Området mellan Umasjö och Viterskalet?

Jag funderar på en kortare vandring i mitten av september. Tanken är att utgå från Umasjö och sluta i Hemavan. Den mest naturliga vägen är att följa leden till syterskalsstugan, men jag funderar på om något vandrat umasjö direkt till viterskalet. Måskonåiveglaciären ser fin ut och hela det kuperade landskapet med sina små sjöar lockar.

Hur är marken? Stenskravell? Besvärliga vad? En del av jokkarna kommer från (små) glaciärer. Någon som skrivit eller sett någon reseberättelse därifrån?
 
Jag och en vän gick (delar av) den vägen för ett par år sedan (2009) och jag kan rekommendera den, Albin.

Start från Umasjö och genom Rågkoevaajja till sjön 1195 nedanför Måskonåijveglaciären. Man får en fantastisk vy över de båda sjöarna och glaciären då man närmar sig dem och går ner mot den lägre av sjöarna (där vi hade vårt första läger). Den sträckan var inte någonstans direkt svår och den finns beskriven hos Grundsten. Vi gjorde också en avstickare upp till den övre sjön och glaciären, men här bör det nämnas att partiet mellan de båda sjöarna är rejält brant.

Måskonåiveglaciärens omgivning är mycket tilltalande.

Från den övre sjön har jag en annan vän som har gått vidare till Viterskalet, men själva så gick vi inte vidare den vägen utan fortsatte i stället ned i Måskoesvaajja.

Hoppas att du får en fin höstvandring!
 
Senast ändrad:
Jag känner så här i efterhand att jag vill utveckla detta om att det är "rejält brant" mellan de båda sjöarna nedanför Måskonåijveglaciären. Det är de första, korta inledande biten som kan vara knepig. Vi var tvungna att använda både händer och fötter. Dessutom hade vi hjälp av lite snö som ännu låg mot klippan vid den nedre sjön. Vi hade ju inte heller någon packning då vi gick detta avsnitt. Det går som sagt att ta sig upp, det kniviga partiet är också bara på ett par meter, men i synnerhet om det är blött så bör man vara försiktig. Det är naturligtvis också möjligt att du kan finna en mindre brant väg upp om du letar lite.
 
Vackert!

Jag har vandrat vid ett flertal tillfällen i det aktuella området. År 2010 gjorde jag en tvådelad-tur, v.g. se bifogad karta. Den första delen av vandringen utgick jag från Umasjö. Därifrån så "skrå-gick" jag mot målet Måskonåiveglaciären. Det var inga problem att vandra fram till den nedre sjön vid Måskonåive. Men att från den nedre sjön vandra den branta och lösa biten upp till Måskonåive under rådande förhållanden(ihållande regn och blåst) var inte att tänka på. Bedömde att rasrisken var för stor helt enkelt. Vandrade således åter till Umasjö.
Den andra delen av vandringen utgick från där N.Syterbäcken flyter under E12:an. Var god se bifogad karta. Att nå målet från detta hållet vållade inga problem. Väldigt vackert i Måskonåive!
Rekommenderas!
Se bilder under min profil!

God tur!
Lars Östlin
 

Bilagor

  • Fjällen 2010.jpg
    Fjällen 2010.jpg
    167.1 KB · Visningar: 2,056
Tack, båda två! Det låter som lite väl kämpigt där mellan sjöarna. Vi kommer passera med hela packningen. Jag har gått upp från viterskalet till den lilla sjön mitt i passet söder om Måskonåiveglaciären. Då var sikten ungefär som näsan. Visst var det också storslaget på sitt sätt, men utsikten missade jag helt.

sjo.jpg


Jag hade egentligen tänkt passera väster om Måskonåive och runda toppen 1543, vada glaciärens avvattning och gå ner mot nämnda lilla sjö. Är det svårt skulle man kanske kunna gå ännu längre västerut.

Men jag är stärkt i tron att det kan bli en fin vandring!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Patrik_L Området mellan Låkkatjåkka och Abisko? Fjällvandring 16
majjen Fråga 2: Området mellan Hoiganvaggi och Dossagevaggi Fjällvandring 3
nicko_ Bästa glaciärupplevelsen/isbräckan i Sulitjelma-området? Fjällvandring 3
cloud76 Erfarenheter för området kring Márggo (nordväst om Ritsem)? Fjällvandring 7
CB från GBG Katterjåkk - Unna Allakas? Hoiganvaggi, och området däromkring? Fjällvandring 13
Vindskydd Området norr om Vassejavri (sjö), Vassijaure (hlp) och E10 Fjällvandring 1
matsh Finse och området runt ikring Fjällvandring 1
Maalla Trängsel i Jotunheimen? Samt andra tips om området! Fjällvandring 3
bico Vandring i området norr om Rogen Fjällvandring 1
cloud76 området norr om Riksgränsen Fjällvandring 4
ChristianBo Vandring Abisko området. Fjällvandring 0
Materialaren Tips på dagsturer i området kring Tjeggelvas Fjällvandring 0
niklas-73- Rogen området Fjällvandring 5
TuomasSakari Abisko-området: Från Gátterjavri till Katterat/ Sördalen med skidor. Fjällvandring 0
lleberg Vandring mot Vadvetjåkka nationalpark, går det även bra att fiska i området? Fjällvandring 6
desireman Får man göra upp eld i ex. kebnekaise området eller sarek? Fjällvandring 44
desireman Vilken sovsäck ska jag köpa? (kebnekaise området) Fjällvandring 7
estetdrägg Abisko/riksgränsen området i slutet av oktober? Fjällvandring 6
Sletten Frågor om Unna Räita-området, jojoleden Fjällvandring 4
Roberth Friluftgrupp i Lund/Malmö området Fjällvandring 0
Någon som vet något om snömängden i Abisko-området Fjällvandring 8
undvall Området väster om Padjelanta. Fjällvandring 4
omitimo Ruttförslag området Sylarna-Helags vecka 37 Fjällvandring 12
Ulf.N Rogen området Fjällvandring 4
hsalberg Tips önskas om vandring Hemavan-Ammarnäs området? Fjällvandring 2
kmsellin Snö i kebenekaise området nu? Fjällvandring 3
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
S.Hellman Genväg mellan Storulvån och Gåsen Fjällvandring 11
oskarlin Skillnaden mellan länsstyrelserna i Jämtland och Västerbotten när det kommer till fjällstugor Fjällvandring 4
Sillamackan Tältplats mellan Storulvån och Blåhammaren Fjällvandring 7
Jeremiah Johnson Mellan Bulkas och Tjåggnåristjåhkkå Fjällvandring 2
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
Alaimo Favorit bergstoppar mellan Nikkaluokta och Alesjaure Fjällvandring 3
labbman Enklaste vägen mellan Saltoluokta och Aktse via Rapadalen Fjällvandring 2
PZON_390 TAXI mellan Funäsdalen och Ramundberget Fjällvandring 5
Coachmike Mysig tältplats mellan Sthlm och Åre Fjällvandring 0
Tobias.H Nyligen hemkomna vandrare mellan Kvikkjokk och Hemavan - hur trafikerat var det? Fjällvandring 3
Davha Buss mellan Hemavan och Ammarnäs Fjällvandring 4
Anders53 Färdväg mellan Kvikkjokk och Saltoloukta? Fjällvandring 5
hedtjarn Genväg mellan Hoiganvággi och Kårsavagge Fjällvandring 12
skogsfia Leden mellan Orusjohka och Kaisepakte Fjällvandring 7
t_andersen Vad mellan Tarraluoppal och Njoatsosvagge? Fjällvandring 5
camlun Dalen mellan Singi och Kebnekaise fjällstation Fjällvandring 42
Norris Hur går Nordkalottleden mellan Hukejaure och Gautelis? Fjällvandring 6
fowwe Bästa vägval mellan Darreluoppalstugorna och Silbbatjåhkkå? Fjällvandring 5
Boxern Vandra fågelvägen mellan Unna Allakas och Tjäktja ? Fjällvandring 6
Ickx Gå mellan Suorva och Saltoluokta - vada? Fjällvandring 7
sofiasahlen Stugor mellan Katterjokk – Abisko? Fjällvandring 5
Ralphandersson 3-4 dagars vandring med barn, mellan boenden, Jämtland/Norge/Dalarna Fjällvandring 4
Jojosurf Snö läget mellan Nikk - Tarfala? Fjällvandring 2

Liknande trådar