Gissa position

Suggestiva bilder, man riktigt känner kylan från Blåmannsisen! Den här platsen har vi gissat på tidigare, minns att den var svår att hitta eftersom riksgränsen på fjällkartan är ritad mitt i vattendraget. Men flygbilden berättar ju mycket mer.

Jag insuper all information om Västra Padjelanta eftersom jag planerar en tur här kommande sommar. Jag har dock inga planer på att korsa vattnet från den stora isen.

Ny bild, vad heter sjön?
 

Bilagor

  • Foto0122.jpg
    Foto0122.jpg
    81.4 KB · Visningar: 418
Båda bilderna är knappt en månad gamla och från samma tur.

Efter att ha vandrat runt utanför lederna i snart femton år så har jag helt enkelt slutat lita på vad man kan läsa i litteraturen och på nätet om olika jokkars vadbarhet även om de kan användas som varningsflaggor för var man kan förvänta sig problem. I verkligheten så är variationen så stor för enskilda vattendrag mellan olika tidpunkter och årstider så att det i slutänden bara är en bedömning på plats som fungerar. Tidigt på säsongen så är det inte ovanligt att man måste ta kilometerlånga omvägar för att passera bäckar som inte ens omnämns som besvärliga, medans man på en del septemberturer obehindrat kan korsa 'omöjliga' vattendrag nästan var som helst.

I detta fallet så lämnade jag två separata färdplaner hemma innan avresa beroende på just ifall jag skulle komma över Duvggejåhkå eller inte, eftersom jag var fullt medveten om problematiken. Första försöket gjorde jag precis vid Leirvatnets utlopp som såg bra ut från stranden, men en djupfåra på bortsidan tvingade mig att vända tillbaks. En bit nedströms såg jag däremot en lovande plats och gjorde ett nytt försök. Vadet var långt, nästan 300m diagonalt över jokken, men de djupaste två kliven gick bara till knäna och större delen var halvvägs på smalbenen eller grundare. Detta vad är säkert omöjligt tidigare på säsongen. I år var dessutom augusti rätt sval så normalt kan man nog inte räkna med att komma över här förrän en bit in i september, om ens då. Jämfört med de bilder som HansP publicerat i sitt album här på Utsidan så hade jag betydligt mindre vatten i jokken när jag passerade.
Stort tack för klargörandet! Jag resonerar på samma vis men är därför också alltid nyfiken på andras erfarenheter med dessa vattendrag. Hade jag inte skadat en fot så hade jag också varit ute på en tur med liknande färdplan (p.g.a. ett osäkert vad) för en knapp månad sedan.

...
Ny bild, vad heter sjön?
Ganska platt i förgrunden, några hus vid sjön och lite högre rundade fjäll i bakgrunden. Enligt kartan så skulle det kunna se ut så här vid Giehpanjávri, kanske fotat från leden. Det blir min gissning i alla fall.
 
Ännu en fullträff, Tobbe! Men kanske inte så svårt om man väl förstått att vi är uppe längst i norr, ca tre mil norr om Torne träsk. Jag får nog börja beskära mina bilder utifall jag får någon mer chans.........

Ny bild!
 
Ännu en fullträff, Tobbe! Men kanske inte så svårt om man väl förstått att vi är uppe längst i norr, ca tre mil norr om Torne träsk. Jag får nog börja beskära mina bilder utifall jag får någon mer chans.........

Ny bild!
Det tog en stunds kartletande innan jag hittade rätt...

Klart att du får en ny chans, du tillhör ju en av veteranerna i den här tråden med imponerande fjällkunskaper. Nästa chans kommer kanske här:
577b_liten.jpg
Bilden är hårt beskuren (ursäkta bildkvalitén...). Vad finns utanför höger respektive vänster bildkant?
 
Pär / Paerl: Skulle du kunna pricka in vadplatsen på en karta? Eller ange hur långt nedströms Leirvatnet du hittade vadstället?

Jag har lagt in ditt citat angående ditt vad av Duvggejåhkå, i den här tråden: http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?p=764282#post764282

Nej, jag vill nog inte pricka ut det exakt med tanke på risken att folk kan se det som någon slags instruktion för var man ska passera. Går man dit och tittar så kommer man att hitta platsen ifall det är tillräckligt lågt vatten och man vet vad man letar efter. Om man inte hittar det så är det nog för mycket vatten och då får man vända tillbaks åt andra hållet igen...
 
OK. Nästa jåkk från Messingmalmsvatnet - kunde du passera den nära Gasakjavrre? Tidigare i somras (början av juli) såg det inte ut att vara några större problem att passera jåkken en bra bit uppströms inne i Norge - det var nog ovanligt lite vatten så års pga tidig vår i Padjelanta.
 
Bilden är hårt beskuren (ursäkta bildkvalitén...). Vad finns utanför höger respektive vänster bildkant?

På känsla så tror jag att vi är någonstans runt de stora sjöarna i Padjelanta, men känner inte igen bergen så jag är rätt osäker...

OK. Nästa jåkk från Messingmalmsvatnet - kunde du passera den nära Gasakjavrre? Tidigare i somras (början av juli) såg det inte ut att vara några större problem att passera jåkken en bra bit uppströms inne i Norge - det var nog ovanligt lite vatten så års pga tidig vår i Padjelanta.

Den var helt problemfri och jag tror inte att den är svår ens vid högt flöde.
 
OK. Nästa jåkk från Messingmalmsvatnet - kunde du passera den nära Gasakjavrre? Tidigare i somras (början av juli) såg det inte ut att vara några större problem att passera jåkken en bra bit uppströms inne i Norge - det var nog ovanligt lite vatten så års pga tidig vår i Padjelanta.

Hej!

För att inte "gissa position" ska tappa fokus och tempo föreslår jag att du tar den diskussionen i en egen tråd.

Med vänlig hälsning, Filiokus
 
Hmm, zoomade nog ut en aningen för mycket... Du har alldeles rätt och fotot är taget från leden söder om Kutjaurestugan. Så här ser bilden ut fullt utzoomad:
 

Bilagor

  • 577p_liten.jpg
    577p_liten.jpg
    220.2 KB · Visningar: 293
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.