Lyxmat på vinterturer

Efter egna matlagningserfarenheter i starka minusgrader och efter att ha läst denna http://www.utsidan.se/blogs/explorermikaelstrandberg/det-stora-aventyret-hur-nar-man.htm
så tyckte jag att det var dags för en tråd kring vilken lyxmat som passar för vinterturen och hur man tillagar den på bästa sätt.

Minusgrader för med sig både för- och nackdelar gällande matlagning och förtäring på turen.

Fördelen är att man dels kan han med mat som annars kanske skulle härsknat på sommarturen och om man har pulka inte är lika viktkänslig.

Nackdelen är att det är svårare att göra mat bestående ingredienser som måste värmas var och en för sig. Detta löser jag hyfsat genom att ha ett primusomslag kring den kastrull som inte står på bensinköket. Dessutom smakar en del saker lite konstigt i kyla. Exempelvis har jag upplevt att vissa chokladkakor eller knäckebröd smakar dåligt när den är fryst. Kaviartuben har fryst till en isklump, färdigskurna ostskivor är svåra att få isär. Etc.

Jag har haft lite svårt att hitta lyxig lättlagad mat för vinterfjällturen som kan lagas över bensinköket. Dessutom har jag mycket svårt för frystorkat så maten tenderar att bli lite enformig.

Vilka tips har ni på hyfsat lätt, lättlagad och lyxig vintermat?

Vilken mat bör man undvika i minusgrader?

Har ni några tips på hur man bäst organiserar matlagandet i starka minusgrader? Dels för att maten ska bli bra men också för ditt eget välbefinnande?
 
Nu är jag egentligen inte ett fan av färdigmat men köttbullar och även olika typer av fryst pyttipanna som steks i teflonpanna är enkelt och smidigt, dock inte lättvikt alls. Jag brukar bo i tältkåta de nätter jag sover ute om vintern och det är ju helt klart meckigare med disk. Inte kul att stå och försöka diska i 20 minus. Renskav är gott och på lyxigare biten av skalan.
 
Renskav har redan nämnts men liknande rätter som inte kräver fler moment/kokkärl.
Jag har kört med Gulschsoppa några gånger. Burkvarianten är god men det är relativt enkelt att göra egen.

Flambera efterrätten kanske, eller fritera. Lite farligt med varm olja men otroligt gott.

//Per
 
Stekt och mycket fett!

Mina bästa matminnen från vinterturer i Sarek är
Stekt palt med ohyggliga mängder riktigt smör, stekfläsk och lingon
Renskav med bacon o stekt potatis (förkokt hemma) och lingon
En hittepå chiligryta är inte dumt. Valfri chorizoliknande korv, bacon och zetas blandade bönor, morotsslantar, lite lök.

Överlag så går det att förbereda lite hemma om man vill och ta med i fryst form. Vi har alltid kört en real till lunch ( haft termosvattenklart) och sen lagat rejäl middag. (Bra att ha lite lättäten näring först då det kan ta 2h från det man kommer fram tills läger är slaget och maten är klar)

Stora mängder whisky, vin och nån öl är ju inte heller fel. Kan ju hända att man blir inblåst en dag eller två!
 
Mycket av det vi tipsar om är ju inte lätt men palt är ju grymt gott stekt! Davva2, antar att det inte är pulka som gäller om det måste vara lätt?
 
Som sades ovan, nästan vilken fryst mat som helst från lokala matvarubutiken om vikten inte är så viktig.

Värma/koka upp frysta herrgårdsgrönsaker/sommargrönsaker eller vad man nu föredrar i lite vatten är enkelt. Går bra att komplettera med lite fett och korv (som går att värma i samma vatten).

Annars är en klar favorit den klassiska blandningen av nötter och torkad frukt. Funkar året om och kan också bidra till en riktigt lyxig frukost om man öser ner lite i hemmagjorda grötblandningen (pulvermjölk och havregryn). Tranbär, aprikos, russin och äpplen funkar väldigt bra allihop.

Antar att du inte har tillgång till eld. Annars är det ju hur enkelt som helst med olika saker att grilla även på vintern.

Sedan beror det förstås på vad du tycker är lyxigt. Har aldrig försökt mig på några kulinariska mästerverk, så riktigt lyxiga saker har jag tyvärr inga förslag på.
 
Härliga tips!

Min vintermat brukar vara köttbullar, (som brukar bli svarta på utsidan och frysta på insidan), bacon, potatismos och snabbmakaroner i olika varianter.

Blir lite tradigt i längden. :)

En sak som jag märkt när soltimmarna är korta, vinden viner och kylan biter är att det sällan blir att stanna till och laga mat mitt på dagen. Det blir en rejäl frukost, lite andfått och snorigt mumsande på choklad/nötter som ligger i fickan under dagen och en middag när jag kommit fram och slagit upp tältet strax innan skymning.

Några tips på detta? Hur gör ni? Finns det något sätt att lyxa till detta?
 
Mycket av det vi tipsar om är ju inte lätt men palt är ju grymt gott stekt! Davva2, antar att det inte är pulka som gäller om det måste vara lätt?

Har svårt för palt. Farsans basföda men jag har på något sätt inte kunnat med det. Får kanske testa igen.

Jag kör pulka men vill hålla det hyfsat lätt ändå. Nu har jag iofs köpt en Parispulka så jag kan kompensera detta genom lite tyngre mat. :)
 
Härliga tips!

Min vintermat brukar vara köttbullar, (som brukar bli svarta på utsidan och frysta på insidan), bacon, potatismos och snabbmakaroner i olika varianter.

Blir lite tradigt i längden. :)

En sak som jag märkt när soltimmarna är korta, vinden viner och kylan biter är att det sällan blir att stanna till och laga mat mitt på dagen. Det blir en rejäl frukost, lite andfått och snorigt mumsande på choklad/nötter som ligger i fickan under dagen och en middag när jag kommit fram och slagit upp tältet strax innan skymning.

Några tips på detta? Hur gör ni? Finns det något sätt att lyxa till detta?

Lunch kan ju vara allt mellan solpaus i gropen till iskyla i vindsäcken. Oftast är de lite enklare och kortare matpauserna att föredra tycker jag. Själv kör jag nudlar som får ligga i hett vatten som jag smälter på morgonen. Termos är bra att ha :).

Dessutom tas några längre kortpauser under dagen och då dricker jag varmt och tar ev något ur fickan. Nötter och russin t ex.

Är vädret riktigt uruselt kan man ju korta av dagen och slå upp sin boning vid lunch. Då öppnar isg andra möjligheter förstår, lite extra korv eller bacon i pulkan sitter fint.

//J
 
Jag har märkt att antingen älskar man det eller är mer skeptisk. Blev lite glad när jag fiskade i Jokkfall norr om Överkalix en sommar. De hade färdigtärnad stekpalt på ICA :) Jäkligt gott om man hårdsteker i mycket smör, blir mycket godare än kokt.

Har svårt för palt. Farsans basföda men jag har på något sätt inte kunnat med det. Får kanske testa igen.

Jag kör pulka men vill hålla det hyfsat lätt ändå. Nu har jag iofs köpt en Parispulka så jag kan kompensera detta genom lite tyngre mat. :)
 
Min favvo är tjälknöl, potatismos och rikligt med lingon. 1 kg räcker till 3 mål för 2 personer, alternativt 2 mål och resten som pålägg.
Värmer på några skivor av köttet precis innan servering.

HåkanF
 
Thaimiddag i en gryta

Ta med separat eller blanda färdigt hemma:
  • Frysta wokgrönskaker av den sort du gillar, ICA:s baswok är gott och mycket prisvärt. I lättviktsversion: torka paketets innehåll rakt av utan förvällning. Vill du lyxa till det på riktigt, så rosta/fräs grönsakerna snabbt i lite god olja eller smör. Tillsätt en knivsudd socker, det tar fram smaken.
  • Strimlor av ren- eller viltskav, alt. lufttorkad skinka, alt. frysta räkor/musslor/bläckfiskringar. I lättviktsversion: torka kött- eller skinkstrimlorna resp. köp färdiga torkade räkor i Asienaffär (ej tillrådligt att ge sig på hemma p g a lukten). I vegan-version kan allt detta ersättas med t ex torkade tofublad som man bryter ner i blandningen.
  • En påse wokkryddor av favoritsort, ev. förstärkt eller ersatt med egna kryddor (citrongräs, koriander, ingefära, små vitlöksklyftor, salt, svartpeppar efter smak etc), rostade sesamfrön etc.
  • En papperstetra med extra fet kokosmjölk. I lättviktsversion: en påse kokosmjölkpulver + en extra smörkula och/eller rostade kokosflingor.
  • Bulgurgryn eller ännu hellre supertunna nudlar - ta dock med de senare separat, om grönsakerna och köttet är torkat, de hinner bli alltför mjuka annars under återvattningen.
Släng ner alltihop (utom nudlarna, se ovan) i en och samma gryta med en lämplig mängd vatten. Rör om och låt stå ca 5 min om ingredienserna varit torkade. Släng i nudlarna och ev. skaldjur och koka upp i ca 30 sek - en minut, eller tills du är nästan nöjd med konsistensen på den hårdaste beståndsdelen. Har du grytmysare, kan koktiden förkortas ytterligare och ersättas av några minuters "svällkokning". Har du med skaldjur, blir de betydligt mindre sega/hårda om man bara svällkokar.
Justera ev. kryddningen och njut :).
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
GuloBorealis Lyxmat på fjället Friluftsmat 16
vandrafjäll När det krävs över 4000kcal/dag. Är det möjligt? Friluftsmat 70
Snödrivan Fritera på kajakturen Friluftsmat 1
JonasRenemar Popcorn på trangia Friluftsmat 6
Tobbe C Créme fraiche på cashewnötter som fjällmat Friluftsmat 6
camoscio Proviantering på cykeltur Friluftsmat 3
Livetiskuggan Varm macka på stormkök Friluftsmat 17
Onesport Tips på turgodis Friluftsmat 12
Limmet Frystorkat på Xxl-rea Friluftsmat 10
HjälpAttVäljaStormkök [Hjälp] Tips på stormkök för 1-2 personer? Friluftsmat 36
Livetiskuggan Alternativ på samma ingredienser Friluftsmat 7
Stordrulen Beef Jerky på Älgkött. Friluftsmat 0
nature_epicurean Laktosfri mat på vandring Friluftsmat 7
Lea94 Specialkost på vandringstur Friluftsmat 11
AnteÅ Såg att denna kommer på Lidl (mattork) Friluftsmat 6
aronwidforss Potatisgratäng på spis? Friluftsmat 14
KimmyA Reducerat vin på vandring Friluftsmat 10
danisko Storlek på Excalibur mattork Friluftsmat 4
Anders V Budgett-muurikka på Lidl Friluftsmat 5
Brankenfnatt Recept på torkad middagsmat Friluftsmat 4
Knallarn Vilken är er favoriträtt på fjället/i skogen? Friluftsmat 15
Annicka Veganmat på vandring made easy Friluftsmat 7
joanna Jakten på Seltons kikärtsmjöl Friluftsmat 17
Askel Recept på fryspåsmat Friluftsmat 5
avslutatmedlemskap160620 Priser på mat i STF stugor Friluftsmat 3
nicko_ Problem att hitta recept på gryta av kyckling eller kycklingfärs Friluftsmat 0
Askel Hållbarhet på torkad, vakuumförpackad och sedan fryst Friluftsmat 6
Sk0gsmulle Vandring på Island, frystorkat från Sverige? Eller köpa på plats? Friluftsmat 0
KLAGER Många glömmer att träna på friluftsmatsätning Friluftsmat 7
KGoransson O-ring på gasflaskan? Friluftsmat 5
HELLRIK Frystorkat på KALLT vatten? Går det är äta? Friluftsmat 19
Caminista En typisk maträtt på min fjälltur Friluftsmat 2
disgruntled Tips på små behållare till salt och kryddor? Friluftsmat 32
jokkjim Tips på hållbar förvaring av mat på turen. Friluftsmat 0
såg Mat på vintern Friluftsmat 9
Elvah Bästa mjuka brödet på fjällvandring? Friluftsmat 62
Davva2 Vattenförvaring på vinterturer Friluftsmat 11
ironmountain Tips på lyxig dagstursmat. Friluftsmat 21
Tagetes Tips på websida med ute-mat! Friluftsmat 0
avslutatmedlemskap160620 Hållbarhet på ägg Friluftsmat 22
tomasjo Jakten på Knorr Spaghetteria Friluftsmat 64
lyckegard Vegetariska rätter att tillaga på gaskök Friluftsmat 9
article Angående matlagningen på flerdagars vandring Friluftsmat 14
avslutad160426 Förslag på "Vild" 3-rätters i helgen Friluftsmat 8
I.Morgan Stekar på fjället Friluftsmat 12
joanna Vandrarnas crossover cuisine - gott & praktiskt från hela världen (fyll gärna på!) Friluftsmat 55
sigvardsdotter tillaga potatisgratäng på trangia? Friluftsmat 4
Jocke434 Om du kunde ta med dig kylvaror ut på tur, vad skulle du ta med dig? Friluftsmat 23
RBG Hållbarhet på torkad köttfärs? Friluftsmat 17
Brune Äta kiwi med skalet på? Friluftsmat 20

Liknande trådar