Vadning av Tukijåhkkå (Duvggejåhkå) i Padjelanta?

Förr fanns det en bro över Tukijåhkkå. Det var bekvämt. Den försvann i vårfloden omkring år 2000Det finns efter vad jag förstår inga planer på att bygga en ny. Sydvästra Padjelanta blir därigenom svårnått om man inte tingar båt från Staloluokta. Sårjjåsjåhkå ligger å sin sida och spärrar vadning söderifrån. Dock tror jag nog att den jåkken är lättare att knäcka än Tukijåhkå.

De jag talat med, avråder vadning över Tukijåhkå. Vattenflödet från Blåmannsisen är mäktigt och konstant.

Det är dock långt från Blåmannisen till Virihaure. Det borde väl finnas någonstans där man kan vada - i en av sjöarna, eller någonstans där jåkken är extremt bred? En karta är lurig och får en lätt att tro att en jokk är bredare än den är verkligheten.

Vet någon besked? Har någon vadat över jåkken?

Jag går alltid ensam och går därför numer aldrig över jöklar så den vägen är stängd. Jag har vadat en hel del i min dar så jag har respekt för stora vattenmängder. Har fått en stenkula på benet en gång och vill aldrig ha en till. Forsande vatten kan också vara jobbiga.

Tacksam för upplysningar

Leif Vajmo
 
Kallt väder på hösten.

Hejsan.

Var där strax efter bron sköljts bort och hade det inte funnits båtar (som jag inte vet om de finns kvar) hade det bara blivit att vända och vandra hela vägen tillbaka. Vi följde älven hela vägen från Blåmannaisen ner till Virihaure och även om det fanns ett par förhållandevis fina vadplatser var den vid det tillfället ovadbar under hela sträckan.

Men om man är där under en kall och torr period på hösten kanske det skulle gå, men det är inget jag skulle räkna med i en planering.

/ Stefan
 
Förr fanns det en bro över Tukijåhkkå. Det var bekvämt. Den försvann i vårfloden omkring år 2000Det finns efter vad jag förstår inga planer på att bygga en ny. Sydvästra Padjelanta blir därigenom svårnått om man inte tingar båt från Staloluokta. Sårjjåsjåhkå ligger å sin sida och spärrar vadning söderifrån. Dock tror jag nog att den jåkken är lättare att knäcka än Tukijåhkå.

De jag talat med, avråder vadning över Tukijåhkå. Vattenflödet från Blåmannsisen är mäktigt och konstant.

Det är dock långt från Blåmannisen till Virihaure. Det borde väl finnas någonstans där man kan vada - i en av sjöarna, eller någonstans där jåkken är extremt bred? En karta är lurig och får en lätt att tro att en jokk är bredare än den är verkligheten.

Vet någon besked? Har någon vadat över jåkken?

Jag går alltid ensam och går därför numer aldrig över jöklar så den vägen är stängd. Jag har vadat en hel del i min dar så jag har respekt för stora vattenmängder. Har fått en stenkula på benet en gång och vill aldrig ha en till. Forsande vatten kan också vara jobbiga.

Tacksam för upplysningar

Leif Vajmo

Jag var i de trakterna i somras. Kan rekommendera mitt upplägg. Endast 4 kg extra, "inkl. allt":

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=75651

/Mats
 
Vad av Duvggejåhkå har också nämnts i Gissa positionstråden: "I detta fallet så lämnade jag två separata färdplaner hemma innan avresa beroende på just ifall jag skulle komma över Duvggejåhkå eller inte, eftersom jag var fullt medveten om problematiken. Första försöket gjorde jag precis vid Leirvatnets utlopp som såg bra ut från stranden, men en djupfåra på bortsidan tvingade mig att vända tillbaks. En bit nedströms såg jag däremot en lovande plats och gjorde ett nytt försök. Vadet var långt, nästan 300m diagonalt över jokken, men de djupaste två kliven gick bara till knäna och större delen var halvvägs på smalbenen eller grundare. Detta vad är säkert omöjligt tidigare på säsongen. I år var dessutom augusti rätt sval så normalt kan man nog inte räkna med att komma över här förrän en bit in i september, om ens då. Jämfört med de bilder som HansP publicerat i sitt album här på Utsidan så hade jag betydligt mindre vatten i jokken när jag passerade.

I somras spanade jag lite grann på ett annat eventuellt vadställe av Duvggejåhkå nästan mitt för renvaktarstugan (det finns en "udde" i den lilla sjön där). Alltså nedströms Gasakjavrre. Ganska brett, men jag var aldrig framme vid "vadet", så jag är inte alls säker. Har någon kollat närmare?

Vi tog båt från Stalo till vår startplats på västra stranden av Duvggeluokta.
 
Vi tog också båt från Stalo till västra sidan. När jag såg jokken själv förstod jag inte att jag ens funderade på att vada den. Båt, eller ett upplägg med raft tror jag är nödvändigt.
 
Jag borde så klart ha länkat - tack för att du gjorde det. Det saknas också ett citat-tecken där citatet tar slut.

Jag kollade senare idag igenom de bilder som HansP (som nämndes i citatet) har lagt i ett av sina album, nämligen en informativ bildsvit om Duvggejåhkå http://www.utsidan.se/albums/view.htm?ID=4708 . På bilden med adress http://www.utsidan.se/albums/viewpic.htm?ID=34778 kan man om jag förstår det rätt se det "vad" som jag frågade om nära renvaktarstugan (i höjd med tälten på bilden). På den bilden ser det alldeles omöjligt ut. Å andra sidan är det uppenbart att det är hög vattenföring när bilden tas.

Paerl och övriga: Hur nära Gasakjavrre är det möjligt att vada tillflödet från Messingmalmvatnet?
 
Liknande trådar

Liknande trådar