bortom frystorkad.

hej alla på sidan.
tänker skippa frystorkad på nästa fjälltur, utan göra goda rätter på ett traniga med gas.
tänker också köpa en en tork för mat. letar efter en på nätet.

min matsedel ser ut så här:

Gröt av fibergryn med nöter o russin

Lunch jägarsnus med en god soppa till.

Middag goda o snabba maträtter.

så min fråga är var kan man man köpa en bra tork för att torka mat på?
 
Har du en elektrisk spis med ugn så har du ju redan en tork. Kupevärmare i en garderob med hål i taket fungerar utmärkt om du vill ha en större. Ållor snickrar du lätt själv, bygghandeln har rf-nät.
go tur
 
Bekräftar - brukar själv torka ansenliga mängder mat (typ allt för två veckors tur) i en vanlig ugn. Trevligt och stämningsfullt, om man ser till att börja i god tid så man slipper stressa. Köket fylls av härliga dofter (utom när jag försökte torka räkor och fisk, höll på att bli skilsmässa)!
Ställ värmen på lägsta möjliga eller högst 50 grader, kila upp ugnsluckan med någon pinne eller gaffel så den glipar minst 5 cm, fördela maten jämnt på max 2-3 galler.... och gå och gör något annat. Har du varmluftsugn, blir det ännu enklare och bättre, och du slipper dofterna i köket ;). För sådant som skall skäras i bitar blir resultatet bäst om de är hyfsat tunna och jämnstora. Är det rinniga saker, investera i flergångsbakdukar och bre ett tunt jämnt lager. Du vinner naturligtvis tid på att koka i så lite vätska som möjligt redan från början, alt. koka bort det mesta av vattnet. Jag har torkat både egenkokt pumpamos, färdigköpt tomatpuré och hopkokta plommon från sommarstugan på detta sätt, det blir en knaprig skorpa, som man kan bryta till mumsiga "chips" eller mala till pulver (tar minst plats i packningen).

Ute på vandring häller jag ner matportionen i min lilla gryta, häller på lagom med vatten och rör om. Sen tar jag fram köket, kokar upp blandningen, låter sjuda mellan noll och 30 sekunder beroende på vad det är för mat (nu kan man vid behov korrigera kryddning och saltmängd och/eller boosta med t ex sojamjöl, nötter, kokosmjölkpulver, smör etc), stänger av brännaren, stänger in grytan i min grytmysare och sysslar med annat. Efter 5-10 minuter är det klart - då är maten fortfarande så het att den är svår att äta.
Alltihop väldigt enkelt och bränslesnålt, och fr a betydligt mer näringstätt i förhållande till vikten, än de bästa frystorkade rätterna.
Jag lyxar mig oftast med att låta kolhydratdelen - t ex bulgur, couscous, basmatiris, potatismos eller supertunna nudlar - svälla i hetvatten i en separat skål (som också är lock och stekpanna) ovanpå matkastrullen, men man kan mycket väl kasta in alltihop i samma gryta.
 
Håller med de föregående. Det behövs ingen separat tork. Har med väldigt gott resultat torkat bla köttfärssås. Bara viktigt att se till att den är ganska torr innan man brer ut den på en plåt. Sätt in på kvällen och låt stå i ugnen över natte och sen bara att stoppa ner i plastpåse när det svalnat.
Även tjälknöl blev riktigt fin. Då skuren i tunna remsor innan torkning. På morgonen la vi den i blöt i en flaska med stor öppning och på kvällen hade den svällt upp och smakade riktigt bra.
 
En god idé att skippa frystorkat och torka själv istället! Blir betydligt godare, nyttigare och billligare ... sällsynt bra kombination. Jag har räknat på det och kan till och med spara lite vikt på det ... mat och bränsle sammanräknat.

Jag torkar numera all mat vi använder på våra vandringar och även en del till våra paddlingar. Vi torkar även frukt till järgarsnuset och inte minst till goda efterrätter.

Tidigare använde jag ugnen, och det gick i och för sig bra. För ett och ett halvt år sedan skaffade jag en OBH Nordica frukt & svamptork. Det gör faktiskt torkningen ännu enklare och något snabbare. Jag fyller torken med maten, frukten eller grönsakerna, sätter på den och ställer undan den ett dygn eller så. Jämn luftgenomströming och konstant ganska låg temperatur gör att resultatet till och med blir bättre än när jag torkade i ugn (men det kan också bero på mig). Det är så enkelt och behändigt.

Men framför allt är det så mycket godare med egentorkat!
 
(...) godare, nyttigare och billligare ... sällsynt bra kombination. Jag har räknat på det och kan till och med spara lite vikt på det ... mat och bränsle sammanräknat. (...) Men framför allt är det så mycket godare med egentorkat!
Håller med om allt, med den skillnaden att jag spar mycket vikt på att torka själv, och därmed kunna lägga upp en genomtänkt och energität matsedel. Har räknat på det nyligen och fått det till 640 kcal/100g i snitt inkl förpackningar, vilket mig veterligen ingen frystorkad mat kommer i närheten av. Med grytmysare och "svällkokning" är det heller ingen mätbar skillnad på bränsleåtgången.

När man kommit ner på så pas låga lättpackarnivåer som jag, börjar dock packvolymen bli mer dimensionerande än vikten, och där ligger frystorkat verkligen i lä. Jag skulle aldrig få ihop det i min 34-literssäck, om jag försökte knöla ner frystorkad färdigmat för 1-2 veckor.
 
1pkt kycklingnudlar, häll av hälften av vattnet innan du tillsätter kyckling kryddan
en näve torkade bananer
en näve cashew nötter
lite curry
= en vandrande jakob
 
Har räknat på det nyligen och fått det till 640 kcal/100g i snitt inkl förpackningar, vilket mig veterligen ingen frystorkad mat kommer i närheten av.

Om jag inte räknar helt fel så betyder det nästan 50% fett?

50 g protein/kolhydrat ger 200 kcal
50 g fett ger 450 kcal
Blir 650 kcal/100 g
 
Fett

Går du i tempo 6-8 timmar om dygnet går fettmotorn 1-2 timmar längre när du trimmat in den. Motionerar du i mer än 50 minuterspass dagligen har du skruvat upp den redan i vardagen.
Fett som kroppen inte använder går rakt igenom, medan extra kolhydrater verkar ställa till det rejält.
De som lärt ut har som ofta förr i historien inte vetat vad de talar om och fettsnålt och kolhydratrikt har blivit religon. De som vågar bryta mönstret verkar friskna till. Det förstör ju mycket för förkunnarna.
YMMV
 
Om jag inte räknar helt fel så betyder det nästan 50% fett?

50 g protein/kolhydrat ger 200 kcal
50 g fett ger 450 kcal
Blir 650 kcal/100 g
Har just kollat mina listor för senaste bergstrippen och det stämmer rätt bra. Inte så konstigt - frön & nötter innehåller "naturligt" kring hälften fett, resten av maten hjälper jag lite på traven - jfr min artikel. Den gamla tabellen är dock som påpekas i uppdateringen inte helt aktuell; fett- och även proteinandelen har ökat på bekostnad av kolhydraterna, bl a genom "tahinaimpregnering" av frukostblandningen (se nästa inlägg).

En relativt ny insikt är att ökad proteinandel håller mig varmare vid vila, något som jag alltid haft problem med. Kanske inte så konstigt, ca 30% av den utvunna energin går till termogenes.

Så mycket och så kaloritätt äter jag naturligtvis inte hemma. För att komma ner i mitt vardagsbehov skär jag ner på fettet, men mår fortfarande bäst av låg andel (snabba) kolhydrater, fr a mjölmat.
 
frukostblandning

Recept på en långvarigt mättande frukostblandning, mjölfri och med mycket tuggmotstånd, som garanterat inte orsakar några tröttsamma blodsockersvängningar / insulinöverslag och håller magen (och tänderna!) igång. I brist på fil/youghurt IMHO godare i pulvermjölk, där vanliga flingor snabbt blir gröt-mjuka och oaptitliga.

- havrekärnor (finns bl a från Risenta på ICA)
- solrosfrön
- pumpakärnor
- chiafrön eller krossade linfrön (valfritt)
- grovkrossade valnötter
- för den som behöver litet sötma i blandningen: gojibär ("lagom" långsamt socker och nyttiga även på andra sätt)
- ev. lite nyponskalspulver, bra c-vitaminkälla men ger en syrlig smak som inte alla gillar
- ev. tahina till "impregnering" (kan uteleämnas)

- rosta en blandning av 2:1 av havrekärnor och solrosfrön* i ugnen, ca 6 min i knappa 200 graders värme (passa noga, skaka om/vänd plåten om ugnen tar ojämnt - de bränns inom sekunder mot slutet, men får inte bli mer än gyllengula)
- låt svalna, blanda i övriga ingredienser efter tycke och smak, men så att det totalt blir minst 2:1 frön/nötter mot havrekärnor. Ta INTE mycket linfrön, bara någon viktprocent! De håller igång magen, men tar gärna över smaken i större mängd (och är skadliga i riktigt stora mängder).

Nu har man en vacker gul-grön-svart-röd frukostblandning, som kan användas som den är (strö inte för mycket i pulvermjölken, den är lömskt mättande).
Gillar man sesamfrösmaken och vill ytterligare trissa förhållandet vikt/näringsinnehåll, kan man dessutom röra blandningen i precis så mycket tjock (=välblandad) tahina, att den blir som en grynig massa. Tahina är hygroskopisk, så allt förblir härligt knaprigt, men går nu att trycka ihop till "bars", vilket ju även spar packvolym.
Använd den tjockare "bottensatsen" ut tahinaburken, om det inte går att blanda in det rena fett, som gärna lägger sig på ytan.

* man måste inte rosta solrosfrön, det är t o m hälsosammare att låta bli, då en del av de omättade fettsyrorna förstörs. I blandningen med havrekärnor hinner de bara torka litet och blir lite godare, men de får som sagt inte bli bruna.
 
PS om fettsyrabalansen

Kända fakta, men kanske bäst att påpeka: de flesta frön/nötter innehåller mycket omega 6-fettsyror - nyttigt och behövligt, men den lika viktiga balansen mot de (lika essentiella) omega 3-fettsyrorna blir rejält snedvriden. Valnötter, linfrö/linolja och chiafrön bättrar en aning på balansen, då de även innehåller linolensyra, en "kort" omega 3-fettsyra. Detta är dock långtifrån tillräckligt eller effektivt, jämfört med att t ex äta fet fisk, som innehåller "färdiga", långa omega 3-fettsyror.

På normallånga vandringar spelar denna tillfälliga obalans ingen roll, men vet man med sig, att man har ett instabilt immunförsvar med tendenser till autoimmuna inflammatoriska tillstånd (kronisk ledinflammation, ulcerös kolit e.d.), kan det vara klokt att gardera med någon omega 3-kapsel om dan, alternativt andra, helst animaliska, omega 3- källor: t ex torkad sill (finns i vissa östeuropeiska invandraraffärer) eller rökt lax - man kan torka tunna skivor själv, men kanske inte gärna i vanlig ugn i eget kök - doften är obeskrivlig... ;)
 

Liknande trådar