Recept på UL frukost

Hej

Jag undrar om någon sitter inne med ett schysst frukost recept som är så lätt som möjligt. Jag tycker det är dyrt att köpa frystorkad frukost och de brukar väga mellan 140 - 150 g och innehålla ca 600 kalorier.

Jag håller på att prova några grötrecept med mixade havregryn och olika ingredienser och det fungerar bra. Men tänkte om någon redan hade ett bra recept.

Mina krav är att det BARA ska tillsättas kokande vatten till en färdig mix, antingen i tallrik eller i en beg frystorkad påse. Alltså INGEN tillagning av maten. Det ska vara runt 600 kalorier gärna mer och väga så lite som möjligt. Men mindre än 140 g i alla fall, och ta så liten plats som möjligt. Och givetvis smaka gott och vara en fullgod frukost.

Bröd och sådant är inget jag vill ha och pemikan vet jag knappt vad det är.
 
Koka vatten blanda med vuxenvällibg och tillsätt en musliblandning du gillar. Lägg upp tex 130g eller vad du tycker är rimliga volymer räkna ut energiinnehåll och komplettera med olja i tillräcklig mängd.

Vi äter ca 3 dl välling o 100g musli som fältfrukodt o det är gott och något man står sig på. Men har inte koll på enegiinnehållet och tillsätter inte olja. Men med tanke på hur gott det är med olja i sonens frukostgröt här hemma borde der bli lika gott i vällingmuslifrukosten.
 
Koka vatten blanda med vuxenvällibg och tillsätt en musliblandning du gillar. Lägg upp tex 130g eller vad du tycker är rimliga volymer räkna ut energiinnehåll och komplettera med olja i tillräcklig mängd.

Vi äter ca 3 dl välling o 100g musli som fältfrukodt o det är gott och något man står sig på. Men har inte koll på enegiinnehållet och tillsätter inte olja. Men med tanke på hur gott det är med olja i sonens frukostgröt här hemma borde der bli lika gott i vällingmuslifrukosten.

Bra förslag.
Ska det vara energirikt så ta inte för mycket vatten utan snarare mer grötlikt. Ta sedan en rejäl klick med smör i den varma vällinggröten och sockra tillsammans med torrmjölken så har du bränsle till lunch med mer fett, kolhydrater, protein. Till kvällen skär du av det torkade renköttet och kokar kaffe och sköljer ned med 42% rökiga kolhydrater. 😉
 
Du kan få mycket inspiration i forumavdelningen "Friluftsmat". Där finns bl a en egen "frukosttråd".

Jag är själv ännu latare än du, för jag vill inte ens behöva ta fram köket för vattenvärmning på morgonen. Svaret är någon sorts musliblandning, men de sorter man kan köpa färdiga blir alldeles för kalorifattiga och bygger på alltför snabba kolhydrater. Man behöver alltså "berika" en färdiköpt blandning med stora tillsatser av frön, nötter, försiktig rostning i smör eller någon god nötolja, "impregnering" med sesamfröpasta (tahina) etc. Men det bästa/enklaste är att helt enkelt blanda sin egen variant efter tycke och smak. Min senaste egna favvo-variant finns här, ger ca 520-560 kcal/100 g. Mer ju högre andel nötter/frön/fett i förhållande till havrekärnor (som sänker snittet med sin högre andel kolhydrater).
I sin mest extrema LCHF-version innehåller blandningen endast nötter och frön och kommer en bra bit över 600 kcal/100 g.
Äts ihop med fullfett mjölkpulver (som Nido), löst i högre koncentration än normalt. Alternativet för den som inte gillar mjölk eller tål mjölksocker kan vara kokosmjölkpulver.
Bägge sorters pulver går att hälla i resp. portionspåse med musliblandningen, så det är, precis som du önskar, bara vatten som behöver tillsättas.

Ett annat sätt att få energirik frukost med lågt GI-index och utan kokbestyr är att blötlägga en sats smörrostade bovetekorn alt. korngryn på kvällen. På morgonen är de ätklara, men för att trissa energivärdet bör man blanda i rejält med t ex jordnötssmör. Jag har ibland med lite torkade tranbär för att bryta av smaken med något syrligt och få en lagom liten sockerkick, men det är absolut inte nödvändigt.

Vill man ha något som mer liknar macka, kan man lätt baka fröknäcke (massor av fina recept på nätet), eller köpa norska Sigdals "Helsprött" med pumpafrön. Underbart goda och håller dig mätt länge, men rätt dyra. Ger dock "bara" 456 kcal/100 g, så det gäller att boosta dem med smör, nötsmör etc.
Nackdelen med fröknäcke är såklart att det blir mer skrymmande att bära på, men de är trevliga som tillfällig omväxling om man har plats. Det som smulats sönder använder man bara som frukostflingor, se ovan ;)
 
Nu är det ju faktiskt så att alkohol innehåller mer energi per 100 g än kolhydrater, så om.du får tag på 80-90% etanol i drickbart tillstånd så har du ganska bra energi per vikt. Kanske inte bästa starten på dagen med en dl ren sprit;)

Själv kör jag med fiberhavregryn, en matsked linfrön, och sevans kokoschips, högst energiinnehåll och billigaste alternativet. Kung markattas ligger bra till i energi men är mycket dyrare, på köpet får man ekologiska...

Balansera med så lite havregryn och mycket kokoschips du tycker är gott. Blåbärssoppepulver antingen i blandningen eller blandat bredvid går fint ihop med kokossmaken.
 
Risenta har en müslisort utan spannmål, "kokos och hasselnöt". Den har 610 kcal per 100 gram. Till denna lämpligen Nido, som är en fet pulvermjölk.
 
Ta en king size Snickers och en kopp starkt kaffe med kokosolja så står man sig till 11-kaffet

Snickers består till 50% av socker. Det är inte den proteinbomb en del tror, halten är c:a hälften av de müsli jag nämnde, och ännu mindre i förhållande till många nötter och fröer. Energiinnehållet är inte ens 500 kcal per 100 gram och fetterna är nog inte optimala heller.
 
När du vägt upp dina portionspåsar kör dem genom mixern och påsa dem. När du sen häller kokhett vatten över dammet och rör runt är det ätfärdigt på en gång.
På långtur behåll några påsar hela som behöver 5 minuters kokning. Du kommer att lära dig uppskatta koncestensen. Munnen är mycket mera taktil än du tror.

go tur
 
Snickers består till 50% av socker. Det är inte den proteinbomb en del tror, halten är c:a hälften av de müsli jag nämnde, och ännu mindre i förhållande till många nötter och fröer. Energiinnehållet är inte ens 500 kcal per 100 gram och fetterna är nog inte optimala heller.

Nä, jag vet men det var lite halvt på skoj jag skrev det. Jag klarar mig på gröt och kaffe och snaskar jägarsnus vid behov fram till lunch. Snickers är gott att hacka ner i snuset för lite socker/kola-kick. Ibland behövs ingen lunch om jag snaskat för mycket.

Snickers eller liknande är nog mer en psykologisk motivationshöjare om det är tungt, än en verklig näringsbärare.
 
Snickers består till 50% av socker. Det är inte den proteinbomb en del tror, halten är c:a hälften av de müsli jag nämnde, och ännu mindre i förhållande till många nötter och fröer. Energiinnehållet är inte ens 500 kcal per 100 gram och fetterna är nog inte optimala heller.

Socker är iofs efter protein det som är viktigt att få med sig under ansträngning så det är ingen nackdel.
Proteinkällorna i snickers är mjölk och jordnötter dvs en bra källa och en riktigt dålig men mycket riktigt är det ingen större mängd, precis som de flesta andra nötterna och fröerna så har inte jordnötter en så bra proteinsammansättning även om jordnötter faktiskt är riktigt dåliga även i förhållande till riktiga nötter. Iofs har jag inte stött på någon som äter snickers för proteininnehållet. :)
480 kcal/100 g (ur minnet) är inte så dåligt för något som är gott och som går att äta kallt men jag skulle kanske inte satsa på det som den enda frukosten.

Som mer konkret svar på huvudfrågan så havregrynsgröt med torrmjölk eller proteinpulver, lite torkad frukt och en skvätt rapsolja. Det går utmärkt att bara hälla på kokande vatten på "vanliga" havregryn och låta det stå 10 minuter. Med snabbgryn blir det ännu lättare.
Känner man inte för varm mat den dagen så är det bara att att blanda med lite mindre kallt vatten och låta stå en stund.
 
jordnötssmör.
näringsinnehåll/100g (varierar lite beroende av sort, nedanstående är green choise som är 99,3% jordnötter och lite havssalt. finns sorter med ca 90-95% jordnötter och resten matolja, då är energi och fett halten lite högre och protein och kolhydrathalten lite lägre, finns även sorter där man tagit bort lite jordnötsolja, då är energi och fetthalt lägre och kolhydrat och protein högre)
Energi 623KCal
Kolhydrater 16g
Protein 25,6g
Fett 48,9g
hållbarhet ca 2 år i rumstemperatur

tillsätt valfritt tillbehör tex torkad frukt, gryn eller annat om man vill ha mer kolhydrater. Eller ät om den är.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Picea Är det tillåtet att ta ut avgifter på ställen där allemansrätten gäller? Allmänt om friluftsliv 314
danfri Bästa sättet att fästa Gränsfors yxa på ryggsäck med MOLLE? Allmänt om friluftsliv 16
Still Alive Hur motverka imma på glasögonen? Allmänt om friluftsliv 61
dmitrij Tältplatser på Gotland Allmänt om friluftsliv 39
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Få längsta batteritid på mobilen Allmänt om friluftsliv 26
RolandF Dagens tips på tält Allmänt om friluftsliv 0
Robertos Hängmatta på hösten Allmänt om friluftsliv 15
hsp Anpassa ändhylsa på tältstänger Allmänt om friluftsliv 5
senmathal Boka fjällstuga på STF hemsida Allmänt om friluftsliv 6
vandrafjäll Stormsäkra tältet på vinterfjället. Allmänt om friluftsliv 19
Cohf88 Angående felaktiga länsgränser på Google Maps/Earth (+10 år) Allmänt om friluftsliv 4
brigas Storstadsperspektivet på friluftsliv. Allmänt om friluftsliv 22
Troll 3 Dyrt å korsa gränsen på fel ställe i Norge Allmänt om friluftsliv 28
Granitbitarn Vilken sida ska man gå på? Allmänt om friluftsliv 147
kennet_arvidsson Varför tätförbud på kommunala skogsbadplaser? Allmänt om friluftsliv 53
Johan123 Rulla kanot på kanotvagn - Käringsjövallen till Öster-Vingarna? Allmänt om friluftsliv 18
Cyrus Tälta på Galterö Allmänt om friluftsliv 11
pirx tips på skräddare i malmö/lund? Allmänt om friluftsliv 2
Noatun. Media på långtur? Allmänt om friluftsliv 31
stormdans Tips på aktiviteter utomhus 4 timmar om dagen Allmänt om friluftsliv 28
Stordrulen Altarringen på Fulufjäll Allmänt om friluftsliv 17
Skogsstjärnan Försvunna vägar på kartan? Allmänt om friluftsliv 7
turep Skyltar på L-balk i skogen Allmänt om friluftsliv 7
Kimkim Avslöja guldkorn på internet? Allmänt om friluftsliv 19
cloud76 Grava lax på fjället Allmänt om friluftsliv 5
Kimkim Var titta på vågor i Göteborg? Allmänt om friluftsliv 2
fotografiskt På vilken sida bär du kniven? Allmänt om friluftsliv 59
ODK123 Förslag på spännande visstidsjobb? Allmänt om friluftsliv 4
majjen Fjället 2019 : 3 Bröllop på Kenekaise Allmänt om friluftsliv 2
Askel Tälta på Ivö (Ej campingplats)? Allmänt om friluftsliv 1
Sarektomten Sydtoppens höjd oklar på kebnekaise Allmänt om friluftsliv 50
4623 Vad kan vi hitta på? Hjälp! Allmänt om friluftsliv 9
salvion Fråga: Förslag på hur jag gör c.a 50 waypoints i stan att gå efter? Allmänt om friluftsliv 4
bergonatur Bila i Norge, framkomlighet på våren Allmänt om friluftsliv 2
Mediana Tips på tältplatser man kan tas sig med bil Allmänt om friluftsliv 6
pack Hygien på tåg Allmänt om friluftsliv 21
KjeSjo 10% rabatt på resan med SJ via STF, men resan blev dyrare..? Allmänt om friluftsliv 11
Moga Bära saker på huvudet? Allmänt om friluftsliv 17
Linneaa Höga kusten-leden i slutet på maj? Allmänt om friluftsliv 4
WildlifR Nån som är sugen på en överlevnadsresa i naturen ca 1 månad (helst en tjej) Allmänt om friluftsliv 1
fritänkare Vad händer om man lägger en roddbåt på stadens mark? Allmänt om friluftsliv 7
Entertainer Neder- mellan- eller överslaf på nattåget? Allmänt om friluftsliv 14
Christian Småland mäta tillbakalagda höjdmeter på en vandring Allmänt om friluftsliv 5
Mediana Behöver hjälp med tips på fin tältplats utanför Stockholm Allmänt om friluftsliv 8
toni-z Vad tar ni inte med er på fjället? Allmänt om friluftsliv 14
Askel Tips på tältplatser på Gotland, inom allemansrätten Allmänt om friluftsliv 0
plupp27 Tips på bra friluftskök Allmänt om friluftsliv 11
Varnbrink Outnorth på väg att kursa?? Allmänt om friluftsliv 15
Xto1891 tips på tält Allmänt om friluftsliv 13
spass Varning för äventyrs-grupper på Facebbok Allmänt om friluftsliv 20

Liknande trådar