Fjällvandringar, naturupplevelser och friluftstankar.

Har under 2000-talet fått förnyad möjlighet att gå i fjällen, vilket jag tidigare gjorde på 70-talet. I Skåne där jag bor finns inga fjäll, så där blir det mest utflykter i Lunds kommun med fågelkikare, kamera och kaffetermos.

I den svenska fjällvärlden har det mest blivit vandringar i Sarek och Padjelanta som lockar med stora orörda naturområden. Djurlivet i dessa nationalparker intresserar mig också, och jag har bland annat gjort en del fågelinventeringar för Lunds Universitets räkning. Jag har också skrivit en bok för fjällbesökare: Vandringsturer i Sarek (utgiven på Vildmarksbiblioteket). De senaste åren har jag undersökt Präststigen, en gammal färdväg i Kvikkjokksfjällen. Dessa undersökningar har också resulterat i en bok som nu är utgiven och finns att köpa.

Under det senaste decenniet har det även blivit ett antal vinterturer på skidor i fjällvärlden. Att vistas en hel vecka (eller mer) i tält bland de snöklädda fjällen är en annorlunda och fascinerande upplevelse. Men jag och min kompis Anders tycks ha en märklig förmåga att hamna i snöstorm och oväder!

Det enkla livet i naturen tycker jag är mycket tilltalande. Bara ha med sig så mycket som får plats i en ryggsäck. Klara matlagning, brödbak och annat på friluftskök. Sova i tält med naturen på andra sidan tältväggen. Uppleva möten med fåglar och andra djur. Och ständigt bli fascinerad av naturens storslagenhet. Ofta har jag någon eller flera fjällvänner med på turen, men det händer ibland att jag reser helt själv.

När det gäller min aktivitetsnivå så varierar den under året. För det mesta är det nog Blå som stämmer bäst men vissa perioder är den säkert Röd (även om sportighet inte är något utmärkande drag för mig).

Användarnamn: fowwe

Intressen: Fågelskådning, Friluftsmat, Vandring, Turskidåkning, Litteratur, Navigering, Foto, Utrustning

Länkar:

Hur blev det så här - en ny vintertur?

Eftersom jag är bosatt i södra Skåne har det alltid varit förknippat med blandade känslor att fantisera om fjällresa med skidor, pulka och tält. Faktiskt dröjde det tills jag (med god marginal) blivit 55+ innan jag och min kompis Anders gav oss iväg den första gången. Fram tills dess hade det varit en årlig återkommande mental dragkamp mellan vinteräventyrets lockelse och den skånska vårens behagfullhet. Våren, med sjungande lärkor och grönskande fält, hade dittills alltid avgått med segern. Några av mina känslor inför snön och kylan skrev jag för övrigt ner i ett blogginlägg 2009, med titeln Kärleken till snö

Så åkte vi iväg drygt ett år därefter. Det var exotiskt och fascinerande. Resan följdes av fler. Och nu tycks det vara dags igen.

Men den mentala processen är fördenskull inte över. Nu i januari känns väl beslutet logiskt, men det kommer säkert kännas väldigt konstigt att i mitten av mars stiga på tåget mot norr. Då har dagarna i Skåne blivit längre och mycket varmare, flyttfåglarna kommer i långa banor och lärkorna sjunger för full hals. Och jag vet att jag måste försumma allt detta eftersom det går åt många timmar och dagar för att planera och packa för skidresan.

Jag anser att i år var det helt klart Anders fel. Han tog mig inte på allvar när vi träffades före jul och pratade framtidsplaner. Jag sa väldigt tydligt att den senaste vinterresan - i mars förra året - inte var någon succé. Att jag inte var färdig med att bearbeta den mentalt. Att jag behövde tänka på något annat än vinterresa den här våren.

Bilden: Dagen före stormen. Anders på väg mot en renvaktarstuga. Allting är stort, vitt och öde.

För jag minns fortfarande hur det var då. Vi hade ju haft så stora och stolta planer. Vi skulle skida runt hela Kebnekaisemassivet och kanske rentav ge oss upp en bit på berget. Jag hade inköpt ett nytt tält (i backspegeln: tack, gode Gud) och vi skulle njuta av sköna lägerplatser. Men hur blev det? En inledning av färden med tö, 400-500 höjdmeters utmattande stigning under en dag, kilovis med klabbsnö under stighudarna, och därefter STORMEN. Fyra dygn av ylande och vrålande storm som höll oss kvar i tältet och tvingade oss till nästan total overksamhet. Det finns beskrivet i en artikel på Utsidan här

Därefter var beslutet om återtåg oundvikligt, nästan samma väg som vi kommit. Och, jovisst, det blev några fina dagar på slutet. Men inte alls som den tur vi hade tänkt oss. Och när vi kom hem ville jag noga tänka igenom vissa saker. Till exempel om det i framtiden skulle vara värt att offra flera veckor av den skånska våren när risken fanns att tö, regn och blåsväder kunde spoliera alla äventyr i vinterfjällen.

Men nu måste jag ha blivit manipulerad. Av Anders, naturligtvis. Så det är alltså dags igen, vi har bestämt att vi ska åka. Men inga 500 höjdmeter under dag 1 eller 2. Och betydligt mänskligare terräng, så vi kan hasa iväg i avslappnat tempo. För vi är ju inga skidåkare, egentligen. Nästan enda gångerna vi har snö under skidorna är ju när vi är i Lappland.

Men en märklig sak inträffade när jag letade reda på min excel-fil med packningslistorna i datorn. Jag öppnade filen och började läsa. Och då kände jag något oväntat och samtidigt väldigt välbekant: jag längtar upp till vinterfjällen!

2017-01-16 08:29   undvall
Bättre lycka denna gång!! Och om ni nu kommer iväg i mitten av Mars kan jag varmt rekommendera att främst sikta in sig på tur genom fjällbjörkskogens magiska rike. En personlig favorit är att skida genom Sjaunja, men med tanke på tidigare bloggar så skulle det vara kul att läsa hur du/ni upplever en tur från Kvikkjokk och upp genom hela Njoatsovagge :-). Gjorde en sådan tur för en 25-26 år sedan och även om det bitvis var lite tungt att ta sig fram i den "bottenlösa" lössnön så uppvägdes det av att man så enkelt kan ta sig till på sommaren väldigt otillgängliga platser.

God tur!!

2017-01-16 11:05   Bandersson
Vilket tips du får av Stefan - att ta en tur genom Njoatsosvágge! Då skulle ni ju också kunna undersöka om det finns någon renstig genom Sähkoknuohkke. Lavinfaran i Njoatsosvágge har ju Stefan skrivit om tidigare.

God Tur från mig också!

2017-01-16 11:52   fowwe
Tack för tips och välgångsönskningar! Det är som ni läser våra tankar. Det är faktiskt Kvikkjokk och Njoatsosvágge vi har talat om. Även Sjaunja har varit på tapeten, men jag behöver till Jokkmokk och Kvikkjokk i andra ärenden också. Så Sjaunja får vänta ett litet tag. Inte säkert att vi åker hela Njoatsosvágge, har planer på Låptåvágge (och sedan Tjuoldavágge på hemvägen). Men vi får se. Sluttningen upp till Goabrekjávrásj kan förvisso innehålla lavin även om den inte är så hög.

2017-01-17 20:28   dHANScan
Lycka till med ny tur och spekulationer innan dess. Jag kan nästan inte tänka att ni skulle drabbas av så olycksrikt väder två år i rad. Men visst får man vara förberedd på att allt kan hände på vårvinterfjället, och det är ni redan

Svar 2017-01-20 12:36   fowwe
Tack, Hans. Jag man undrar vad som väntar oss. Men vi försöker vara optimistiska. Och så är vi väldigt envisa...

2017-01-19 10:35   Helena Rosquist
Kommer så väl ihåg er resa och din berättelse från den och förstår att du hade viss tvekan att ge dig iväg igen.
Men. Oftast är väder och temperatur bra i mars/april. Våren i fjällen är ju den tid som är den bästa.
Hoppas ni får en jätte fin tur!
/Helena

Svar 2017-01-20 12:40   fowwe
Bra med en dos optimism, det tackar jag för. Jo, visst är våren i fjällen fin. Men just idag är det nästan åtta plusgrader hemma i Lund och jag har redan hunnit sitta ute och sola en stund. Får sola mig mätt innan jag åker så ska det nog kännas bra sen. ;)

2017-01-19 13:15   undvall
Trevlig plan :-) .... faktiskt väldigt lik turen som vi gjorde genom Njoatsovagge! Skillnaden var att vi efter passerat Låptåvagge vek västerut och tog oss ner till Tarradalen via Buojde.

Om du/ni nu inte redan har det kan det vara värt att överväga att införskaffa ett par skidor med riktigt bra bärighet. När vi var där så lånade jag ut mina Tegsnässkidor till en kompis som var med på turen och skidade själv med ett par Fischer Europa 99. Och det blev mycket slit i lössnön nere i skogen. Men då var det i och för sig en ganska kall och snörik vinter det året vill jag minnas....

/ Stefan

Svar 2017-01-20 12:52   fowwe
Bra med tips. Ett par Tegsnäsare finns i min i källare, de är från 1970-talet. Det var länge sedan jag använde dem. Ska tänka över saken.
Men kanske man kan skida vissa sträckor på Kamajokkens is och även på Njoatsosjåhkå, vad tror du om det? Sedan blir det så småningom hyfsat med kalfjäll längre upp i dalen. Men vi får ha gott om tid och rimliga ambitioner.
Förresten fick vi ett tips från en jag känner på hur vi ska börja vår tur. Men det innebär drygt 500 höjdmeter det första vi gör, upp på Vállevárre. Känns välbekant på något vis... ;)

2017-01-20 14:37   undvall
Perfekt! Dubbelkolla bara att Tegsnäsarna funkar som de ska innan ni ger er av, hade en kompis som körde på sina gamla som legat och torkat ut....bröts rakt av när han passerade ett litet dike.

Vilken som sen är den bästa skidan beror ju till stor del på hur vintern har varit. Sist jag var uppe i mars (tre vintrar sedan), hade det varit +5 och duggregnat ett par dar innan vi begav oss....sen kom kylan. Med STORT K, hade väl -35 kallaste natten :-)

Vid det tillfället hade det gått bra att gå till fots första veckan på tur, var pansar-skare precis över allt. Och i det läget är det nog tryggare att välja ett par skidor som du trivs med och vet funkar även på kalfjället.

När vi skidade upp längs Njoatsovagge så vill jag minnas att vi till 70-80% skidade nere på Kamajokkens is och på Njoatsosjåhkå. Är ju den naturliga färdvägen förutom bitvis genom Änok där jokken "slingrar" sig fram och det är enklare att gå lite mer rakt på.

Jo att ta sig upp till Vállevárre är ju alltid en trevlig start på varje tur, framför allt om vädret är fint! Men om man drar pulka kan det vara klart utmanande att ta sig upp. Skulle personligen bara göra det med pulka om snön var mycket fast och självfallet är stighudar i princip ett måste. Är det mjuk eller ännu värre lössnö kan det visa sig vara näst intill omöjligt att ta sig upp genom skogen ... om det nu inte finns ett skoterspår att följa!

Fanken, man blir som "lite" avundsjuk, är ju osannolikt vackert där uppe i mitten av Mars!!!

Svar 2017-01-23 17:05   fowwe
Tack för denna svärm av synpunkter, nu har jag ännu mer diskussionsunderlag att ta med mig i Anders och min planering. Får se hur det blir med Tegsnäsarna. Har faktiskt oroat mig lite tidigare för att de håller på att bli spröda.
Det där med ordentlig kyla vore ju intressant att uppleva någon gång, men man kanske inte ska önska sig för mycket. Man kan ju få precis vad man efterfrågar...

Hardeberga – vandringar i underskattad landsbygd

En så stor stad som Lund uppslukar lätt intresset hos dem som bor där. I ännu högre grad gäller detta den betydligt större staden Malmö. Det är lätt att upphöja livet i staden som mer intressant och mer betydelsefullt är livet i exempelvis en liten by (som kanske rentav är på väg att avfolkas).

Det finns något motsägelsefullt i en stor stads lockelse. Å ena sidan får man känslan av att det händer väldigt mycket, ett myllrande liv. Å andra sidan upplever man att staden är möjlig att få överblick över, att begripa sig på. Det senare är naturligtvis en illusion, till stor del skapad av arkitekturen som målar upp de stora linjerna för oss. Dessa skapar ordning och sammanhang åt det vi ser och döljer det mesta som finns bakom fasaderna. Vi får känslan att vi förstår. Men vem kan greppa ens en bråkdel av vad som sker bakom just dessa fasader? Inte ens i ett medelstort bostadshus är det möjligt.

Genvägen Nijákvágge – för den som har gott om tid

Det klichéartade talesättet ”genvägar är ofta senvägar” exemplifieras på ett utmärkt sätt av Nijákvágge som erbjuder en betydligt kortare väg jämfört med att runda norr om fjället Niják. Med detta vägval får vandraren uppleva en av Sareks veritabla bakgårdar, där frostsprängt stenskravel samlats i högar, drivor och fält. Med andra ord - oemotståndligt för varje Sarekvän!

Det är juli 2021 och jag befinner mig i norra delen av Ruohtesvágge. Lägerplatsen är min femte i Sarek denna varma och myggrika sommar. Men jag är inte ensam – tältet delar jag med min gode vän Anders. Inte den vanlige Anders, han som jag oftast har gått tillsammans med och som finns med i många av mina skriverier här på Utsidan. Nej, detta är en annan Anders. Lustigt nog är båda två professorer på Tekniska högskolan i Lund och känner varandra väl.

Den Stora Grå. Och om fasaden som rämnade

Lunds kommun har knappast rykte om sig att vara en skogskommun, men vi har faktiskt några ganska stora barrskogsområden. Ett av de största är Vombs fure som ligger precis söder om Vombsjön. För något tiotal år sedan hittade man tillfälligt en kringflygande lappuggla i den skogen. Och nu var det dags igen. På årets sista dag 2022 upptäcktes en individ på eftermiddagen, strax före skymningen. Men det var inte många fågelskådare som fick se den.

Lappugglan är normalt en norrlandsfågel – åtminstone har den alltid betraktats som det. Samtidigt kan den ibland förflytta sig långa sträckor vilket Ove Stefansson beskriver i sin bok Nordanskogens vagabond. Lappugglan. På senare tid har häckningar konstaterats så långt söderut som Blekinge.