Enkelt vad av Bierikjåhkå

Tjo fjällvandrare!

Efter sommarens övningar, och baserat på att jag försökte läsa in mig på detta vad här på utsidan innan vandringen, så hade jag tänkt att dela med mig om hur vi tog oss över Bierikjåhkå lätt och ledigt. Det var sand och smågrus i botten och inte särsklt snabbt vatten, som mest knappt knädjupt. Vi gick över en strax efter utloppet ur sjön, bild från sluttningen av Bierikvárásj:

bierikvad.jpg

Den enda komplikationen var att sandbanken på västra sidan var lite kvicksandsaktig, troligtvis från glaciärbäcken. Troligtvis inte särskilt djupt (den lär vila på samma grusbädd som vi vadade på), men eftersom det var så lättgånget gick vi lite längs med istället för att försöka ta oss ur vattnet så snabbt som möjligt.

Jag har inte sett det här vadet dokumenterat tidigare här, och med tanke på hur lättgånget det var så skulle jag klart rekommendera det.
 
Vilken del av sommaren var det? Jag kan tänka mig att vadet här är väldigt olika beroende på hur sent på sommaren man går och hur mycket det har regnat innan. T.ex. så kan vadet nedströms om nästa sjö variera mellan lättvadat (så var det när jag var där alldeles i slutet av augusti 2008 utan några större regnmängder innan) och till opasserbart (muntliga uppgifter).
 
Tack för det! Detta kan man säkert ha nytta av i framtiden. Blev lite nyfiken på om ni vadade Bierikjåhkå en gång tidigare (exempelvis nedanför Vuojnesluobbala) eller om ni rundat Ähpar? Hur var vaden här?
 
Tack för att du delar med dig! Jag tänkte passera här i sommar, så bra att veta.

Vid vilken tidpunkt gick du här? Var det lågvatten eller mer normalt i jokkarna? Det har ju stor betydelse...........
 
Tjo fjällvandrare!

Efter sommarens övningar, och baserat på att jag försökte läsa in mig på detta vad här på utsidan innan vandringen, så hade jag tänkt att dela med mig om hur vi tog oss över Bierikjåhkå lätt och ledigt. Det var sand och smågrus i botten och inte särsklt snabbt vatten, som mest knappt knädjupt. Vi gick över en strax efter utloppet ur sjön, bild från sluttningen av Bierikvárásj:

Den enda komplikationen var att sandbanken på västra sidan var lite kvicksandsaktig, troligtvis från glaciärbäcken. Troligtvis inte särskilt djupt (den lär vila på samma grusbädd som vi vadade på), men eftersom det var så lättgånget gick vi lite längs med istället för att försöka ta oss ur vattnet så snabbt som möjligt.

Jag har inte sett det här vadet dokumenterat tidigare här, och med tanke på hur lättgånget det var så skulle jag klart rekommendera det.

Bra med detta tips och med utmärkt foto från berget (jag känner faktiskt ingen som varit uppe på det). En som nämnt vadet är Hans Christensen (dHANScan) här på Utsidan och han tycker också det är bra. Jag har provat och inspekterat ett antal vad vid Vuojnesluobbala och tror att detta är det bästa (fast jag har inte gått där själv). Men jag gick en gång över en dryg kilometer nedströms, och det var stenigt och besvärligt.
 
Tack för att du delar med dig! Jag tänkte passera här i sommar, så bra att veta.

Vid vilken tidpunkt gick du här? Var det lågvatten eller mer normalt i jokkarna? Det har ju stor betydelse...........

2015-08-04, så veckan efter det var rejält med vatten från den sena snösmältningen. Jag skulle uppskatta det till normalt med vatten - även om det här var första gången jag vadade här så har jag vid två tidigare turer tältat rätt nära utloppet från sjön på västra sidan, och det såg normalt ut med vanligt "kliv" ner från kanten till vattnet, etc.
 
Tack för det! Detta kan man säkert ha nytta av i framtiden. Blev lite nyfiken på om ni vadade Bierikjåhkå en gång tidigare (exempelvis nedanför Vuojnesluobbala) eller om ni rundat Ähpar? Hur var vaden här?

Vi kom från Basstavagge och gick på norra sidan efter vattendelaren, sedan östra sidan om sjön och över här på väg mot Bron.

Jag kan också nämna att Alep Basstajåhkå på lite avstånd såg riktigt arg och otrevlig ut, jag är glad att vi tog den här vägen istället för att försöka vada den.
 
Senast ändrad:
Bra med detta tips och med utmärkt foto från berget (jag känner faktiskt ingen som varit uppe på det). En som nämnt vadet är Hans Christensen (dHANScan) här på Utsidan och han tycker också det är bra. Jag har provat och inspekterat ett antal vad vid Vuojnesluobbala och tror att detta är det bästa (fast jag har inte gått där själv). Men jag gick en gång över en dryg kilometer nedströms, och det var stenigt och besvärligt.

Det var just Hans berättelse som gjorde att vi letade ett vad här, men han sa att det var en "lårdjup" djupfåra så jag funderar på om han kanske vadade lite längre ner. Man kan ju se på bilden att det blir vitare/djupare på västra sidan i böjen. Eftersom det hade varit ett riktigt blött år tidigare var vi lite oroliga över det, speciellt som lårdjupt skulle bli närmare höftdjupt på den kortaste i sällskapet.

Vid den vattenföringen att det blir lårdjupt där vi vadade så har Bierikjåhkå svämmat över sina normala bankar och ön i mitten är nog helt översvämmad, då skulle jag nog tveka på att vada här (och då troligtvis ge upp att passera jokken).

En sak som jag kom på att jag glömde nämna, för att komma hit måste man gå över passet mellan Bierikvárásj och den lilla knölen precis vid utloppet, det är branter som går hela vägen ner till jokken på båda sidor om den här vadplatsen. Det är inte mer än kanske 30-40 höjdmeter, mest en sak att komma ihåg om man kommer från öster att det inte bara är att följa vattnet.

Och jag kan starkt rekommendera att gå upp där om man har vägarna förbi, det är inte särsklt ansträngande och vyn över Vuojnesluobbala är riktigt vacker:

P1060740.b.jpg

Värt att lägga ryggsäcken i passet eller på stranden och ta en liten omväg, tycker jag.
 
Ja Bierikvárásj är väl värd ett besök. Det var lite intressant att jämföra din bild med min som är tagen för snart 40 år sedan. Det ser ut som om nästan inget har förändrats. Eventuellt var det lite mer vatten då.

Björn
 

Bilagor

  • 219.jpg
    219.jpg
    32.3 KB · Visningar: 840
Jag hittade en bild som jag hade från tidig augusti 2009 som visar ungefär samma vattenstånd (baserat på att ungefär lika mycket land syns på ön), men där man kan se skillnaden mellan min och dHANScans vad (inritat i grönt, så som jag förstår det från hans beskrivning).

bierik2.jpg

Det är klart, att ska man norr om Ähpar så blir "mitt" vad lite drygare med en 100 höjdmeter och 1-2 km omväg, men det kan vara värt att ha i tankarna om det är mycket vatten eller om man känner sig kortbent eller vill upp på Bierikvárásj för utsikten hur som helst. På väg väster om Ähpar så ligger det mycket bekvämt till.

Jag läste för övrigt om dHANScans beskrvning av vadet och ställer till 100% upp på beskrivningen "Ett lätt vad med svag ström och sandat eller småstenat botten, där första två grenar var mindre än knädjupt" - skillnaden är att grenarna där uppe var bredare och det var ingen tredje med djupfåra.
 
Många fina bilder och intressant info! Man blir sugen på att angripa olika toppar i Äpar nu! En vän har beskrivit ungefär samma vad som Wadenstein (bra namn för den här tråden) och säger att hans vadarskor blev fyllda med slam.