Vandringsplan? - Vad i Njoatsovagge?

Hej!

Sitter och planerar sommarens vandring och fastnade på en punkt redan på den första dagen. Vi funderar på att ta helikopter från Kvikkjokk och sedan utgå från Tarraluoppalstugorna för att få lite roligare vandringsdagar. Med tanke på småbarn försöker jag hålla igen det totala antalet dagar något. Enligt planen borde det kunna bli riktigt varierande vandring och även ganska ansträngande.

Hursomhelst känner jag mig inte riktigt säker på första etappen. Enligt kartan borde det gå bra att gå nästan rätt österut upp mellan 1680 och 1773 och sedan ner i Njoatsovagge? Sedan undrar jag om det går bra att vada mellan Lulep Njoatsosjavre och Gasska Njoatsosjavre? Om inte, hur bör man ta sig vidare upp på Louhtolahko? Det vore kul att ta vägen Jiegnavagge som verkar spännande! Om någon har några synpunkter på turen i stort är det välkommet. Jag har läst en hel del trådar och det majjen skrivit om delar av turen och blivit inspirerad!

Hälsningar Tomas

dag 1 Tarraloupallstugorna-Njoatsovagge, 10 km.
dag 2 Njoatsovagge-Jeknavagge-Svenonius glaciär, 10 km.
dag 3 Svenonius glaciär-Louhtolahko-Lullivagge-Bårdejiegnja 20 km.
dag 4 topptur
dag 5 Bårdejiegna-Pårek, 16 km.
dag 6 Pårek-Kvikkjokk, 20 km.
 
Det går bra att gå den vägen. Grundsten föreslår att man ska gå norr om Vassjatjåhkkå, men det södra passet är snällare (se http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=57865). Vadet mellan sjöarna är inget problem.

Backen upp till Jiegnavagge är brant men folk går den då och då så den är fullt möjlig. Själv gick jag till Svenonius glaciär öster om Tsähkkok på 1200m-nivån vilket också var fint med var ungefär samma uppförsbacke i starten.

Dag 3 känns rätt lång. Uppförsbacken genom Lullihavagge är längre än man tror... En diskussion runt 'genvägen' till Lullihavagge finns här: http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=59022

/Pär
 
Tack för bra svar!

Det går bra att gå den vägen. Grundsten föreslår att man ska gå norr om Vassjatjåhkkå, men det södra passet är snällare (se [url http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=57865[/url]). Vadet mellan sjöarna är inget problem.

Det verkar ju vara en helt ok väg jämfört med norra passet. Särskilt om man tittar på bilden på stupet i länken ovan.

Dag 3 känns rätt lång. Uppförsbacken genom Lullihavagge är längre än man tror... En diskussion runt 'genvägen' till Lullihavagge finns här: http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=59022

Låter som om det är läge att pinna på lite extra dag 2!

/Tomas
 
Njoatsovagge / Njåtjosvagge.

Har egentligen bara en sak att bidra med. "Njåtjosstugan" som fortfarande tycks finnas kvar på flertalet kartor existerar ej längre. Polisen brände ner den då den var förfallen. Så vänta er ingen tältfri natt..
 
Luottojåhkå

Jag vill bara komplettera med följande.

Om ni väljer att gå öster om Tsähkkok så tänk på att ta rejäl höjd över Luottojåhkå, kring 1200 m som Pär också anger här ovan. Sluttningen mot jokken är lång och brant och full av sidoraviner som gör en skråvandring ganska jobbig - jag har prövat i motsatt riktning!

Isfallet i Svenonius glaciär är väl värt ett besök, ett spektakulärt landskap, ganska lättillgängligt dessutom.

På min Sarekkarta, BD 10, tryckt i februari 2009 är Njåtjosstugan raderad.

Hälsn Pelle
 
Luottolako eller övre Sarvesvagge?

Kapar tråden för att ställa en fråga inom ämnet.

Planerar att vandra från Kvikkjokk till Njåtjosvagge via Pårek. Efter Njåtjosvagge är planen att ta sig till Neidarieppevagge via övre Sarvesvagge - antingen genom att fortsätta Njåtjosvagge ut, runda Tjågnoristjåkkå och vandra in i Sarvesvagge, eller genom att ta det branta passet upp till Jeknavagge och vandra ner genom denna dal till Sarvesvagge.

Hursomhelst: jag har länge varit sugen på Luottolako. Ett alternativ skulle vara att ta det ovan nämnda branta passet till Jeknavagge och fortsätta ut över Luottolako och ta sig ner i Sarvesvagge via Nåitevagge (eller nedför branten åt öster).

Så till frågan: vad tycker ni ger den häftigaste vägen: övre Sarvesvagge (som jag hört är mycket fin) eller vandring över Luottolako och ner genom Nåitevagge (som jag också hört är fin, hehe)?

Gör i alla händelser (om vädret vill) nog en dagstur upp till Svenonius glaciär.

Andaktsfullt inväntande Sarekexpertisens kommentarer ....

Tom
 
Luottolako eller Njåtjosvagge?

Ser att ovanstående förslag över Luottolako är en mycjet omständig och tidskrävande rutt. Det mest logiska är kanske att ta sig direkt till Luottolako från Pårek och Säkok.

Då blir frågan: vad tycker ni är den mest attraktiva rutten, genom övre Njåtjosvagge, eller över Luottolako?
 
Medan Sarekexpertisen funderar får du följande förslag av mig.

I Kvikkjokk tar du båten över Gamájåhkå, går upp på Prinskullen, vidare i Vallevágge, väster om Ruonas och så vadar du Tjuoldajåhkå 300 m nedströms utloppet ur Låptåkvákkjávrre. Därefter når du Njoatsosvágge enkelt och vadar jokken t. ex. vid utflödet ur Lulep Njoatsosjávrre. Om tiden medger går du en vända västerut och tältar i den fantastiska dalgången. Sen går du upp öster om Tsähkkok till nivån 1200 m och når då Svenonius glaciär. Tälta sedan på västra sidan av Luohttojávrre och gå sen ner i Sarvesvágge vid renvaktarstugan. Sen vadar du utloppet från Nuortap Luohttojiegna och därefter Sarvesjåhkå innan du går upp i Niejdariehpvágge.

På detta sätt kommer du snabbt upp på fjället och fångar in både Njoatsosvágge och Luohttoláko utan omvägar. Du slipper också vada Luohttojåhkå, som är en stor och ibland besvärlig jokk.

Jag har läst här på Utsidan att bäcken från Nuortap Luohttojiegna kan vålla problem vid regn eller stark värme. Då får man vänta och pröva att vada tidigt på morgonen. Detta riskmoment utgår förstås om du i stället rundar Tjågnåristjåhkkå och går ner i Sarvesvágge västerifrån.

Lycka till önskar Pelle
 
Tackar för svar.

Vad kostade båten över Kamajokk? På hemsidan står det iallafall inte.

Kan du beskriva hur du gick efter att ha passerat väster om Ruonas? Det ser ut att vara en del vide och ett vad (Buojdesjåkkå) och sedan lite skrågång upp genom Tjuoldagårsså.

Nedgången i Njåtjosvagge som du beskriver det, så att man hamnar väster om Luottojåkkåvadet, ser ut att bjuda på en del brant videpassage - några rekomendationer?

Jag läser Grundstens beskrivning av denna väg och den går ju ner genom Tjuoldavagge öster om Ruonas, och senare ner till Njåtjosvagge långt innan ditt förslag. Som jag ser det innebär din väg färre höjdmeter upp och ner och mer lättvandrad terräng.

Frej
 
Klokt av dig att läsa på, det är ju också en del av nöjet. Tyvärr har jag inte tillgång till Grundstens förslag, men öster om Ruonas tror jag det är både block och vide. Och Tjuoldajåhkå vadar man inte utan vidare. Men läs gärna också Hans Fowelins Sarekbok. Den är enkel och lättöverskådlig, men jag minns inte vad han skriver om den här vägen.

Båten över Gamájåhkå tror jag kostade 50 kr senaste gången, några år sen.

Väster om Ruonas följer du jokken norrut mellan fjället och 1138. Efter krönet tar du nästa jokk ned till Buojdesjåhkå. Där finns en del vide, men inte alls besvärligt. Vadet är inte obetydligt, men hanterligt vid normalt vattenstånd. Om det verkar svårt kan du pröva där sjön rinner ut.

Tjuoldagårssån undviker du enkelt genom att gå upp till ca 1000 m nivån, där terrängen är lättgången.

Ja, nedgången i Njoatsosvágge är tämligen brant och där nere möter videt, som dock knappast är avskräckande. De två gånger jag gått upp här har jag gått alltför långt norrut och då haft onödigt brant skrågång. Idag skulle jag gå nära sjön Goabrekjávrasj och gå någorlunda rakt ner i dalen, även om det blir mer vide då. Njoatsosjåhkå kan vadas även nedanför det vackra vattenfallet som syns någon km nedströms sjön.

Hälsn Pelle
 
Hej!

Då fortsätter jag också att kapa denna tråd då jag intresserar mig för områden som diskuteras här.

Någon som vandrat från Tarrraluoppalstugorna norrut mellan Vassajajavratja och 887, sen mellan Skiejakvarasj och Vassjabakte, Norr om Alep Njoatsosjavrre och upp i Jiegnavagge?

Sitter och jämför denna väg med vägen som diskuterats tidigare i tråden. Finns det problem på vägen jag tittar på? Ser ut att kunna vara lite enklare med färre höjdmeter så jag är osäker på vilken väg vi skulle välja om vi utgår från Tarraluoppalstugorna mot Luohttolahko.
 
Jag läser Grundstens beskrivning av denna väg och den går ju ner genom Tjuoldavagge öster om Ruonas

Öster om Ruonas är den väg jag testat också, minns inga bökigheter där direkt. Gick rakt upp till renvaktarstugan ungefär, vadet där är heller inget jag minns som svårt. Jag tycker att Tjuoldavagge är en riktigt vacker dal, väl värd ett besök!

Ruonasgårsså och Tjuoldavagge:
3x3g.jpg



Någon som vandrat från Tarrraluoppalstugorna norrut mellan Vassajajavratja och 887, sen mellan Skiejakvarasj och Vassjabakte, Norr om Alep Njoatsosjavrre och upp i Jiegnavagge?

Jag vet inte hur vadet vid utloppet av Vassjajavratja ser ut, men i övrigt ska det nog vara lättvandrat. Från passet vid renstängslet är det behaglig vandring ner till Alep Njoatsojavrre (bilden nedan). Sluttingen upp mot Jiegnavagge (nedre bilden) minns jag som brant men inte direkt obehaglig (och jag är ändå rätt feg.. :) )

Go tur!
Per

7dzu.jpg


75dm.jpg
 

Liknande trådar