Fjällvandringar, naturupplevelser och friluftstankar.

Har under 2000-talet fått förnyad möjlighet att gå i fjällen, vilket jag tidigare gjorde på 70-talet. I Skåne där jag bor finns inga fjäll, så där blir det mest utflykter i Lunds kommun med fågelkikare, kamera och kaffetermos.

I den svenska fjällvärlden har det mest blivit vandringar i Sarek och Padjelanta som lockar med stora orörda naturområden. Djurlivet i dessa nationalparker intresserar mig också, och jag har bland annat gjort en del fågelinventeringar för Lunds Universitets räkning. Jag har också skrivit en bok för fjällbesökare: Vandringsturer i Sarek (utgiven på Vildmarksbiblioteket). De senaste åren har jag undersökt Präststigen, en gammal färdväg i Kvikkjokksfjällen. Dessa undersökningar har också resulterat i en bok som nu är utgiven och finns att köpa.

Under det senaste decenniet har det även blivit ett antal vinterturer på skidor i fjällvärlden. Att vistas en hel vecka (eller mer) i tält bland de snöklädda fjällen är en annorlunda och fascinerande upplevelse. Men jag och min kompis Anders tycks ha en märklig förmåga att hamna i snöstorm och oväder!

Det enkla livet i naturen tycker jag är mycket tilltalande. Bara ha med sig så mycket som får plats i en ryggsäck. Klara matlagning, brödbak och annat på friluftskök. Sova i tält med naturen på andra sidan tältväggen. Uppleva möten med fåglar och andra djur. Och ständigt bli fascinerad av naturens storslagenhet. Ofta har jag någon eller flera fjällvänner med på turen, men det händer ibland att jag reser helt själv.

När det gäller min aktivitetsnivå så varierar den under året. För det mesta är det nog Blå som stämmer bäst men vissa perioder är den säkert Röd (även om sportighet inte är något utmärkande drag för mig).

Användarnamn: fowwe

Intressen: Fågelskådning, Friluftsmat, Vandring, Turskidåkning, Litteratur, Navigering, Foto, Utrustning

Länkar:

Sarek 20 juni – 1 juli 2010. Dag 7 och 8.

Jag steg ur tältet, tog min kikare med mig och satte mig uppe vid den sten där jag suttit och spanat kvällen innan. Anders drog ut på morgonsömnen. Det hade jag inget emot utan njöt av att sitta för mig själv med det storslagna fjällpanoramat omkring mig.

Vi åt frukost och packade ihop för att gå vidare. Vi följde utmed kanten av sjön Vuojnesluobbala. Långa sträckor av denna terräng är för övrigt rena badstranden, sandig och fin när man går ner till vattenbrynet. Nu var det dessvärre både kallt och blåsigt så något bad kände vi inte för.

Sarek 20 juni – 1 juli 2010. Dag 5 och 6.

Den lägerplats vi kom till föregående kväll var för mig ett kärt återseende sedan förra året. Då hade jag bara passerat här sent en kväll och inte haft möjlighet att ordna ett läger.

Nu insåg vi redan på kvällen att platsen hade en del brister, bland annat beroende på vädret som de senaste dagarna varit kallt och blåsigt. Nätterna var snarast isande. Vi förberedde oss också på att Låddebákte skulle skymma morgonsolen och ta värmen ifrån oss.

Sarek 20 juni – 1 juli 2010. Dag 3 och 4.

Morgonen var kall och blåsig. Vi lagade frukost i tältet, liggande i sovsäckarna. Morgondopp i älven var inte att tänka på.

Så var det dags att vandra in i Rapadalen, nu började äventyret på allvar! Nåja, så värst äventyrlig är Rapadalen kanske inte, men den är fin. Man har en tydlig stig att gå på, och terrängen är för det mesta lättframkomlig. På några ställen är det dock stenigt och knöligt och det fanns även några sanka partier.

Sarek 20 juni – 1 juli 2010. Dag 1 och 2.

Efter nästan två veckors semesterresa är jag tillbaka i Lund. Dessa veckor har varit en härlig tid, även om vi inte upplevt någon värmebölja däruppe i Sarek. Temperaturen var mellan 5-10 grader för det mesta, så det kändes ovant att komma ner till de 30 grader som vi i skrivande stund har i Skåne.

Efterhand som jag hinner tänkte jag skriva ner mina intryck från denna vandringen som jag och  Anders Gudmundsson har gjort. Här kommer början.