Underhåll av turskidor + snö under skidorna?

Hej! Är en inbiten längdskidåkare men ny på turskidor. Därför tänkte jag ta del av er kunskap i ämnet och har två funderingar:

1. Hur skulle ni rekommendera att man underhåller/vallar skidorna? Skiljer det sig något mot vanliga längdskidor? Jag tänker framförallt på att det är stålkant på skidorna, och att man därför kanske inte bör paraffinera och sen sickla dem? Ska man paraffinera+borsta istället? Mina längdskidor brukar jag stålsickla men det är väl inte ett alternativ när det är stålkant på skidorna. Efter 5 dagars åkning är de rejält gråa så något vill jag göra innan sommarförvaringen.

2. Förra veckan gjorde jag en premiärtur genom Jämtlandsfjällen och skidorna fungerade mestadels bra. De sista dagarna när snön blev varmare fastnade det dock väldigt mycket snö under skidorna, flera centimeter. Jag hade kunnat förstå detta om det var mitt under fästzonen, men snön fastnade inte där utan framförallt en bit bakom foten, på glidytan. Det hela kändes väldigt konstigt. Funderar på om jag kan ha fått ett exemplar med konstigt spann eller om det kan finnas nån annan förklaring. Hade visserligen tung packning och tyngdpunkten hamnar väl då ganska långt bak, men känns ändå konstigt att det ens kan fastna så mycket på glidytan.

Skidmodellen är förresten Åsnes Amundsen (med fiskfjäll,vallningsfria) Har mailat samma frågor till Åsnes men tänkte det kunde vara värt att höra eventuella erfarenheter härifrån också :)
 
Jag smälter bara glidvalla mot ett strykjärn och ser till att det täcker. Det räcker för mig innan sommarförvaringen. På tur kan man ta glidvalla och gnida mot belaget så håller det åtminstone till nästa dag, för att undvika att snö fastnar. Det brukar ju bero på värme och då är det lätt att få fast glidvallan också.
 
Jag smälter bara glidvalla mot ett strykjärn och ser till att det täcker. Det räcker för mig innan sommarförvaringen. På tur kan man ta glidvalla och gnida mot belaget så håller det åtminstone till nästa dag, för att undvika att snö fastnar. Det brukar ju bero på värme och då är det lätt att få fast glidvallan också.


Okej, hur gör du sen när paraffinet ska bort, sicklar du bort det med vanlig plastsickel? Eftersom det är stålkanter på skidorna tänkte jag att de borde skära bort plastrester från sickeln, men kanske har fel.

Tack för tipset om glidvalla under turen, borde ju fastna mindre snö om belaget är ordentligt glatt som du säger.
 
Valla turskidorna precis som vanliga skidor så blir det bra. Ta inte bästa sickeln när du sicklar parafinet. Stålkanterna är precis som du anar lite elaka.

Jag tar aldrig med glidvalla på tur. Däremot en liten flaska vallaväck och en trasa, samt ett par tre burkar (typ blå extra, lila special och röd) och sprayklister universal. På våren kan det bli ohyggligt mycket smuts i snön även på fjället, så vallaväck är ovärderligt.

Det svåra med "vallningsfria" skidor är att hindra ifrysning under den räfflade delen, som ju är minst sagt svårt att glidvalla...
 
Stenslip!

Hejsan,

Det mesta är sagt, men en mycket viktig detalj är inte nämnd. För att få bra glid måste alla skidor "avverkas" med jämna mellanrum då belagen med tiden dels blir repiga och dels samlar på sig smutspartiklar.

På vanliga längdskidor kan detta göras med en stålsickel. Personligen kör jag med 100% Kuzminsickling (mycket vass och trevlig stålsickel) som funkar mycket bra. Så bra att jag aldrig glidvallar mina längdskidor och då jag testat har man minst lika bra glid som de som haft på paraffin på skidorna :)

Men detta funkar tyvärr inte på skidor med stålkant. Så dessa skidor (oavsett om det är turskidor eller slalomskidor) måste stenslipas med jämna mellanrum för att få fram nytt fräscht belag. Slalomskidor stenslipar jag varje år, turskidor typ varannat. Som exta bonus får man ju dessutom vassa kanter igen :)

Sen måste man givetvis även paraffinera skidorna med jämna mellanrum. Är belaget i gott skick räcker det utan problem att valla och plastsickla turskidorna precis innan man åker upp till fjällen, dvs man behöver inte krångla med glidvalla på turen.....om man nu inte slänger på stidhudar, för klistret kan med tiden ställa till det.

/ Stefan
 
Vallaväck är viktigt för att få bort fel vax. speciellt när det behövs rött. Glöm inte trasorna hemma.
Platåskidor kan göra vem som helst sur.

go tur
 
Klibb på vallningsfria skidor

Jag blir lite undrande. joakimkarlsson1022 som startade tråden har vallningsfria skidor med fiskfjäll. Sedan kommer råd om att valla, sickla och stenslipa skidorna. Menar ni att detta är lämpligt på vallningsfria skidor med fiskfjäll?

Jag har Fischer Europa 109 Crown, vallningsfria med "fiskfjäll". De är bra om man vill vara bekväm. Bra fäste men inte lika bra glid som en vallad skida. MEN, vid plusgradig nysnö är de helt kass. Snön fastnar, upp till decimetertjock på belaget. För att ta sig fram får man bokstavligen "gå på skidor", dvs lyfta skidorna när man för dem framåt. Gäller alltså enbart vid nysnö. Äldre plusgradig snö klibbar inte.

Har någon tips på hur klibbet kan minskas/undvikas tar jag tacksamt emot.
 
Ingår lite i dessa skidors nackdelar. Jag parafinerar ibland lite i främre delen av crownbelaget eller sprayar med alpinvalla på fiskfjällen. Noga med att skrapa bort is och att glida med viktbelastad skida för att inte snön skall sitta kvar. Så länge man glider brukar det inte fastna. Det är efter frånskjut det bygger på.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
indén Underhåll av Tegsnäsare Turskidåkning 3
larran Underhåll - Rimforspulkan? Turskidåkning 0
Ulrika B Nerdalshytta -vintervatten Turskidåkning 6
Kakamarin Turskidor Härjedalen med barn Turskidåkning 6
snögubbe Vilka turskidor för dagsturer på högfjället på vårvintern? Turskidåkning 13
Elvah Turskidor för barn? Turskidåkning 16
SamiHuutoniemi Turskidor för en kort och oerfaren kvinna Turskidåkning 8
snögubbe Bästa längdskidorten i norge? Turskidåkning 9
ventrikolo Alpina Control 64E NW Flat någon som testat? Turskidåkning 1
ValderUrskog Turskidor för mig på 95kg. Turskidåkning 9
Marinheiro Hvilke turskidor / fjellskidor 2022? Turskidåkning 7
cyklariskogen Köpa/montera bindningar för turåkning (Stockholm) Turskidåkning 1
Völvan Hjälp att komma igång med turskidor? Olskogen? Turskidåkning 0
croby Turskidor för varierande terräng Turskidåkning 3
TegeNicco Turskidor med kortare stålkant Turskidåkning 5
Mrahvin Tips för påsktur Unna Allakas, Hunddalen m.m. Turskidåkning 13
patrikulvdal Stighudar på träskidor? (Tegsnäs rödsula) Turskidåkning 6
robertkarlstrom Söker tursällskap turskidor slutet Januari Turskidåkning 0
Kimkim Vad tror ni om dessa turskidor? Turskidåkning 16
azog Nybörjarfrågor om turskidor Turskidåkning 10
JohannaSMH Handöl/Storulvån/Jämtlandstriangeln i december? Turskidåkning 3
patrikulvdal Kabelbindning NN 91 (stövelbindning) till moderna turskidor utan stålkant Turskidåkning 3
ValderUrskog Turskidor utan spann!.. Vad göra? Turskidåkning 9
Emil Stefansson Van utförsåkare, men första gången på turskidor - vad är bäst? Turskidåkning 24
Lovan Köpråd turskidor Åsnes Vikafjell Turskidåkning 7
vardansaakian Fulufjället på längdskidor? Turskidåkning 1
Moga Breda vallningsfria turskidor för lössnö? Turskidåkning 20
Millies Nya turskidor - HJÄLP Turskidåkning 7
Tundraman Limma skins på turskidor istället för vallatejp? Turskidåkning 4
sarastinalinnea Turskidor med skintec? Turskidåkning 5
på tunn is Breda längdskidor / lätta turskidor Turskidåkning 2
stormfrog Omöjligt att hyra turskidor i Sälen? Turskidåkning 12
Linneagk Turskidor vs längdskidor Turskidåkning 13
Jackiie Köpa turskidor (storlek, lång och lätt?) Turskidåkning 13
CatrinSandelin Turskidor Vistas-Nallo-Sälka Turskidåkning 5
fredolund Turskidor i Norge Turskidåkning 10
T0ker Turskidor närmre än Grövelsjön [Utgår från Stockholm] Turskidåkning 9
jb78 Turskidor saxnäsområdet Turskidåkning 0
joakimkarlsson1022 Glidvallar ni era turskidor? Turskidåkning 19
fannsan Hjälp en nybörjare till rätt turskidor Turskidåkning 5
GeorgM Rottefella cobra R4 på turskidor? Turskidåkning 5
skral Vintertur med toppturer. Ta med turskidor? Turskidåkning 11
Robox Turskidor Åre björnen mot kalfjäll? Turskidåkning 0
skogsmulle101 Köpa turskidor - tips? Turskidåkning 8
pederb Hyra turskidor i Skåne Turskidåkning 0
Jackiie Turskidor mellan städer (Västerås-Uppsala)? Turskidåkning 4
ElinMatilda Turskidor runt Åre Turskidåkning 1
camlun Val av turskidor Turskidåkning 14
Robbster Turskidor Åsnes till ripjakt Turskidåkning 11
ChristinaV Turskidor utan stålkant Turskidåkning 11

Liknande trådar