte och Vassjatjåkkå , och gick lätt och ledigt upp på toppen och tillbaks till passet. Överaskningen kom på vägen ner mot Njåtosvagge, på ca 1250möh (mitt i bilden nedan). Här knyter dalen ihop till en tajt midja, med en brant tröskel. I grundsten beskrivs inte passagen med annat än att det brukar ligga ett snöfält där. För oss föreföll det däremot som en mer eller mindre livsfarlig passage (vi hade ingen klätterutrustning); brant sluttande berg med forsande vatten och lösa rasmassor. I slutet av augusti när vi passerade var snöfältet så pass litet att det bara täckte en mindre del av branten, och var dessutom rejält brant.

För oss slutade det med att min vandringskompis lyckades hasa sig ner, medans jag själv fegade ur och bestämde mig för att gå runt hela Vassjapaktemassivet och ner i Njåtosvagge från nordväst i stället. Det blev en extra kvällspromenad på ca 12 km; lite oväntat men förvisso en underbar, hög vandring i fantastisk kvällssol med utsikt över hela Padjelanta.

Vi spekulerade att Grundsten måste ha gjort turen när snöfältet varit betydligt större och lättare att gå över, och/eller att det gått ett rejält ras i dalen som skrapat med sig fastare material. Vore kul att höra om någon gjort den passagen, och hur man i så fall burit sig åt och upplevt den?


Per

ps: Utsikten från toppen var precis så dramatisk och vacker som i Grundstens beskrivning, och gjorde definitivt turen värd mödan!

9d7e69ac7a46f967c706a4d79a9e0448.jpg
 
Jag reagerade på samma sak då jag passerade där för ett par år sedan eftersom jag läst Grundstens text. Jag kom från sydväst och valde detta som genväg ner i Njoatsosvágge, men gick då söder om Vássjátjåhkkå vilket var problemfritt (en hel del sten, men inte särskilt brant).

Bilden föreställer den besvärliga branten i passagen mellan Vássjábákte och Vássjátjåhkkå sedd nerifrån (översiktsbild uppifrån) :
 

Bilagor

  • pass.jpg
    pass.jpg
    49.4 KB · Visningar: 988
Senast ändrad:
Just det - där har vi 'kruxet' - bra bild! Min känsla är att snöfältet var ännu mindre när vi paserade, och/eller låg längre ner - vi hade ca 15 meter brant sluttande berg med lösa rasmassor innan vi kunde nå ner till snön.

..gick då söder om Vássjátjåhkkå vilket var problemfritt (en hel del sten, men inte särskilt brant).

Ahaa - det var ju intressant, hade varit betydligt kortare än att gå runt hela Vassjabakte. Jag sneglade på den passagen du gick från branten, men tyckte det såg nästan lika jäkligt ut som där jag vände, så jag vågade inte chansa. Å andra sidan var vandringen runt Vassjapakte och ner i Njåtosvagge väldigt lättgången (gick hela sträckan på under 2,5 timmar), så jag skulle nog rekommendera det till alla som vill ge sig upp på Vassjapakte från Njåtosvagge.

Per
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
avslut1008 Njåtosvagge-Luottolako Fjällvandring 3
Schneeberger Njåtosvagge - Alkavagge Fjällvandring 8

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...