Upp och till Skierfe men sen då?

Hej alla erfarna, härliga,härdiga & flinka fjällrävar här på Forumet!

Frågor om Sarek igen! (förlåt om det blir upprepning i ämnet och om jag felstavar de samiska namnen som jag personligen tycker är jättesvåra att följa eftersom vi alla verkar skriva lite olika i stavningen - det gamla sättet och det nya sättet som kanske följer den sista fjällkartan jag har från november 2012!)

Men jag känner mig aningen vilsen (lindrigt sagt! :)) ifrågan om hur man bäst vandrar in i Sarek och genom Rapadalen på kanske det bästa och det enklaste sättet (om det finns något enkelt sätt?) om man vill starta på Rapadalens norra sida och vandra inåt dalen eller om man istället vandrar från väster in i Rapadalen via Pielastugan eller rundar området där för att sedan vika av österut in mot Skårkistugan och vidare mot Aktse?

Det verkar vara två huvudsakliga vandrings alternativ (eller givetvis flere som tex. Änonjalme varianten men den blir så lång!).

1. Åka buss till Kebnats och sedan vandra från Saltoluokta söderöver till Aktse och därifrån ta sig inåt Rapadalen.
2. Eller att man vandrar norrut med utgångspunkt från Kvikkjokk till Laitaure (Aktse) och kanske åka direkt med båttransport till Nammàsj MEN jag skulle gärna även vandra upp till Skierfe!

Som novis har jag svårt att få kläm på hur den bästa fjällvandringsrutten som inte blir oöverkomligt krävande och svår med full packning, om jag önskar vandra in i Rapadalen (antingen från öster eller från väster) men inte vill missa att se utsikten från Skiefe?

Eftersom jag gärna skulle även besöka Skierfe med den betagande utsikten över Rapadalen, så har jag inte funnit någon bra fortsättning hur gör man sedan när man väl är uppe och vill utnyttja sträckan vandringen dit(eller måste man gå NER igen till Aktse och sedan ta Länta-båt-transporten till Nammatj om det fortfarande erbjuds båttransport sommaren 2013??), för att sedan vandra VÄSTERUT och att komma NER till Rapadalen från höjderna vid Skiefe, för att sedan så småningom följa stigen som går nere i Rapadalen - är man uppe på Skierfe så ser det närapå omöjligt brant ut på min fjällkarta (1:100 000 -- det finns ingen 1:50 000 över Rapadalen?) att ta sig ner till Rapadalen om man inte går en rejält cirkel runt Neitter och kanske ännu längre via Abbmojavrre (•1019) och sedan ner via Lulep Vassjajåkkåsj till Rapadalen, men då missar man en hel del av den spännande dalen eller finns det mycket annat att se fortfarande från i Rapadalen efter Lulep Vassjajåkkåsj till Skårkistugan?- eftersom jag vill gärna fortsätta att vandra i Rapadalen och längs med Rapaädtno och vidare västerut, och ett alternativ vore att om allt går väl mot Smaila och så småningom via Ruotesvagge till Änonjalme, för att slutligen anlända via båttransport till Ritsem och åka buss till Gällivare och ta tåget hem.


Eller kan det möjligen vara ett bättre alternativ att istället vandra från Saltåluokta söderöver via Sitojaurestugorna för att sedan ta båten till Rinim och därifrån vandra via Basstavagge till Pielastugan och sedan vika av österut via Snavvagge (Låddebakte) mot Skårkistugan och Rapadalen och slutligen komma till Nammatj för båttransport till Aktse (hur får man kontakt med båtföraren om det fortfarande finns båttransport tillgänglig där?) och sedan vandra upp till Skiefe och fortsatt mot Saltåluokta för att sedan ta bussen till Gällivare från Kebnats?

För mig som aldrig besökt Sarek verkar det som om just Rapadalen är juvelen i Sareks nationalpark.

Min tidsplan är max 14 dagar eftersom jag gärna vill tillbringa några vilodagar i ett basläger, på strategiskt vackra och tilltalande platser längs rutten (beroende på vädret och intressanta toppbestigningsmål. Vill helst inte sträckvandra, som om det vore en ett maratonlopp, där man måste komma först i mål! ;-) Tiden att ha kul och njuta av det storslagna fjällandskapet, djur- och växtlivet är viktigt att inte glömma bort!

Så givetvis undrar jag om det råkar vara någon vänlig själ här, som skulle kunna råda en novis med tanke på en givande vandring i Sarekfjällen med utgångspunkt från ovannämnda vandringsrutter?

Den sistnämnda rutten via Basstavagge ser väldigt spännande ut, eftersom Sarek i den ger ansikte genom den ödsliga dalen med förmodligen sparsam vegetationen och med en högfjälls/kalfjälls känsla i Basstavagge (med Äphar-massivet och dess glaciärer och höga toppar) mot sedan den frodiga och mycket varierande Rapadalens yppiga och unika grönska av tätfjällbjörkskog med rikt djurliv.

- Men som sagt jag tänker mig att jag kanske tar i för mycket - men just därför ville jag vandra så att en del dagar skulle reserveras som vilodagar och dagar för toppbestigningar eller bara fotografering.
Så om någon här råkar ha tid och tillfälle att lämna dina värdefulla erfarenheter om dina vandringar till och från Rapadalen och vad som är viktigt att tänka på som novis i sammanhanget skulle du/ni göra mig rejält glad om du/ni ville lämna en och annan synpunkt och råd!

Önskar er alla en unikt fin vandrings säsong för sommaren 2013!

Vänliga hälsningar

/Carl
 
Frågan har funnit sin lösning!

Hej till alla ..ville bara meddela att allting har löst sig på ett bra sätt! Till slut fann jag två bloggar från danska Sarekvandrare som besvarade alla mina frågor!
Ett tack till alla som tittat på mitt inlägg!
Ha en fortsatt skön sommar!
 
Länk till bloggarna...

Hej

Det var ju ett tag sen du skrev den här tråden, men har du länkarna till de där danska bloggarna? Har själv ställt mig den fråga nu när jag smider planer inför en vandring i Sarek inkommande augusti. Om du vill får du ju också väldigt gärna beskriva vilken rutt du valde, ge tips på tältplatser osv ;)

// Fredrik
 
Två olika alternativ.

Hejsan,

Har gått/skidat den sträckan vid ett par tillfällen och testat två olika vägar, se bilden nedan. Rött streck är = den upptrampade stigen nere i själva dalgången.

På sommar/höst har jag gått enligt det svarta strecket, vilket innebär att man går en kortare sträcka nere i videsnåren nere i Rapadalen. Detta är definitivt den enklaste vägen så länge som vädret inte är alltför uruselt.

Men det är även möjligt att gå enligt det blåa strecket. Jag har dock bara gjort detta på vintern, så jag har dålig koll på hur många allmänt jobbiga träsk och/eller videsnårsområden man passerar här på sommaren. Men framkomligt är det utan tvekan.

/ Stefan

http://www.utsidan.se/forum/attachment.php?attachmentid=15573&stc=1&d=1389775500
 

Bilagor

  • ner_till_rapadalen.jpg
    ner_till_rapadalen.jpg
    36 KB · Visningar: 9,895
Tältplatser var det ja...

Hmm, missade att tältplatser efterfrågades.

Uppdaterad bild med två lila kryss som är de tältplatser jag sovit på på sommaren.

Vid krysset närmast Skierfe finns mängder av bra tältplatser. Bara att knata ner och välja och vraka.

Vid det västliga krysset finns det en kanonfin och välanvänd tältplats. Man hittar den på följande sätt. När man börjar ta sig ner mot Rapadalen är det bäst att hålla vänster (söderut alltså) ut på den betydligt torrare, busk och videfria, armen som sträcker sig neråt. Väl ute på "armen" hittar man en ganska vältrampad stig som man följer neråt. Tältplatsen ligger på en liten platå typ 50-100 meter från stigen precis brevid bäcken, ungefär där stigen lämnar "armen" och dyker ner i skogen. Dvs har kommit ner i skogen "på allvar" har man gått för långt.

Mellan de två kryssen passerar man ett par områden som ser klart lämpliga ut längs det svarta strecket, men där har jag personligen inte tältat

/ Stefan

http://www.utsidan.se/forum/attachment.php?attachmentid=15574&stc=1&d=1389776167
 

Bilagor

  • ner_till_rapadalen.jpg
    ner_till_rapadalen.jpg
    36 KB · Visningar: 8,229
Tackar

Tack så mycket för tipsen Stefan! Det var just en sån rutt (den svarta) jag var ute efter! Bra att veta var man kan tälta!

Jag håller som sagt på och planerar en Sarek tur till hösten och har just börjat bekanta mig med olika alternativ.

Den tänkta rutten hittillss är: Sitoälvsbron - Aktse - Skierfe - "Stefans svarta rutt" - ??? - Sitoälvsbron. Vi (jag och svärfar) har tänkt vara ute 7-10 dagar med Sitoälvsbron som start och mål.

Det är ju länge till hösten, men det finns så mycket annat som tar ens tid så jag tänkte det är bäst att börja planera nu redan så man säkert hinner! :)

// Fredrik
 
Undvalls råd är utmärkta och ger en god hjälp. På hans svarta rutt finns gott om tältplatser (många fler än vad han markerat), så det bör inte bli något problem. Det är mest vid de branta avsnitten utmed den svarta linjen som det är problem med att tälta. Mellan Kungsleden och Skierffe kan det däremot vara ont om tältplatser, vatten saknas nämligen på en lång sträcka. Åtminstone om det inte regnat på ett tag.

Jag har skrivit om mina egna vandringar i min blogg (Fowwes blogg här på Utsidan). Avsnitt som handlar om detta område finns under Juli 2010 och Augusti 2011. Jag har gått både den höga vägen ovanför Rapadalen och stigen utmed Rahpaädnos strand. Hoppas det kan ge idéer till planeringen. Det är underbara vandringsstråk och har en natur som tar andan ur en!

Planera och dröm dig bort! /Hans
 
Kul att planera :)

Den tänkta rutten hittillss är: Sitoälvsbron - Aktse - Skierfe - "Stefans svarta rutt" - ??? - Sitoälvsbron. Vi (jag och svärfar) har tänkt vara ute 7-10 dagar med Sitoälvsbron som start och mål.


// Fredrik

Tjenare och var så god.

Jo sitta och planera är alltid kul. Tänkte först (som vanligt) tippsa om att man kan hitta den topologiska kartan på http://www.geodata.se/GeodataExplorer/index.jsp?loc=sv. Ett trevligt verktyg om man vill sitta vid datorrn och planera :)

Om man antar att ni sedan tänkt forsätta väster ut genom Rapadalen (finns ju inte så många alternativ...) så finns det en kanonfin tältplats precis innan stigen svänger upp i Snavvavagge (nedre krysset nedan). Men om det är fin väder så ska det även enligt uppgift finnas kanonfina tältplatser ute på "näsan" med gudomlig utsikt över Rapadalen (övre krysset)....har inte kollat själv, men tänkte att det kunde vara värt att veta.

En liten kommentar dock till din planering. Jag antar att Sitoälvsbron ligger där Sijddoädno rinner ut i Tjaktjajaure (har aldrig startat där själv nämligen)?!? Då får du kallt räkna med tre dagars vandring från bron in till de ovan beskrivna tältplatserna. Så med "bara" 7 dagars vandring är det nog "lika lång väg tillbaka" som gäller. Visst kan man rent teoretiskt tänka sig att vada Rapaätno vid Tielmavadet och gå tillbaka genom exempelvis Gaskasvagge, men det är långt ifån säkert att detta är genomförbart. Generellt sätt tycker jag nog att det är som lite svårt att planera in en lite "kortare" rundvandring med start vid Sitoälvsbron......inte för att det är något fel med att tuffa fram och tillbaka genom Rapadalen, men personligen tycker jag att det är trevligare att komma till nya ställen.

Då är det enklare att lägga upp en rundtur med t.ex start och slut i Kvikkjokk eller Saltoluokta...

/ Stefan

http://www.utsidan.se/forum/attachment.php?attachmentid=15581&stc=1&d=1389854418
 

Bilagor

  • rapadalen_snavagge.jpg
    rapadalen_snavagge.jpg
    47.9 KB · Visningar: 7,898
Härligt med tips...

Vad roligt med tips och synpunkter, jag hinner ju knappt sluka all information! Med så här mycket ny information lär jag nog ligga sömnlös i natt! ;)

Fowwe, jag ska ta och läsa igenom din blogg mer grundligt så fort jag hinner! Är inne i en ganska intensiv period just nu och det blir inte så värst mycket "egen tid" på kvällarna! :(

Jag valde Sitoälvsbron (tror den kallas så, där Sijddoädno rinner ut i Tjaktjajaure) som utgångspunkt eftersom jag tänkte att det är den punkt som ligger närmast Rapadalens "början", men jag är idel öra för alla tips från er som vandrat i Sarek tidigare! Har nog fjällvana sen tidigare men Sarek är helt nytt för mig så jag är tacksam för synpunkter och tips!

Jag håller med dig Stefan om det verkar betydligt mer lockande att gå en "runda" i stället för att gå samma väg tillbaka, även om man knappast tröttnar på att se samma storslagna natur "en gång till" på vägen hem!

Egentligen är det inte så stor skillnad varifrån vi startar, men eftersom vi kommer med egen bil så underlättar det ju ifall vi har samma start och slutpunkt. Skierffe (alt. Tjahkelij) hör till en plats jag gärna vill besöka, sen kunde det ju vara intressant med nån högre topptur under vandringens gång! Man hinner ju inte "se allt" på 7-10 dagar, så det blir att välja några "russin ur kakan"!

Jag skall ta och begrunda det ni skrivit och på basen av det plita ihop ett par alternativa rutter! När jag har lyckats med det så lägger jag upp dem här till "allmän granskning" så får vi se om de blir godkända! ;)

Det är givetvis fritt fram att föreslå rutter och komma med ännu mera tips ifall ni bara orkar och vill!

Tackar så hjärtligt!

//Fredrik
 
Jag valde Sitoälvsbron (tror den kallas så, där Sijddoädno rinner ut i Tjaktjajaure) som utgångspunkt eftersom jag tänkte att det är den punkt som ligger närmast Rapadalens "början", men jag är idel öra för alla tips från er som vandrat i Sarek tidigare! Har nog fjällvana sen tidigare men Sarek är helt nytt för mig så jag är tacksam för synpunkter och tips!

Jag håller med dig Stefan om det verkar betydligt mer lockande att gå en "runda" i stället för att gå samma väg tillbaka, även om man knappast tröttnar på att se samma storslagna natur "en gång till" på vägen hem!

Egentligen är det inte så stor skillnad varifrån vi startar, men eftersom vi kommer med egen bil så underlättar det ju ifall vi har samma start och slutpunkt.

Ja, bron kallas Sitoälvsbron. Om man kommer med egen bil är det en bra plats att ställa den på. Om ni dessutom kan och vill ta med cyklar så kan ni cykla de första 10 km till båtplatsen så har ni bara 6 km att gå genom skogen fram till Aktse. En del gör så för att hinna komma upp på Skierffe redan den första dagen på sin tur. Men Aktse i sig är en så ljuvlig plats att det är helt rätt att stanna där och övernatta om man skulle föredra det.

En runda skulle kunna läggas upp så att man efter Snavvavagge tar Basstavagge tillbaka. En sådan runda (från Aktse och tillbaka till Aktse) bör man normalt klara på 6-7 dagar, om man anlitar båtskjuts över Sitojaure till Svijnne och tar Kungsleden tillbaka till Aktse. Tillkommer tid för reservdag och tid från och till Sitoälvsbron. Bara en idé, det finns andra varianter också!
 
Stor skillnad på 7 och 10 dagar...

En runda skulle kunna läggas upp så att man efter Snavvavagge tar Basstavagge tillbaka. En sådan runda (från Aktse och tillbaka till Aktse) bör man normalt klara på 6-7 dagar, om man anlitar båtskjuts över Sitojaure till Svijnne och tar Kungsleden tillbaka till Aktse. Tillkommer tid för reservdag och tid från och till Sitoälvsbron. Bara en idé, det finns andra varianter också!

Jag har genom åren utgått från alla "klassiska" utgångspunkter, utom just Sitoälvsbron. Min personliga favorit är nog trots allt att starta nere i Kvikkjokk, men om det man mest ser fram emot är utsikten från Skierfe (vilken onekligen är helt fantastisk) så är ju Kvikkjokk inte rätt plats att utgå ifrån.

Faktum är att om man inte har som ambition att genomföra 2-3 mils pannbensmarscher, dvs tokvandra dygnets alla ljusa timmar, så är nog Fowwes förslag ovan det mest realistiska om man har 7 dagar på sig och vill se utsikten från Skierfe + Rapadalen. Visst kan man även utgå från Saltoluokta, men det blir lite i längsta laget.

Om man däremot har 10 dagar på sig öppnar sig att flertal olika alternativ. De extra 3 dagarna gör en stor skillnad på vilka vandringar som man hinner med med god marginal! Ett exempel är att starta i Saltoluokta och ta Kungsleden ner till Skierfe, västerut genom Rapadalen ´("svarta leden") och sen norrut antingen till Suorva eller tillbaka till Saltoluokta. Vi var ett gäng som gjorde exakt denna vandring nu i höstas och det tog oss 8.5 dagar från Saltolukta till Suorvadammen, med en vilodag nere i Rapadalen (då det tok-häll-regnade....).

/ Stefan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tomppen Durlings led upp till Kebne? Fjällvandring 12
vilding Tältplats på vägen upp till Keb Fjällvandring 2
såg bila upp till fjälls. Fjällvandring 6
-vickan- Hur lång tid tar det ca att gå upp till Keb? Fjällvandring 11
Fossa Singi upp till Kebnekaise Fjällvandring 10
Martin Fjäderlätt Kan man gena från Vistasdalen upp till Mårma? Fjällvandring 23
SvenBertil Hur sätta upp tältet Helsport Nordmarka2 Fjällvandring 6
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
azog Lättaste vägen upp för Kebnekaise? Fjällvandring 43
jjohan Snabbaste tid upp för Kebnekaise? Fjällvandring 24
Martes Vandringsbart från Kläppen upp mot Torkilstöten? Fjällvandring 2
UteMats Fjälljägarna och fjällräddningen teamar upp Fjällvandring 1
Ralphandersson Helikopter upp på Kebnekaises topp? Övernatta halvvägs? Fjällvandring 14
thureb Östra leden upp och ned under 2 timmar Fjällvandring 2
AJogefors 4-5dagars tur inklusive dagstur upp Galdhöpiggen. Tips? Fjällvandring 10
Avarage Val av väg upp för Ö Bunnerstöten Fjällvandring 4
Trottoarbonn Vägar upp på Kebnekaise?? Fjällvandring 4
Fantomax Ta med hund upp på Storsnasen? Fjällvandring 0
Lasse Be Upp på Helags och Sylarna, och ner Fjällvandring 0
anle Fjälleder ska rustas upp (och läggas ned) Fjällvandring 8
desireman Får man göra upp eld i ex. kebnekaise området eller sarek? Fjällvandring 44
BjörnGBG Vilken väg upp på Storsylen? Fjällvandring 9
Medon Fråga: Från Rapadalen och upp mot Vássjálåpptå Fjällvandring 11
kanis Leden mellan Nikkaluokta och Kebnekaise rustas upp Fjällvandring 0
Leo_73 Säkraste leden upp på Galdhöpiggen med hund? Fjällvandring 14
Smocken Sista skvätten upp mot Kebnekaise. Fjällvandring 6
Jenny-73 Med hund upp på Helags, går det? Fjällvandring 3
H.W Stigen upp mot Akka och mot Ruohtesvagge Fjällvandring 3
Totteman Sarek, upp på toppen? Fjällvandring 4
fowwe Upp på Kanalberget? Fjällvandring 7
oscarsundholm Väg/led upp på Slottet Fjällvandring 0
Lämmeldoft Upp på Predikstolen? Fjällvandring 5
henrik.sandstrom Vägförbindelser upp på fjäll? Fjällvandring 24
Lämmeldoft Ammarfjället, upp- och nergångar Fjällvandring 2
mli11 Kebnekaise - upp västra leden ned östra leden? Fjällvandring 9
deadnine Vandra upp på Gaustatoppen ifrån rjukan by Fjällvandring 0
brigas Tur från kvikkjokk upp på pårtetjåkko och observatorie Fjällvandring 15
brigas gå upp på Staika Fjällvandring 2
brigas stigen upp på Kaskaivo Fjällvandring 0
mountainman Behöver gå upp i vikt! Fjällvandring 1
MultiAnnelie Alpinkurs/guide upp på Kebenekaise? Fjällvandring 1
BigStef Kan man gå upp på Keb första helgen i september? Fjällvandring 4
lusth Vilken väg upp på Kebne? Fjällvandring 10
hakpet Väg upp på Kaskasapakte ? Fjällvandring 1
marsfjället sprint upp på keb Fjällvandring 1
Nyman Galdhöpiggen- hur sent kan man gå upp? Fjällvandring 0
Nyman !Se upp för bruksleden mellan Rocklundaskogen och skålbystugan Fjällvandring 0
GustavOh Vilken väg till Álggajávvre? Fjällvandring 12
GustavOh Biljetter till fjällvärlden 2024 Fjällvandring 16
Wotan88 Riksgränsen-Likta-Alip Duvrras-Vassejiekna-Vassecohkka-Trollsjön-Gearggecorru-Guoblavaggi-Boazcohkka-Vuolimus Hoiganjarrvi-vidare till siellacohkka Fjällvandring 4

Liknande trådar