Suorva-Sulitelma

Hej!
Vi är tre som tänkte vandra mellan Suorva och Sulitelma i början av augusti.
Vi tänkte vandra från Suorva till Pielastugan och vidare väster ut, via Skarja, genom Alggavagge, ner till Alkavare kapell. Därefter runda Nuortap Rissavarre och fortsätta sydväst och ansluta till padjelantaleden vid "sommarbro" på kartan. Därifrån är tanken att följa de rösade lederna bort till Sulitelma.
Vi funderar lite kring möjliga toppar längs vägen, och kluriga vad. Toppen Alatjåhkkå 1572 ser intressant ut. Av kartan att döma tänker vi att man kan ha en fin utsikt över både Sarek, Padjelantas slätter och sjöar samt Virihaure.
Har ni några erfarenheter, synpunkter, idéer eller andra förslag får ni mer än gärna dela med er!

Tack
/Paul mfl.
 
Jag har gått från Suorva till Pielastugan.

1. "stigen" upp från Suorva kan vara något svårföljd och bökig; vänta er en del buskskakande i tjock vegetation.

Bra första tältplats om ni börjat på eftermiddagen: N67 28.042 E18 09.935. Där har ni följande vy:
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Kårtejaure_from_treeline.jpg

Om ni kunde hitta samma björk och ta en bild med liknande vy nu sex år senare för att posta den här vore det underbart. :)

2. forsen Njabbejåkkå som ni kommer till efter några timmars vandring från Suorva kan vara strid; i värsta fall kan ni få ta en rejäl avstickare många höjdmeter uppåt för en säker korsning;

3. vaden norr om Lietit-Jaure innan kukkesvaggebron är oftast inga problem; jag har för mig många av dem splittrar sig långt ner så det kan eventuellt vara en fördel att INTE hålla höjd. Områdena med vide kring Nienndo ska inte underskattas - högvuxet, jobbigt vide.

4. vaden nära Vouinesslouballah/Pierikjaure oftast heller inga problem. Notera att det finns vrakdelar och magnesitbrott från 2:a vk på ostsidan av sjön om intresse finnes!
 
Bron över Miellädno?

Hej!
Vi funderar lite kring möjliga toppar längs vägen, och kluriga vad. Toppen Alatjåhkkå 1572 ser intressant ut. Av kartan att döma tänker vi att man kan ha en fin utsikt över både Sarek, Padjelantas slätter och sjöar samt Virihaure.
Har ni några erfarenheter, synpunkter, idéer eller andra förslag får ni mer än gärna dela med er!

Tack
/Paul mfl.

Hejsan!

Mycket trevlig tur får jag säga, har gått liknande sträckningar vid olika tillfällen. Jag har dessutom varit uppe på just Alatjåhkå en underbar sommardag 1988 och du har HELT rätt i ditt antagande att utsikten är magnefik. Så den kan jag varmt rekommendera!

Men en sak ni bör kolla upp är om det finns en bro över Miellädno (låg förr ett par tre km från Alkavare kapell) och vilket skick den i så fall är i. För i annnat fall kan det vattendraget vara svårvadat. Förvisso inte ett jätteproblem då man kan runda Alggajavrre på sydsidan och vada Alep Sarvesjåhkå ett gäng km upppströms (fortsatt söderut alltså), men en sådan detour lär kosta en hel del tid!

Om man sen har tur med vädret och tilllräckligt med tid så är en fin avstickare på vägen söderut längs Nordkalottleden, att vika av västerut ett par tre km söder om Staddajåkkåstugorna, vada över Gajlajågåsj och sen välja att gå genom Miehttjevagge istället. Underbar dalgång med changs för topptur i Sulitelmamassivet!!!

Ett annat trevligt val är att vika av västerut vid Staddajåhkåstugorna och gå till Sulitelma via Sårjåsjaurestugan. Även detta är oerhört vackert i fint väder och Sorjostjåhkkå är ett mycket trevligt topptursmål längs den vägen.

Ha en trevlig tur!!!

/ Stefan
 

avslutad210712

Gäst
Jag har gått från Suorva till Pielastugan.

1. "stigen" upp från Suorva kan vara något svårföljd och bökig; vänta er en del buskskakande i tjock vegetation.

Bra första tältplats om ni börjat på eftermiddagen: N67 28.042 E18 09.935. Där har ni följande vy:
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Kårtejaure_from_treeline.jpg

Om ni kunde hitta samma björk och ta en bild med liknande vy nu sex år senare för att posta den här vore det underbart. :)

2. forsen Njabbejåkkå som ni kommer till efter några timmars vandring från Suorva kan vara strid; i värsta fall kan ni få ta en rejäl avstickare många höjdmeter uppåt för en säker korsning;


1. Vi tappade stigen rätt snabbt och sen var det rätt många svordomar innan vi var uppe på kalfjället. Stenigt, brant, skog etc etc. Vi tältade en liten bit längre ner efter Njabbejåkka där det också fanns en kanontältplats.

2. Vi valde inte att vada den jåkken ifjol pga väldigt mycket vatten och när vi hade följt den hyfsat långt uppåt så struntade vi i den ursprungliga planen och fortsatte in gen Vuoskelvagge. Mötte också några vandrare som valde att vända vid jokken och gå tillbaka till Suorva.
 
Ni kommer att få en fantastisk tur tvärs genom både Sarek och Padjelanta, och dessutom Sulitelma!
Några synpunkter spontant.

1) Sträckan mellan Suorva och Gukkesbron diskuteras här då och då. Jag vill peka på alternativet att från dammens västra landfäste gå norrut några hundra meter och därefter rakt upp till sjön Sliehkokkjávrre, där man tältar vid sjöns västra ände. Man fortsätter mellan Oarjep Átjek och Vuosskeljávrre förbi sjön 1074 över passet och ner i Guhkesvágge. Man slipper då besvärligt vide och det nyckfulla vadet över Njábbejåhkå. I stället får man en del stenskravel på de högre höjderna.

2) Passagen av Tjågnårisjågåsj kan vålla problem. Tidigt på säsongen finns här en rejäl snöbrygga, men det är osäkert om den duger i början av augusti. Då går man ner på svämkäglan och vadar där. Ett bra tips är att komma till jokken på kvällen och vada på morgonen då vattnet oftast är lägre. Nästa jokk, Máhtujågåsj, är mindre men vid högvattten tar man även den på svämkäglan. Guohperjåhkå vadar man enkelt några hundra meter uppströms sammanflödet med Áhkkajåhkå, där jokken breder ut sig ordentligt.

3) Det senaste jag läste om bron över Miellädno var att den var i tekniskt dåligt skick, har själv bara sett den på avstånd. Tidvis har den varit direkt trasig, men möjligen är den numera hoplappad. Länsstyrelsens naturbevakare vet besked. Enklast passerar man nog vattnet med hjälp av båtar som lagts ut nära sjöns utlopp för att underlätta vid gudstjänster i kapellet. Slutligen kan vattnet vadas, antingen vid utloppet (tämligen djupt) eller en bit nedströms, närmare beskrivet av Hans Fowelin någonstans här på Utsidan. Kanske Fowwe vill komplettera/rätta mina uppgifter?

4) Jag instämmer med Stefan att Miehttjevágge är en spännande dalgång, men det ska helst vara solsken! Jag har vid mina två besök där gått väster om sjön Stádák och då får man också se den fantastiska sjön Sårjåsjávrre. Men att runda Sulitelma på södra sidan tar säkert 1-2 dagar extra.

Lycka till önskar Pelle
 
3) Det senaste jag läste om bron över Miellädno var att den var i tekniskt dåligt skick, har själv bara sett den på avstånd. Tidvis har den varit direkt trasig, men möjligen är den numera hoplappad. Länsstyrelsens naturbevakare vet besked. Enklast passerar man nog vattnet med hjälp av båtar som lagts ut nära sjöns utlopp för att underlätta vid gudstjänster i kapellet. Slutligen kan vattnet vadas, antingen vid utloppet (tämligen djupt) eller en bit nedströms, närmare beskrivet av Hans Fowelin någonstans här på Utsidan. Kanske Fowwe vill komplettera/rätta mina uppgifter?

Många goda råd och tips från Per. Och andra. Angående båtarna och bron vid Miellädno så brukar de behöva diskuteras varje säsong. Båtarna är bytta sedan några år så de bör vara i gott skick. Bron tror jag användes förra sommaren av vandrare, men man vet aldrig vad vårfloden gör med den. Det borde vara folk som kan rapportera om någon månad här på Utsidan hur det ser ut, och Länsstyrelsen är väl ute före dess.

Angående vadställen över Miellädno så finns sådana. Jag har beskrivit det som jag anser allra bäst i ett blogginlägg:
http://www.utsidan.se/blogs/fowwe/genom-padjelanta-och-sarek-2011-dag.htm

Jag har vadat Miellädno 2 ggr och inte haft några som helst problem på detta ställe. Men vattennivåerna kan ju variera. Båtfärd är väl annars det säkraste.

En innehållsrik och vacker tur. Sulitelma skulle jag själv vilje se mer av. Ha en fin planering!

/Hans
 
Ni kommer att få en fantastisk tur tvärs genom både Sarek och Padjelanta, och dessutom Sulitelma!
Några synpunkter spontant.

1) Sträckan mellan Suorva och Gukkesbron diskuteras här då och då. Jag vill peka på alternativet att från dammens västra landfäste gå norrut några hundra meter och därefter rakt upp till sjön Sliehkokkjávrre, där man tältar vid sjöns västra ände. Man fortsätter mellan Oarjep Átjek och Vuosskeljávrre förbi sjön 1074 över passet och ner i Guhkesvágge. Man slipper då besvärligt vide och det nyckfulla vadet över Njábbejåhkå. I stället får man en del stenskravel på de högre höjderna.

Ja det är också ett alternativ. Upp till sliekkojaureh passerar man jokken (på kartan) som rinner från den tidigt, och följer den bara på sydsidan upp till sjön. Det är en relativt enkel väg. Vidare blir det sedan en del tillbakatågande i Kukkesvagge när man fixat passet.

En not i sammanhanget kan vara att ofta går det att korsa mellan Nuortap Tjeurajaure och Oarjep Tjeurajaure, utifall man nu vill "gå tillbaka" på dalens västsida och slippa använda bron. Om det är enklare terräng på öst-än västsidan av Kukkesvagge har jag dock ingen aning om.
 
Tack! för all info!

Jag ska lägga vadet Njabbejåkka på minnet. Får se ifall vi tar höjd direkt och rundar Hallji ner till Guhkesvagge. Eller kanske slår läder vid "björken", i så fall är ett foto givet Tobias. Även Miellädno blir intressant, vad, bro eller båt? Vadet i bloggen verkar både fint och säkert.
Dessutom härligt att höra att Alatjåhkkå är en fin topp. Funderar nu på ifall Ridatjåhkkå är värd omvägen från Alggavagge. Någon som tycker något om denna idé? Kanske blir en detour dit ifall den är lika majestätisk som den ser ut. Finns det någon bättre utsiktsplats över Ähpar och Sarektjåhkkå?

Jag har inte Sulitelmakartan utan bara kontrollerat att det går leder dit. När jag fixat den ska jag även spana på "Sulis-förslagen"...

/Paul
 
Jag tror de som upplevt en stig som är risig och/eller svår att följa mellan Suorva och kalfjället har varit på fel stig; förmodligen för att man haft för bråttom uppåt och inte hittat stigen som börjar ganska rakt söderut från vägslutet längs Jiertajavrres strand? Den är faktiskt rätt vältrampad och letar sig snällt upp längs sluttningen med förvånansvärt lite kringelkrokar och upp-och-nedstigningar längs vägen, och mynnar ut vid ett vadställe över Njabbejåhkkå vid sjön 642. (vid högvatten kan det vara enklare att vada vid kröken några hundra meter upp).

Kommer man från andra hållet kan man också lätt missa 'den rätta' stigen, eftersom man gärna håller för hög höjd och missar att vika ner mot sjön 642 (som inte syns i förväg).

Per
 
Jag tror de som upplevt en stig som är risig och/eller svår att följa mellan Suorva och kalfjället har varit på fel stig; förmodligen för att man haft för bråttom uppåt och inte hittat stigen som börjar ganska rakt söderut från vägslutet längs Jiertajavrres strand?

Jag tror också att de flesta som svär / är frustrerade över den går rätt mycket åt skogen. Tappade stigen strax först efter vattendraget innan Njabbejåkkå (enligt lantmäteriet), och då var ju det mesta redan gånget. Relativt jobbigt och övervuxet är det dock, även om man följer stigen.

Någon som vet en korrekt/bra stig upp borde GPS-tracka denna med en bra mottagare. Ska definitivt försöka ordna själv om det blir en tur upp där igen.

Beträffande var stigen börjar så ska man väl upp i skogen vid jiertajaures strand ja, om jag inte minns fel. Typ en bit efter den där jokken som tydligt rinner ut i sjön.
 
Märkligt

Jag tycker inte det är något problem med någon av stigarna, men jag föredrar den som börjar vid renhagen och snabbt tar höjd. Sedan går man till Njavvejåkk vid 800m där det både går att tälta och gå över.
 
Jag tror de som upplevt en stig som är risig och/eller svår att följa mellan Suorva och kalfjället har varit på fel stig; förmodligen för att man haft för bråttom uppåt och inte hittat stigen som börjar ganska rakt söderut från vägslutet längs Jiertajavrres strand?

Jag går inte så ofta här att jag lyckas lära mig hela stigen (den som går till sjö 642). När jag kommer från Suorva går jag på den tills jag kommer till en av bäckarna i skogen. Efter vadet är stigen som bortblåst, och så har det varit ett par gånger. Men vadå? Det är bara att börja navigera som i resten av Sarek och ta ut riktningen. Slugga är bra att grovsikta på. Efter hundra till tvåhundra meter har stigen dykt upp igen.

Det här med stigar är uppenbarligen inte min grej... :-(

/Hans
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
JTTTOTW Suorva - Guhkesvágge - Sarektjåkkås Stortopp Fjällvandring 8
Tompaa Re: Vanadring sarek, suorva-->rapadalen--->Skierfe--->svine/sitojaure-->salto/kebnats Fjällvandring 3
DanielK Sarek/Suorva, tälta i hård vind? Fjällvandring 12
nicko_ Suorva som entré till Sarek: GPS-spår samt tältplatstips efterfrågas Fjällvandring 8
Ickx Gå mellan Suorva och Saltoluokta - vada? Fjällvandring 7
lorenzr Gå från Teusajaure till Suorva över Nieras Fjällvandring 14
danielm71 Tur Suorva Fjällvandring 34
josia Broar längs stigen in i Sarek från Suorva Fjällvandring 5
Örnsätrarn Stigval söderut från Suorva Fjällvandring 12
Jeremiah Johnson Suorva till norra sidan av Äpar Fjällvandring 2
sus_sky Saltoluokta till Suorva nästa vecka Fjällvandring 3
avslutatmedlemskap160620 Suorva Fjällvandring 22
sulibats Sarek, Suorva - Ritsem via Ruohtesvagge Fjällvandring 6
HikeAndFly Turförslag Suorva - Rapadalen - Saltoluokta Fjällvandring 14
qparq Sarek: Suorva - Rapadalen - Saltoluokta Fjällvandring 20
Swift Grindarna vid Suorva Fjällvandring 4
petitess Suorva-Skanátjåhkkå Fjällvandring 1
Joakim Ambrosson Kisuris - Suorva.. Fjällvandring 7
Morgan Suorva-Ritsem Båt? Fjällvandring 19
Niak65 Vattenmängd Suorva - Ahkka Fjällvandring 2
Niak65 Vandringstips suorva-akka-piela-suorva Fjällvandring 1
avslutatmedlemskap160620 Suorva Fjällvandring 44
pl3g921 stängsel på Suorva dammen Fjällvandring 16
matito Suorva - Sarektjåkkå Nordtopp - Aktse Fjällvandring 5
Kalle B Salto-Sito-Pastavagge-Suorva Fjällvandring 4
SAREK. Startplats Suorva? Fjällvandring 4
suorva eller saltoluokta Fjällvandring 9
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Plan Vadbar glaciärjokk Sulitelma? Fjällvandring 21
camoscio sulitelma-padjelanta Fjällvandring 29
terhop Sulitelma Sårjåsjaure Lomivatnet Fjällvandring 1
tore47 Sjön 878 vid Sulitelma Fjällvandring 8
Hemskis Sulitelma till Vaimok Fjällvandring 2
e_palm Nordkalottleden Kautokeino-Sulitelma tips? Fjällvandring 15
majjen Missvissning runt Sulitelma? Fjällvandring 3
kickiprick Snö- och vattenläge runt Sulitelma? Fjällvandring 10
majjen Vandra runt Sulitelma? Läs detta! Fjällvandring 5
danordgren Sulitelma runt - funderingar Fjällvandring 11
Charlotte J Staloluokta -Sulitelma, synpunkter Fjällvandring 18
Kicki J Sulitelma runt via Nordkalottenleden. Motsols eller medsols? Fjällvandring 3
Evajar Sulitelma - Staloluokta Fjällvandring 7
Evajar Sulitelma Fjällvandring 14
veni Nordkalotten-Rago-Sulitelma Fjällvandring 6
tbergman Tältplats inför Sulitelma-bestigning Fjällvandring 5
pajaro Att ta sig från Sulitelma Fjällvandring 11
Maritha Sulitelma Fjällvandring 68
Rombo Vandringssällskap Sulitelma-Sarek Fjällvandring 2
kollebolle Sulitelma - Staloluokta Fjällvandring 5
HansP Namnfel i Sulitelma Fjällvandring 3

Liknande trådar