Mat?

Hej!

Jag och min pojkvän ska ut och vandra i sommar! Men vi har lite problem gällande maten då han behöver äta väldigt mycket mat för att hålla sig mät. Så tänkte fråga om ni har några förslag på bra mat som man kan ha med sig? :)
 
Tänk allt som har många kalorier och samtidigt låg vikt.

Frukost: Gröt, nötter, torkad fruk, jordnöt smör, o'boy, kanske även extra smör i gröten?

Snack: choklad, nötter, trail mix, müsli bars, protein bars, kex, markrillfilet i tomatsås, kaffe med mjölkpulver, ...

Lunch: Frystorkad (har oftast 600-800 kalorier per påse), knäckebröd med mjukost, soppa med extra couscous att hälla i

Snack: beef jerky, torkad renkött, skorpor med smör,...

Kvällsmat: Frystorkad, extra soppa med couscous i som förrätt, blå band blåbärssoppa som efterrätt.

Utöver det kan du ta med en liten flaska olivolja/ cocoa olja oxh häller det i maten. Så borde det vara rätt enkelt att komma till 5000+ kalorier per dag.
 
Senast ändrad:
... då han behöver äta väldigt mycket mat för att hålla sig mätt. ...
Menar du mätt som i:
få i sig (knappt) den näring som behövs för dagens vandring, eller
få i sig en bukfylla så att han känner sig proppmätt under de timmar som måste uthärdas till nästa mat-tillfälle, eller
få i sig så att (kontors-)vardagens paltkoma efter lunchen även ska upplevas under vandringdagarna?

Det är tre heeelt olika förhållningssätt till mat/näring/vandring/bärning. Så det är nog svårt att ge generella råd innan vi vet vilken av de tre som gäller. Själv brukar jag drömma om 3 men få finna mig i 1 - när jag nu själv ska kånka omkring på maten...
 
Om det är viktigt att bli riktigt mätt efter varje mål så får man nog vara beredd på att bära extra tungt.Köp frystorkade morgonmål,luncher samt middagsmål och fyll på med nötter, power-bars, som mellanmål.

Själv nöjer jag mig med att vara så där lagom o-hungrig för att packningen inte ska bli för tung och vandringen fungera lite som ett hälsopass. Go tur!
 
Hej!

Jag och min pojkvän ska ut och vandra i sommar! Men vi har lite problem gällande maten då han behöver äta väldigt mycket mat för att hålla sig mät. Så tänkte fråga om ni har några förslag på bra mat som man kan ha med sig? :)

Jag kan inte ge dig konkreta tips för att komma upp i 5000-6000kcal per dag.

Men min senaste lista såg ut som jag skriver nedan. Jag jämförde med 3000kcal och med 6000kcal.

Enligt http://www.kalkylator.org/bmr-kalkylator.php så saknade jag 700kcal per dag.

Det blir ett teoretiskt mått ... men att få energin är viktigare än volymen i magen och lite jämnare fördelat än "mycket" tre ggr per dag.

Men det är bara ett förslag om hur du kan gå vidare i planeringen av maten. Vad som hamnar på listan är ju enligt en själv och utifrån ens eget behov av energi - kostnad,vikt och smak i en kompromiss.

Jag lade till tider, nu var inte de satta i sten för min del, det kunde vara 10-20 minuter +/- både här och där. Men det kan också vara en "riktlinje" för teorin också för att få en liten överblick.

Frukost: ... - 08:00
Musli 80gr 320kcal
Mjölk 100gr 35kcal

09:00-09:10

Mellanmål 10:10-10:30
Powerbreak 50gr 275kcal
Varma koppen - Ost Broccoli 26gr 107kcal

11:30-11:40

Lunch 12:30-13:30
Carbonara 166gr 650kcal

14:30-14:40

Mellanmål 15:40 - 16:00
Snickers 50gr 241kcal
Varma koppen - Svampsoppa 26gr 100kcal

17:00-17:10

Middag 18:00 - ...
Bolognese 154gr 518kcal

Kväll
Powerbreak 50gr 275kcal

Snacks
Nötblanding 100gr 530kcal

Summa
802gr 3 051kcal
51kcal / - 3 000kcal
-2 949kcal / - 6 000kcal
 
Senast ändrad:
Krossar man chips genom att massera påsen ordentligt och sedan vakuumpackar man lämpliga portioner så får man ganska snaskiga energibomber.
Gör förpackningarna så att man äter ur dom med sked lätt(så fint skall krosset vara för minimalt utrymme vid vakuumpack).

Under extremdistanser med extremtung packning har jag även haft citronmajonäs tuber på 275gr , tror en tub ger 2300kcal extra per dygn.
Man tar nån sked då och då med vatten.

Skicka med han starksprit , det är ren energi.1 dl 80% Strohrom vid läggdags o han somnar fint o får i sig ännu mer energi.Notera att denna energidryck kräver ganska mycket vatten under förbränningen.

Så att ösa på så man hamnar +6500kcal går med lite fantasi
 
Mycket av hungern bekämpas väl med jägarsnus under vandringen.
Tillåter man inte blodsockret sjunka för mycket brukar normalmåltiderna räcka till. De allra flesta går ner under sina vandringar, på ett par veckor efter återtar man normalvikten.

Maten brukar vara de mindre av bekymren. Torka gärna mat själv så kan ni reglera portionsstorleken.

go tur
 
En kompis drack 3 dl olivolja om dagen i två veckor utöver vanlig mat för att gå upp 10 kg på 2 veckor. Dock kollapsade hans mage efter en vecka.
 
Jag har lagt upp flera filmklipp på hur man gör påsmat frystorkad-style själv hemma. Varje påse väger 200-250 g torrvikt och det räcker till mig och barnen. Tror jag har ca 13 filmklipp för tillfället men det kommer mer snart då jag ska göra ca 10 till för fjällturerna.
Här är nr 1 - moussaka:
https://www.youtube.com/watch?v=pbNZ69SvhEg

Jag tjänar inget på att ni kollar på dom, o skiter fullständig i hur många "likes" jag får. Och btw, dom e på engelska, fast med svenska varor.
 
Börja med att gå igenom hur ni äter idag och sedan försöker ni matcha det med hjälp av mat som som funkar för friluftsliv. Det är stor skillnad på någon som är storförbrukare enligt "normala" mått och någon som faktiskt är storförbrukare av energi. Käkar man i normala fall 4-5000 kcal så kan man ganska enkelt öka en "vanlig" vandringsdiet och inte känna att man tynar bort men äter någon 6000 kcal och uppåt så krävs det mer arbete.
Att som ovan börja äta extra fett kan ställa till det rejält med magen så det kan krävas att man gör en invänjningsperiod några veckor innan vandringen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
PhilipKlang Bergslagsleden utan mat. Vandringsleder 18
nyajasmine Mat för vandring? Vandringsleder 4

Liknande trådar