Fjällvandringar, naturupplevelser och friluftstankar.

Har under 2000-talet fått förnyad möjlighet att gå i fjällen, vilket jag tidigare gjorde på 70-talet. I Skåne där jag bor finns inga fjäll, så där blir det mest utflykter i Lunds kommun med fågelkikare, kamera och kaffetermos.

I den svenska fjällvärlden har det mest blivit vandringar i Sarek och Padjelanta som lockar med stora orörda naturområden. Djurlivet i dessa nationalparker intresserar mig också, och jag har bland annat gjort en del fågelinventeringar för Lunds Universitets räkning. Jag har också skrivit en bok för fjällbesökare: Vandringsturer i Sarek (utgiven på Vildmarksbiblioteket). De senaste åren har jag undersökt Präststigen, en gammal färdväg i Kvikkjokksfjällen. Dessa undersökningar har också resulterat i en bok som nu är utgiven och finns att köpa.

Under det senaste decenniet har det även blivit ett antal vinterturer på skidor i fjällvärlden. Att vistas en hel vecka (eller mer) i tält bland de snöklädda fjällen är en annorlunda och fascinerande upplevelse. Men jag och min kompis Anders tycks ha en märklig förmåga att hamna i snöstorm och oväder!

Det enkla livet i naturen tycker jag är mycket tilltalande. Bara ha med sig så mycket som får plats i en ryggsäck. Klara matlagning, brödbak och annat på friluftskök. Sova i tält med naturen på andra sidan tältväggen. Uppleva möten med fåglar och andra djur. Och ständigt bli fascinerad av naturens storslagenhet. Ofta har jag någon eller flera fjällvänner med på turen, men det händer ibland att jag reser helt själv.

När det gäller min aktivitetsnivå så varierar den under året. För det mesta är det nog Blå som stämmer bäst men vissa perioder är den säkert Röd (även om sportighet inte är något utmärkande drag för mig).

Användarnamn: fowwe

Intressen: Fågelskådning, Friluftsmat, Vandring, Turskidåkning, Litteratur, Navigering, Foto, Utrustning

Länkar:

Till Alkavare via Präststigen (4)

Med den förra bloggartikeln kan det verka som mysteriet med Präststigen norr om Vássjájávrátja blev löst. Men om jag ska vara lite självkritisk så är jag inte säker på det.

Jag citerade i artikeln hur botanisten Andersson beskrev sin färd och sitt växtletande efter nattlägret vid Vássjájávrátja: ”Tredje dagen gick vår vandring i början upföre Wassjakullarnas nedra afsatser, der Gnap. carpathicum och Wahlbergella frodades, upp på ett fält, som, naket och genomskuret af en mängd sterila sandkullar, sträckte sig 2 mil framåt. I söder höjde Kirkivaara sina dubbla, isiga kupoler, jemte Alas snömassor skymmande Wirihjaur för våra ögon…”

Diana och jag höll inte samma hastighet som Anderssons sällskap så vi behövde ett fjärde nattläger. Det låg några kilometer norr om Vássjá-sjön, på dryga tusenmetersnivån och inte så långt från renstängslet.

Vår tältplats med utsikt norrut över Padjelantas flacka fjällhed. Fotot taget på kvällen.

Kartan visar med blå prickar hur man går om man följer rösningarna norr om Vássjájávrátja – och vi gick nästan precis så. Vårt nattläger hade vi där prickningen har en "knyck" och viker av något åt vänster, nedför sluttningen mot Padjelantagränsen. De gröna prickarna är vägen som jag först hade tänkt att vi skulle gå föregående dag, men Ole Dahlgreens rösning fick oss på "rätt spår" (se förra artikeln) med den blå prickningen. Som synes har generalstabskartan inte lyckats rita den väg som rösningarna anvisar. Man kan undra om det ens var avsikten att den skulle göra det.

Eftersom Diana och jag letade rösningar ungefär utefter de gröna prickarna förra året (utan att hitta någon) ser det ut som Präststigen alltså följer de blå. Men när det gäller Anderssons resa har jag börjat tvivla på att det var den vägen han följde. För fortsättningen av hans text lyder: ”…upp på ett fält, som, naket och genomskuret af en mängd sterila sandkullar, sträckte sig 2 mil framåt.” Vad är det för fält han talar om? Det låter ju inte som han följde rösningarna uppför sluttningen till vår tältplats. För rösningarna leder inte till ett fält, de leder upp till krönet av en platå och sedan ner igen. Nej, jag får intrycket av att han håller nivå – som de gröna prickarna visar – och kommer fram till det flacka hedområde som stiger mycket litet i höjd och fortsätter in i Padjelanta.

En rösning vid sidan om?

Som om inte detta vore nog. Det finns en annan omständighet också. Ole Dahlgreen hittade inte bara en rösning 2013 utan tre. Två av dem fanns med på min karta i förra artikeln, VS15-02-R och VS15-03-R. Men han hittade en till, norr om renstängslet, i det område på kartan ovan som jag ringat in med rött. Jag har inga koordinater på den (inte Ole heller) men på foton kan jag se att det måste vara en gammal rösning.

Man frågar sig varför det finns en rösning där. Är det en slags "anslutning" till Präststigen från Njoatsosvágge? Eller är det Präststigen som faktiskt tog den vägen innan den sedan styrde ner mot Padjelantagränsen? Eller – vilket är den allra mest oroväckande frågan – markerar rösningarna norr om Vássjájávrátja inte alls Präststigen utan en helt annan stig som så att säga "kopplar på" nere vid Vássjájávrátja (med andra ord: kan generalstabskartan trots allt ha rätt med sin markering av stigen)?

Att leta efter Präststigen är kanske en never-ending-story. Trots allt jag hittar tar frågorna inte slut. För varje fråga som besvaras kommer strax någon ny. Men jag håller det för sannolikt att rösningarna faktiskt markerar just Präststigen. Generalstabskartan visar ju inte parallella stigar in närheten utan bara en. Men mer undersökningar ser ut att behövas, det kan finnas ytterligare vägmarkeringar.

Vår fortsatta väg

På lördagsförmiddagen lämnade Diana och jag vår lägerplats och gick i riktning NNV ner mot en rösning vid Padjelantagränsen. När vi gått en bit vände jag mig om och såg tillbaka. En av våra rösningar syntes på långt håll uppe mot horisonten. Vi spanade efter andra också, helst sådana vi inte hittat, men inga fler kunde upptäckas.

Rösning VS15-09-R på nära håll.

I närheten av nationalparksgränsen stötte vi på en orolig fjällabb. Detta är en adult (gammal) fågel. I närheten någonstans fanns kanske en ung labb.

Karta över de sista rösningarna på vägen till Alkavare kapell. De som är gula och orangea bedömer jag som inte lika gamla eller tillförlitliga som de röda.

Rösningarna PA15-02-R och PA15-03-R var nya fynd för i år. Här ett foto av PA15-03-R som står mycket nära renstängslet där det korsar jokken som utmärker gräns mellan nationalparkerna. Vi gled behändigt igenom vid de röda käpparna.

En botanikers intryck av Sarek

Andersson kom på detta sätt nära Sarek och beskrev vad han såg när han passerade mynningarna av Njoatsosvágge och Sarvesvágge: "...till höger öppnade sig efter hvarandra de hiskligaste fjelldalar man väl nånsin kan få se. På ömse sidor skjöto ofta 6 fjell efter hvarandra sina än sylhvassa, än rundade och knaggliga af eviga snöfält täckta spetsar mot himmelen, och mellan dem, djupt ner i den öde afgrunden, dånade brusande vattenfall."

En blick in mot Sarvesvágge. En av landets "hiskligaste fjälldalar". Om man tycker som botanisten Andersson, alltså. Han hade väl inte helt fel, för när Diana och jag passerade hängde ovädersmolnen mörka och tunga inne i Sarek. Dagen därpå – när vi besökt Alkavare kapell – skulle vi få känna av kraften i ovädret när vi gav oss in i djupet av denna "öde avgrund". Men det är en historia som jag redan har berättat: färden mot Svenonius´ glaciär.

Men Andersson glömde snabbt Sarek när han såg framåt i färdriktningen: "Och midt framför oss i den nordliga fonden reste sig Alkavaara, och bakom det topparne af fjellen bortåt Torneå Lappmark. – Fältet, hvarpå vi befunno oss, kallas Tjågnåris, och på de nyssnämnda kullarne sökte jag länge och fann slutligen af Arnica alpina ymniga bladrosetter men få blommor, der de skönt gullgula förgyllde den sterila sandåsen. Här och der bredde sig myrer bevuxna med fjellformer af Carices (synnerligast aquatilis, som här, i en mängd former, är talrikast af alla), och från Rissabergen nedstörtade den brusande Rissabäcken."

Även Diana och jag gick över Rissájåhkå. På väg mot båtplatsen vid stranden av Álggajávrre stötte vi på en fågel som jag först blev förbryllad över.

Först senare förstod jag att detta var en ung fjällabb. Vuxen och flygkunnig men med en helt annan färg än de gamla fåglarna. Denna var mycket mörk, men det fanns ungfåglar som var betydligt ljusare också. Som på fotot nedan.

Ung fjällabb över sjön.

Framme vid kapellet

Andersson beskrivning slutar på följande sätt: "Sedan vi väl öfverfarit den af ett besynnerligt blågrönt vatten fyllda, djupa Alkajaur, uppstego vi på Alkavaara, resans mål."

Diana och jag rodde den korta biten över till andra stranden. Vattennivån var så hög att alla andra metoder att ta sig över var omöjliga. Det kom under dagen folk i en gles ström som också tog sig över med båten. Både nere vid stranden och uppe vi kapellet såg man tält. Vi valde den fina stranden som lägerplats.

Utsikt över sjön uppifrån kapellet. Stranden fungerade som tältläger för ett tiotal tält. Kyrkklockan bars upp genom fjällvärlden av en man i sällskapet. Men trefoten förvaras i en låst byggnad bredvid kapellet.

Under lördagen blev det till slut ett 30-tal personer som var med på gudtjänsten kl 18. Flera utländska turister också, och någon som bara haft vägarna förbi. Bland deltagarna fanns ett par som gift sig i kapellet exakt 30 år tidigare.

Ärrade fjällveteraner står och småpratar på söndag förmiddag före gudstjänsten. Även på söndagen var det ca 30 besökare, delvis andra än på lördagen.

Altarbordet i kapellet dukat till gudstjänst. Prästen och några andra medverkande övernattade flera nätter i sina tält på området.

Gemenskap efter gudstjänsten. Till kyrkkaffet serverades wienerbröd. Att dricka kokkaffe med wienerbröd inne i Sarek var en exotisk upplevelse. Damen längst till höger träffade vi redan på bussen mellan Murjek och Jokkmokk.

Den obligatoriska bilden som bevisar att vi var där. Är det detta som kallas "fotografisk arkebusering"? Fotografens namn är okänt men mobilkameran tillhör den tuffa tjejen till höger i bild.

Att vara med på kyrkhelgen har jag länge sett fram emot. Att delta i gudstjänsten, sjunga psalmer och lyssna till predikan var på sätt och vis också att vandra i spåren av Jonas Nensén och botanisten Andersson. Det blev som helhet ett fint dygn med gemenskap och samtal med trevliga människor. Mycket annorlunda karaktär än de vanligtvis folktomma dagsetapperna i ödslig vildmark. Men Diana och jag skulle snart nog återvända till det karga fjället. Svenonius´ glaciär väntade på oss.

Sammanfattning av årets röse-färd

Från Vállevágge och fram till Rissájåhkå hade vi utökat fynden av rösningar, stigar och andra möjliga vägmarkeringar till nästan det fyrdubbla jämfört med förra året. Listan innehåller nu omkring 110 olika fynd, och så gott som alla är dokumenterade med foton och koordinater. När man ser på kartan hur de är placerade kan man inte undgå att se att de bildar ett tydligt spår: en väg eller stig. Att det skulle funnits någon helt annan väg genom detta område än den stig som kallas Präststigen (eller Prästvägen) är ju väldigt osannolikt, så det måste vara just den som är markerad.

Däremot är det ju inte säkert att alla rösningar vi funnit är så gamla att de kan ha tillhört Präststigen. Många av dem är nog svåra att åldersbestämma. Men fynden som helhet visar ändå hur Präststigen var dragen genom landskapet (även om det finns några sträckor som fortfarande är lite oklara). Det kan heller inte uteslutas att en mindre andel rösningar hör till någon annan stig, stigar som anslöt till Präststigen.

Förutom allt spanande efter gamla stenhögar kommer jag minnas denna färd för det fantastiska landskapets skull, och för gemenskapen på fjället. Främst med Diana men också med mina två andra färdkamrater och med människor som vi mötte.

2015-10-08 17:08   Bandersson
Den där otäcka "rösningen vid sidan om" är ju irriterande. Ole beskriver denna färd på http://www.stenfiskeren.dk/side32.html och har noggrannare bildspel här - http://vandreture.stenfiskeren.dk/#!album-29 - bilderna 93-97.
För mig var det också lite spännande att se att de gick över Njoatsosjåhkå vid poolen två dagar innan Erik och jag kom dit 2013.

Svar 2015-10-09 13:47   fowwe
Björn, tack för detta! Oles vandringsbeskrivning är mycket välskriven och läsvärd. De där fotona på stenblock visar kandidater för Prästemansstenen, men i slutändan höll de inte måttet vid granskningen. (Den andra länken funkar på min telefon men inte datorn, om appar tycker jag inte.) I sin beskrivning nämner han de tre funna rösningarna på väg till Vássjá, två av dem fann vi ju. Men den tredje står för sig själv. Irriterande, ja kanske. Men just sådana opassande fakta kan bli något som öppnar upp för nya, spännande upptäckter. Så var det ju med hans två andra rösningar, som det visade sig. Egentligen älskar jag fakta och fynd som inte "passar in".
Att vada över poolen är något jag ännu inte gjort, är jag snart den siste som har det kvar?

Svar 2015-10-09 14:53   Bandersson
Nejdå, du är inte sist. Jag gick inte heller över. Det är lite underligt att Ole och andra som vi såg gå uppför vaggen på östra sidan istället för att fortsätta på västra sidan. Men detta tillhör ju en annan berättelse.

2015-10-09 17:56   OBD
Härlig avslutning på en serie intressanta blogginlägg!
Inlägget fick mig att på nytt läsa om din och Dianas mer strapatsrika vandring förbi Svenonius glaciär. Det måste ha varit en riktigt ansträngande dagsetapp.
Du skrev vid något tillfälle att du skriver på lediga stunder. Nu hoppas jag att de lediga stunderna kan räcka till att skriva en "Präststigsbok".

Svar 2015-10-10 11:04   fowwe
Tack, roligt att det blir uppskattat! Det här med de "lediga stunderna" räcker nätt och jämnt till att skriva sådana här artiklar ;-). För att skriva en bok behövs det mer tid. Väldigt mycket mer tid. Å andra sidan är det roligt. Men för en sådan här bok skulle man behöva ett bra samarbete. Det kan vara med ett förlag, ett museum eller någonting annat. Jag tänker fundera mer på saken.

2015-10-09 21:50   dHANScan
Omedvetend om präststig och linnéstig hade jag senast tur att gå den här etap, konkret 1998 Låptåvakkjávrre-Vassjagåhpe-Sarvesnjunnje och 2003 Tjågnåris-Vassjajávratja-Buojdes. Alltså norrut resp söderut och lång tid sedan. Din detaljberättelse gör att man minns tydligen även efter så många år. Desutom var jag just vid skanning av gamla ljusbilder från 1998-turen, men från stigsträckan har jag dock inte mycket.
Den grotta ni beskrev i (3) såg jag kanske också, men jag tittade inte efter om det var en lång tunnel med ljus for endan.
Fantastiskt för dig och Diana att att ha slutat denna detektivvandring så pass med gudstjänsten i Alggavare kapell

Svar 2015-10-10 11:14   fowwe
Tack Hans, det är välgörande att ha dig med på färden och känna ditt intresse för fjällvärlden! Trots att det väl är några år sedan du hade möjlighet. Rapporterna i rapportsystemet om fåglar och annat från fjällen har blivit ganska magra sedan du var uppe ;-). Önskar dig allt gott!

2015-10-09 23:49   Örnsätrarn
Angående vad vid poolen: Jag vadade där för ca tre veckor sedan, 15 september. Det var då mycket låg vattenföring, 1,7m3/s. Normal vattenföring är 3.4m3/s vid denna tid. Ändå nådde vattnet upp till kalsongerna som blev lite blöta. Botten syns inte, fötterna sjunker ner ett par dm i lösgrus som följer med strömmen och gör det svårt att stå ordentligt. Vandringsstaven sjunker ner ännu mer. När danskarna gick här 13 augusti 2013 var vattenföringen 3,4 m3/s och det var nog ytterligare en dm djupare. Använder man gåstavar så blir det nog inte så mycket mer än bara handtagen över vattnet. Det som räddar det hela är att strömmen inte är så stark. Danskarna tyckte trots detta att det gick bra. När du Hans gick förbi här den 26/6 2013 var vattenföringen 9,5m3/s så jag anser det vara mycket klokt att inte bada här då. Eftersom vattenföringen är i stort sett densamma vid Hambergs vadställe så tror jag också att din kommentar om att du var tveksam till vad även där är helt korrekt. Ändå är vattenföringen mycket låg för årstiden då normalflödet 26/6 är 24m3/s. Med dessa fakta är jag böjd att hålla jag med Tore Abrahamsson som skriver "Njåtjosjåkkå är icke tillrådligt att vada nedanför Luottåjåkkå" i "Detta är Sarek", 1973. För att ett vad här ändå ska vara säkert måste det vara sent på säsongen och extremt låg vattenföring. 5 dagar efter att jag passerat var vattenföringen 10ggr högre, 17m3/s, och ett vad säkert helt omöjligt.

Svar 2015-10-10 10:51   fowwe
Roligt med kvantitativa fakta! Som dina siffror visar så är transporten över poolen snarare ett "bad" än ett "vad". Jag har svårt att förstå att man ofta rekommenderar denna plats. Det går ibland, men knappast något man kan räkna med. Hambergs vadställe tycker jag är bättre, man slipper i varje fall den sammanflutna jokken Bálgatjåhkå/Skajdasjjåhkå som väl står för ca 1/3 av vattnet i poolen. Men det är lite mer fart på vattnet vid Hambergs ställe och jag har faktiskt inte hört talas om att någon använt det. Har själv tänkt pröva det, men det har hittills varit för kallt och regnigt, eller odrägligt mycket vatten.

Jag blir förvånad över att det 26/6 inte var mer vatten vid pooeln. Jag tyckte det var extremt mycket under de dagar jag gick utmed Njoatsosjåhkå. Men det var väl så att den mesta snösmältningen hade ägt rum tidigare. I år var snösmältningen en månad senare, om inte mer. Har inte hittat värden på årets flöden, får leta lite till. Sen kan man ju undra hur väl modellen stämmer för respektive dygn. Vädret och temperaturen kan vara väldigt lokalt i Sarek.

Svar 2015-10-12 00:03   Örnsätrarn
Hej Hans
Vattenwebben visar normalt historiska data för 1980-2013 samt senaste 30-dagarsperioden. Data för 2014 och 2015 kan man få genom att ladda ner ett excelark genom att välja data->vattenföring->ladda ner modelldata per område och sedan via kartan välja det område man är intresserad av (Njoatsosjåkkå ovan Ruopsokjåkkå = 35198). I Excelarket finns en flik som heter Dygnsuppdaterade värden. Den innehåller data för 2014 och 2015.

Svar 2015-10-12 23:43   fowwe
Tack igen! Jo, jag hade värdena i excelfilerna som jag tankat hem, hade bara inte letat tillräckligt bland flikarna. Nu har jag gjort det. Ser att 2015-07-27 och 28 (när Diana och jag var där) hade Luohttojåhkå 10 m3/s, vilket är sanslöst mycket. Det var en topp i snösmältningen just då. När jag vadade den 2013-06-26 var det "bara" 3,45 m3/s, vilket är mycket när strömfåran är smal. 2013 var den stora toppen i slutet på maj och början på juni. Vilket väl är det normala.

2015-10-10 08:58   Stenfiskeren
Hej Hans

Det er fantastisk at se hvor meget du er gået i dybden med Präststigens forløb og historie. Jeg håber at du skriver en bog om emnet, og så vil jeg meget gerne gense Alkavare kapell og følge Präststigan ud fra dine optegnelser. Så må vi se om der kommer en artikel a´ la´: " Paa gjengrodde stier " ud af det

Med venlig hilsen

Ole Dahlgreen

Svar 2015-10-10 10:56   fowwe
Hej Ole! Dina rösningar var ju en lyckträff som detta år hjälpte mig mycket och som jag är mycket tacksam för. Av de tre som du skickade foton på stötte Diana och jag på två (jag har noga jämfört våra foton med dina). Jag hoppas du får möjlighet att besöka fjällvärlden igen!

Hardeberga – vandringar i underskattad landsbygd

En så stor stad som Lund uppslukar lätt intresset hos dem som bor där. I ännu högre grad gäller detta den betydligt större staden Malmö. Det är lätt att upphöja livet i staden som mer intressant och mer betydelsefullt är livet i exempelvis en liten by (som kanske rentav är på väg att avfolkas).

Det finns något motsägelsefullt i en stor stads lockelse. Å ena sidan får man känslan av att det händer väldigt mycket, ett myllrande liv. Å andra sidan upplever man att staden är möjlig att få överblick över, att begripa sig på. Det senare är naturligtvis en illusion, till stor del skapad av arkitekturen som målar upp de stora linjerna för oss. Dessa skapar ordning och sammanhang åt det vi ser och döljer det mesta som finns bakom fasaderna. Vi får känslan att vi förstår. Men vem kan greppa ens en bråkdel av vad som sker bakom just dessa fasader? Inte ens i ett medelstort bostadshus är det möjligt.

Genvägen Nijákvágge – för den som har gott om tid

Det klichéartade talesättet ”genvägar är ofta senvägar” exemplifieras på ett utmärkt sätt av Nijákvágge som erbjuder en betydligt kortare väg jämfört med att runda norr om fjället Niják. Med detta vägval får vandraren uppleva en av Sareks veritabla bakgårdar, där frostsprängt stenskravel samlats i högar, drivor och fält. Med andra ord - oemotståndligt för varje Sarekvän!

Det är juli 2021 och jag befinner mig i norra delen av Ruohtesvágge. Lägerplatsen är min femte i Sarek denna varma och myggrika sommar. Men jag är inte ensam – tältet delar jag med min gode vän Anders. Inte den vanlige Anders, han som jag oftast har gått tillsammans med och som finns med i många av mina skriverier här på Utsidan. Nej, detta är en annan Anders. Lustigt nog är båda två professorer på Tekniska högskolan i Lund och känner varandra väl.

Den Stora Grå. Och om fasaden som rämnade

Lunds kommun har knappast rykte om sig att vara en skogskommun, men vi har faktiskt några ganska stora barrskogsområden. Ett av de största är Vombs fure som ligger precis söder om Vombsjön. För något tiotal år sedan hittade man tillfälligt en kringflygande lappuggla i den skogen. Och nu var det dags igen. På årets sista dag 2022 upptäcktes en individ på eftermiddagen, strax före skymningen. Men det var inte många fågelskådare som fick se den.

Lappugglan är normalt en norrlandsfågel – åtminstone har den alltid betraktats som det. Samtidigt kan den ibland förflytta sig långa sträckor vilket Ove Stefansson beskriver i sin bok Nordanskogens vagabond. Lappugglan. På senare tid har häckningar konstaterats så långt söderut som Blekinge.