Bloggar > Majjens blogg > Överraskande väder i norra ...

Överraskande väder i norra Padjelanta 2 av 2

- Sov lugnt, sa jag till Livskamraten. Nu kan inget mer hända. Men det kunde det...

Vi sov mycket oroligti den byiga vinden. Flera gånger satte vi oss käpprakt upp i tron att tältduken skulle brista. Jag har varit med om mycket hård vind tidigare. Jag minns speciellt en vintertältning nästan på pasströskeln i Storådörren, men då blåste det konstant hård vind. Det som hände här var att vinden mojnade totalt och kom sedan med full kraft, vräkte omkring i cirka 10-20-30 sekunder för att sedan mojna igen. Ibland var de tyst i 10 minuter eller mer för att sedan braka loss med lika stor kraft igen.

Strax efter klockan tre på natten var det ett sådant tillfälle när vi båda satt rakt upp i sovsäcken och bara väntade på att något skulle hända. Inte nog med att vinden vräkte mot tältet - från sidan!!! - det ösregnade också.

Då hände det! Hela långsidan på tältet vek sig rakt in mot oss! Hur var det möjligt? Tältpinnarna KUNDE inte ha lossnat!

Livskamraten pressade sig mot tältväggen för att inte tältbågarna skulle knäckas och jag kravlade mig ut i ovädret. Som tur var befann sig ingången på "läsidan".

Det som hade hänt var att de "stoppknutar" som fanns i änden på två av tältlinorna hade dragits åt så hårt i vinden, att de till slut blev så små att de kröp igenom hålet i "lin-låset". Det var ett litet hevete att i det vädret lyckas pilla upp knutarna, trä linan igenom låsen och sedan knyta nya och större knutar. Men det gick...

Sedan vi pustat ut en liten stund - klockan var nu fyra - bestämde vi oss för att göra det vi borde gjort från början - flytta tältet. Vi bestämde oss dock för att inte bara flytta tältet en bit, utan att istället vandra vidare. Vi packade ihop, lagade till frukost och begav oss iväg...

Men... vad var det egentligen som hade hänt? När vinden till slut fick oss att ge upp så kom den rakt från sidan. Men vi hade ju långsidan vänd mot Stiboks stup. Hur kunde vinden få sådan fruktansvärd kraft på så kort sträcka?

Det räckte med att vi vandrat en knapp kilometer för att märka att det nästan inte fanns någon vind alls. När vi senare på dagen pratade med stugvärd och en del vandrare vid Kutjaurestugan så blev de mycket förvånade över vår berättelse. De hade inte haft särskilt mycket vind.

Jag tror att det var stugvärden som så småningom kom med en möjlig förklaring. De starkaste vindar som uppmätts i Sverige är ju fallvindar i Tarfaladalen. Kunde det vi råkat ut för vara fallvindar från stupen vid Stibok? Jag tror det - till någon annan kommer med en bättre förklaring.

Inlagt 2012-08-18 19:34 | Läst 20623 ggr. | Permalink
Logga in för att kommentera
 Glömt namn/lösen?
2012-08-18 22:21   falken_007
Var med om liknande kastvindar för 7 år sen när vi med skolan tältade på öst sidan av Pältsan var flera som fick springa ut och fixa tält linor och någon tält båge som gick själv låg jag i mitt enmans tält med ansiktet mot ryggsäcken, var ingen rolig natt....
 
Svar 2012-08-19 11:44   Håkan Friberg
Ja, där ser det ut på samma sätt. Inga av våra tältbågar gick av, men två hade fått sig en rejäl extra böj. Jag undrar hur mycket de försvagas när man böjer tillbaks dem
 
2012-08-19 09:26   thegedd
"Kunde det vi råkat ut för vara fallvindar från stupen vid Stibok?" The answer my friend is blowin' in the wind.....
Har varit med om liknande under färd, inte så trevligt. En gång nedanför Gaskastjåhkkå (1825) - Pårte, där en båge knäcktes. På cykel i nedförslut har jag vid ett par tillfällen varit tvungen att ställa mig upp och ta i, för att inte bli stillastående - p.g.a kraftiga vindar.
 
Svar 2012-08-19 11:45   Håkan Friberg
Blowin in the wind - fyndigt :-)
Det låter som om jag varit med om ett välkänt fenomen.
 
2012-08-19 12:40   fowwe
Någonstans har jag läst om fallvindar från en glaciär i Sarek. Pastavagge, möjligen. Ett tält blåste bort och fick letas upp långt från platsen. Har för mig att det var här på Utsidan jag läste det. Så jag tror också på fallvindsteorin.
 
Svar 2012-08-20 21:39   Håkan Friberg
Ja, här visar det sig att det jag upplevde kanske inte är så ovanligt.
 
2012-08-19 12:51   smux
Tror absolut på fallvindar från berget intill. Jag har ingen erfarenhet från svenska fjällen men däremot från andra platser på jorden. En sådan är den grekiska ön Ikaria där fallvindarna några 100 meter ut från kusten på norra sidan är av stormstyrka och kan få en större färja att luta några grader. Helt intill kusten och bergen är det vindstilla, dvs sitter du på stranden är det helt vindstilla men bara några 100 meter ut ser du hur havet piskas till skum av fallvindarna. Gissningsvis hade ni tältat på det "ideala" avståndet från stupet för att träffas av dessa vindar?
 
Svar 2012-08-20 21:40   Håkan Friberg
Nu blir jag nyfiken. det här måste ju undersökas - en annan gång :-)
 
2012-08-19 14:10   dHANScan
De tältbågar som böjdes villa jag försöka leva med. Det gör jag själva efter en blåsig natt ovanför Rumok, Pietsjaure (ovanför St. Sjöfallet) sist i juli för 2 år sidan.
Då var det väl vinden i St. Luleälvdalen som förstärkts uppe på branten. Troligen et vanligt fänomen. Jag minns det mättes 23 m/s i St. Sjöfallet den natt.
Teorin om fallvindar kan jag vara med på. Nedanför stupet på Stibok var ni säkert på läsidan av berget från den genom den lågtrycksdominerade juli troligen framhärskande västliga vind. Att det kan vara starka vindar på läsidan och sidan av berg har jag upplevd i juni 2004 vid Padjelantaleden nedanför Ahkka (tältet raste efter att bågan knäckade), heldigtvis var det nära turslut. Vidare i juni 1990 vid sjön i Nijákpasset och juli 2010 vid magnesittbrottet i Ähpar, där tältbottnen hoppade i sidvinden.
Väl vanligt som de upplevde i Kutjaurestugan att det kan vara "ganska bra väder" (visst et relativt begrepp i denne dåliga sommar?) där även om ni hade de vindupplevningar vid Stibok på samma tid.
Roligt att höra om er vandring i en del af Padjelanta jag inte känner till eftersom det är utanför BD10
 
Svar 2012-08-20 21:43   Håkan Friberg
Efter så många vind-upplevelser förvånar det mig att du vågar tälta i närheten av berg :-)
Inspirationen till denna vandring fick vi av Anders Nordvall här på Utsidan. Leta i hans bloggarkiv!
 
2012-08-23 11:41   BrittMarie
Vanligt eller ovanligt, hur som helst är det inte alls trevligt att vakna med tältduken på ansiktet. Har gjort det en gång men då i "vanligt" blåsväder. Valde att byta ut de stångdelar som hade böjts för säkerhets skull.
 
Svar 2012-08-23 16:58   Håkan Friberg
Hmm... Jag var dum nog (?) att böja tillbaka stängerna och nu är jag inte riktigt säker på vilka det var. Undrar hur många % försvagningen är...
Jag får väl lägga mig nedanför ett stup igen och vänta på fallvindarna. :-)
 
2012-08-26 21:17   skogsfia
Det är typiska fallvindar som du beskriver. Väl känt fenomen bland seglare som ankrar i vikar nedanför höga berg. Har själv haft mycket oroliga nätter då man får sitta ankarvakt t. ex. vid den skottska ön Skye med 1000 m höga berg intill.
 
Svar 2012-08-26 22:09   Håkan Friberg
Tack för det klargörandet. Jag ska akta mig för bergsstup i fortsättningen. :-)
 
2012-08-30 17:03   Anders_sthlm
Vind är nog en del av fjällets natur det med. Man får ta det med ro och sans. Ibland hjälper det kanske att förstå vad för slags vind det rör sig om. Vill man veta nått kanske en fjällväderkurs är att rekommendera.

Men som sagt. Det finns ju olika typer av fallvindar. Kanske någon av kommentatorerna råkat ut för ‘katabatisk fallvind’. Den är i alla fall den värsta. Men den uppkommer för intet ont anande ju vid klart väder och då ska man som sagt inte tälta vid branter typ: Niak eller Pårte i Sarek. Då står nog inget tält emot, hur dyrt och fint det nu än är.
Jag har själv fått två tält förstörda av sådant, ett var ett nyinköpt Hilleberg och det i just Sarek. Jag tror jag skrivit dom det i nått blogginlägg. (Men eftersom blogginlägg funkar på det viset, att det som är aktuellt för stunden är intressantast blir något som hänt i dåtid och nästan alltid glöms bort)

Men man står sig väldigt slätt just i Sarek utan tält kan jag lova. Det kan bli dryga vandringar till en fjällstuga.
Då är fjällromantiken bortblåst, tillsammans med karta, tält, kläder och annat.
 
Svar 2012-08-30 20:03   Håkan Friberg
Jag är lite förvånad över min egen okunskap. Jag har trots allt fjällvandrat en hel del och också läst ganska mycket litteratur om fjällvärlden, men ändå inte förstått att detta är ett ganska vanligt fenomen. I min värld hängde fallvindar ihop med glaciärer. Uppenbarligen fel. Kanske dags att anmäla sig till en fjällväderkurs...
 
» Visa även betygsättningar utan kommentar

Arkiv

Kategorier

Etiketter

Länkar

 

Logga in

Tips!