Mer om Mårma.

Tyvärr är Mårma något förbisett och något väldigt glömt.
De flesta ser området bara som en passage över ryggen och ned till Vistasdalen. Det är mer än så.. Det är mer än ändlösa blockmarker, uppförsbackar och regn. Det är mer än den lilla ödsliga stugan.
Få känner till vilket enormt fantastiskt spännande område det är.
Idag är vi väldigt inriktade på att just gå ifrån punkt ‘A’ till en punkt ‘B’. Mårma är ett hemligt område och man måste nästan se det som ett mål i sig. Stanna där, uppleva, gör dagsutflykter.


Det står något väldigt bra i boken Fjällsmultron (red. Göran Fagerström)
“ Det är konstigt att så många säger att de svenska fjällen är så underbara, men när de befinner sig där har de så bråttom att ta sig därifrån”

Mer än något annat område har Mårma kommit att stå för området som folk tar sig till, men sedan snabbt flyr ifrån. Området är nog platsen man ser mest uppskruvat och uppvispat fjällfolk i, adrenalinladdade inför denna passövergång, ungefär som instängda travhästar på Solvalla. Inkommande för att därefter försvinna.
Ger man området en chans har man här kanske något som inget annat område i fjällen bjuder. Ödslighet, höga toppar och utsikter.
Utsikterna mot Kebnekaisefjällens hela kedja är nog något som tar andan ur den mest erfarne.
Både i Claes Grundsten och Tore Abrahamssons böcker står om denna kamvandring, runt glaciärerna på hög höjd, som förutsätter en upp/nedgång över Mårmabaktiglaciären- men den är idag inte längre möjlig.

Vill man inte tälta utanför Mårmastugan, för att den känns spökig, finns det faktiskt ganska fina tältplatser nedanför Mårmaglaciärens jättemorän på den gamla kåtaplatsen ungefär på 1300 meters höjden. Det är ett litet deltaland där med gräs, ungefär 300 meter om stigen.
För den äventyrslystne som mer söker exklusiva tältplatser än kilometrar, finns en hel del fascinerande platser.
Alla dessa fyra sjöar med komplicerade och förvillande namn har faktiskt vid närmare granskning okej tältplatser: Vassajaure-som passeras efter den tröttande blockmarken, mer inåt i denna gäckande återvändsdal finns även tältplatser vid Vassabatajaure.
Vassaloaijaure kanske många ser, med ‘trötta ögon‘, när dom är på gränsen till att spricka av trötthet i bena just när Vistasdalens nedförslöpa närmar sig. Och sedan då, en av de högsta sjöarna i fjällen Vassachorrojuare som har en underbar grässlätt framför sig på en alldeles egen hylla i flygperspektiv över hela fjällvärlden. Alla är fyra sjöar värda sin uppmärksamhet.

Mårma har även sitt eget Tarfala. Bieggarieppi, en helt egen osannolik privat dal nedanför Kåtotjåkkå.

En av svenska fjällens mest extrema utsiktspunkter är Vassachorru. Den utsikten gör nog vilken kameraägare som helst glad. Mer utsikt än detta är nog svårt att få.

Antagligen är Mårmafjällen det högfjällsområde i landet som är mest okänt, svårtillgängligast och obeskrivet.
 

Bilagor

  • Mårma 2.jpg
    Mårma 2.jpg
    48.3 KB · Visningar: 2,994
  • Mårma1 (2).jpg
    Mårma1 (2).jpg
    93.7 KB · Visningar: 3,497

avslutad210712

Gäst
Hat funderat en del och undrar om det går att ta sig från Mårmapass-sidan ner till Vistasdalen utan alltför nervpirrande vägar?

Går det tex att ta sig via Boginjira från Vassabahtajavri alternativt att gå uppe på Vassaeokka och sen ner via jåkken till Vistas?

Ursäkta stavningen - tittar på friluftskartan och där är stavningen lite som den är men förhoppningsvis förstår Ni vad jag menar.

[Ändrat]

Eller någon av de andra jåkkarna som rinner ner i övre delen av Vistavagge?
 
Hej Björn,

Ja du.. Allt i Mårma är väldigt pirrigt och kul på nått vis. Man brukar folkligt kalla detta nervpirr för: ‘Äventyr’.

Det finns en hel del att välja på. Som tidigare påpekats så har just Göran Fagerström skrivit om detta i just boken Fjällsmultron. Den boken innehåller två vandringsbeskrivningar och nedfarter till Vistas.: Måskomårma är den ena, Mårmajåkka den andra.
Jag har gått båda.(ensam alltså) Senast 2007, 2011.och tidigare på nittiotalet
Boginjira har jag aldrig hört någon gått. Den är väldigt brant. Dessutom innehåller den en helt otrolig kanjonklyfta med 50 meter absolut stupbranta väggar. Den är som en tunnel. Jag har gått fram till den, men vänt. Jokken rinner i den. Nedåt är nog den ena riktningen, alltså ned mot Vistasdalen, ändå tror jag faktiskt det skulle gå. Men, men jag tror nog att det är rena självmordet, om man inte håller tungan rätt i mun.
Det är dessutom en väldigt brant att gå upp på, innan själva dalen börjar mot Vassasjöarna(Vassabatajaure)
Den dalen (Boginjira) är alltså ett exempel på något totalt okänt för människor och något som jag tror få överhuvudtaget har sett. En utomjordisk miljö alltså, av högsta klass. Så det vore ju kul om någon otroligt seg vandrare gav sig på denna dal.

Sedan då:
Om man har som utgångspunkt själva Vassacohkaryggen att gå på, ifrån själva Mårmapasset så är den helt okej att gå på fram till själva toppen 1938, det är där det börjar knasa med större block som inte riktigt ligger still. Man får liksom runda toppen och det rejält. Att sedan gå ned i Måskåmårma är inget svårt. Den är lättvandrad. Se dock till att gå på rätt sida mot slutet, den södra alltså, så du inte hamnar i branten mot jokken och inte kan ta dig över bron.
Precis som Håkan Friberg skriver i sin sympatiska blogg, så bör man hålla sig ifrån kanten mot Mårmaglaciären. Ligger det snö här och hängdrivor bör man absolut hålla sig borta ifrån dom. Stupet ned mot den jättelika glaciären är helt brant och i sig förvisso en sevärdhet. Du kan skråa ned mot den norra grenen av Måskomårma här, då denna är mindre brant. I den södra grenen ligger det ändå ofta ett stort snöfält som man ändå kan gå på. Men, den södra grenen är brantare som sagt. Folk kanske upplever detta som nervpirr...
Om du sedan håller dig på avstånd ifrån toppen 1888, den topp som idag benämns Mårmabakti och går på sluttningen mot toppen 1821 kan du runda den, men den är på nordsidan väldigt, väldigt brant, även här ligger det mycket lösa block, du kan sedan komma ned i Mårmajokken, gå då på den norra sidan. Den innehåller dock ett lite knepigt glaciärvad ifrån Kåtotjåkka men det är inte djupt.
‘Favorittältplatsen’ ligger sedan på den norra hyllan just innan du går ned i Vistasdalens norra slutända.

Alla gånger under alla års vandringar här i Mårma har jag gått här har det varit i vindstilla och soligt väder. Man ska inte ge sig överhuvudtaget upp här i dimma eller regn. Det knepiga i sån miljö blir att allt blir väldigt svårorienterat och virrigt. Det finns branter, kliva fel på blöta stenar är lätt och att komma nära någon kant blir ju bara ödesdigert.
Jag tror också att det är betydligt lättare att komma ifrån Mårmahållet och gå ned mot Vistas i valfri dal, än att börja klättra uppåt i någon dal i en sanslös jobbig uppförsbacke från Vistashållet

Båda två dalarna är fantastiska och lättgångna. Att ha sluttande nedförslut är något otroligt stimulerande. Dom här två dalarna är Mårmas stora sevärdheter som faktiskt bara ligger och väntar på att bli vandrade.
 
Vill man inte tälta utanför Mårmastugan, för att den känns spökig, finns det faktiskt ganska fina tältplatser nedanför Mårmaglaciärens jättemorän på den gamla kåtaplatsen ungefär på 1300 meters höjden. Det är ett litet deltaland där med gräs, ungefär 300 meter om stigen.
För den äventyrslystne som mer söker exklusiva tältplatser än kilometrar, finns en hel del fascinerande platser.

Först: Tack! Mårmaområdet är ett av de områden jag har gått igenom i [delvis] dåligt väder och gärna vill spendera mer tid att utforska.

Jag vill också lägga in ett till tips om tältplats, kanske lite avsides, men ändå inte mer ca 2km in till Mårmaglaciärens kant - platt, grönt, och (när vi var där) torrt annat än precis närmast vattnet:

IMG_4971.b.jpg

Det är alltså längst in i Leavasvaggi, ungefär där bäcken gör en 90-graders krök. Toppen 1468 är mitt i bilden. Vi tältade antingen precis där fotografen står, eller på nästa plätt framme till höger.

Kontrasten att gå från platt grönt i en vid dal och sedan in i Mårmas sten och is var slående när man kom från det hållet.

Sedan kom sakta regnet och vi gick över Mårmapasset i regn och ca 50 meters sikt. Det är nog inget jag kan direkt rekommendera. Vi var 90 grader fel och på väg upp mot 1641 när vi grävde fram kompassen ut packningen. :) Att finna bra vägar genom blockhavet på vägen ner med begränsad sikt gick rätt dåligt också.
 

avslutad210712

Gäst
......
Att finna bra vägar genom blockhavet på vägen ner med begränsad sikt gick rätt dåligt också.

Om man håller lite längre åt öster när man går ner slipper man det mesta av blocken eftersom man kan gå nerför grästungor. Tyvärr går de inte hela vägen ner utan man får kryssa mellan dem men betydligt bättre än blocken längre in i nergången.
 
Jag har varit i Mårma en gång, och går gärna dit fler gånger. Vi gick in genom Lapporten och sen upp mot Mårma. Vi korsade båda glaciärerna och följde kamryggen som en fantastisk dagstur. Vyn från topparna var sagolika, något jag inte hade räknat med.

Det tog fyra dagar till Mårmastugan, och i sällskapet hade jag några glada ungdomar på deras första vandring. Fantastisk upplevelse!
 
Ja du Gustav, jag tror jag får överlämna det här området till dig. Du har en utvecklande förmåga tror jag, framför dig. Du har nog mer än någon annan tåga och kraft att genomkorsa det på rätt nivå, på toppar, vare sig du gör det nu eller sedan. Det är i sannerligens namn något väldigt ovanligt fjällområde. Det behövs folk av rätta virket för att se och beskriva området, inte bara att gå över det konventionella ‘passet‘. Det finns så mycket mer att se och upptäcka här.
Glaciärerna, Kåtotjåkka , Vasatjårro och kanske någon gång du kan ta dig an klyftan i Boginjira
 
Mårma

Vill passa på att tacka den här tråden och andra på utsidan för all matnyttig information om vägval som man kan hitta. Besökte mårma förra helgen och efter att plöjt mårmatrådarna på utsidan hade jag ett batteri av vägval lagrade i min hjärna. Nu slutade det med att jag kom norrifrån upp på topp 1892. Här blev jag helt knockad av utsikten över mårma och Kebnekaisefjällen. Var helt oförberedd på hur vacker utsikten var! Hade en ide att fortsätta på "mårmatraversen" och komma ner på stigen ner mot vistasstugan. Men tröttnade på att gå och harva bland stenblocken så drog ner i den fin fina Mårmatjåkkadalen (heter den så?) mot norra vistasvaggi. Här höll jag på att gå på fel sida jokken men såsmåningom drog jag mig till minnes att det skrivits om att man skulle hålla norra sidan. Hittade trådskaparens favorittältplats här med fantastisk utiskt över vistasvaggi och kebnekaisefjällen.
 
Först: Tack! Mårmaområdet är ett av de områden jag har gått igenom i [delvis] dåligt väder och gärna vill spendera mer tid att utforska.

Jag vill också lägga in ett till tips om tältplats, kanske lite avsides, men ändå inte mer ca 2km in till Mårmaglaciärens kant - platt, grönt, och (när vi var där) torrt annat än precis närmast vattnet:

Visa bilaga 13749

Det är alltså längst in i Leavasvaggi, ungefär där bäcken gör en 90-graders krök. Toppen 1468 är mitt i bilden. Vi tältade antingen precis där fotografen står, eller på nästa plätt framme till höger.

Kontrasten att gå från platt grönt i en vid dal och sedan in i Mårmas sten och is var slående när man kom från det hållet.

Sedan kom sakta regnet och vi gick över Mårmapasset i regn och ca 50 meters sikt. Det är nog inget jag kan direkt rekommendera. Vi var 90 grader fel och på väg upp mot 1641 när vi grävde fram kompassen ut packningen. :) Att finna bra vägar genom blockhavet på vägen ner med begränsad sikt gick rätt dåligt också.

Lyfter den här tråden, då jag mest troligt kommer passera området i Augusti i sommar. Jag kommer troligen närma mig Mårma från öster, och försöker reka var sista möjliga tältplats är i Leavasvaggi. vad jag förstår så är det här du rekomenderar? Om jag uppfattat saken rätt vore det ju alldeles förträffligt, de flesta rekomendationer jag sett är nere vid sjön 1066. :)
 
Hej,
Det är(var) en riktigt bra tältplats 2007.
/ Bertil
 

Bilagor

  • 2007-08-13 Nikkaluokta-Abisko 063-T.jpg
    2007-08-13 Nikkaluokta-Abisko 063-T.jpg
    59.1 KB · Visningar: 1,617
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jakobmagnusson63 Plats för 2-3 lite mer krävande toppturer Fjällvandring 4
Filip G Jag vill lära mig mer, men hur? Fjällvandring 15
Bondmoran Första vandringen i Idre - VILL MER Fjällvandring 11
Linda G Singel i salto i juli - nån mer? Fjällvandring 2
tiddelipom Mer Sarek! Fjällvandring 9
sools Bli mer fjällvan ? Fjällvandring 11
chnaon Storulvån-Helags mm Någon mer nu i veckan som kommer? Fjällvandring 2
fson Lite mer fjällbilder i höstrusket? Fjällvandring 22
englad En mer filosofisk fråga om "promenadavstånd" Fjällvandring 4
Laura Nån mer classicliknande tur? Fjällvandring 1
Trident21 Tag med kameran men mer då? Fjällvandring 6
jakobg EXPED liggunderlag, någon som vet mer? Fjällvandring 1
jakobg Mer tjat om toppstugorna på Keb. Fjällvandring 7
Tovetjarn ALDRIG MER MEINDL/ROCKPORT! Fjällvandring 39
Ooscar Abisko till Nikkaloukta via Siellavaggi, Mårma, Kaskasavagge och Tarfala Fjällvandring 14
Emil Stefansson Mårma nu på vintern? Fjällvandring 7
nicko_ Abisko-Ballinvagge-Aliseatnu-Mårma-Vistas-Tarfala-Cevrraláhku-Nikkaluokta Fjällvandring 26
Vandrefalken1976 Abisko - Kebnekaisr/Nikkaluokta via Lapporten och Mårma i september? Fjällvandring 1
Onesport Mårma tidigt på säsongen Fjällvandring 5
Evelinaeng Frågor om turen: Abisko-Lapporten-Mårma-Vistas-Kaskavagge-Tarfala-Nikkaluokta Fjällvandring 6
Vortexstar69 Turberättelse Abisko - Nikkaluokta (via Mårma & Vistas) Fjällvandring 4
dgustaf Abisko-Nikkaluokta över Mårma Fjällvandring 15
SnowFlax Alpin ensamvandring Nikkaluokta-Abisko, via Mårma Fjällvandring 6
haiwa mårma / unna räitavagge Fjällvandring 7
Gunnar81 Vandringsrapport Ballinvagge - Mårma - Unna Räita - Tarfala Fjällvandring 18
haiwa kaisepakte-mårma-tarfala-nikkaluokta Fjällvandring 0
Jönsson72 Mårma-passet ensamvandring, vilken väg? Fjällvandring 7
nsidirop Abisko - Nikkaluokta via Mårma och Trepassleden Fjällvandring 15
claesf Mårma - Alesjaure via Moarhmmacahca eller Moskkkumoarhma Fjällvandring 26
claesf Abisko - Mårma - Unna Räita -Tarfala: snö och vatten Fjällvandring 3
Meldende Alip Vealevarri (Mårma) Fjällvandring 1
cfn abisko - mårma - nikkaluokta Fjällvandring 13
millimeter Mobiltäckning längs Abisko-Mårma-Tarfala Fjällvandring 15
pal2 Turförslag i Leavasvaggi och vid Mårma efterfrågas Fjällvandring 8
millimeter Toppar längs Abisko-Mårma-Tarfala Fjällvandring 0
Walters Mårma och tre-pass-leden vecka 27 Fjällvandring 6
Anders_sthlm Mårma och omgivningar. Fjällvandring 8
b_luthman Höktoppskammen i Mårma Fjällvandring 2
Djunggren Glaciärer kring Mårma Fjällvandring 3
Välja väg Mårma-Vistas Fjällvandring 9
larvik line hur stora platser finns det att tälta i Mårma Fjällvandring 2
larvik line Tält platser i Mårma Fjällvandring 2
Mårma - Unna Räittavagge Fjällvandring 3
migael abisko -> Nikka via mårma och JoJo-leden Fjällvandring 4
Martin Fjäderlätt Kan man gena från Vistasdalen upp till Mårma? Fjällvandring 23
petcatrekk Bilder från Mårma mm Fjällvandring 2
laurentiusweg nåt aktuellt ? abisko mårma jojo nikka Fjällvandring 2
jkm Abisko-Rantasjaure-Mårma-Vistas-Tarfala-Kebnekaise-Nik Fjällvandring 4
Tarfala Årosjåkk-Mårma-Abisko Fjällvandring 0
terrängen sträckan Vistas-Mårma Fjällvandring 2

Liknande trådar