Vattentäta handskar

Jag tycker väldigt illa om att bli blöt och därmed kall om händerna när jag fjällvandrar. Har testat både Sealskinz och Haglöfs Gore-tex med genomsurt resultat. Mina Sealskinz Nordic Glove höll tätt första säsongen sen var de tokkörda.
Vad ger ni mig för tips? Lättvikt och inte alltför varma men definitivt vattentäta!
Vet att det finns en tidigare tråd i ämnet men den har några år på nacken så....
 
Delar ditt intresse i det här ämnet! Har själv funderat på exempelvis Hestra Runner All Weather (med en snabbtorkande fleeceliner under) som tål en del väta men är så tunna och lätta så dom torkar på nolltid. Har dock inte provat på fjället än.
 
Jag tycker väldigt illa om att bli blöt och därmed kall om händerna när jag fjällvandrar. Har testat både Sealskinz och Haglöfs Gore-tex med genomsurt resultat. Mina Sealskinz Nordic Glove höll tätt första säsongen sen var de tokkörda.
Vad ger ni mig för tips? Lättvikt och inte alltför varma men definitivt vattentäta!
Vet att det finns en tidigare tråd i ämnet men den har några år på nacken så....

Hestra C-zone funkade bra för oss, även om jag bara har två säsonger i fjällen än så länge (men en del låglandsbruk av dem också). Höll händerna torra och varma under heldagar av snålregn och kortare störtregn, dock ej testat under riktigt långt hårt regn. Använder dem med matchande ull-liner vid behov.
 
Tumvante

Min erfarenhet är att antingen blir du blöt utifrån eller inifrån. Jag rekommenderar antingen en vindvante eller en vattentät tumvante. Du håller vinden borta och därmed avkylningen. Att du är fuktig om händerna är något som jag tror man får acceptera. Det viktiga är att händerna är varma.

Dessa tips finns också att läsa om i Monsens "Vildmarksboken".

God tur!

/ Jörgen
 
Ja, även om handskarna är vattentäta, så blir det ju fuktigt inifrån. Prova t ex diskhandskar eller latexhandskar!

Det finns ju vattentäta arbetshandskar t ex i Tegeras Pro sortiment
 
Hestra C-zone funkade bra för oss, även om jag bara har två säsonger i fjällen än så länge (men en del låglandsbruk av dem också). Höll händerna torra och varma under heldagar av snålregn och kortare störtregn, dock ej testat under riktigt långt hårt regn. Använder dem med matchande ull-liner vid behov.

Plus ett på den. Har också haft mina i två säsonger, alltid hållit mig torr trots hällregn. Dock är handskarna inte fodrade för kallare väder.
 
Extremitys tumvantar med gummi på insidan har jag vintecyklat i skånskt spöregn med utan att bli blöt vare sig från in eller utsidan.
Inte gratis och bär inte en för varm liner är mitt räd.

Har G-T cyklisthandskar med inbyggt foder, de fungerar inte i hällregn.

go tur
 
Knepigt. Personligen svettas jag mycket om händerna om handskar eller vantar är för varma. Och sen blir det kallt om händerna. Sällan det funkar med täta eller texmex på händerna för mig. Har ett sortiment handskar med olika mängd isolering. Föredrar oftast välvaxade skinnhandskar.

Thure
 

Liknande trådar