Lättviktssovsystem för par

Vet inte om detta egentligen hör hemma i lättpackingsforumet eller här.


Håller på att klura kring uppdatering av sovsystemet för sommarens vandringar. I nuläget sover jag och frun på två billiga 3,8 cm tjocka och normallånga självupplåsande liggunderlag från Karrimor. Vikten på dessa två är tillsammans 1,3 kg. För sommarvandringar i svenska fjällen så känns de som att de isolerar tillräckligt och dessutom ger de utmärkt komfort.

Över oss brukar vi ha en gammal Caravan Skvader-sovsäck som täcke. I somras i Jämtland så var det temperaturmässigt på gränsen då vi sov med underställ under och temperaturen låg kring nollan. Största problemet var att det var svårt att hindra kall lufta att läcka in då man rörde sig i sömnen.


Nu är planen på att se om Cumulus eller Roberts kan sy upp någon dunquilt som på något innovativt sätt går att fästa runt liggunderlagen, och då man hajkar själv kan användas av en person. Något i stil med denna eller denna.

Är det någon som har erfarenhet av att ha sytt upp just dubbelquilt hos Roberts eller Cumulus eller någon liknande leverantör? Någon som har råd eller tips?


Sen gällande liggunderlagen så är vi väldigt nöjd med de vi har förutom just vikten och att de glider i sär. Just att de glider isär går ju att lösa med remmar eller dylikt som håller ihop dem. Men går det att nå märkbart lägre vikt än 1,3 kg om man inte är beredd att gå cellplast all the way?

Se följande räknerexempel om man skulle göra som jag förstått är vanligt bland vissa lättpackare att kombinera cellplast med ett kort uppblåsbart liggunderlag:
2 st billiga normallånga cellplastliggunderlag, vikt: 2x200g=400g
2 st dyra lättviktssjälvuppblåsbara som typ Thermarest Prolite small, 2x303g=606g

Totalt: 1 kg, visst man sparar 300g, men det känns knappt substantiellt.


Sen finns det ju dubbelmadrasser som exempelvis Exped Sim Comfort Duo 5, och även om jag gillar tanken med en dubbelmadrass så verkar det ju inte finnas några vettiga. Den ovan länkade är 2,4 kg tung samt mycket bredare än två vanliga liggunderlag med sina 125 cm, det optimala hade varit ett självuppblåsande dubbeliggunderlag som är endast 80 cm brett, men hur jag än letar tycks det inte existera.


Vad är det lättaste sovsystemet ni som också brukar sova två har hittat som har lite mer komfort än endast cellplastliggunderlag?
 
Mitt tips är att du själv skisar på ett kombinerat duntäcke och liggunderlagsfodral (för två separata uppblåsbara) och kontaktar Roberts för att bolla ideer och för att få en hum om vad något dylikt skulle kosta och väga. Roberts är vana att diskutera kring diverse designförslag.
 
Mitt tips är att ni tittar på två sovsäckar som ni kan koppla samman om ni vill, då detta ger högre flexibilitet och användning av en dyr investering.

Vad gäller liggunderlag är det min egen erfarenhet att 1,5" (38mm) tjocklek är vad som behövs för att man inte skall ligga "igenom" och känna marken i vissa positioner. Thermarest Prolite är bara 25mm varför jag rekommenderar Prolite Plus (som även har bättre R-värde).

Idag använder jag själv ett Prolite Plus som jag är nöjd med. Jag har tidigare ägt ett flertal tunnare uppblåsbara liggunderlag (25mm) som jag kastat då komfortökningen helt enkelt inte motsvarar viktökningen jämfört med ett vanligt liggunderlag i cellplast. Vill du satsa på lättast i cellplast kan Thermarest z-lite vara ett alternativ.
 
Två lätta luftmadrasser med integrerad pump, kostar några hundra på Stadium eller Intersport, väger under ett kilo ihop och tar mindre plats än thermarest m fl. Runt 7 cm tjocka, skönt. Rem/snöre runt ja. Två lätta sovsäckar som går att koppla ihop, finns i samma butiker. Komplettera med skvadern i nödfall. Ganska lätt och billigt, allt måste inte kosta skjortan för att funka.
 
Jeg var i liknande situation som dig i början på 2014.
Det blev en lösning från Roberts i Polen.
Två separata säckar med blixtlås på begge sidor. Med dessa kan vi sova ihop höger/vänster spelar ingen roll och vi kan ventilera individuellt till viss grad genom att öppna på sidan. Valde denna løsning før den gav mest flexibilitet. Det går dock inte att få det helt tätt runt huvudena när de är sammankopplade (vilket jag menar är en förutsättning för att ha en riktigt varm säck) och i tillägg mister vi säkert någon grad i komforttemp. pga dubbla blixtlås. Har sovit sammankopplat vid frost vilket funkade med liten marginal. Sover man individuellt och kan stänga ordentligt med krage runt halsen så blir det nog varmare.

Mest optimalt tror jag hade varit en säck som precis rymmer båda, helst utan blixtlås och med separata huvor som går att stänga helt runt ansiktet.

Det är komforttemp. kvinnor/män som visas på bilden...och det gäller säckarna individuellt utan extra blixtlås...
Liggunderlag brukar bli z-lite + 3/4 neoair..
 

Bilagor

  • IMG_1957.jpg
    IMG_1957.jpg
    48.6 KB · Visningar: 2,309
  • sovsack_robert.jpg
    sovsack_robert.jpg
    89.9 KB · Visningar: 2,425
Senast ändrad:
Hej.
Använder luftmadrasser tillsammans, men i annat syfte.
Mina tips är: kolla in www.astucas.com. Spanskt företag som sysslar med quiltar och specialbeställningar. Köpte nyss nåra quiltar i apex 200 av dom och det känns som dun. Går att knäppa ihop två quiltar till en stor säck.
2- Även om du använder remmar får du en faslig köldbrygga i skarven. Om du använder skummadrass under (som skydd, lr extra isolering) så se till att skarv inte hamnar ovan skarv.
3- Jysk har 6 mm skummadrass som väger under 120 gram styck. Genom att klippa ur skåror (tänk klymit luftmadrass) så har jag fått ned totalvikt till 90 g styck.
 
Sök på prisjakt.nu. exped downmat 7 ul xs. Om d inte e för sent så finns ett företag som säljer 2 st för 899 kr styck.
 
Tack för alla svar och tips så långt!


Silenhag: fina bilder!



Som liggunderlagslösning är ajg nu inne på att underst ha ett Exped Evazote Doublemat på 260g (eller billigare liknande lösning från Extrme Textil etc) och sedan två stycken Thermarest NeoAir Xlite, och då antingen i small på 2x230g eller regular på 2x350g ihopkopplade med remmar. Ni som har erfarenhet av att ha provat bådeoch: är det värt att spara 70g per person för att ha hälften av benen utanför?

Sen som sovsäckslösning är planen att korrespondera med Roberts.pl och se om det går att hitta en varm lösning på under 1 kg. Känns lättare att börja den konversationen när man bestämt sig för liggunderlagslösningen.


Har också hittat ett lite billigare alternativ till Thermarest, Gossamer Gear Airbeam, är det någon som har erfarenhet av dessa?
 
Har själv tillsammans med en flickvän använt en Doublemat ovanpå två normalbreda liggunderlag. Det fungerade utmärkt, men beror säkert på vad man har för liggunderlag under.

V.g. sovsäckslösning har ju Feathered friends flera olika säckar för två personer, också en som går att omvandla till en sovsäck för en person (http://featheredfriends.com/penguin-20-nano-down-sleeping-bag.html, som vann outdoorgearlabs test - obs recensionen är borttagen)

Enlightened equipment har också quiltar för två, ex http://www.enlightenedequipment.com/accomplice/
 
Luftmadrass: EXPED SYNMAT HL DUO M (2017) = 790gr
Quilt: Enlightened equipment Accomplice (Regular/Normal/950) -6 (20F) = 846gr
= 1636 / 2 = 818gr per person.

Känns som ett lätt system för två, synpunkter?
 
För vår del slutade det med Enlightened Equipment Accomplice (-6 C) 800 cuin dun, samt två Thermarest NeoAir Xlite.

Skickat från min D6603 via Tapatalk
 

Liknande trådar