Nordkalottleden norr om Hukejaure mot Unna Allakas?

Någon här som gått norrut från Hukejaurestugan i riktning mot Unna Allakas? Hur är det att gå där? Lättvandrat? Stenigt? Vackert? Det verkar mäktigt att gå längs med Nuorjjovárrimassivet..
 

avslutad210712

Gäst
Om du menar på norska sidan så gick vi där 2011. Rätt lättvandrat förutom passövergången som är stenig och då menar jag stenig. Om/när jag går där nästa gång kommer jag troligen att gå upp/ner efter bäcken som rinner ner i sjön 1094 och sen följa västra stranden istället för att följa östra stranden enligt kartan. Sen är broarna på norska sidan INTE likadana som de på svenska sidan.

http://www.utsidan.se/albums/view.htm?ID=8015
 
Ja, precis den vägen jag menar. Dom broarna såg ju inte helt säkra ut. Bra tips om hur man kan underlätta lite i passet för att undvika de stenigaste partierna.

Lättvandrat låter annars bra. Hur upplevde du sträckan i fråga om vyer? Var den intressant?
(Jag har varit Unna Allakas och tycker att det är en fantastisk plats, och blev då lite sugen på att fortsätta i den riktningen. Men har ju ingen aning om hur det ser ut längre fram.)
 

avslutad210712

Gäst
Ja, precis den vägen jag menar. Dom broarna såg ju inte helt säkra ut. Bra tips om hur man kan underlätta lite i passet för att undvika de stenigaste partierna.

Lättvandrat låter annars bra. Hur upplevde du sträckan i fråga om vyer? Var den intressant?
(Jag har varit Unna Allakas och tycker att det är en fantastisk plats, och blev då lite sugen på att fortsätta i den riktningen. Men har ju ingen aning om hur det ser ut längre fram.)

Gick åt andra hållet men "tillbakablicken" är alltid viktig så utsikten är det inget större fel på.

Vi gick aldrig ner till Gautelishytten eftersom det kändes lite dumt att först gå ner och sen upp igen så vi "genade" en bit upp på berget utan några som helst problem.

Biten mellan Kalixelva och Cuonajaurehytten är helt platt och mycket lättgången.

Broarna närmast Cuonajaurehytten vadade vi utan problem. Den södra ungefär 150 meter uppströms från bron och den nordliga alldeles nedanför bron.

Uppe vid Caihnavaggihyttene hade jag gärna stannat lite längre för där var riktigt fint.
 
På svenska fjällkartan (iaf en ganska gammal som jag har tillgång till nu...) finns en glaciär utritad bredvid leden söder om sjö 1094 och en väster om sjön. På flygfotot (kart.finn.no) syns inget av dessa. Har de töat eller finns det möjligen lite is kvar under grusen? Hur såg det ut när du passerade, Björn?
 

avslutad210712

Gäst
På svenska fjällkartan (iaf en ganska gammal som jag har tillgång till nu...) finns en glaciär utritad bredvid leden söder om sjö 1094 och en väster om sjön. På flygfotot (kart.finn.no) syns inget av dessa. Har de töat eller finns det möjligen lite is kvar under grusen? Hur såg det ut när du passerade, Björn?

Väster om sjön fanns inte ens snö och söder om sjön fanns ett snöfält som vi undvek att gå alltför mycket på med tanke på att det var en hel del rätt stora stenar med stora hål mellan. Var definitivt ingen glaciär.

Tänkte aldrig på det men självklart är det därför som leden går öster om sjön och minns att jag tänkte "varför går inte leden på västra sidan i sjökanten och sen upp efter den lilla bäcken som rinner ner i södra delen av sjön". Kändes som en betydligt mindre stenig väg.
 
Jodå...

Hej!
För några år sen gick jag sträckan Heukej.-Gautelis-Caihnavagge-Cunojaure-Unna Allakas.
Det var i början på september. Under hela den sträckan mötte jag endast ett sällskap på tre pers.
Gautelish. ligger väldigt vackert, så den hytten är väl värd ett besök.
Jag bodde dessutom inomhus hela tiden. Sträckan Gautelis-Caihnavagge finns beskriven av fler
här på forumet, b.la. av mig. Delar av sträckan väldigt stenig och brant. Jag betraktar just den biten som svårvandrad.
Snöfall, som tur var, skapligt lätt, gjorde det svårt att stundtals se markeringarna, de blev översnöade.
Halt bitvis då. Broarna funkade för mig men jag vadade på ett ställe mest för att gena en smula.
Cunojaurehytten fullständigt och noggrant ockuperad, gissar på jägare. Grr!!! Fortsatte direkt till
Unna Allakas. F.ö. upplevde jag inga direkta svårigheter vad jag minns.
Start tidig morgon från Gautelis, som belöning fick jag se en järv utanför stugan!
Lycka till.
Yvonne.
 
Tack för svaren! Verkar vara en spännande tur detta.

Tyvärr slår kompisen jag ska vandra med bakut när det kommer till sten. Det vill han undvika så långt det är möjligt då han haft ett benbrott tidigare som gör honom lite instabil.

Så kanske får spara den här turen till en annan gång. Men själv blir jag som sagt sugen. Jag tycker framförallt om när det är lite spännande och omväxlande turer, och trivs på de mindre trafikerade stråken. Och den här turen verkar ju ha många olika upplevelser och inte besökas av värst många...
 
Hej, Jag har också gått delar av sträckan, startade i Katterat och avslutade i Ritsem. Min vandring finns här på utsidan beskriven under Nordkalottleden Etapp 3 med några bilder. Jag gick i augusti 2012 och eftersom det var en mycket dålig sommar så fanns mycket snö kvar i fjällen. Jag var lite rädd inför just denna steniga passet efter alla beskrivningar men på grund av snön som fanns delvis kvar upplevde jag det inte som så hemskt. Du skulle kunna ändra på sträckningen och avvika efter Gautelishyttan till Skoaddajavrihytta och fortsätta till Sitas - Pauro - Roysvatn - via Grenseleden till Ritsem. Då undvikar du den mycket steniga sträckningen Gautelis - Cainavaggi. Sträckan från Sitasjaure till Roysvatn är i mitt tycke en av de vackraste i fjällvärlden. Jag hade jättefint väder, det gjorde nog sitt också. Broarna är nog inget problem, visserligen knarrar de liksom man skulle kunna tro de falla ihop.
Mvh Veni
 
Tack för tipset Veni! Och vilka vackra bilder i anslutning till din turberättelse.

Vi kommer utgå från Vakkotavare och Teusajaure, och ett alternativ som vi överväger är att gå Teusadalen till Sitasjaure. Men sen vet jag inte om vi har tillräckligt med tid för att gå vidare mot Norge, utan det kanske skulle bli att vi går Till Hukejaure och sedan tillbaka till Kungsleden för att ta oss till Nikkaluokta. Men blir ju sugen på Nordkalottleden, särskilt när man ser dina bilder. Vi får väl se hur vi gör.

För övrigt täcker dock inte min karta Pauro, Roysvatn och Sitashytta. Den sträcker sig till Skoaddajavrihytta i väster... vad heter kartan man ska ha och vart får man tag i den?
 
Kartan heter Radjebalges grenseleden mellan Tysford och... jag kommer inte ihåg exakt (sitter i Singapore just nu och har inte tillgång till kartan) men googlar på norska kartbutiken under turkart. Den jag har är av den gamla sorten men det ska finnas en ny i tyvek material också. Vid sträckan från Skoaddajarvi korsar man gränsen ett flertal gånger, ibland hade jag inte klart för mig om jag befann mig i Norge eller Sverige. Hytterna låg iaf på norsk mark. Bifogar några bilder till från just denna avsnitt. Jag vet inte varför det vandrar så lite folk där, kanske avskräcka den grusvägen till Sitashytta som man måste passera ner man har kommit ner från Skoaddajavri. När det är så vacker omgivning gör det inte så mycket om man måste gå ett antal km på en grusväg. Lycka Till med vandringen vad det nu än blir!
 

Bilagor

  • 120820, Nordkalottleden, Etapp 3 164.jpg
    120820, Nordkalottleden, Etapp 3 164.jpg
    50.7 KB · Visningar: 1,633
  • 120820, Nordkalottleden, Etapp 3 214.jpg
    120820, Nordkalottleden, Etapp 3 214.jpg
    45.9 KB · Visningar: 1,801
  • 120820, Nordkalottleden, Etapp 3 253.jpg
    120820, Nordkalottleden, Etapp 3 253.jpg
    35.3 KB · Visningar: 1,910
  • 120820, Nordkalottleden, Etapp 3 296.jpg
    120820, Nordkalottleden, Etapp 3 296.jpg
    40.7 KB · Visningar: 1,622
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Anneliandersson Tältplatser Nordkalottleden Saluhavrre - Vajsaluokta Fjällvandring 6
kim.fras Nordkalottleden - transport Fjällvandring 6
Gereck Nordkalottleden Fjällvandring 9
Pappan Vaden längs Nordkalottleden Fjällvandring 8
ludde0719 Norra nordkalottleden Fjällvandring 5
Norris Hur går Nordkalottleden mellan Hukejaure och Gautelis? Fjällvandring 6
Gunnar81 Nordkalottleden, sträckningen Katterat - Ritsem (via Sitashyttene, Pauro, Röysvatn) Fjällvandring 1
ludde0719 Delar av Nordkalottleden + Sarek (Kungsleden) i sommar. Tips mottages! Fjällvandring 8
saraabeiramar Turberättelse om Nordkalottleden Staloluokta - Ny-Sulitjelma - Vaimok- Kvikkjokk Fjällvandring 9
Nallo94 Södra Nordkalottleden Fjällvandring 8
e_palm Nordkalottleden Kautokeino-Sulitelma tips? Fjällvandring 15
Ditho Hängbro över Varvvekjåhkå trasig (Nordkalottleden Pieskehaure-Stáddajåhkå) Fjällvandring 6
Mäki91 Kartor för Nordkalottleden sträcka Kilpisjärvi - Abisko Fjällvandring 8
flindvl Nordkalottleden Fjällvandring 16
aronwidforss Enklare avsnitt av Nordkalottleden? Fjällvandring 11
TuomasSakari Abisko-Kilpisjärvi- Nordkalottleden Fjällvandring 3
jotho Nordkalottleden Kilpisjärvi-Abisko. Fjällvandring 2
Ahkká Beskrivning av Nordkalottleden? Fjällvandring 11
veni Berättelse om Nordkalottleden Etapp 3 Fjällvandring 1
Sigi Nordkalottleden Kautokeino-Kilpisjärvi Fjällvandring 1
veni Nordkalottleden, Etapp 3 Riksgränsen till Vaisaluokta Fjällvandring 4
Rebban Nordkalottleden mellan Sallohaure-Vaisaluokta Fjällvandring 2
bandy Nordkalottleden Fjällvandring 4
rollebollen Sitasjaure norrut på Nordkalottleden? Fjällvandring 3
Björn_78 Nordkalottleden Fjällvandring 6
veni Nordkalottleden från Kilpisjärvi till Kautokeino Fjällvandring 11
Joakim Ambrosson Reseberättelse Nordkalottleden + södra Jotunheimen Fjällvandring 22
UlfBack Tips för Nordkalottleden Fjällvandring 2
brst Undrar om Nordkalottleden Fjällvandring 6
inaki Nordkalottleden Kautokeino -> Kilpisjarvi Fjällvandring 2
DanneB Nordkalottleden, Staloluokta-Kvikkjokk Fjällvandring 9
inaki Nordkalottleden info Fjällvandring 4
Mc Gyver Nordkalottleden Kilpisjärvi--Abisko v. 32-33 Fjällvandring 1
anol Stalo-Sulitjelma via Nordkalottleden el. Miehttjevagge Fjällvandring 10
skutt Nordkalottleden Fjällvandring 3
Fleischer Gubben behöver hjälp om Nordkalottleden. Fjällvandring 7
johnny76 Nordkalottleden Fjällvandring 0
mr inferno info om nordkalottleden Fjällvandring 0
tsatsa Nordkalottleden Fjällvandring 2
Genväg Nordkalottleden före Hukejaure Fjällvandring 3
EssetS Vandra norr om Riksgränsen till Björkliden Fjällvandring 5
cloud76 Vada Sieberjåhkå? (norr om Kutjaure) Fjällvandring 5
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
Anneliandersson Tältplatser norr om Kungsleden Fjällvandring 9
Vindskydd Området norr om Vassejavri (sjö), Vassijaure (hlp) och E10 Fjällvandring 1
Kimkim Karta över nationalparkerna i norr? Fjällvandring 7
tinab66 Tips på "Stugvadnring" norr &/eller väster om Abisko/Riksgränsen Fjällvandring 6
Karlholm Vad Tjäktjajåkka, norr om Sälka? Fjällvandring 3
ennamaria Från bron över Aliseatnu norr-västerut mot Abisko via Ballinvággi Fjällvandring 9
kajhaj Randalen norr om Vindelkroken Fjällvandring 5

Liknande trådar