Varför dra pulkan med rep?

Efter att jag kollat runt på nätet angående skidturer med pulka, så ser jag att en del väljer att dra pulkorna med rep i stället för skaklar och det är lååånga rep? Framför allt de som gör skidturer på Grönland drar med pulkor rep men jag har även sett bilder från Skandinavien där man drar pulka med rep. Själv anser jag att man får bättre kontroll på pulkan, framför allt i nerförsbackar och att pulkan blir mindre benägen att välta. Kan någon upplysa mig?
 
På skrå

och i skog eller småknixig terräng skulle jag föredra skaklar.

När det är jämn snö och låg tyngdpunkt på pulkan funkar nog rep. Med kite kanske det också kan finnas fördelar med rep? På Grönlands inlandsis tror jag att snötäcket är relativt jämnt.

Thure
 
jag gillar inte skaklar i nedförsbacke - pulkan puttar på mig vare sig jag vill eller inte. vidare måste jag koppla bort skaklarna varje gång jag vill nå pulkan. jag gillar inte heller hur skaklarna petar in i höfterna, det gör ont efter ett tag.

med rep har jag bättre kontroll på pulkan, i nedförsbacke kan jag skidra jämte den (och hålla kort rep), eller sätta mig på den och åka (jag säger inte att det är lätt alla gånger). på flack mark kan jag dra pulkan till mig när jag vill komma åt mat, dricka, kläder...
 
och i skog eller småknixig terräng skulle jag föredra skaklar.

När det är jämn snö och låg tyngdpunkt på pulkan funkar nog rep. Med kite kanske det också kan finnas fördelar med rep? På Grönlands inlandsis tror jag att snötäcket är relativt jämnt.

Thure

Jag säger tvärtom, i kuperad och knixig terräng eller skogslandskap så tycker jag att det är betydligt enklare med rep istället för att vara fastspänd med skaklar då man får en svängradie som en långtradare.
 
Ska större hinder passeras typ isvallar,brukar rep vara smidigare.Man kommer lättare åt pulkan utan att koppla ur sig.Är ochså ett enklare system= mindre som kan gå sönder.
Diametern på repet minst 6 mm.
 
Den enda anledning som jag ser det att INTE använda skaklar skulle vara att det sannolikt är mycket besvärligt i packis. När pulkas ständigt måste lyftas, vridas och "brottas" med.
 
Jag säger tvärtom, i kuperad och knixig terräng eller skogslandskap så tycker jag att det är betydligt enklare med rep istället för att vara fastspänd med skaklar då man får en svängradie som en långtradare.

håller med föredrar rep i skog och knixig terräng tycker att det är enklare att få med pulkan runt buskar och träd, nackdelen med rep är på skrå och nedförsbackar om man inte har en som bromsar.
 
Har kört pulka med både skaklar och rep. Om det bara är plant, så är skaklar att föredra, men blir det kuperat eller snårigt föredrar jag rep. Det är som xtrem säger, svängradien med skaklar blir enorm, inga lappkast där inte. Sedan är skaklar besvärligt nedför, dels för att de gärna vill putta en i slutet, dels att risken är större för att något bryts, skaklar eller skelett.

Nackdelen med rep är skrå eller utför som vissa påtalat. Är man inte vaksam och tar in repet kan pulkan gärna fälla en bakifrån. Skrå är också ett bekymmer. Dock kan jag tipsa om en metod om man ska åka mycket nedför/skrå med rep i detta inlägg.

Om det bara är kortare partier nedför, så tar jag in pulkan och "leder" den som vore det en hund vid sidan av mig. Man orkar inte rigga om om det inte är ganska mycket skrå eller nedförs.

Mvh /Joel
 
Det är skillnad på....

Skacklar och skacklar!!!

Hejsan,

Jag vill fört erkänna att jag efter snart 25 år med skacklar är en "smula" konservativ i frågan, men jag har aldrig förstått mig på folk som väljer rep istället. Visst kan jag förstå att det finns fördelar framför allt uppförs i knixig terräng, men i alla andra situationer känns det enbart korkat att använda rep.

Men jag vill dock påpeka att det är ENORM skillnad på olika skacklar. Min fru köpte t.ex en ny fin pulka (från Norska Fjellpulken) med "moderna" glasfiberskacklar för tre år sedan och dessa kan nog vara ännu sämre än ett rep. Alldeles på tok för vridveka vilket medför att det inte går att styra pulkan på ett effektivt sätt. Mina 25 år gamla robusta skacklar i bambu är dock helt fantastiska och min misstanke är att sådana är på tok för dyra och tidskrävande att tillverka för att passa in i en modern tillverkningsprocess. Tyvärr!

Kodordet är att STYRA pulkan. Med bra skacklar låter detta sig göras (förutsatt att man behärskar tekniken) och störst skillnad är det då man åker utförs. . Det mest effektiva tricket då det är trångt och svårt är att vrida sig på tvären och bromsa "stoppsladd" med pulkan rakt ovanför sig förbi hindret. Men visst kan det vara ett elände när det är brant, skog och lös snö, men i övriga fall gör det i princip att styra pulkan precis som man vill.

Störst fördel med skacklar är då man ska skråa utförs längs en fjällsluttning, något som enligt min erfarenhet är mycket vanligt om man inte går någon av de mest alpina turerna som trepassleden eller kors och tvärs genom Jotunheimen. Vad gör man med ett rep i en sådan situation frågar jag mig?!?

/ Stefan
 
Längre och tyngre lastade pulkor blir enklare att hantera med repdrag, lätta, låglastade pulkor dras gärna med skaklar. Tunga punkor är maror.
Kombinationen skruvis med klampsnö är bevärande.
 
Kul att det blir debatt.

Håller helt med Stefan här. Blir det trixigt tar jag skaklarna i handen och styr pulkan effektivt i sväng, vid behov används skaklarna även för att få rätt lutning i sidled på pulkan.
Är det riktigt knepigt typ brant nedför kan det ibland vara bättre att backa ned pulkan framför sig.

Går jag med hund på brant skrå kan två personer assistera med linor i för och akter på pulkan för att inte hela hundekipaget skall glida iväg utför.

Lössnö utför med hundpulka i skog är en utmaning. Kul när det funkar att hålla i bågen på hundskakeln över hundens rygg och styra hund och pulka samtidigt som man svänger.

Minst lika häftigt som svart puckelpist!

Thure