Användarnamn: Örnsätrarn

Intressen: Fågelskådning, Friluftsmat, Vandring, Turskidåkning, Litteratur, Navigering, Paddling, Foto, Resor

Svenska Fjällkartan i rasterformat för nedladdning

Lantmäteriet släppte 2016-01-01 bland annat Fjällkartan fri under licensen CC BY (Creative Commons Erkännande 4.0 Internationella Publika Licens). Det innebär i korthet att den är fri att ”använda, sprida, göra om, modifiera och bygga vidare på Lantmäteriets öppna data, även i kommersiella sammanhang ” under förutsättning att källan anges och att eventuella bearbetningar omnämns.

Problemet för tillfället är att det inte finns något bra sätt att få ta del av de frisläppta kartorna. Lantmäteriets ambition är att någon gång under 2016 ha kartorna tillgängliga för nedladdning utan kostnad.  Tills vidare hanteras leveranserna manuellt med en startavgift på 500 kr, en maximal leveransavgift på 2500 kr och en leveranstid om högst 7 arbetsdagar. Kartorna levereras i form av bildfiler enligt det svenska standarrutnätet. Varje ruta i koordinatsystemet är 5000 x 5000 punkter där varje punkt motsvarar en yta av 10 x 10 m2. Inga kartor kommer att ha de blå rutnäten som markerar rutor med 2 km sida som är vanliga idag. Inga bearbetningar kommer heller att göras för att få till de 25 speciella Fjällkartorna för olika områden som är den vanliga formen av Fjällkartan idag. Det går att titta på Fjällkartan och andra kartor på Lantmäteriets visningstjänst. Det går även att skriva ut kartor i pdf-format. Nackdelen är det lilla utsnittet vid högre upplösningar.

Jag har därför bearbetat kartmaterial från Lantmäteriet och skapat nya Fjällkartor med ungefärlig utsträckning som i den tidigare indelningen. De flesta av dem täcker något större yta än tidigare och överlappet är således något större. Vanliga sidlängder på kartorna är 7000 – 9000 pixlar så för en utskrift i skala 1:100000 blir kartans sidor 70 – 90 cm. Varje pixel är då 0,1 mm. Bildformatet jag valt är jpeg vilket gör det lätt att hantera dem i olika rit- och bildprogram efter egna önskemål. Jag har gjort kartorna i två versioner, en utan grid och en med grid. I kartorna med grid anges koordinaterna för rutnätet i Sweref 99 TM i vänsterkant och överkant i hela tusental.

GPS-användning. De nya kartorna lämpar sig inte direkt för användning i GPSer. Garmins ”user maps” kräver filer av typen kmz och bilden får vara högst  1024 x 1024 punkter. Jag har därför delat upp hela kartmaterialet i filer om 1000 x 1000 punkter (1 kvadratmil) och gjort kmz-filer av alltihop. Jag har testat att göra detta med programmet Okmap som enligt reklamen ska kunna dela upp en geopositionerad större karta i optimerade mindre delar. Det visade sig att den funktionen inte fungerar riktigt tillfredställande eftersom varje delkarta får samma vridning (en av parametrarna i geopositioneringen) som den stora. Detta leder till onödigt stora fel vid kanterna mellan de mindre delkartorna. Jag har därför skrivit egna rutiner och varje delkarta har unika parametrar för att få så bra anpassning som möjligt. Min egen Garmin 62s kan hantera upp till 99 kmz-filer, men det finns modeller som kan klara flera hundra. Dessa filer lär också kunna användas i många appar i mobiltelefoner, men det känner jag sämre till. Totala antalet kmz-filer uppgår till drygt 1000 för hela Fjällkartan. Jag är inte riktigt klar att släppa dessa än, men det blir inom några dagar.

Fjällkartorna kan laddas ner från denna sida. Om du för dem vidare så glöm inte att ange att kartmaterialet kommer från Lantmäteriet.

2016-01-05 07:42   eyck
Fantastiskt altruistiskt initiativ! :) Planerar du att uppdatera PDF-erna när grunddata ändras?

2016-01-05 08:44   tuggo
underbart att någon gör jobbet
filen BD7.jpg och BD10grid.jpg verkar vara felaktiga går ej att öpna efter nedladning

Svar 2016-01-05 10:18   Örnsätrarn
Jag hade en del nätverksstrul när jag kopierade upp filerna så ett par kom inte upp på rätt sätt. Men nu finns de där.

Svar 2016-01-05 12:34   tuggo
ok tack :)

2016-01-05 10:29   Didgeridoohan
Helt fantastiskt! Bokmärkt...

2016-01-05 10:47   fafner
Snyggt jobbat!
Har du gjort jobbet i QGIS eller i något annat program, du vill inte dela dina "style" filer med oss vanliga dödliga som vill leka och lägga in mer kartdata!

Svar 2016-01-05 14:13   Örnsätrarn
Jag har gjort allt i egna program som jag skrivit från scratch. Jag har inga style-filer alls. Allt är gjort i raster och inte i vektor.

2016-01-05 11:09   Tobbe C
Jättestort tack!

2016-01-05 11:17   eyck
Rättelse till mitt inlägg ovan - menade självklart jpg-filerna och inget annat.

Svar 2016-01-05 14:18   Örnsätrarn
Uppdateringar. Lantmäteriet anger en omloppstid för översyn till 3-4 år. Tiden får utvisa om jag gör uppdateringar.

2016-01-05 12:08   fowwe
Stort tack för detta! Ett imponerande arbete som jag säkerligen kommer att ha nytta av många gånger.

2016-01-05 13:28   BMartins
Stort tack!

2016-01-05 13:42   Björnen
Suveränt. Vilket jobb du har gjort :-) :-) :-)
Jag var snabb att registrera mig för att ta del av materialet men upptäckte att det för mig blev för mycket jobb för att ha nytta av materialet.

2016-01-05 16:42   Sleman
Tack och bock!

2016-01-05 18:12   Håkan Friberg
ÅÅhhh... du borde få livslångt medlemskap på Utsidan. :-)
Stort tack!

2016-01-05 22:44   Bhappy
Applåder och visslingar! Vilket jobb!

2016-01-08 16:57   Henning K
Härligt! Även om jag inte kan använda dom på min 60 CSx...
Men det verkar vara några små problemområder, minst på BD6:
Norr om Torneträsk (Mellan Abisko och Kaisepakte), på Rautasjaure och nära Kaitumjaurestuga finns vita fläckor.

Svar 2016-01-08 23:48   Örnsätrarn
Felet är nu åtgärdat. Inga vita fläckar i BD6. Notera att området finns i tre filer som uppdaterats. Upptäcker någon fler tekniska fel så hör av er.

2016-01-11 10:02   ripnils
Tack så mycket!

2016-01-14 21:08   coolmanq
Äntligen börjar lantmäteriets kartor bli tillgängliga på ett lite mer smidigt sätt! Dock skulle jag vilja slå ett slag för att göra en konvertering till SQlite format (går att göra från geotaggade tif-filer) med lite olika zoomnivåer så skulle varje svensk med en smarttelefon på ett smidigt sätt få tillgång till kartorna genom det extremt kompetenta gratisprogrammet Locus (finns många alternativ som stödjer formatet, vilket blir betyligt mer hanterbart en flera kmz-filer). Konverteringen bör kunna göras via MAPC2MAPC eller QGIS.

2016-01-17 22:49   Örnsätrarn
Fem små dropouts har hittats i kartorna och är nu fixade i både kartor och kmz-filer. Kolla på nedladdningssidan om just de filer du laddat ned behöver uppdateras. Hittar du något fel så var god meddela mig.
/Bengt

2016-02-15 21:06   UteMats
UNDERBART! Tack!

2017-05-01 22:57   Llehs
Tack för ett ovärderligt arbete!!!

I Sarek 50 år efter första gången.

Min kompis Hasse och jag gjorde vår första Sarekvandring i augusti 1968. Vi var då nyblivna studenter och det var vår första fjällvandring över huvud taget. De följande åren gjorde vi ett flertal Sarekvandringar. Därefter blev det ett uppehåll tills vi båda blev pensionärer. Då återupptog vi våra Sarekvandringar och har i några år planerat att göra en "jubileumsvandring" år 2018 för att fira att det var 50 år efter vår första. Ungefär tre veckor innan vår planerade vandring i augusti meddelade Hasse att han inte kunde följa med eftersom en familjemedlem drabbats av allvarlig sjukdom. Han skulle inte kunna glädjas åt turen och istället ha tankarna på annat håll. Vår tur skulle behöva skjutas på framtiden. Det var ett ledsamt besked och under en tid visste jag inte hur jag skulle göra. Skulle jag göra en tur ensam? Det skulle absolut inte bli detsamma när Hasse inte var med, men å andra sidan har jag gjort ett antal soloturer i Sarekområdet under senare år.

Nåväl, efter velande hit och dit bestämde jag mig för att åka upp till Kvikkjokk för att där bestämma om jag skulle vandra eller inte. Dit är det alltid roligt att komma.

En pensionärs problem i Pårek(2)

Dag 2, 19/6, fortsättning.

Jag låg alltså i vattnet efter att ha ramlat vid vadning av Boarekjåhkå vid Boarekjávrres östra ände. Jag låg på höger sida mellan stenar och bara mitt huvud och vänster axel låg över vattnet. Även ryggsäcken täcktes av vattnet. Höger knä gjorde rejält ont. Strax intill låg is kvar i gölarna så temperaturen i vattnet var därefter.

En pensionärs problem i Pårek(1)

Jag startade bilresan upp mot Kvikkjokk 14 juni. I år (2017) skulle den få ta 4 dagar istället för 2 som den brukar. Vanligtvis åker jag E45 upp genom Norrlands inland, den ger mig en så skön vildmarkskänsla och får mig att tänka på Canada. Men nu skulle jag göra en avstickare in till Gäddede, Stora Blåsjön, Ankarede, Stekenjokk och Fatmomakke. Där hade jag inte varit på 30 år och eftersom de gjort stort intryck på mig då så ville jag återse dem. På vägen upp mot Stekenjokk fick jag en försmak av hur sen våren var i de västra fjälltrakterna. Sjön Leipikvattnet på 468 m höjd var till hälften istäckt och när jag kom högre upp var det snö nästan överallt, bara i vissa sydlägen var det snöfritt. Det här fick mig att undra över hur det skulle bli att vandra i Sarek några dagar senare. Jag hade noga följt med i väder- och snörapporterna och visste att våren var sen i år, men också att det var stora skillnader mellan de västra och de östra delarna av fjällkedjan. Inte särskilt sent i öster, men mycket sent och mycket snö i väster. Jag skulle gå i de östra delarna så förhoppningsvis var det ganska snöfritt där.

Vid Stekenjokkvägen väster om Gelvenåhkoe.