Praktiska tips för pulka

Eftersom jag inte har hittat någon tråd där följande tips gås igenom kommer här lite av mina erfarenheter från de senaste två årens experimenterande:

Terrängbroms:
Min fjellpulken har blivit försedd med ett flätat bromsrep som sitter fast på skrovets båda sidor. Repet ska vara så långt att det kommer in 1/3 av pulkans längd. Mitt på detta rep har jag satt ett snöre som går till selen och avslutas med en apnäve. en bit ner på repet har jag med dubbelt halvslag satt dit en karbin. När jag åker som vanligt sätter jag fast karbinen i selen och bromsrepet är då sträckt och i luften. Nerför släpper jag karbinen och repet åker in under pulkan och bromsar då effektivt så att färden nerför blir mer kontrollerad. Vid färd i skog där det finns mycket som bromsrepet kan fastna i kan det vara bättre att sätta repet i pulkans längdriktning. Vid sväng i hård terräng används träd, snödrivor eller andra hinder för att hålla fast pulkan också med 100% kontroll.

Nerför:
Använd rep och en HMS karbin med semistatiskt, tunt rep. Karbinen sätts fast i ett snöankare, dig själv eller ett träd. HMS knuten gör det enkelt att hålla emot pulkans vikt. Fira därefter ner pulkan och gå ner med eller utan stegjärn. Branta lutningar kan forceras och färden fortsätter.
http://en.wikipedia.org/wiki/Munter_hitch

Uppför:
Sätt ett par gamla stighudar under pulkan och du kan forcera vilka uppförsbackar som helst. Stighudarna håller kvar pulkan tills skidornas stighudar har etablerat grepp.

Kapell:
Pesonligen föredrar jag avskalade kapell. Fjellpulkens nya Explorerserie har jag dålig erfarenhet av. Snörsystemet är allt för styvt och samlar snö. Dessutom fastnar pinnar innanför de snygga men föga genomtänkta sidodekorerna. Det är inte kul att ha kämpat sig uppför för att sedan upptäcka att kapellet samlat tre kilo snö. Här har jag utvecklat ett eget kapell som ska utprovas under vintern.

Utan skaklar eller halvstyva skaklar såsom vp-rör:
Det fungerar av erfarenhet bättre med kryssade rör eller i fallet man använder rep kan detta utformas med två rep. Ett som går mellan selens sidor och ett mellan pulkans sidor. De sammanfogas med en karbin. Detta blir självjusterande och följer bättre. Om man kompletterar med terrängbroms med olika tjocka rep som går under pulkan är det en fröjd även när det går nerför.

Paus:
Ta av hela selen och häng fast den i kryssade stavar. Håller sakerna ur snön och Man blir lite ledigare. Det är enklare än att lossa karbinerna om man bär tjocka vantar.

Kapacitet:
Tidigare användes en 155cm pulka men nu har jag köpt en tvåmeters på grund av att en mindre är allt för liten för annat än utflykter. Ska allt med i tre veckor och man vill ha bra flyt är två meter minimum. Här kommer det säkert uppstå diskussioner.
 
vore kul om du visade lite bilder. jag hängde inte med riktigt överallt. men det kan ju bero på att jag är gammal... =)
 
Här kommer ett par till tips från mig:

*Köper man en Paris pulka eller liknande utan kapell så har ikea perfekta packpåsar, samma material som deras bagar man med blixtlås, kanske inget för en nordpolstur men en vecka eller två i svenska fjällen funkar utan problem. En för tält och kringutrustning och en som följer med in i tältet med sovsäck, liggunderlag, kökslåda, kissflaska mm.

*En hyffsat ok sele kan byggas väldigt enkelt av ett vadderat verktygsbälte från t.ex. jula eller liknande, axelremmar är skönt om man ska gå mycket uppför men återigen, för en vecka eller två i svenska fjällen så klarar man sig med ett enkelt bälte.

*Vägmarkeringskäppar funkar utmärkt för att bygga skaklar av. ta inte två i rad :)

*http://www.skipulk.com/ Har en gratis nedladdningsbar pdf med mycket bra tips, speciellt för skakelbygge

*För att förenkla matlagningen så ta en bit plywood eller annan tunn träskiva och limma fast aluminiumfolie på, skruva sedan fast kökets ben och en bit bungiecord för att hålla fast bränsleflaskan, då slipper man hålla på och mecka med att ställa köket på en spade för att det inte ska smälta ner i snön vid långa snösmältningspass.

*För att ytterligare förenkla matlagningen förvara allt käk, kryddor, burkar, kåsor etc. i en stor plastback, dubblerar som bord, skärbräda, schack-/luffarschack-/annatspelbord om man är lite kreativ med en märkpenna innan avfärd BEROENDE på vilket material det är i lådan. PE(Polyeten) fäster dessvärre inte färg på.
 
Till luktafotogen

Jag läste i en tidigare tråd där du nämnde bromsmatta.
Hur är den utformad?

Din terrängbroms verkar riktigt smidig, stort tack för tipset!
 
Tänk en bit snöskotermatta där man kan reglera hur mycket av den som går in under pulkan. Används av draghundsfolk och har ett minne av att det omnämndes i det sammanhanget. I fallet draghundar sätter man en fot på mattan som sitter fast i vagnen man står på. Har inte använt det själv men tänker mig något som har progressivt högre kammar eller grov textil förstärkt med lattor av plaströr så bromsverkan kan ställas steglöst.
 
Tack det låter vettigt! Blir till att klura lite på en lösning.

Vill inte förstöra tråden men platsar lagning av skakel/drag här?

Jag har ett Fjellpulken skakel/drag som saknar glasfiberstavar.
Någon som har någon rekomendation om var man kan köpa glasfiberstavar eller annan smidig stav att kapa till?
Gärna butik i stockholm.
 
Senast ändrad:
Vaknade upp mitt i natten av allt klurande på stavar och vips så kom jag att tänka på glasfiberstolpar till häststängsel!
Direkt haglade det in med resultat i google så idag blir det till att ringa runt.

Funkar Glasfiberstolparna på 10mm så blir totala summan 100:- max!

Sista utvägen är att köpa fjellpulkas egna stavar för 160:-/st*4 +80:- frakt=720:- (tack addnature för snabb service)


Såg även att någon på utsidan nämnt Flygstålrör men det verkar jag inte få några träffar på.
Klurar även på glasfiberlattor till segel på löpmeter men de är förmodligen onödigt dyra för att det heter 'latta'
Såg även att tillbehör till kitesurfing eller sportdrakar men de verkar inte vara så tjocka
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Apelsinjos Tips på dagstur från Stendalsstugan? Turskidåkning 2
stormfrog Tips och råd för vintertur med hund i djup lössnö? Turskidåkning 1
Solstigen Tips på enkel tur nära Göteborg? Turskidåkning 2
Fjorr Tips på skidjacka byxa för turskidåkning Turskidåkning 2
vandrafjäll Mer tips än tur, Sarek 2022 Turskidåkning 11
kmsellin Tips på långa stighudar till Åsnes Amundsson Turskidåkning 3
Mrahvin Tips för påsktur Unna Allakas, Hunddalen m.m. Turskidåkning 13
Lovan Tips på boende i Grövelsjön längåkning Turskidåkning 4
Maalla Tips för smartare tågbokning till vinterfjällen efterlyses Turskidåkning 11
lawe Tips på bra längdåkningsställen i Norge Turskidåkning 1
Moga Dagstur Jokkmokk, tips? Turskidåkning 3
Herr A Tips på ny tur i vinter Turskidåkning 9
Almgren Fjällskidor, tips Turskidåkning 10
KimmyA Tips för första skidturen Turskidåkning 12
vandrafjäll Lite tidigt kanske, men önskar tips på extrem vintertur Turskidåkning 19
szvinto Tips på tur i södra Norge/Sverige Turskidåkning 5
silverjuggler Tips fjälltur en vecka mars? Turskidåkning 7
plupp27 Tips på topptursbindningar Turskidåkning 6
arvidl Era bästa tips för tälttur med hund Turskidåkning 9
Moga Tips på varma turskidpjäxor? Turskidåkning 8
Snowtigher Tips vid skavsår av pjäxor Turskidåkning 14
skogsmulle101 Köpa turskidor - tips? Turskidåkning 8
evinrude Ont i ögonen efter en dag på fjället - tips på glasögon mm Turskidåkning 19
vandrafjäll Önskar tips på 8-10 dagars tur i februari Turskidåkning 6
Glännman Tips på turskidetur mellan stugor påsken 2017 Turskidåkning 4
Niludde HJÄLP, behöver tips på bra skidskor (BC)... Turskidåkning 4
Jmhe Tips på 3-4 dagars tur Turskidåkning 0
magnus.janson_hp.com Tips på tur i Kebnekaisefjällen Turskidåkning 0
mosbricka Tips Rapadalen i påsk Turskidåkning 3
johza Önskar tips på tälttur med tonåringar i Jotunheimen Turskidåkning 1
Pertre Tips/hjälp för tur Abisko - Unna Allakasstugorna - Hunddalshytte - Beisfjord Turskidåkning 5
Newlin Skårki - Aktse om 2 vk tips? Turskidåkning 1
camlun Söker tips på tur Turskidåkning 24
lokatten Tips om bra turskida önskas Turskidåkning 13
AndersOleander Tips på barnvänliga skidturer i södra norge med markerade leder Turskidåkning 3
em.thelander Råd o tips inför skidköp Turskidåkning 7
camlun Önskar tips på stugtur i påsk Turskidåkning 18
jolut Skavsår av Alpina 1550, tips? Turskidåkning 12
annakari Skavsårs tips Turskidåkning 10
ricke Önskar tips på valningsfria turskidor med stålkant Turskidåkning 2
brigitte Tips på turer/böcker Turskidåkning 1
sofiah Tips önskas! Tur/längdskidor i närheten av E20 mellan Gbg och Laxå? Turskidåkning 2
niklaz Lite bredare skidor för jakt och turåkning i fjällen - tips tack Turskidåkning 5
Rapps Tips för vintertur Turskidåkning 3
fson Snöskor i låglandet - erfarenheter o tips? Turskidåkning 22
KarinElisabet Längdskidåkning Dolomiterna_ tips Turskidåkning 2
MartinR Tips på glaciärkurser i vinter Turskidåkning 0
peter1969 Behöver tips på ett bra område.... Turskidåkning 0
Hemskis Tips på 8 mils skidtur i Vindelfjällen Turskidåkning 4
svebur Tips på fina skidturer Turskidåkning 2

Liknande trådar