Fjällvandringar, naturupplevelser och friluftstankar.

Har under 2000-talet fått förnyad möjlighet att gå i fjällen, vilket jag tidigare gjorde på 70-talet. I Skåne där jag bor finns inga fjäll, så där blir det mest utflykter i Lunds kommun med fågelkikare, kamera och kaffetermos.

I den svenska fjällvärlden har det mest blivit vandringar i Sarek och Padjelanta som lockar med stora orörda naturområden. Djurlivet i dessa nationalparker intresserar mig också, och jag har bland annat gjort en del fågelinventeringar för Lunds Universitets räkning. Jag har också skrivit en bok för fjällbesökare: Vandringsturer i Sarek (utgiven på Vildmarksbiblioteket). De senaste åren har jag undersökt Präststigen, en gammal färdväg i Kvikkjokksfjällen. Dessa undersökningar har också resulterat i en bok som nu är utgiven och finns att köpa.

Under det senaste decenniet har det även blivit ett antal vinterturer på skidor i fjällvärlden. Att vistas en hel vecka (eller mer) i tält bland de snöklädda fjällen är en annorlunda och fascinerande upplevelse. Men jag och min kompis Anders tycks ha en märklig förmåga att hamna i snöstorm och oväder!

Det enkla livet i naturen tycker jag är mycket tilltalande. Bara ha med sig så mycket som får plats i en ryggsäck. Klara matlagning, brödbak och annat på friluftskök. Sova i tält med naturen på andra sidan tältväggen. Uppleva möten med fåglar och andra djur. Och ständigt bli fascinerad av naturens storslagenhet. Ofta har jag någon eller flera fjällvänner med på turen, men det händer ibland att jag reser helt själv.

När det gäller min aktivitetsnivå så varierar den under året. För det mesta är det nog Blå som stämmer bäst men vissa perioder är den säkert Röd (även om sportighet inte är något utmärkande drag för mig).

Användarnamn: fowwe

Intressen: Fågelskådning, Friluftsmat, Vandring, Turskidåkning, Litteratur, Navigering, Foto, Utrustning

Länkar:

Sarek 20 juni – 1 juli 2010. Dag 7 och 8.

Dag 7. Utmed sjöstranden

Jag steg ur tältet, tog min kikare med mig och satte mig uppe vid den sten där jag suttit och spanat kvällen innan. Anders drog ut på morgonsömnen. Det hade jag inget emot utan njöt av att sitta för mig själv med det storslagna fjällpanoramat omkring mig.

Vi åt frukost och packade ihop för att gå vidare. Vi följde utmed kanten av sjön Vuojnesluobbala. Långa sträckor av denna terräng är för övrigt rena badstranden, sandig och fin när man går ner till vattenbrynet. Nu var det dessvärre både kallt och blåsigt så något bad kände vi inte för.

Lapsk alpros

På många ställen växte lapsk alpros som vi gladde oss mycket åt att se. I fågelväg noterade vi en flock silvertärnor som flög tillsammans och letade föda. Hela 25 st!

Vadställen mellan Vuojnesluobbala och Lietjitjávrre

I närheten av sjön Lietjitjávrre hade jag föresatt mig att kolla upp möjligheten att vada över vattendraget. Det behövdes visserligen inte för vår tur denna gång eftersom vi skulle fortsätta upp i Guhkesvágge, men med tanke på mina Sarekforskningar var jag ändå intresserad att få reda på lite mer.

Vid siffran 1 på kartan ovan finns en förträngning där vattnet strömmar med god fart. Bredden är ungefär 25 meter. Vi bedömde att vi hade normal vattennivå när vi var där och att vadstället nog kunde vara möjligt. Det är dock rikligt med stora stenar i strömmen som man knappast kan balansera på utan man får hålla sig på botten. Vadstället är djupt, troligen betydligt över knähöjd. Foto här nedan.

Anders tramsar vid vad nr 1.

Ett bättre vadställe (vid siffran 2) finns längre nerströms, precis där jokken rinner ut i Lietjitjávrre. Det är detta vadställe som Grundsten hänvisar till som ”ett gammalt vadställe” som är ca 50 meter brett. Vadstället var markerat med en järnstav och ligger precis mitt för renvaktarstugan.

Vadställe nr 2, mitt emot renvaktarstugan.

Märkligt nog verkar inte stugan ligga som på fjällkartan. På kartan ovan, tidigare i texten, har jag markerat läget så som jag uppfattade det.

I motvind

Efter hyfsat lä söder om Vuojnesskájdde skulle vi nu vända norrut och ta oss in i Guhkesvágge. Ungefär 1 mil upp i denna dalgång låg den inventeringsruta där vi noga skulle undersöka fågellivet. Planen var att nå upp till rutan framemot kvällen och slå läger där. Nästa dag skulle vi gå upp så tidigt vi orkade och genomföra inventeringen.

Jag hade vissa ambitioner när det gällde tidsåtgången. De fågelskådare som har inventerat rutan tidigare år har använt sig av två dagar för att genomföra arbetet, bland annat för att Guhkesvákkjåhkå är svårvadad och utgör ett hinder. Jag hade dock vissa idéer om hur vi - eventuellt - skulle kunna klara vår runda på bara en dag. Idén förutsatte att vi kunde hitta ett vadställe nära inventeringsrutan. Intressant att se om vi lyckades.

Men vädret hade saker i beredskap åt oss som vi ännu inte kände till.

Utsikt bakåt mot bl a sjön Lietjitjávrre.

Vandringen upp genom Guhkesvágge präglades av den hårda motvinden. Ju längre vi gick desto blåsigare och kallare blev det, men så länge vi var i rörelse höll vi oss i alla fall varma. De glaciärjokkar som kom uppifrån Sarekmassivet var ganska vattenrika men vi behövde inte ta av oss kängorna någon gång när vi skulle passera. Vid dessa jokkar fanns för övrigt goda tältmöjligheter.

Vi närmade oss så det lilla berget Sarekvárásj. Nordanvinden låg på med full kraft. Den sista biten hade terrängen blivit stenig och ojämn och det såg inte ut att finnas mark som var tillräckligt jämn för att slå läger. Dessutom kändes det inte bra att ha så kraftig vind på tältet. Men vi hittade en plats i en liten sänka där vinden inte låg på för fullt. När jag kollade GPS-koordinaterna hade vi passerat inventeringsrutans södra kant med 100 meter (se gröna rutan på kartan nedan). Perfekt!

Tältplatsen. Och tältet.

Vi tog oss in i tältet snabbt för att få värme och för att laga kvällsmat. Det var helt enkelt ruskigt kallt utomhus. Efter flera timmars blåsig vandring var det skönt att få vila ordentligt.

Vår lägerplats i den skyddande svackan.

Dagens etapp: Ca 14 km

Dag 8. Mera blåst och kyla.

Det är märkligt vilken inverkan strapatser ibland kan ha på ens kropp. När vi vaknade tidigt på morgonen saknade i varje fall jag den beslutsamhet som behövdes för att sätta igång med dagens arbete. Jag tog bara en hastig en runda utanför tältet och konstaterade att det hade fallit snö.

Vinden var minst lika kraftig som dagen före och fick kroppen att skaka av köld. Under dessa föhållanden var det inte svårt att bestämma att uppskjuta inventeringen, eftersom fåglarna säkert också hukade i vinden. Vi bestämde att sova vidare, och klockan hann bli 10 innan vi kom till medvetande.

Fågelinventeringen igång!

Vi laddade med en rejäl frukost, kroppen meddelade att den behövde det. Jag letade reda på min startpunkt nere vid sankmarkerna vid jokken och började traska utefter linjen. Trots den rejäla vinden blev det några intressanta observationer, inte minst av fåglar som jag skrämde upp från marken (det kallas på fågelskådarspråk att stöta fåglarna).

Rätt som det var kom en havsörn förbi. Jag hann få upp kameran för att dokumentera den. På fotot kan en kunnig örnskådare bestämma åldern med hjälp av stjärtfjädrarna och vingarnas ruggningsmönster. Jag är ingen expert men skulle tro att denna fågel är 1 eller 2 år gammal.

Havsörn på vift.

Vi lyckades nu avverka de 3 första kilometrarna (de mörkgröna linjerna på kartan) av totalt 8 för denna ruta, fram till jokken. Men jag började bekymra mig för de andra 5 (de ljusgröna linjerna).

För att gå dessa måste vi alltså först hitta ett vadställe över Guhkesvákkjåhkkå. Därefter ta oss uppför en rejäl brant på Skanátjåhkkå för att sedan återvända tillbaka ner igen (pga det tvärbranta stupet Skanábákte) och till sist gå nedanför stupet nästan ända till tältet (fast på fel sida jokken). Och så tillbaka till vadet igen för att gå till tältet. Bara själva den ljusgröna linjen skulle kräva mer än en mils vandring.

När vi nådde fram till jokken såg vi att den var djup och helt ovadbar där linjen passerar. Detta hade vi räknat med. Frågan var hur långt vi behövde gå uppströms innan vi kunde komma över.

Inventeringsrutan, tältet och vadställena.

Ett vadställe vi fått tips om av en annan fågelskådare, Hans Christensen, finns vid A på kartan. Vi följde stranden och kom efter en stund till ett möjligt ställe ungefär en kilometer tidigare, det som är utmärkt med B.

Men nu slog det mig att jag hade lämnat stavarna vid tältet! Hur kunde jag ha glömt att få dem med mig? Troligen hade jag tänkt att jag hade både kikare, kamera, GPS och anteckningsmaterial att hålla reda på, mer än nog för min begränsade simultankapacitet.

Barriären

Det var helt klart att utan stavar kunde man inte vada här. Å andra sidan, ville vi vada även om vi hade kunnat? Blåsten var fortfarande väldigt stark och snö och iskallt regn föll med vissa mellanrum. Ville vi kyla ner oss ännu mer genom att klä av oss, vada i kallt vatten och sedan gå i delvis ansträngande terräng 12-13 km innan det var dags att ta vadet en gång till? För att slutligen gå de avslutande kilometrarna till tältet. Detta kändes inte bra. Vid närmare eftertanke var det nog bara bra att jag hade lämnat stavarna.

Så vi gjorde som de andra inventerarna: avbröt för dagen och hoppades på bättre förhållanden nästa dag. Vi åt sopplunch och gick tillbaka till tältet. Gissa om det kändes skönt att komma till ett ombonat hem.

På hemvägen hade vi lekt med tanken att bryta lägret på eftermiddagen och gå upp till vadstället, vada och slå nytt läger för att få en bra start nästa morgon. Men inte ens det orkade vi. Vi sov istället en stund och började därefter laga middag.

Planeringen för nästa dag var att förflytta lägret till andra sidan jokken, gå resterande del av inventeringen och sedan se vad vi hade lust till.

En lärdom

Av denna och föregående dag lärde jag mig hur otroligt tröttande det kan vara att vistas ute i hård och kall blåst. Även om man tycker sig vara någorlunda varm när man är i rörelse påverkas både ens kroppskrafter och förmågan att tänka klart.

Förflyttningen av lägret: 0 km. Inventeringsrundan: Ca 7 km, inklusive rekognocering av vadställen.

2010-07-25 23:04   brigas
Sånt väder inbjuder mest till att gå i ide,eller raka spåret hem.
Tu man tenderar att glömma dåligt väder inför planerna på nästa tur.

Svar 2010-07-27 09:59   fowwe
Riktigt så illa som att vilja gå i ide tycker jag inte att det är, men det är väldigt skönt att ha tältet som tillflyktsort efter några timmar utomhus ;-)!

2010-07-26 15:49   Annicas fjällängtan
JA nog blir vi påverkade av vädret. Kall Blåst är särskilt jobbig tror jag.

2010-07-27 10:29   OBD
Standardruttinventering är uppenbarligen inget för veklingar.
Bra jobbat!
Har själv planerat in Guhkesvágge, södra sidan, i årets vandring.
Hoppas att jag hinner läsa din fortsatta färdväg innan jag åker.

Svar 2010-07-27 14:24   fowwe
Det kan nog ligga nåt i det. Arbetet ska ju utföras hur terrängen än ser ut och i (nästan) vilket väder som helst. Och så ska man vara mentalt skärpt i ganska många timmar så att man kan artbestämma fåglarna också. Men Guhkesvágge är en trevlig dalgång, fina vyer upp mot Sarekmassivet!

2010-07-29 03:39   äventyrssugen
Tack Hans för att du delar med dig av så mycket. Bilder, färdbeskrivningar, tips och anekdoter i en skön blandning.

Svar 2010-07-29 19:44   fowwe
Tack Erik! Det är väldigt roligt att det blir läst och uppskattat.

2010-07-31 15:02   dHANScan
Hej Hans
Nu har jag sedd dina inlägg från dag 1 t o m 8 från Anders' og dina upplevelser. Kom själva hem från delvis samma områden för en vecka sedan og kommer med någon berättelse här på utsidan så fort som möjligt. Tills vidare blott dessa tre refleksioner:

Roligt för en hackspettforskare att läsa dina möten med tretåig och mindre hackspett (dag 3+4 i Rapa)

Dina problem med vadning i Bierikjåhkå (dag 5+6) upplevde jag inte (17 & 19 juli), men att det för mig blev två vadställen (beskrivning skall komma...) årsakas av att vadstället vid Vuoinesskájdde pga regn 18 juli fick uppgivas.

För jag som gjorde första fågel-standardrutten i 2005 i Guhkesvágge är det mycket roligt att läsa dina upplevelser (dag 7+8). Jo, det finns hinder med Guhkesvágge (jåkken, blåsten och branten på Skanábákte).

Bästa hälsningar,
Hans/DK.
Som glädjar sig till att läsa de följande dagars berättelse från dig & Anders

Svar 2010-07-31 23:28   fowwe
Fint att du är hemma välbehållen efter din tur! Jag kommer följa dina berättelser när du skriver om dem och är nyfiken på dina erfarenheter om de där vaden.

2010-08-14 17:48   dHANScan
Ang. vadställen mellan Vuojnesluobbala och Lietjitjávrre. Nu har tittat närmare på bilden. Tyvärr har jag inga bilder från mitt besök vid SÖDRA sidan 19 juli, men jag förstår I var där på NORRA sidan och "endast" inspekterade vadställen.
Som jag ser STENEN på bilderna var det inte alls så mycket vatten som i mitt tillfälle så man får nog prisa sig lycklig för inte att ha' vadet ut, eftersom man i den 50 m breda jåkken inte kunna bedömma hur dåligt det var med djupet och strömmen på andra (=norra) sidan. Man villa dessutom kunna bli rätt kall på ett så långt vad där man pga stenen måste gå långsamt hela vägen. - Ett dåligt ställe att bli våt och kall, och än dåligare att drukna -

Tyvärr har jag inte heller något bild från juni 1994 där jag vadade antingen A eller B, men inte minns att det var något att tveka på. Jag minns det var "endast" gott knädjupt och jämn ström dengång.

Min lösning i 2010 blev att gå tillbaka längs södra stranden och sen vada Bierikjåhkå uppströms sjön. Jag återkommar med tipps till detta senare på annat ställe

Svar 2010-08-16 22:12   fowwe
Tack för dina synpunkter, Hans! Jag ska hålla ögonen öppna efter dina tips om Bierikjåhkå.
Förresten tog jag mig en titt på renvaktarstugan med Google Earth, och det verkar som att den faktiskt ligger där kartan säger att den ska ligga (om jag har sett rätt på Google). Det måste vara något med terrängen som gör att jag missbedömde avståndet, det kan ju ibland verka kortare till en stuga som avtecknar sig tydligt.

Hardeberga – vandringar i underskattad landsbygd

En så stor stad som Lund uppslukar lätt intresset hos dem som bor där. I ännu högre grad gäller detta den betydligt större staden Malmö. Det är lätt att upphöja livet i staden som mer intressant och mer betydelsefullt är livet i exempelvis en liten by (som kanske rentav är på väg att avfolkas).

Det finns något motsägelsefullt i en stor stads lockelse. Å ena sidan får man känslan av att det händer väldigt mycket, ett myllrande liv. Å andra sidan upplever man att staden är möjlig att få överblick över, att begripa sig på. Det senare är naturligtvis en illusion, till stor del skapad av arkitekturen som målar upp de stora linjerna för oss. Dessa skapar ordning och sammanhang åt det vi ser och döljer det mesta som finns bakom fasaderna. Vi får känslan att vi förstår. Men vem kan greppa ens en bråkdel av vad som sker bakom just dessa fasader? Inte ens i ett medelstort bostadshus är det möjligt.

Genvägen Nijákvágge – för den som har gott om tid

Det klichéartade talesättet ”genvägar är ofta senvägar” exemplifieras på ett utmärkt sätt av Nijákvágge som erbjuder en betydligt kortare väg jämfört med att runda norr om fjället Niják. Med detta vägval får vandraren uppleva en av Sareks veritabla bakgårdar, där frostsprängt stenskravel samlats i högar, drivor och fält. Med andra ord - oemotståndligt för varje Sarekvän!

Det är juli 2021 och jag befinner mig i norra delen av Ruohtesvágge. Lägerplatsen är min femte i Sarek denna varma och myggrika sommar. Men jag är inte ensam – tältet delar jag med min gode vän Anders. Inte den vanlige Anders, han som jag oftast har gått tillsammans med och som finns med i många av mina skriverier här på Utsidan. Nej, detta är en annan Anders. Lustigt nog är båda två professorer på Tekniska högskolan i Lund och känner varandra väl.

Den Stora Grå. Och om fasaden som rämnade

Lunds kommun har knappast rykte om sig att vara en skogskommun, men vi har faktiskt några ganska stora barrskogsområden. Ett av de största är Vombs fure som ligger precis söder om Vombsjön. För något tiotal år sedan hittade man tillfälligt en kringflygande lappuggla i den skogen. Och nu var det dags igen. På årets sista dag 2022 upptäcktes en individ på eftermiddagen, strax före skymningen. Men det var inte många fågelskådare som fick se den.

Lappugglan är normalt en norrlandsfågel – åtminstone har den alltid betraktats som det. Samtidigt kan den ibland förflytta sig långa sträckor vilket Ove Stefansson beskriver i sin bok Nordanskogens vagabond. Lappugglan. På senare tid har häckningar konstaterats så långt söderut som Blekinge.