Användarnamn: Örnsätrarn

Intressen: Fågelskådning, Friluftsmat, Vandring, Turskidåkning, Litteratur, Navigering, Paddling, Foto, Resor

Terrängkartan för Garmin GPS och Android

Jag är nu klar med terrängkartan i form av kmz-filer som kan användas i Google Earth, Garmin GPS och i smartphones med Android. Totalt är det drygt 13000 geopositionerade delkartor i formatet 1000 x 1000 pixlar med 5m/pixel. Delkartorna har samlats i filer om 50 km x 50 km, dvs 100 delkartor i varje fil vilket är det antal som Garmin GPS vanligtvis klarar av. Ibland innehåller filerna fler delkartor och ibland färre beroende på terrängkartans gränser. Helt blå (sjö/hav) och helt vita delkartor har tagits bort för att spara plats. Filerna anges med koordinaterna för sydvästra hörnet i systemet SWEREF 99 TM.

Kartorna har testats i Google Earth, Garmin 62s och i Locus Map free på en Android-platta. Jag har också testat appen Galileo för Iphone 5 som säger sig kunna hantera kmz-filer men inte lyckats få in filerna i programmet då instruktionerna inte stämmer.

Terrängkartan i rasterform för nedladdning

I början av januari gjorde jag Svenska Fjällkartan tillgänglig i rasterform för nedladdning som kartor och för gps. Nu är jag klar med terrängkartan i form av kartor. Totalt är det 244 kartor i formatet 7500 x 8000 pixlar med 5m/pixel. Vid utskrift i storlek 75cm x 80cm blir det en skala av 1:50000, dvs den storlek och skala som Lantmäteriets tryckta kartor har. Indelningen i kartblad är också nära Lantmäteriets.

Kartorna finns i två versioner, en utan referensnät och en med. Referensnätet anges i systemet SWEREF 99 TM med rutor om 1000m sida. En uppsättning kartor är ca 3GB, för båda alltså ca 6GB. Kartorna kan laddas ner via denna länk.

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.