Gissa position

Jag tycker att det ser ut som ett riktigt gränsfall - berget är Okstindan fotogfraferat från parkeringen där E12 passerar gränsen mot Norge.
 
Ping-pong!

Jag tycker att det ser ut som ett riktigt gränsfall - berget är Okstindan fotogfraferat från parkeringen där E12 passerar gränsen mot Norge.
Rätt men fotot är faktiskt taget ca 700m norr om riksgränsen. Det mest anmärkningsvärda är nog att fotot är från den 13e juli ifjol, 2015 var en ovanligt snörik sommar i dessa trakter. Bra jobbat, ny bild!
 
Rätt men fotot är faktiskt taget ca 700m norr om riksgränsen. Det mest anmärkningsvärda är nog att fotot är från den 13e juli ifjol, 2015 var en ovanligt snörik sommar i dessa trakter. Bra jobbat, ny bild!

Ja det var väldigt mycket snö förra sommaren. Jag gick förbi Strimasund i slutet på juli och hade hoppats få en titt på några av grottorna både på Artfjället och runt Ältsvattnet, men de var allihopa täckta med kvardröjande snöfält :(

Nu tar jag en helt 'omöjlig' bild, men följer snart upp med fler bilder om ingen direkt känner igen sig. Vi ser en sjö med ett utlopp där borta i dimman som nästan liknar en brusten damm, var är vi?
 

Bilagor

  • gfhgfjhfgcbvbnc.JPG
    gfhgfjhfgcbvbnc.JPG
    6.4 KB · Visningar: 469
Fortsätter man en liten bit nedströms så hittar man en lite mer handfast ledtråd på andra sidan vattnet.
 

Bilagor

  • gnmbmbvmbvcmmv.jpg
    gnmbmbvmbvcmmv.jpg
    49.9 KB · Visningar: 428
En gul gränssten underlättar förstås. Plus blågrönt glaciärvatten. Kanske står du vid utloppet ur sjön 930 sydöst om Leirvattnet i sydvästra Padjelanta?
 
Utanför ämnet

Pär, nu har du lagt upp två bildgåtor på rad från västra Bádjelannda och det väcker min nyfikenhet. År de från samma tur? I så fall hur kom du över / runt Duvggejåhkå?
 
Pär, nu har du lagt upp två bildgåtor på rad från västra Bádjelannda och det väcker min nyfikenhet. År de från samma tur? I så fall hur kom du över / runt Duvggejåhkå?

Båda bilderna är knappt en månad gamla och från samma tur.

Efter att ha vandrat runt utanför lederna i snart femton år så har jag helt enkelt slutat lita på vad man kan läsa i litteraturen och på nätet om olika jokkars vadbarhet även om de kan användas som varningsflaggor för var man kan förvänta sig problem. I verkligheten så är variationen så stor för enskilda vattendrag mellan olika tidpunkter och årstider så att det i slutänden bara är en bedömning på plats som fungerar. Tidigt på säsongen så är det inte ovanligt att man måste ta kilometerlånga omvägar för att passera bäckar som inte ens omnämns som besvärliga, medans man på en del septemberturer obehindrat kan korsa 'omöjliga' vattendrag nästan var som helst.

I detta fallet så lämnade jag två separata färdplaner hemma innan avresa beroende på just ifall jag skulle komma över Duvggejåhkå eller inte, eftersom jag var fullt medveten om problematiken. Första försöket gjorde jag precis vid Leirvatnets utlopp som såg bra ut från stranden, men en djupfåra på bortsidan tvingade mig att vända tillbaks. En bit nedströms såg jag däremot en lovande plats och gjorde ett nytt försök. Vadet var långt, nästan 300m diagonalt över jokken, men de djupaste två kliven gick bara till knäna och större delen var halvvägs på smalbenen eller grundare. Detta vad är säkert omöjligt tidigare på säsongen. I år var dessutom augusti rätt sval så normalt kan man nog inte räkna med att komma över här förrän en bit in i september, om ens då. Jämfört med de bilder som HansP publicerat i sitt album här på Utsidan så hade jag betydligt mindre vatten i jokken när jag passerade.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.